کد خبر: 53603

مشاور حقوقی فدراسیون در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: CAS در پرونده مشابه علیه AFC رای داده بود

شیخ‌سلمان خبر داشت اما دخالت نداشت!

نگران مناسبات با AFC نیستیم، چه چیزی بالاتر از صعود به جام‌جهانی؟

درخصوص آخرین وضعیت پرونده میزبانی بحرینی‌ها که فدراسیون فوتبال ایران نسبت به آن به دادگاه عالی ورزش اعتراض کرده است دقایقی با مشاور عالی حقوقی ریاست فدراسیون فوتبال به صحبت پرداختیم.

نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: چالش ایجاد شده بر سر میزبانی بحرین از مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا در گروهی که کشورمان نیز در آن قرار دارد همچنان ادامه داشته و این درحالی است که اگر قرار بود حق به حقدار برسد باید این میزبانی به‌طور قطع به کشور ایران می‌رسید چراکه تیم ملی فوتبال کشورمان سه بازی از ۴ بازی دور رفت را باید در خاک خود و در ورزشگاه خودی میزبانی می‌کرد اما با دادن میزبانی به بحرینی‌ها این حق مسلم از فدراسیون فوتبال ایران و تیم ملی کشورمان گرفته شد تا جایی که هیچ چاره‌ای جز شکایت از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه عالی ورزش باقی نماند. این درحالی است که در آخرین خبر که از طریق سایت فدراسیون فوتبال ایران اعلام شد مشخص شد که مطابق اعلام دیوان داوری ورزش (کاس)، نامه مورخ ۲۴ فروردین فدراسیون فوتبال ایران، مبنی‌بر درخواست رسمی جهت رسیدگی به دستور موقت، وصول شده است. همچنین مطابق نامه دریافتی، دیوان داوری ورزش(کاس) ضمن دریافت و پذیرش درخواست فدراسیون فوتبال ایران جهت رسیدگی به دستور موقت، به کنفدراسیون فوتبال آسیا 10 روز فرصت داده است تا دفاعیات خود را در این خصوص به CAS ارسال کند. درنهایت اینکه دیوان داوری ورزش اعلام کرده است که با توجه به اوضاع و احوال و اهمیت موضوع، رسیدگی به این پرونده توسط هیات داوری، متشکل از سه داور انجام خواهد شد.

برهمین اساس فدراسیون‌ فوتبال براساس اسناد و مکاتباتی که موجود هست تمام تلاش خود را تا آخرین لحظات مهلت ۲۱ روزه به کار برد تا با کنفدراسیون آسیا به صورت مسالمت‌آمیز این مشکل را حل کند؛ اما جواب ندادن ویندزر جان(دبیرکل) به تقاضای ملاقات آنلاین فدراسیون فوتبال ایران در روز ۳۰ مارچ، هیچ راهی به جز پیگیری پرونده در CAS برای فدراسیون فوتبال باقی نگذاشت. از سوی دیگر وکلای کنفدراسیون فوتبال آسیا از دادگاه عالی ورزش درخواست مهلت اضافی یک روزه کردند و CAS در ابتدا با این موضع موافقت و در ادامه نیز اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا با درخواست رسیدگی سریع و فوری به پرونده میزبانی مخالفت کرده و موافق نیست که این پرونده توسط یک قاضی منتخب CAS رسیدگی شود و این یعنی اینکه تعداد داورها توسط CAS تعیین خواهد شد که در ادامه این داورها به تعداد ۳ نفر افزایش پیدا کرد.

درخصوص آخرین وضعیت پرونده میزبانی بحرینی‌ها که فدراسیون فوتبال ایران نسبت به آن به دادگاه عالی ورزش اعتراض کرده است دقایقی با مشاور عالی حقوقی ریاست فدراسیون فوتبال به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با غلامرضا رفیعی را در ادامه می‌خوانید.

از آخرین روند پرونده چه خبر؟

روند کار همانی است که در آخرین مصاحبه و بیانیه خود در سایت فدراسیون فوتبال آن را عرض کردم اما نکته قابل توجه این هست که دیوان عالی ورزش به کنفدراسیون فوتبال آسیا ۱۰ روز فرصت داده است تا لایحه دفاعی خود را درخصوص دستور موقت به CAS ارسال کند. درواقع این آخرین و مهم‌ترین خبر است و ما امیدواریم تا بعد از ارسال این لایحه اتفاقات دیگری رخ دهد.

چقدر امیدوار هستید تا میزبانی به ایران بازگشته و بتوانیم حق‌مان را از کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیریم؟

ما همچنان امیدوار هستیم اما آن کسی که تصمیم می‌گیرد قاضی پرونده است و درواقع دادگاه عالی ورزش یعنی CAS باید نظر آخر خود را در این خصوص بدهد.

درحالی که اعلام شده بود این پرونده با یک قاضی دنبال می‌شود اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد که 3 قاضی آن را پیگیری خواهند کرد.

بله درست است. درواقع براساس درخواست کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه این پرونده با سه قاضی پیگیری شود این اتفاق درنهایت رخ داده و CAS با آن موافقت کرده است. ما قبل از این آمادگی خود را اعلام کرده بودیم که با یک قاضی که دادگاه عالی ورزش آن را انتخاب می‌کند پرونده را جلو ببریم اما کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را قبول نکرد و درنهایت مقرر شد تا با سه قاضی این پرونده را پیگیری و حل و فصل شود. الان قرار است هرکدام از طرفین یعنی فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا یک قاضی را تعیین کنند و سومین قاضی نیز توسط دادگاه عالی ورزش مشخص خواهد شد. درواقع رئیس قضات یا رئیس پنل را دادگاه عالی ورزش یا همان CAS معرفی خواهد کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با چه استدلالی درحالی که ایران باید در دور برگشت رقابت‌ها 3 بازی را میزبان باشد میزبانی را به کشور بحرین داده است؟ این موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد.

آنها بنا به دلایل و جهاتی این موضوع را اعلام کرده‌اند که از نظر ما این دلایل قابل قبول نیست. درواقع آنها گفتند ما شرایط میزبانی را دارا نیستیم و بحرین می‌تواند رقابت‌های دور برگشت را میزبانی کند. این دلایلی است که قبلا به وفور گفته شده و تقریبا همه از آن خبردار هستند اما باز هم تاکید می‌کنم که این دلایل برای ما قابل قبول نبوده و به همین دلیل مجبور شدیم تا شکایت خود را به دیوان عالی ورزش ببریم.

چقدر امیدوارید که میزبانی به کشورمان برسد؟

ما به حقانیت خودمان ایمان داریم و امیدواریم که این اتفاق بیفتد و همین امیدواری ما به نوعی دفاعیات ما محسوب می‌شود که امید داریم مورد قبول هیات قضات دادگاه عالی ورزش قرار گرفته و بتوانند حق را به حقدار برسانند هرچند در نتیجه تضمینی نیست.

به نظر می‌رسد دادگاه عالی ورزش تعامل بیش از حدی با مراجع زیردست خود ازجمله فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد چراکه قبلا کمتر سابقه داشته تا رای آنها را بشکند.

خیر این چنین نیست. اتفاقا فدراسیون فوتبال آسیا پرونده دیگری چند سال پیش شبیه پرونده ما را داشته و دادگاه عالی ورزش با سه داور رای قاطع داده و تصمیم کنفدراسیون آسیا را باطل کرده است و اعلام کرده دبیرکل اختیار کمیته مسابقات را ندارد.

در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟

درواقع دعوای مشابهی وجود داشت که در آن نیز دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیمی را گرفت و زمانی که یک باشگاه از کنفدراسیون آسیا درخصوص این اتفاق شکایت کرد که این موضوع از اختیارات دبیرکل نیست، دادگاه عالی ورزش رسیدگی کرد و مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا را قاطعانه باطل کرد.

این موضوع بعد از این، مناسبات فدراسیون فوتبال ایران با کنفدراسیون فوتبال آسیا را خدشه‌دار نخواهد کرد یا اینکه این اتفاق برای ما اهمیتی ندارد؟

بالاخره میزبانی حق ماست و شما فکر می‌کنید چه مناسبتی بالاتر از گرفتن میزبانی ما برای صعود به مسابقات حساس جام‌جهانی که سرنوشت تیم ملی ما و صعود این تیم به آن گره خورده است را تعیین می‌کند؟ مگر ما از این موضوع مهم‌تر داریم؟ مگر مناسباتی بالاتر از این موضوع هم هست؟

بهتر نبود کنفدراسیون فوتبال آسیا اگر هم می‌خواست میزبانی را به ایران ندهد به کشوری غیر از بحرین یا سایر همگروه‌هایمان آن را اعطا می‌کرد؟

به نظر ما اگر قرار بود تصمیمی گرفته شود باید ابتدای به امر کمیته مسابقات تصمیم‌گیری لازم را انجام می‌داد و سپس هیات اجرایی و هیات‌رئیسه آن را تصویب می‌کرد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اعلام کردند که دبیرخانه کنفدراسیون فوتبال آسیا این تصمیم را گرفته است.

یک ادعایی هم شد مبنی‌بر اینکه شیخ سلمان در جریان این اتفاق نبوده است. این موضوع صحت داشت؟

این‌طور نبود که در جریان نباشد و این‌طور گفته نشد بلکه منظور این بود که شیخ سلمان دخالتی در این موضوع نداشت.

درباره پرسپولیس و مشکلاتی که در راه اقامت این تیم به‌وجود آمده و همچنین بیانیه دردسرساز این باشگاه قبل از اعزام به هند که موجب شد تا فدراسیون فوتبال هند از پرسپولیس شکایت کند خبر جدیدی دارید؟

خیر خبر خاصی ندارم و ما هم از طریق رسانه‌ها خبردار شدیم که فدراسیون هند و باشگاه گوا از پرسپولیس شکایت کرده اما هنوز این خبر تایید نشده است که کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت هندی‌ها یا گوا را به پرسپولیس ابلاغ کرده باشد و درصورتی هم که ابلاغ کرده باشد فدراسیون فوتبال خبر ندارد.

به‌عنوان مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال از پرونده‌های موازی با پرونده میزبانی بحرین خبری هست؟

پرونده دیگری که شاید خیلی پرونده مهمی باشد پرونده مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران است و وکلای ما همچنان درحال کار کردن روی آن هستند تا تدارک دفاع برای روز جلسه دادگاه را که سوم و چهارم تیرماه است، داشته باشیم. این پرونده قرار بود اردیبهشت ماه برگزار شود که با درخواست فدراسیون فوتبال ایران به تیرماه موکول شده و امیدواریم در این پرونده هم اتفاقات خوبی بیفتد.

و صحبت پایانی؟

قطعا دادگاه عالی ورزش مرجع تصمیم‌گیری در مورد تقاضای دستور موقت ماست که فرآیند تصمیم‌گیری درمورد آن خیلی سریع و طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت. در مورد ماهیت شکایت و نتیجه آن، موضوع سه قاضی بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد که طرفین تسلطی بر آنان ندارند. CAS و داوران مستقل هستند و بی‌طرفانه رسیدگی خواهند کرد. اگرچه برای ما نتیجه دعوا و تعیین‌تکلیف موضوع قبل از شروع مسابقات بسیار مهم است اما نتیجه از قبل برای هیچ‌کدام از طرفین قابل پیش‌بینی نیست. ما وظیفه داشتیم و داریم با توجه به تضییع مسلم حق میزبانی‌مان و نیز دلایل و اسناد و مدارک موجود، از حق مشروع و قانونی‌مان در دادخواهی نزد CAS به‌عنوان آخرین راه‌حل باقی‌مانده استفاده کنیم تا ان‌شاءالله علاوه‌بر احقاق حقوق‌مان در قضیه میزبانی، عدم دادخواهی ما به منزله پذیرش دلایلی که برای سلب میزبانی ما توسط دبیرخانه کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده است، تلقی نشود.

 

مرتبط ها