کد خبر: 53374

کار سخت بایرن و پورتو برای رسیدن به نیمه‌نهایی

امید به معجزه با بازگشت طارمی

ر دیدارهای رفت چلسی نتیجه بهتری برابر پورتو گرفت و در زمین حریف با دو گل پیروز شد. به این ترتیب شاگردان توماس توخل شانس زیادی دارند تا به نیمه‌نهایی رسیده و پس از 9سال به تکرار قهرمانی در اروپا امیدوار باشند.

سیامک خاجی،روزنامه‌نگار:با برگزاری دو مسابقه امشب لیگ قهرمانان اروپا تکلیف دو تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی مشخص خواهد شد. اگرچه چلسی و پاری‌‌سن‌ژرمن شانس خوبی برای رسیدن به جمع 4تیم برتر دارند اما دو تیم رقیب هنوز ناامید نیستند. در دیدارهای رفت چلسی نتیجه بهتری برابر پورتو گرفت و در زمین حریف با دو گل پیروز شد. به این ترتیب شاگردان توماس توخل شانس زیادی دارند تا به نیمه‌نهایی رسیده و پس از 9سال به تکرار قهرمانی در اروپا امیدوار باشند. پاریسی‌ها هم در مونیخ دست به کار بزرگی زدند و بایرن‌مونیخ را با نتیجه 3 بر 2 شکست دادند. اگرچه این برتری شکننده به‌نظر می‌رسد اما زدن سه گل در زمین حریف سبب شده حاشیه امنیت مناسبی برای تیم مائوریتسیو پوچتینو ایجاد شود.

طارمی آماده بازگشت

برای پورتو غیبت دو بازیکن تاثیرگذار این تیم در دیدار رفت یعنی مهدی طارمی و سرجیو اولیویرا بسیار گران تمام شد و درنهایت بازی را با دو گل به چلسی باختند. طارمی در دیدار برگشت برابر یوونتوس کارت قرمز گرفت و اولیویرا نیز به‌دلیل سه‌اخطاره شدن شانس حضور در این مسابقه را از دست داد. به این ترتیب سرجیو کونسیسائو بدون دو بازیکن اصلی خود راهی ورزشگاه سانچز پیزخوان سویا شد تا بازی رفت را برگزار کند. به‌دلیل شرایط کرونایی یوفا تصمیم گرفت هر دو بازی رفت‌وبرگشت در این ورزشگاه برگزار شود و بازی امشب نیز در اسپانیا و به میزبانی چلسی انجام خواهد شد. تیم پرتغالی که در این فصل امتیازات زیادی را روی گل‌ها و پاس‌گل‌های مهاجم ایرانی خود کسب کرده است و اگرچه طارمی در بسیاری از دیدارهای قبلی تیمش در گلزنی ناکام مانده بود، اما حضور او در زمین می‌توانست برای مدافعان چلسی دردسرساز شود به‌خصوص که آنها پیش از بازی رفت 5گل از وست‌برومویچ خورده بودند. با این حال موسی مارگا به‌عنوان تنها مهاجم تیم در این دیدار حساس کاری از پیش نبرد و در غیاب زوج خود نتوانست پورتو را به گل برساند.
پورتو آخرین‌بار در فصل 04-2003 توانست از یک‌چهارم نهایی عبور کرده و به جمع 4تیم برتر برسد که البته در آن فصل با ژوزه مورینیوی جوان درنهایت شگفتی‌ساز شد و جام قهرمانی را بالای سر برد. این‌بار حالا این تیم پس از برتری غیرمنتظره برابر یوونتوس و کریس رونالدو به‌دنبال کنار زدن نماینده انگلیس است اما شکست مسابقه رفت به‌نظر این هدف را غیرممکن کرده است. پورتو به همان اندازه که در لیگ پرنوسان کار کرده در اروپا نمایشی قابل دفاع ارائه کرده و کمتر کسی انتظار داشت این تیم بتواند تا این مرحله راه پیدا کند.
یاران طارمی در ابتدای هفته در مصاف با توندلا به برتری 2 بر صفر رسیدند و مهاجم ملی‌پوش ایرانی که در این مسابقه نیمکت‌نشین بود دقایقی پس از حضورش در زمین گل دوم تیمش را زد تا نشان دهد برای رویارویی با مدافعان آبی‌های لندنی کاملا آماده است. پورتو هر 5بازی قبلی خود را در لیگ با برد پشت‌سر گذاشته و روند بسیار خوبی در این مدت داشته است اما آمار این تیم در دیدارهای خارج از خانه مراحل حذفی لیگ قهرمانان اصلا خوب نیست و در 20بازی قبلی خود در زمین رقبا تنها یک‌بار پیروز شده‌اند. به این ترتیب آمار به‌ضرر شاگردان کونسیسائو است و البته در 7بازی قبلی برابر تیم‌های انگلیسی نیز بردی نداشته‌اند و با 5شکست در رویارویی با این رقبا ضعیف ظاهر شده‌اند. پورتو در 9رویارویی قبلی خود برابر چلسی هیچ‌گاه موفق نشده دروازه خود را بسته نگه دارد و آخرین برد آنها برابر این تیم لندنی به سال2015 برمی‌گردد.

حضور موفق توخل

چلسی با کنار گذاشتن فرانک لمپارد تصمیم سختی گرفت که البته درنهایت به سود آنها تمام شد و برکناری اسطوره باشگاه و حضور توماس توخل به‌عنوان جانشین او سبب شد نتایج بسیار خوبی کسب کنند. در مسابقه رفت میسون مونت و بن چیلول دو گل تیم را زدند تا پس از مدت‌ها این تیم دو گلزن انگلیسی در یک بازی داشته باشند. این تیم انگلیسی در 10جدال قبلی خود در مرحله حذفی این تورنمنت که در مسابقه رفت پیروز شده بودند توانسته‌اند 8بار به دور بعد صعود کنند و در این زمینه آمار خوبی دارند. چلسی این هفته در لیگ هم به لطف درخشش کای هاورتز نتیجه خوبی در یکی از دربی‌های شهر لندن گرفت و 4 بر یک از سد کریستال‌پالاس گذشت تا برای حریف پرتغالی خود خط‌ونشان بکشد.
شاگردان توخل در سه بازی قبلی خود در لیگ قهرمانان موفق به کلین‌شیت شده‌اند و خط‌دفاعی تیم که در اوایل فصل یکی از نقاط‌ضعف آنها بود در این مراحل نمایش خوبی داشته‌اند. به این ترتیب سرمربی آلمانی امیدوار است برای نخستین‌بار از فصل 2014-2013 تیمش را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برساند. آخرین شکست این تیم انگلیسی در اروپا به مرحله یک‌هشتم نهایی فصل پیش برمی‌گردد که مغلوب بایرن‌مونیخ شدند و از آن زمان در 9مسابقه بدون باخت مانده‌اند. در ترکیب چلسی تیاگو سیلوا که در دیدار برابر کریستال‌پالاس محروم بود، به‌خوبی استراحت کرده و آماده بازگشت به ترکیب این تیم است. با توجه به اینکه این تیم باید در دیدار بعدی خود در جام‌حذفی به مصاف منچسترسیتی برود این احتمال وجود دارد که تغییراتی در ترکیب خود ایجاد کند و حکیم زیاش، تیمو ورنر و حتی اولیویه ژیرو شانس بازی در ترکیب اصلی دیدار امشب را پیدا کنند. ادوارد مندی، گلر این فصل آبی‌ها که عملکرد خوبی به‌عنوان جانشین کپا آریزابالاگا داشته امیدوار است در مسابقه امشب بتواند هشتیم برد پیاپی را به‌همراه تیمش کسب کند تا به رکورد فابین بارتز رسیده و به‌همراه او بهترین عملکرد را در این زمینه بین گلرهای تیم‌های انگلیسی داشته باشد.
توخل پس از حضورش روی نیمکت این تیم بیشتر به‌دنبال بهترین عملکرد ازسوی بازیکنان تیمش بوده و توجهی به نام‌ها و ستاره‌های تیمش ندارد. او حتی تیمو ورنر و کای هاورتز، دو هموطنش را که در ابتدای فصل با مبالغی هنگفت راهی استمفوردبریج شدند، درصورت عدم آمادگی نیمکت‌نشین می‌کند تا نشان دهد هرکس در تمرینات تیمش بهتر کار کند در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد. او درباره شرایط این تیم گفت: «همه باید برای به‌دست آوردن جایگاهی در ترکیب اصلی بجنگند و فرقی نمی‌کند چه کسی باشد. در تیم من هیچ‌کس جایگاه ثابتی در زمین ندارد و هر بازیکنی این شانس را دارد که بتواند به جمع 11نفر اصلی راه پیدا کند. ما درحال حاضر نفرات بسیار آماده و خوبی در ترکیب خود داریم که منتظر فرصت برای درخشش هستند. برای من فرقی نمی‌کند و هر بازیکنی ازجمله تامی آبراهام، تیمو ورنر یا کای هاورتز باید به‌سختی تلاش کنند تا بتوانند در ترکیب فیکس قرار گرفته و توانایی‌های خود را ثابت کنند.»

غایب بزرگ مونیخی‌ها

در دیگر مسابقه امشب جدال جذاب پاری‌سن‌ژرمن و بایرن‌مونیخ در ورزشگاه پارک‌دوپرنس می‌تواند یادآور فینال فصل گذشته باشد. بایرن در آن مسابقه به برتری رسید و قهرمان اروپا شد اما این‌بار اوضاع به‌سود تیم فرانسوی پیش می‌رود و کوچک‌ترین لغزشی به‌معنای حذف مدافع عنوان قهرمانی از این رقابت‌ها خواهد بود. شاگردان پوچتینو در بازی امشب دست بالاتر را در زمین دارند اما بایرن هم در مسابقه رفت نشان داد حتی در غیاب لواندوفسکی هم تیم دست‌وپا بسته‌ای نیست. البته فرصت‌های زیادی که مونیخی‌ها در این مسابقه از دست دادند بار دیگر اهمیت مهاجم لهستانی در ترکیب این تیم را ثابت کرد. برای بایرنی‌ها غیبت ماشین گلزنی این تیم به‌معنای از دست رفتن فرصت‌های گلزنی در این مسابقه بود و بدشانسی دیگر آنها این بود که ساعاتی قبل از شروع مسابقه تست کرونا سرژ گنابری هم مثبت شد و او هم به‌جمع غایبان دیدار رفت اضافه شد. به این ترتیب بایرن دو ستاره اثرگذار خود را دراختیار نداشت و در چنین شرایطی کیلیان امباپه فرانسوی ستاره ورزشگاه آلیانس آره‌نا بود و توانست برد تیمش در این مسابقه حساس را رقم بزند. او تنها پس از گذشت سه دقیقه از این مسابقه گل نخست تیمش را زد و در نیمه دوم هم روی یک ضدحمله گل سوم را وارد دروازه بایرن کرد تا کار برای شاگردان هانسی فلیک سخت‌تر شود. تیم فرانسوی اگرچه انتقام شکست فصل قبل در فینال را گرفت اما هنوز حداقل 90دقیقه تا صعود به نیمه‌نهایی فاصله دارد و اگر همانند مسابقه رفت در کارهای دفاعی ضعیف ظاهر شوند شاید بازهم فرصت طلایی فتح لیگ قهرمانان را از دست بدهند.
آمار ضعیف این تیم در ورزشگاه خانگی برای هوادارانش نگران‌کننده است و پارک‌دوپرنس در روزهای کرونایی و بدون حضور تماشاگران دیگر آن قلعه تسخیرناپذیر نیست. آنها در 5بازی آخر خانگی خود در تمامی رقابت‌ها تنها یک برد داشته‌اند و البته سه‌بار هم باخته‌اند. در چنین شرایطی بایرنی‌ها می‌توانند به کسب نتیجه در پاریس امیدوار باشند اما نباید از قدرت خط‌حمله آنها نیز غافل شد. تیم پوچتینو هرچقدر در دفاع دچار ضعف بوده، در کارهای تهاجمی موفق عمل کرده و در 5بازی آخر خود در اروپا 16گل به ثمر رسانده که امباپه جوان نقش مهمی در آنها داشته است. او امشب این فرصت را دارد تا هم به بهترین گلزن فرانسوی لیگ قهرمانان بدل شود و هم به نخستین بازیکن پاری‌سن‌ژرمن تبدیل شود که در 4بازی پیاپی تیمش در این تورنمنت گلزنی می‌کند.
در این میان نباید از نقش نیمار و کیلور ناواس در مسابقه رفت به‌راحتی عبور کرد. ستاره برزیلی دو پاس‌گل داد و ناواس نیز بارها با واکنش‌های خوب خود مانع از گلزنی باواریایی‌ها شد و نقش مهمی در این برتری داشت. این دروازه‌بان کاستاریکایی بین دو نیمه دیدار شنبه‌شب تیمش برابر استراسبورگ که با برتری 4 بر یک پاریسی‌ها همراه بود تعویض شد تا نگرانی‌هایی بابت غیبت احتمالی او در مسابقه امشب ایجاد شود. با این حال کادر پزشکی تیم در تلاش است او را به‌موقع برای حضور در این دیدار حساس آماده کند.

بدشانسی‌های فلیک

هانسی فلیک 54ساله امید زیادی به دفاع از عنوان قهرمانی تیمش داشت تا اینکه بدشانسی‌های اخیر گریبانگیر او و تیمش شد و حالا شاید در همین دور از مسابقات خارج شود. تیم او پس از شکست‌ناپذیری در 17مسابقه اروپایی سرانجام برابر پاری‌سن‌ژرمن باخت و اگرچه در 10سال اخیر تنها یک‌بار نتوانسته از این مرحله عبور کند اما با شرایطی که ژرمن‌ها دارند صعود به مرحله بعد کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. درحالی‌که تیم او برای صعود حداقل به دو گل در پارک‌دوپرنس نیاز دارد، غیبت لواندوفسکی مصدوم کار بایرن را برای رسیدن به این هدف سخت‌تر می‌کند.
بایرنی‌ها هفته قبل در بوندس‌لیگا مقابل نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده خود یعنی لایپزیگ به برتری رسیدند تا خیال‌شان از بابت نهمین قهرمانی پیاپی تا حد زیادی راحت شود، با این حال روز شنبه با تساوی دور از انتظار یک–یک مقابل یونیون برلین رقبای داخلی را امیدوار کردند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد فلیک فعلا تمرکزش را روی موفقیت در اروپا قرار داده و در تلاش است به هر طریقی بتواند از سد نماینده فرانسه عبور کند و در این راه به گلزنی ستاره‌هایی چون توماس مولر و لروی سانه امید بسته است. اگر بایرن نتواند در مسابقه امشب به برتری برسد برای نخستین‌بار از اکتبر2018 خواهد بود که این تیم در سه بازی متوالی در تمامی رقابت‌ها نتوانسته پیروز شود و این می‌تواند زنگ خطری برای فلیک و تیمش باشد.
در 50مسابقه اخیر تیم‌های اروپایی که بازی رفت را در زمین خود باخته‌اند تنها سه باشگاه توانسته‌اند در بازی برگشت نتیجه لازم را گرفته و صعود کنند و به این ترتیب نه‌تنها بایرن رقیبی سرسخت با خط‌حمله‌ای خطرناک را پیش‌رو دارد بلکه آمار و ارقام نیز به‌ضرر آنهاست و باید دید سرمربی آلمانی چه تدبیری برای موفقیت در این مسابقه خواهد داشت. بایرن برای مسابقه امشب علاوه‌بر دو ستاره تیمش احتمالا جروم بواتنگ، لئون گورتزکا و لوکاس هرناندز را دراختیار نخواهد داشت و درسوی دیگر میدان نیز الساندرو فلورنزی و مارکو وراتی دو کرونایی پاریسی‌ها هستند که به این مسابقه نمی‌رسند.

 

مرتبط ها