کد خبر: 53443

محمدحسین یزدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

عقب‌افتادگی ما در تولید واکسن به خاطر اظهارات آقایانی چون ظفرقندی است

همین که کشور به لحاظ واکسیناسیون عقب افتاده به دلیل برخی اظهارنظرات همین آقایان بود چون می‌توانستیم همانند امارات در ترایال سینوفارم و اسپوتنیک و... شرکت کنیم و بخشی از جمعیت خود را در این ترایال‌ها واکسینه کنیم. کاری که امارات، ترکیه، بحرین و... کردند. ما صبر کردیم که تایید و تضمین شود که به گفته آقایان نظام پزشکی بود و خود را رأس همه امور می‌دانستند و الان با عقب‌افتادگی در واکسیناسیون مواجه شده‌ایم.

ابوالقاسم رحمانی، روزنامه‌نگار: با محمدحسین یزدی، رئیس مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگویی انجام دادیم تا از آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا و ادعاهای رئیس سازمان نظام پزشکی مطلع شویم. یزدی با انتقاد از این اظهارات به «فرهیختگان» گفت: دکتر ظفرقندی موضوعی را بیان کرد که برخلاف اظهارنظر ایشان در ابتدای شروع واکسیناسیون در دنیا بود. آن زمانی که واکسیناسیون در دنیا شروع شده بود به‌صورت ترایال دکتر ظفرقندی و سازمان نظام پزشکی به‌شدت مخالف بودند که در ترایال‌ها شرکت کنیم و می‌گفتند چون ما موش آزمایشگاهی شرکت‌های سازنده واکسن نیستیم. روز گذشته کاملا حرف خود را پس گرفتند و گفتند اشتباه کردیم و کاش شرکت می‌کردیم. با حفظ احترام به ایشان متاسفانه یک‌سری اظهارنظرات خیلی از روی هیجانات و احساسات است که بعدا ابراز پشیمانی می‌کنند.

وی ادامه داد: همین که کشور به لحاظ واکسیناسیون عقب افتاده به دلیل برخی اظهارنظرات همین آقایان بود چون می‌توانستیم همانند امارات در ترایال سینوفارم و اسپوتنیک و... شرکت کنیم و بخشی از جمعیت خود را در این ترایال‌ها واکسینه کنیم. کاری که امارات، ترکیه، بحرین و... کردند. ما صبر کردیم که تایید و تضمین شود که به گفته آقایان نظام پزشکی بود و خود را رأس همه امور می‌دانستند و الان با عقب‌افتادگی در واکسیناسیون مواجه شده‌ایم.

یزدی بیان داشت: در رابطه با واکسن ایرانی مشکل خاصی وجود ندارد و فعلا گزارش موثقی وجود ندارد که به چه دلیلی روند آن متوقف شده است... . بحث‌ها بر سر این است مادامی که بتوانیم به خط تولید انبوه برسانیم چند فاکتور و مولفه دیگر هم همزمان با تاییدیه نهایی واکسن مطرح است و یکی از آنها هم تامین مواد اولیه لازم است. جلسه‌ای در کلاب‌هاوس داشتیم که همه افراد متخصص وارد‌کننده و تولیدکننده واکسن را دعوت کردیم و روم خوبی بود که از داخل و خارج کشور در آن بودند، آنجا هم به همین موضوع اشاره کردیم که بحث تولید داخل اضطراری است و هیچ‌کسی نمی‌تواند انکار کند. هیچ کشوری در دنیا نیست که این مساله را انکار کند. کانادا سه برابر نیاز خود واکسن پیش‌خرید کرده و هنوز نتوانسته به اندازه خرید خود واکسن دریافت کند چون آمریکا اجازه نمی‌دهد و می‌خواهد همه واکسن‌هایی که تولید می‌شود ابتدا به مردم آمریکا برسد. عدم عدالت در دنیا کاملا واضح و مشهود است. کانادا با این مساله‌ای که مواجه شده مطمئنا با خود بازنگری می‌کند که ‌ای کاش از ابتدا دنبال این بودیم که واکسن کانادایی داشته باشیم و اگر این کار را می‌کرد جلوتر بود. اما در بحث واکسن داخلی پلتفرم کوو ایران برکت پلتفرمی است که ایمنی آن ثبت شده و اثر بخشی آن در فاز دو و سه درحال مطالعه است. وقتی درحال مطالعه است یعنی از بدو شروع مطالعه 3، 4 ماه بگذرد تا بتوانیم قضاوت قطعی کنیم بنابراین چطور می‌توان گفت متوقف شده است یا به مشکل خورده و... ؟ این اظهارنظر دقیق و مشخص نیست.

رئیس مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: به هر حال طبق زمان جلو می‌رویم و تا زمانی که به بحث واکسن داخلی و تولید انبوه برسیم گشایش‌هایی اتفاق افتاده و بخشی از کوواکس آمده و تا تیرماه حدود 12 تا 15میلیون نفر واکسینه خواهند شد که عدد قابل ملاحظه‌ای است. حداقل افراد در معرض خطر عدد قابل‌توجهی است و همین الان پیوست برخی از صحبت‌هایی که در 1+5 می‌شود یک‌سری آیتم‌ها و چراغ‌سبزهایی داده شده که شرکت‌های تامین‌کننده واکسن بتوانند بهتر با ایران کار کنند و بخشی از این واکسن‌ها و قول‌هایی که به ایران در کوواکس داده شد، تامین شود. امیدوارم این اتفاق رخ دهد و ما گریزی در اینکه تولید داخل داشته باشیم نداریم. یعنی نمی‌توانیم با حرف‌های مختلف و متنوع افراد با نظرهایی که قدری اشتباه موجود در آن قبلا اثبات شده در این وادی قدم بگذاریم که واکسن داخلی تعطیل شود و سراغ واردات برویم، این اشتباه است.

مرتبط ها