کد خبر: 53425

آغاز رقابت نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا

کار فولاد و تراکتور، سخت‌تر از پرسپولیس

دوره جدید لیگ قهرمانان آسیا از امروز به‌طور رسمی با انجام مسابقات مرحله گروهی در غرب آسیا آغاز می‌شود و فوتبال کشورمان امروز سه نماینده خواهد داشت.

مسعود خاموشی، روزنامه‌نگار: دوره جدید لیگ قهرمانان آسیا از امروز به‌طور رسمی با انجام مسابقات مرحله گروهی در غرب آسیا آغاز می‌شود و فوتبال کشورمان که تنها تیم در غرب آسیا با چهار نماینده به‌شمار می‌رود، امروز سه نماینده خواهد داشت؛ تراکتور تبریز در گروه دوم از ساعت 22:30 به مصاف پاختاکور ازبکستان می‌رود، فولاد خوزستان که با عبور از سد العین در پلی‌آف به مرحله گروهی راه‌یافته همزمان با تراکتور با تیم قدرتمند السد قطر روبه‌رو می‌شود و پرسپولیس به‌عنوان نایب قهرمان قبلی مسابقات در گروه پنجم از ساعت 19 به مصاف الوحده امارات خواهد رفت. استقلال دیگر نماینده ایران نیز بامداد جمعه با الاهلی عربستان روبه‌رو خواهد شد.

 استارت پرسپولیس برای چهارمین صعود متوالی

پرسپولیس به‌عنوان پرافتخارترین تیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا فردا برای چهارمین حضور پیاپی درمرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها کار خود را آغاز می‌کند و با الوحده امارات روبه‌رو می‌شود. یحیی گل‌محمدی و تیمش با اعمال شاقه راهی هند شدند و در این کشور هم به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا با محدودیت‌های شدیدی مواجه شدند ضمن اینکه مشکل در برگزاری به‌موقع تمرینات، تاخیر زیاد در ارائه پاسخ تست‌های کرونا و گرما و رطوبت هوا نیز جزء دردسرهای این تیم در گوای هند است. ضمن اینکه غیبت سعید آقایی به خاطر ابتلا به کرونا هم برنامه‌های گل‌محمدی را تا حدی تحت‌الشاع قرار داده است. با این حال قرمزها امیدوارند گام اول در دوره جدید لیگ قهرمانان را محکم بردارند.

پرسپولیس پیش از این 4 بار با الوحده در این رقابت‌ها بازی کرده که ماحصلش 2 برد، یک شکست و یک تساوی بوده است. نماینده امارات که با پیروزی برابر الزورا عراق در پلی‌آف به مرحله گروهی صعود کرده و فصل گذشته هم به خاطر شیوع کرونا از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان انصراف داد، نتایج چندان خوبی هم در لیگ امارات کسب نکرده است و فعلا در رده هشتم قرار دارد که طبعا خبر خوبی برای صدرنشین لیگ ایران است.

از شاخص‌ترین چهره‌های الوحده می‌توان به عمر خریبین، ستاره سرشناس سوری(که با الهلال بازی‌های خوبی برابر پرسپولیس انجام داد) و همچنین اسماعیل مطر کهنه‌کار اشاره کرد که البته دومی به خاطر مصدومیت این بازی را از دست داده است. محمد برغش مدافع الوحده هم که دچار مصدومیت شده بود، به این بازی نرسیده است.

مربی این تیم هم سابقه رویارویی با پرسپولیس را دارد. هنک تن کاته، هلندی در سال ۲۰۱۸ سرمربی الجزیره امارات بود که تیمش در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب پرسپولیس شد تا از دور رقابت‌ها کنار برود که البته این نتیجه منجر به اخراج این مربی شد و باید دید این بار برابر قرمزپوشان ایرانی چه خواهد کرد.

 کار سخت پرشورها در گام اول

تراکتور تبریز در سال‌های اخیر بارها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضر بوده اما هرگز موفق به صعود نشده است. پرشورها بعد از سه فصل غیبت بار دیگر به‌عنوان قهرمان جام حذفی ایران به این مسابقات برگشته‌اند آن هم درحالی که در لیگ ایران نتایج چندان خوبی نگرفته‌اند. شاگردان رسول خطیبی که فعلا در رده هشتم لیگ برتر هستند، امشب در گام نخست به مصاف تیم قدرتمند ازبکستانی یعنی پاختاکور می‌روند. قهرمان ازبکستان که بعد از 5 برد پیاپی در لیگ این کشور عازم امارات شده در 8 دوره از 10 دوره قبلی لیگ قهرمانان حاضر بوده و در ارزیابی‌ها شانس اول صعود از این گروه به‌شمار می‌رود. ازبک‌ها فصل گذشته در بازی حذفی با پرسپولس شکست خوردند و به نیمه‌نهایی نرسیدند. جلال‌الدین ماشاریپوف، ستاره فصل گذشته این تیم نیز جدا شده و به لیگ امارات رفته است. با این حال استخوان‌بندی اصلی تیم تغییر چندانی نکرده و باید گفت تراکتور ایران که ستاره‌هایی مثل مظاهری و حاج صفی را از دست داده کار سختی برابر این تیم خواهد داشت. با این حال تجربه بین‌المللی نفراتی مثل اشکان دژاگه و مسعود شجاعی و البته آمادگی خوب گلزن اصلی این تیم یعنی محمد عباس‌زاده می‌تواند برگ برنده پرشورها در این بازی باشد.

 فولاد به دنبال دومین شگفتی‌سازی

شاید کمتر کسی امید داشت که فولاد خوزستان در پلی‌آف لیگ قهرمانان بتواند از سد العین قدرتمند بگذرد اما نماینده شایسته ایران در ریاض با چهار گل به برتری رسید تا یک شگفتی بزرگ خلق کند و سهمیه‌های ایران در مرحله گروهی را به چهار تیم برساند. حالا شاگردان جواد نکونام که روحیه بالایی هم گرفته‌اند باید به مصاف قدرتمندترین تیم گروه یعنی السد قطر بروند، تیمی که با ژاوی قهرمانی زودهنگام لیگ ستارگان را بدون شکست جشن گرفته و می‌خواهد قهرمانی در لیگ قهرمانان را نیز دوباره تجربه کند. اکرم عفیف، بازیکن سرشناس قطری‌ها این بازی را از دست داده اما ستاره‌هایی مثل سانتی کازرولا، بغداد بونجاح، عبدالکریم حسن، پدرو میگوئل، تائه هی و... می‌توانند با فوتبال مالکانه‌ای که ژاوی در این تیم ایجاد کرده، شب سختی را برای شاگردان نکونام رقم بزنند.

در سمت مقابل هم فولاد تیم هفتم لیگ ایران(با بازی کمتر) با خارجی‌های آماده‌ای مثل پاتوسی و شیمبا تیم دست‌وپا بسته‌ای نیست و می‌تواند یک شگفتی بزرگ دیگر در این تورنمنت خلق کند. پریرا قبلا دو بار موفق به گلزنی به السد شده و نشان داده راه گلزنی به تیم قدرتمند قطری را بلد است.

مرتبط ها