کد خبر: 53186

توضیحات تکمیلی «فرهیختگان» درخصوص یک گزارش

فارغ‌التحصیلان کدام دانشگاه‌ها کمترین بیکاری را دارند؟

در بخشی از متن گزارش مذکور، 18دانشگاهی که فارغ‌التحصیلان آنها بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور کمترین نرخ بیکاری را داشتند یا به‌عبارتی بیشترین نرخ اشتغال به‌کار را داشتند، به اشتباه در لیست مراکز با بیشترین نرخ بیکاری دسته‌بندی شده بود.

15 فروردین روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «جریان‌شناسی بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» به بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سطح رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و استان‌ها پرداخت. در بخشی از متن گزارش مذکور، 18دانشگاهی که فارغ‌التحصیلان آنها بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور کمترین نرخ بیکاری را داشتند یا به‌عبارتی بیشترین نرخ اشتغال به‌کار را داشتند، به اشتباه در لیست مراکز با بیشترین نرخ بیکاری دسته‌بندی شده بود. ضمن عذرخواهی از مخاطبان، متن بخش مذکور به شرح زیر اصلاح می‌شود.

متن اصلاحی شماره 1

«فرهیختگان» به نقل از گزارش «پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» که توسط وزارت علوم تهیه شده، عنوان کرده بود در سال1399 بالاترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با مدرک لیسانس را دانشگاه الزهرا با  52.5درصد به خود اختصاص داده است. گفته شده بود پس از این دانشگاه، فارغ‌التحصیلان لیسانس دانشگاه خوارزمی تهران با 48.9درصد و فارغ‌التحصیلان لیسانس دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر با 48.6درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، فارغ‌التحصیلان لیسانس دانشگاه صنعتی قم با 17.6درصد، صنعتی شیراز با 18.2درصد و استان کردستان با 23.5درصد، کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

متن اصلاح‌شده: براساس نتایج «پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» توسط وزارت علوم، بین تعداد 85دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی کشور که در طرح پایش وزارت علوم مشارکت داشته‌اند، فارغ‌التحصیلان 18دانشگاه بالاترین میزان اشتغال را در مقطع لیسانس در کشور دارند که این دانشگاه‌ها شامل: صنعتی قم، صنعتی شیراز، کردستان، علم‌وصنعت، صنعتی اصفهان، دامغان، گلستان، یزد، تبریز، تفرش، صنعتی بیرجند، هرمزگان، صنعتی خواجه‌نصیر، خوارزمی و دانشگاه الزهرا هستند.

متن اصلاحی شماره 2

در بخش دیگری از گزارش «فرهیختگان» گفته شده بود: «در مقطع فوق‌لیسانس، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های یاسوج، هرمزگان و الزهرا به‌ترتیب با 42.7درصد، 40.5درصد و 41.1درصد بالاترین نرخ بیکاری را بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های گلستان، علم‌وصنعت و کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز به‌ترتیب با 14.3درصد، 22درصد و 22.9درصد، کمترین نرخ بیکاری را بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارند.»

متن اصلاح شده: بین 85دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی که در پایش وزارت علوم مشارکت داشته‌اند، فارغ‌التحصیلان 18دانشگاه بیشترین نرخ اشتغال یا کمترین نرخ بیکاری را بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارند. این دانشگاه‌ها شامل: دانشگاه گلستان، علم‌وصنعت، کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، دانشگاه امام‌رضا(ع)، صنعتی بیرجند، علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، تربیت‌مدرس، لرستان، قم، دامغان، صنعتی شیراز، بجنورد، الزهرا، هرمزگان و یاسوج هستند.

متن اصلاحی شماره 3

و نیز در بخش دیگری از گزارش «فرهیختگان» آمده بود: «در مقطع دکتری، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، ولیعصر(عج) رفسنجان و یاسوج به‌ترتیب با 25.3درصد، 22.3درصد و21.8درصد بالاترین نرخ بیکاری را بین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری کشور دارند. همچنین فارغ‌التحصیلان دکتری دانشگاه‌های الزهرا، قم و صنعتی سهند به‌ترتیب با 1.5درصد، 2.7درصد و 3.7درصد، کمترین نرخ بیکاری را بین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری کشور داشته‌اند.

متن اصلاح شده: براساس نتایج «پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» وزارت علوم، در مقطع دکتری در بین 85دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی که در پایش وزارت علوم مشارکت داشته‌اند، فارغ‌التحصیلان 18دانشگاه به‌ترتیب شامل دانشگاه‌های الزهرا، قم، صنعتی سهند، علامه‌طباطبایی، یزد، علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، علم‌وصنعت، زابل، خواجه‌نصیر، شهیدباهنر کرمان، علوم‌وفنون دریایی خرمشهر، مازندران، یاسوج، ولی‌عصر(عج) رفسنجان و صنعتی اصفهان کمترین نرخ بیکاری یا به‌عبارتی بیشترین نرخ اشتغال را بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور داشته‌اند.  در پایان متذکر می‌شویم ارزیابی و پایش وزارت علوم مربوط به کل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نبوده و نتایج مربوط به 85دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی است که در پایش وزارت علوم مشارکت داشته‌اند. براین اساس، دانشگاه‌ها و مراکزی که در گزارش حاضر از آنها نام برده شده، بهترین وضعیت را به‌لحاظ اشتغال فارغ‌التحصیلان داشته‌اند. یا به‌عبارتی، فارغ‌التحصیلان این مراکز بین 85دانشگاه ارزیابی‌شده، کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

مرتبط ها