کد خبر: 53413

سیتی در آلمان به‌دنبال بلیت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان

لیورپول - رئال؛ کامبک دوباره در آنفیلد؟

لیورپول باید شکست سنگین در مادرید را جبران کند و زردپوشان آلمانی هم که با نتیجه‌ای نزدیک مغلوب منچسترسیتی شده‌اند این شانس را دارند که با برد یک بر صفر هم راهی مرحله بعد شوند اما پپ گواردیولا مسلما به‌راحتی این فرصت خوب برای رسیدن به نیمه‌نهایی را از دست نخواهد داد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: نگاه هواداران فوتبال اروپا امشب به دو شهر لیورپول و دورتموند خواهد بود تا تکلیف دو تیم دیگر حاضر در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا مشخص شود. میزبان‌های دیدار امشب شرایط تقریبا مشابهی دارند و برای رسیدن به مرحله بعد باید حتما برابر رقبای قدرتمند خود به برتری برسند. لیورپول باید شکست سنگین در مادرید را جبران کند و زردپوشان آلمانی هم که با نتیجه‌ای نزدیک مغلوب منچسترسیتی شده‌اند این شانس را دارند که با برد یک بر صفر هم راهی مرحله بعد شوند اما پپ گواردیولا مسلما به‌راحتی این فرصت خوب برای رسیدن به نیمه‌نهایی را از دست نخواهد داد.

پایان شکست‌های خانگی

درخشش مارکو آسنسیو و وینیسیوس جونیور در مسابقه رفت برتری 3 بر یک رئال را رقم زد و حالا لیورپول باید حداقل دو گل بزند تا بتواند از این مرحله دشوار به سلامت عبور کند. اتفاقی که با توجه به دیدارهای اخیر رئال و عملکرد بسیار خوب این تیم بسیار بعید به نظر می‌رسد. لیورپول در دیدار این هفته خود استون‌ویلا را 2 بر یک برد تا به روند ناکامی‌هایش در دیدارهای خانگی خاتمه دهد و رئال نیز در ال‌کلاسیکو با همین نتیجه پیروز شد تا خود را به جمع مدعیان قهرمانی برگرداند.

دو تیم حاضر در مسابقه امشب مجموعا 20بار قهرمان اروپا شده‌اند و از این لحاظ عملکردی بسیار خوب در تاریخ خود داشته‌اند. زیدان در مسابقه رفت به‌خوبی در نبرد تاکتیکی با کلوپ به برتری رسید و به لطف درخشش وینیسیوس موفق شد برد ارزشمندی در ورزشگاه آلفردو دی‌استفانو کسب کند. اگرچه در آنفیلد شرایط کاملا متفاوت خواهد بود و کلوپ و تیمش پیش از این ثابت کرده‌اند توانایی انجام کارهای بزرگ در این ورزشگاه را دارند اما مسلما در غیاب هواداران، این ورزشگاه همانند سابق ترسناک نیست. آنها پیش از این توانسته بودند شکست 3 بر صفر برابر بارسا در نوکمپ را با برد 4 بر صفر در زمین خود جبران کنند اما در این مسابقه دیووک اوریگی، ستاره آن مسابقه مصدوم است و نمی‌تواند تیمش را همراهی کند.

روند ضعیف قرمزها در دیدارهای خانگی سبب شد این تیم از کورس قهرمانی و حتی کسب سهمیه در لیگ جزیره عقب بیفتد و با ادامه این روند حتی ممکن است فصل آینده در لیگ اروپا به میدان برود. آنها این هفته به زحمت برابر استون‌ویلا توانستند 3 امتیاز مسابقه را به لطف گل دقیقه 1+90 ترنت الکساندر آرنولد کسب کنند و به روند 6 شکست پیاپی خانگی خود خاتمه دادند. شاگردان کلوپ اگرچه در دیدارهای خانگی خود در لیگ روند خوبی نداشته‌اند اما در اروپا اوضاع کاملا متفاوت است و در چهار مسابقه این فصل خود در آنفیلد سه برد با کلین‌شیت کسب کردند و در 21 بازی خانگی اخیر خود در این تورنمنت نیز تنها 2 بار طعم شکست را چشیده‌اند. به این ترتیب آنها امیدوارند تا این عملکرد خوب را در مسابقه امشب نیز داشته باشند و با عبور از سد رئال، برای سومین‌بار در 4 سال اخیر به نیمه‌نهایی اروپا برسند.

درخشش دور از انتظار بن‌زما

رئال با زیدان در بهترین شرایط خود در این فصل قرار دارد و با برتری در دو دیدار حساس و مهم خود در یک هفته اخیر هم در اروپا و هم در لالیگا مدعی قهرمانی هستند. در موفقیت‌های اخیر رئال نقش مهاجم فرانسوی این تیم بسیار پررنگ بوده است و درحالی که فلورنتینو پرز پس از جدایی کریس رونالدو تلاش زیادی داشت تا جانشینی مناسب برای او پیدا کند کریم بن‌زما نشان داد قادر است تا به ستاره اول تیمش تبدیل شود و اگر اعتماد بیشتری به او می‌شد، تیمش در سال‌های قبل هم عملکرد بهتری ارائه می‌داشت.

ستاره فرانسوی از سال 2009 و زمانی‌که 21 سال داشت در برنابئو حضور دارد و در این مدت فرازونشیب‌های زیادی را در این تیم تجربه کرده است. با این حال او حتی در بدترین روزهای خود در مادرید نیز از طرف مدیران باشگاه در لیست فروش قرار نگرفت تا این روزها به لطف اعتماد زیدان دوباره به اوج برگردد. در ال‌کلاسیکو هم با یک ضربه بسیار زیبا دروازه بارسا را گشود و تاثیر زیادی در برتری تیمش در این دیدار مهم و حساس داشت. بن‌زما در 33سالگی به‌عنوان یکی از اسطوره‌های رئال‌مادرید می‌تواند اثر زیادی در سرنوشت تیمش در این فصل داشته باشد و اگر همچنان در همین فرم خوب قرار داشته باشد می‌تواند تیمش را در لیگ و اروپا به موفقیت‌های بیشتری برساند. با این حال رسانه‌های اسپانیایی معتقدند آینده زیدان در رئال همچنان نامشخص است و او با وجود اینکه تیمش در فرم خوبی قرار دارد و هر 6 بازی قبلی خود در تمام رقابت‌ها را با برد پشت‌سر گذاشته اما ممکن است در انتهای فصل از این تیم جدا شود. خود زیزو نیز هفته گذشته با اشاره به اینکه دوست دارد روزی هدایت یوونتوس را برعهده بگیرد به این شایعات دامن زد.

در آستانه این مسابقه خبر ابتلای سرخیو راموس به کرونا نیز از سوی باشگاه اعلام شد. کاپیتان مادریدی‌ها که البته به‌دلیل مصدومیت قادر نبود در این مسابقه تیمش را همراهی کند در تازه‌ترین تستی که از بازیکنان گرفته شده به کرونا مبتلاست و باید حداقل 10 روز در قرنطینه بماند و به این ترتیب حتی در صورت عدم‌مصدومیت نیز در دیدارهای تیمش برابر لیورپول، ختافه و کادیز غایب بود. واران دیگر کرونایی رئال است که به مسابقه امشب نمی‌رسد و دنی کارواخال و لوکاس واسکز دیگر مصدومان تیم هستند که به این مسابقه نمی‌رسند. در ترکیب لیورپول نیز یورگن کلوپ همچنان نمی‌تواند از جو گومز، ویرجیل فن‌دایک و جوئل ماتیپ در ترکیب تیمش استفاده کند و در غیاب این مدافعان آسیب‌دیده باید دوباره به نت فیلیپس و اوزان کاباک، خریدهای زمستانی خود که تجربه زیادی نیز ندارند برای رویارویی با رئال‌مادرید اعتماد کند. بازگشت جوردن هندرسون نیز می‌تواند خبر خوبی برای قرمزها باشد.

شرایط بد دورتموند

برای پپ گواردیولا قهرمانی در اروپا اصلی‌ترین هدف در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. او به همراه سیتی تمامی افتخارات ممکن در لیگ جزیره را کسب کرده و شاگردان او حالا تنها به فتح لیگ قهرمانان می‌اندیشند. پپ آخرین‌بار به همراه بارسا موفق شد به این موفقیت برسد و پس از آن در بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی از رسیدن به این موفقیت ناکام ماند. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه اتحاد درحالی که می‌رفت تا با تساوی یک – یک به پایان برسد به لطف درخشش فیل فودن و گل زیبای او با برتری سیتیزن‌ها خاتمه یافت تا این تیم با دست بالاتر در مسابقه امشب راهی سینگنال ایدونا پارک شود. در شبی که انتظار می‌رفت ارلینگ هالند ستاره تیمش باشد اما این مارکو رویس بود که دروازه آلیسون را گشود و این امیدواری را در اردوی تیم آلمانی به وجود آورد که می‌توانند از این دیدار دشوار با موفقیت خارج شوند. اگر گل جود بلینگهام خطا گرفته نمی‌شد مطمئنا دورتموند نتیجه بهتری در این مسابقه کسب می‌کرد و در شرایط بهتری برای مسابقه امشب آماده می‌شد. شاگردان ادین ترزیچ در ابتدای هفته به سختی و با نتیجه 3 بر 2 از سد اشتوتگارت عبور کردند تا همچنان کورسوی امیدی برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان در فصل آینده داشته باشند.

دورتموند که ستاره‌های جوان زیادی در اختیار دارد، در این فصل نتوانسته انتظارات هوادارانش را برآورده کند و در 7 بازی خود در تمامی رقابت‌ها تنها 2 برد در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است که این روند می‌تواند شانس حریف انگلیسی برای صعود را بالاتر ببرد. آنها در میانه‌های فصل با فوره قطع همکاری کردند به این امید که نتایج بهتری در لیگ و اروپا کسب کنند اما هرچه به پایان فصل نزدیک می‌شود نه‌تنها از صدر جدول فاصله گرفتند و دیگر مدعی قهرمانی در بوندس‌لیگا نیستند بلکه حالا حتی حضورشان در جمع 4 تیم برتر نیز دشوار شده و با ادامه این روند شانس حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان را از دست خواهند داد.

سیتی فقط به‌دنبال لیگ قهرمانان

سیتی و مالکان عرب باشگاه حالا به کمتر از قهرمانی در لیگ قهرمانان راضی نمی‌شوند و دیگر فتح لیگ جزیره برای آنها عادی شده است. اگرچه آبی‌های منچستر فصل پیش قافیه را به لیورپول باختند و نتوانستند فاتح لیگ شوند اما امسال در تمامی جام‌ها مدعی هستند و امیدوارند تا رکورد جالب 7 قهرمانی در یک‌سال را به ثبت رسانده و نام خود را در تاریخ فوتبال اروپا ثبت کنند. شاگردان این مربی اسپانیایی در صدر جدول فاصله خوبی با همشهری خود در رده دوم ایجاد کرده‌اند اما باخت ابتدای هفته برابر لیدز 10 نفره زنگ خطری برای او و تیمش بود که سومین شکست خانگی خود در این فصل را تجربه کردند. خط دفاعی سیتی در این فصل نمایشی عالی ارائه کرده و پیش از مصاف با لیدز به لطف این خط دفاعی مستحکم توانسته بودند هر 6 بازی آخر خود در تمامی رقابت‌ها را با برد پشت‌سر بگذارند.

آمار سیتی در اروپا هم فوق‌العاده بوده و این تیم بدون شکست در دیدارهای این فصل خود و 7 کلین‌شیت تا پیش از مسابقه رفت با دورتموند خود را به‌عنوان مدعی جدی قهرمانی مطرح کرده بود‌. این تیم انگلیسی پیش از این 15 بازی رفت خود در مراحل حذفی این تورنمنت را با برد پشت‌سر گذاشته بود و تنها در دو مورد دیدار برگشت را باخته‌اند تا آمار کاملا به سود آنها باشد.

سرخیو آگرو و آیمریک لاپورته تازه‌ترین مصدومان سیتی هستند که ممکن است در مسابقه امشب نتوانند تیم خود را همراهی کنند. به نظر می‌رسد گواردیولا برای مسابقه امشب ناتان آکه و بنجامین مندی، دو مدافعی که در دیدار برابر لیدز به میدان فرستاده بود را نیمکت‌نشین کرده و دوباره از روبن دیاز و کایل واکر استفاده خواهد کرد. رودری و گوندوگان دو هافبک تیم هستند که می‌توانند در این مسابقه دوباره در ترکیب تیم خود قرار گرفته و شرایط را به سود آبی‌ها تغییر دهند.

در ترکیب دورتموند نیز جیدون سانچو که مدتی است دچار مصدومیت شده بازهم سکونشین خواهد بود و به این مسابقه نیز نمی‌رسد تا خط حمله زردها زهر لازم را در این بخش نداشته باشد. مارکو رویس و متس هوملس نیز دیگر مصدومان تیم هستند که البته به گفته کادر پزشکی باشگاه به احتمال زیاد مشکلی برای حضور در این مسابقه نخواهند داشت.

 

مرتبط ها