کد خبر: 53270

غوغای کرونای جهش‌یافته و افزایش شبهه‌ها درباره میزبانی هند از گروه پرسپولیس

از قرمز به قرمز!

بررسی وضعیت کرونا در هند که میزبانی لیگ قهرمانان آسیا در گروه پرسپولیس را برعهده گرفته نشان می‌دهد دست‌کم در شرایط فعلی، این انتخاب نمی‌تواند براساس «ایمنی و رفاه» که شعار مسئولان AFC برای اعطای میزبانی به هند بوده، باشد.

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار:کرونا در هند بیداد می‌کند؛ این موضوعی است که سازمان بهداشت جهانی بر آن تاکید دارد و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌ها در هند متوقف شده است. براساس آخرین آمار منتشرشده از سازمان بهداشت جهانی، هند در هر شبانه‌روز بیش از 80 هزار مورد ابتلای جدید به کرونا را گزارش می‌کند و آمار مبتلایان در این کشور به حدود 12 میلیون و 928 هزار و 574 نفر رسیده است. شمار قربانیان این کشور نیز از ابتدا تاکنون حدود 166 هزار و 862 نفر است. در ایران اما آمار مبتلایان به ویروس کرونا حدود 2 میلیون نفر است که از این میان 63 هزار نفر کشته شده‌اند.

بررسی وضعیت کرونا در هند که میزبانی لیگ قهرمانان آسیا در گروه پرسپولیس را برعهده گرفته نشان می‌دهد دست‌کم در شرایط فعلی، این انتخاب نمی‌تواند براساس «ایمنی و رفاه» که شعار مسئولان AFC برای اعطای میزبانی به هند بوده، باشد. مقایسه نسبت جمعیت مبتلا در هند نیز وضعیت بهتری نسبت به ایران ندارد. در شرایط فعلی جمعیت مبتلایان در ایران حدود چهار درصد است، درحالی‌که هند فعلا با حدود 3 درصد ابتلا روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد. نکته مهم آنکه فدراسیون فوتبال این کشور، حدود یک‌هفته پیش تصمیم گرفت مرحله پلی‌آف رقابت‌های فوتبال زنان این کشور را به‌دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول کند، اما مسئولان AFC  کماکان علاقه‌مند هستند میزبانی لیگ قهرمانان آسیا را به این کشور واگذار کنند.

 آمار تهران بهتر از گوا!

بد نیست نگاهی به وضعیت ایالت گوا داشته باشیم؛ جایی‌که میزبان شاگردان یحیی گل‌محمدی خواهد بود. در ایالت گوای هند آمار ابتلا به ویروس کرونا حدود 60 هزار و 229 نفر است و تاکنون 840 نفر نیز از این ایالت قربانی ویروس کرونا شده‌اند. این درحالی‌ است که در 14 روز اخیر بیش از 3 هزار نفر از این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. تهران به‌عنوان پایتخت ایران اما آمار 5 هزارنفری ابتلا به این ویروس را ثبت کرده که آمار بهتری نسبت‌به گوای هند است.

 افزایش محدودیت‌ها در گوا

چندی پیش بود که پژوهشگران در حوزه کرونا اعلام کردند یک ویروس فوق جهش‌یافته کرونا را در هند کشف کرده‌اند؛ ویروسی که عفونی‌تر و واکسن نسبت‌به آن بی‌اثر است. ویروسی که براساس ادعای کارشناسان، دلیل موج دوم کرونا در هند است و از 24 مارس تا امروز (حدود 2 هفته) بیش از 47 هزار ابتلا و 275 مورد مرگ ناشی‌از کرونا را ثبت کرده است. آمار وقتی هولناک‌تر می‌شود که بدانید این بیشترین افزایش روزانه در آمار کرونا طی سال 2021 است؛ ویروسی که 50 درصد سریع‌تر منتقل می‌شود و 60 درصد کشنده‌تر است. ویشواجیت رین، وزیر بهداشت گوا در صحبت‌هایی که روز سه‌شنبه منتشر شد عنوان کرد به‌زودی محدودیت‌های شدیدتری برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این ایالت درپیش خواهد گرفت. او حتی پیشنهاد تعطیلی سراسری در این ایالت را مطرح کرده؛ اتفاقی که می‌تواند برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. این مساله مسئولان باشگاه پرسپولیس را هم نگران کرده، اما هنوز هیچ اعتراض رسمی در این‌باره به AFC ارسال نشده است. همین چندروز پیش بود که سرمربی تیم فوتبال اف‌سی گوا نیز به کرونا مبتلا شد و دو روز پیش پس از بهبودی کامل به تمرینات گروهی این تیم بازگشت.

مدتی پیش هم یکی از بازیکنان این تیم به کرونا مبتلا شده که در رسانه‌های مختلف هندی نامی از این بازیکن برده نشده است و هنوز این بازیکنان به تمرینات اضافه نشده‌اند. اوضاع کرونا در هند فعلا خوب نیست و روزبه‌روز هم بدتر می‌شود، اما زندگی در این تیم جریان دارد و هواداران و کادر فنی اف‌سی گوا آماده تقابل بزرگ آسیایی خود هستند و در این راه تمام تلاش‌شان را برای پیروزی در میدانی که میزبانی آن را برعهده دارند، انجام خواهند داد.

 شرایط قرنطینه با میهمان!

اوضاع مربوط به رعایت پروتکل‌ها در هند البته خراب‌تر از این حرف‌ها است. ظاهرا مسئولان هندوستان طی نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده‌اند شرایط قرنطینه را خود باشگاه باید اعمال کند و در این خصوص کاری از دست تیم میزبان برنمی‌آید و همین مساله پرسپولیسی‌ها را بیشتر نگران کرده است و البته این سوال را نیز مطرح کرده که واقعا کنفدراسیون فوتبال آسیا بر چه اساسی میزبانی مسابقات گروه را به هند واگذار کرده است.

 گوا لیست داد

اف‌سی گوا روز پنجشنبه نام 28 بازیکن را جهت حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد که در این میان نام جیمز دوناچی، هافبک دفاعی مصدوم استرالیایی که به‌تازگی به تمرینات این تیم اضافه شده هم به چشم می‌خورد؛ بازیکنی که بازگشت او به تمرینات موجی از امید را در میان هواداران این تیم داشت و آنها از این اتفاق استقبال گسترده‌ای کردند. حضور 3 بازیکن اسپانیایی به نام‌های ادو بدیا که سال 2017 از رئال زاراگوزا به این تیم منتقل شده، خورخه اوریتز، وینگر راست پیشین ختافه و ایوان گونزالز، مدافع وسط پیشین رئال مادرید B منجر شده پرسپولیسی‌ها به اف‌سی گوا توجه ویژه‌ای داشته باشند. هرچند حذف نام ایگور آنگولو و آلبرتو نوگوئرا به‌دلیل محدودیت حضور بازیکنان خارجی، موجی از انتقادات را از کادر فنی به‌همراه داشته است. جالب آنکه بدانید آنگولوی اسپانیایی که سابقه بازی در تیم ملی زیر 21 ساله‌ها را هم دارد، در 21 دیدار اخیر این تیم موفق شده 14 گل به ثمر برساند، اما درنهایت با تصمیم سرمربی گارزها (نوعی گاو که اف‌سی گوا به آن شهرت دارد) از لیست آسیایی تیمش حذف شد؛ تیمی که روز 25 فروردین در نخستین دیدار خود میزبان الریان قطر است و پس از آن نیز در 31 فروردین باید به مصاف پرسپولیس تهران برود.

مرتبط ها