کد خبر: 53201

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

یک سال کرونایی مسیح دانشوری چگونه گذشت؟

بیمارستان مسیح دانشوری در طول یک سال اخیر بیش از گذشته مورد توجه آحاد و قشرهای مختلف مردم قرار گرفت. از همان هنگام که زمزمه‌های ورود میهمان ناخوانده ویروسی یعنی کرونا در گفت‌وگوهای روزمره مردم کوچه و بازار قوت گرفت، این مرکز پزشکی هم توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

شاید تا پیش از ظهور کرونا در کشور ما، نام مسیح دانشوری بعد از یادآوری خدمات اولین پزشک متخصص ریه ایران، بیمارستانی را به ذهن متبادر می‌ساخت که ملجا امید بیماران تنفسی بود و حالا قریب به 20 سال می‌شود که به‌صورت تخصصی در زمینه پیوند وارد عمل شده و روزبه‌روز توجه بیشتری را معطوف به پیشرفت در این حوزه کرده است.

ساخت بیمارستان مسیح دانشوری به یک قرن و دو دهه قبل باز می‌گردد و بنای اولیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در سال ۱۲۷۳ جهت مداوای بیماری ریوی مظفرالدین شاه قاجار و به توصیه پزشک معالج او احداث شد. 100 سال بعد، مدل امروزی بیمارستان مسیح دانشوری پس از تاسیس مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی توسط دکتر علی اکبر ولایتی با همراهی چند تن از استادان پزشکی و ادغام آن با بیمارستان مسیح دانشوری شکل گرفت و «مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانیِ سل و بیماری‌های ریوی دکتر مسیح دانشوری» پایه‌گذاری شد. مرکزی که امروز یک گنجینه ارزشمند تاریخی و البته از وجوه مختلف یکی از افتخارات پزشکی کشور به‌حساب می‌آید.

بیمارستان مسیح دانشوری در طول یک سال اخیر بیش از گذشته مورد توجه آحاد و قشرهای مختلف مردم قرار گرفت. از همان هنگام که زمزمه‌های ورود میهمان ناخوانده ویروسی یعنی کرونا در گفت‌وگوهای روزمره مردم کوچه و بازار قوت گرفت، این مرکز پزشکی هم توجه بیشتری را به خود جلب کرد. آمدن کرونا، سرعت شیوعش به همراه ناشناخته بودن آن، شرایط خاصی را حتی در میان کادر درمان ایجاد کرده بود. شرایطی که محدود به کشور ما هم نبود. همه جهان رفته‌رفته درگیر آن شدند و برخوردهای مشابهی با آن داشتند.

کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری اما از همان روزهای نخست پای کار بیماران کرونایی ایستادند و از جان برای آنها مایه گذاشتند. روندی که تا همین امروز که با برخی سهل‌انگاری‌ها و تصمیمات اشتباه، موج جدیدی از شیوع کرونا آغاز شده، ادامه دارد.

  بیمارستان مسیح دانشوری؛ پیشرو در مساله کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در جریان سیزدهمین آیین پویش راه سلامت به نقش‌آفرینی ارزشمند این بیمارستان در روزهای نخست همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: «در دوران آغازین کرونا قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت را برای آماده‌سازی تخت‌ها و آماده‌سازی زیرساخت‌ها به استان‌ها فرستادیم. در همان زمان آقای ولایتی در بیمارستان مسیح دانشوری با من تماس گرفت که 250 تا 300 تخت را برای پذیرش بیماران آماده کرده‌ایم. در آن زمان که دغدغه تخت خالی داشتیم و نمی‌دانستیم که چه موج سنگین یا سبکی را در انتظار هستیم، نمی‌دانید که همکاری بیمارستان مسیح دانشوری چقدر برایمان فرح‌بخش بود که در این بیمارستان تخصصی تخت‌های آماده داشتیم. در تمامی دوران بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بیمارستان‌های پیشرو بود و هم‌اکنون نیز یکی از بیمارستان‌های پیشرو در زمینه کنترل و درمان بیماری کروناست. بیمارستان مسیح دانشوری یک موزه ارزشمند پزشکی کشور است. در توسعه زیرساخت‌ها درنگ نمی‌کنیم. بنده از هیچ کمکی در این ایام دریغ نکرده‌ام.»

دکتر ولایتی در نشستی خبری که روز دوشنبه ۵ اسفندماه برگزار شد، بیمارستان دانشوری را خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا معرفی کرد و گفت: «در این بیمارستان آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مردم وجود دارد. اخیرا توسط کشورهای غربی برای ویروس کرونا تبلیغات سوء و هدفمند شده است و می‌خواهند ترس کاذب در مردم ایجاد کنند اما بیمارستان‌های کشور ازجمله مسیح دانشوری با همه امکانات پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا هستند.»

  مهر تایید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت

دو هفته پس از پیدایش کرونا در کشور، مسیح دانشوری به‌عنوان یکی از مراکز پزشکی ویژه مبتلایان به کووید- 19 شناخته می‌شد. همین امر باعث شد تا نمایندگان سازمان جهانی بهداشت دکتر ریچارد برنان، مدیر منطقه‌ای امور اورژانس، سازمان جهانی بهداشت، دکتر ابوبکر ابدی ناصر، اپیدمیولوژیست و مسئول منطقه‌ای مدیریت مخاطرات مرتبط با بیماری‌های عفونی، سازمان جهانی بهداشت، دکتر آمال برکت، کارشناس متخصص آزمایشگاه سازمان جهانی بهداشت، دکتر پیرنبت، مسئول منطقه‌ای مدیریت اطلاعات سلامت سازمان جهانی بهداشت و دکتر آندرس یانسن، متخصص آزمایشگاه و مشاور انستیتو روبرت کخ آلمان به همراه تیمی از کارشناسان کشور چین و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در ایران ۱۴ اسفندماه در بازدید از بیمارستان دکتر مسیح دانشوری از اقدامات این بیمارستان برای مهار ویروس کرونا قدردانی و اطمینان حاصل کردند روند ارائه خدمات و کنترل این ویروس در بالاترین سطح درحال اجراست. در همین ایام بود که اعضای انجمن متخصصان داروسازی بالینی ایران، بخش مراقبت‌های دارویی بیمارستان مسیح دانشوری به همراه متخصصان بیمارستان به تدوین دفترچه‌ای به نام «راهنمای بیماران کرونا پس از ترخیص» اقدام کردند. البته روند اطلاع‌رسانی‌های مربوط به ویروس کرونا از آن ایام تاکنون به شیوه‌های مختلفی جریان دارد.

  راه‌اندازی درمانگاه پیگیری و بازگشت به کار کرونایی

بیماران مبتلا به کووید- 19 پس از ترخیص نیاز به پیگیری داشتند، همین امر باعث شد تا درمانگاه فالوآپ یا پیگیری بیماران کرونایی با همکاری گروه ریه داخلی و مرکز تحقیقات پزشکی از راه دور همه‌روزه در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری دایر شود. این بیمارستان علاوه‌بر پیگیری بیماران به صورت پزشکی از راه‌دور ( پیامک و اپلیکیشن)، درمانگاه پی‌گیری بیماران کووید- 19 را از اردیبهشت‌ماه سال گذشته جهت خدمت‌رسانی به بیماران با سابقه ابتلا به کرونا با همکاری متخصصان داخلی مرکز و گروه پرستاری راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی درمانگاه بازگشت به کار بیماران کرونایی نیز یکی دیگر از اقدامات این مرکز پزشکی در بهار سال گذشته بود.

  آغاز به‌کار اورژانس بیماران کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری

اواخر آذرماه امسال نیز در جریان بازدید وزیر بهداشت از بخش‌های مختلف در دست احداث این بیمارستان نظیر مرکز پژوهش‌های باقرالعلوم، مرکز جامع پیوند حضرت مهدی(عج) و ساختمان بیمارستان امام حسن‌مجتبی(ع)، بخش جدید اورژانس بیماران کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت. البته فعالیت این اورژانس از مدتی قبل یعنی روزهای پایانی مهرماه آغاز شده بود. اتفاقی که بدون شک در کاهش خطر و احتمال ابتلای سایر مراجعان به کرونا تاثیر ویژه‌ای داشت.

  افتتاح فاز یک ساختمان امام حسن مجتبی(ع) بیمارستان

روند توسعه این مرکز خدمات درمانی، آموزشی و پژوهشی در سال گذشته با وجود درگیری‌های مختلف کرونایی هم تداوم یافت و بهمن ماه گذشته همزمان با ایام دهه فجر، فاز یک ساختمان امام حسن مجتبی(ع) بیمارستان مسیح دانشوری با حضور دکتر ولایتی رئیس بیمارستان، نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونای استان تهران و جمعی از متخخصان و مدیران بیمارستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با افتتاح کامل این مجموعه، ظرفیت بیمارستان مسیح دانشوری به ۸۰۰ تختخواب ارتقا خواهد داد.

نوبخت در این مراسم از نقش ویژه این مرکز درمانی در جریان همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: «همزمان با شیوع کرونا در کشور همگی نگران چگونگی برخورد با آن بودیم و مسیح دانشوری در این راه بسیار موثر و مهم عمل کرد. در هر بحرانی روزها و ساعات اولیه مهم است. در همین دوران بقیه واحد‌های درمانی با تأسی از بیمارستان مسیح دانشوری وارد میدان شدند و از موفقیت این بیمارستان اعتمادبه‌نفس گرفتند و موفق شدند. قدرت مدیریت دکتر ولایتی منجر به این شده است که در عرصه ملی مورد افتخار واقع شود و ایشان در این بیمارستان از کادر شایسته، متخصص و گرانقدر استفاده کردند. این حسن مدیریت دکتر ولایتی است که در ساخت بخش‌های این بیمارستان از عزیزان شایسته استفاده کرده است. وزارت بهداشت قطعا از این بیمارستان پشتیبانی خواهد کرد و سازمان برنامه‌وبودجه و بنده هم برای تشکر و تقدیر از شما در این برنامه حضور یافته‌ایم.»

  مسیح دانشوری یکی‌ از قطب‌های موثر و‌ متخصص در کشور

چندی پیش هم زالی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران ضمن تشکر از ولایتی و تمامی متخصصان و کادر درمانی این مجموعه با بیان اینکه بیمارستان مسیح دانشوری یکی‌از قطب‌های موثر و‌ متخصص در کشور است، گفت: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور این مجموعه همراه و‌ همگام با ستاد ملی مقابله با کرونا با تمام توان عمل کرده و در خط مقدم به فعالیت و مجاهدت پرداخته است.»
وی با اشاره به اینکه بیمارستان مسیح ‌دانشوری در قطب ارجاعی از اکثر نقاط کشور قرار دارد، افزود: «در ایام تعطیلات نوروز هم بیمارستان تعطیل نبود و‌ میزبان بیماران کرونایی ارجاعی نیز بوده است و با تمام توان به فعالیت خود ادامه داده است.»

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران بیان کرد: «با تدابیر دکتر ولایتی و مدیریت مجموعه، تخت‌های بیمارستان در طول روزهای اخیر ظرفیت پذیرش بیش از ۱۸۰ بیمار سرپایی و ۱۱۰ بیمار بستری را داشته‌ است و خدمات بیمارستان نسبت به روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته افزایش چشمگیری یافت. اختصاص اورژانس و‌ تریاژ مخصوص به بیماران کرونایی با کادر متخصص ‌و مجرب ازجمله خدمات بیمارستان مسیح دانشوری به بیماران کرونایی بوده‌ است.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به خدمات درخشان این بیمارستان اظهار کرد: «حتی بیمارانی که با وضعیت وخیم و مشکل حاد تنفسی مراجعه کردند نیز در این مرکز پذیرش شده‌اند و روند درمان به‌خوبی انجام شد و با توجه به سطح بالای دانش، تجربه و مدیریت در این مجموعه، همواره پیشگام ارائه خدمات به هموطنان و به‌ویژه در پذیرش بیماران حاد تنفسی و اپیدمی‌ها بوده ‌است.»

  تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای علمی بیمارستان مسیح دانشوری در آستانه موج چهارم

همزمان با افزایش مراجعه بیماران به اورژانس کرونای بیمارستان مسیح دانشوری، جلسه فوق‌العاده علمی با هدف بررسی و بسیج هر چه بیشتر امکانات و تجهیزات مرکز جهت ارائه خدمات حداکثری درمانی به مردم برگزار شد. در این جلسه و با حضور معاونان و مسئولان بخش‌های مختلف بیمارستان راهکارهای ارائه خدمات بیشتر و متناسب با شرایط جدید به کلیه مراجعه‌کنندگان بررسی شد.

دکتر ولایتی ضمن تاکید بر بهره‌برداری حداکثری از امکانات موجود، تاکید کرد: «از ابتدای آغاز شیوع کرونا تاکنون بیمارستان مسیح دانشوری با جدیت در خط مقدم مبارزه با این ویروس اقدام و تلاش کرد و درحال حاضر هم باید با تمام تلاش و همراهی کادر درمانی بیمارستان بر این مهم تمرکز داشت که حتی‌الامکان هیچ مراجعه‌کننده‌ای بدون دریافت خدمات درمانی بیمارستان را ترک نکند و دست‌اندرکاران اهتمام لازم به‌منظور پذیرش و در‌صورت لزوم بستری هر‌چه بیشتر مراجعه‌کنندگان را در نظر داشته باشند.»

کرونا هنوز خیال رفتن از کشور ما را ندارد اما پزشکان و پرستاران بیمارستان مسیح دانشوری که از روزهای نخست پیدا شدن سروکله این ویروس خدمت‌رسانی به مردم را آغاز کردند، هنوز هم از پا ننشسته‌اند و با قوت در کنار مردم ایستاده‌اند.»

مرتبط ها