کد خبر: 53173

تکرار فینال سال قبل لیگ قهرمانان اروپا در سویا

پورتو -چلسی، راند اول بدون طارمی

در دیگر مسابقه امشب پورتوی شگفتی‌ساز که در دور قبل توانست یوونتوس را مغلوب کند رودرروی تیم احیاشده چلسی با هدایت توماس توخل قرار خواهد گرفت. مهدی طارمی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیکنان پورتو در این فصل به‌دلیل دریافت کارت قرمز در بازی قبلی تیمش نمی‌تواند امشب در جدال با آبی‌های لندن به میدان برود.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: یکی از جذاب‌ترین دیدارهای مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب در مونیخ برگزار می‌شود تا دو تیم بایرن و پاری‌سن‌ژرمن فینال سال قبل را این‌بار خیلی زودتر برگزار کنند. رقابتی که درنهایت با برتری ژرمن‌ها به پایان رسید تا شاگردان هانسی فلیک جام قهرمانی را بالای سر برده و پاریسی‌ها همچنان در حسرت فتح این جام باقی بمانند. در دیگر مسابقه امشب نیز پورتوی شگفتی‌ساز که در دور قبل توانست یوونتوس را مغلوب کند رودرروی تیم احیاشده چلسی با هدایت توماس توخل قرار خواهد گرفت. مهدی طارمی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیکنان پورتو در این فصل به‌دلیل دریافت کارت قرمز در بازی قبلی تیمش نمی‌تواند امشب در جدال با آبی‌های لندن به میدان برود.

در غیاب ستاره ایرانی

چلسی درحالی خود را برای مصاف با قهرمانی پرتغال آماده می‌کند که این هفته را با شکستی تحقیرآمیز برابر وست‌بروویچ آغاز کرد. شاگردان توخل که خیلی زود در این دیدار 10 نفره شدند درنهایت در زمین خود تن به شکست 5 بر 2 دادند. آنها حالا باید برای موفقیت در لیگ قهرمانان و فراموش کردن این ناکامی در ورزشگاه رومن سانچز پیسخوان شهر سویا به مصاف پورتو بروند. آبی‌های لندن در دور قبل توانستند اتلتیکومادرید قدرتمند را از دور رقابت‌ها کنار بزنند و نشان دادند انگیزه زیادی برای رسیدن به مراحل پایانی این تورنمنت دارند. پورتو هم که در لیگ پرتغال از کورس قهرمانی جا مانده و بعید است بتواند فاصله خود را با اسپورتینگ صدرنشین جبران کند تنها امیدش رسیدن به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان است و البته با وجود تیم‌های قدرتمندی که تا این مرحله پیش آمده‌اند، بعید است شانس زیادی حتی برای فینالیست‌شدن داشته باشد. آنها البته در دور قبل دست به کار بزرگی زدند و کریس رونالدو و یارانش را کنار زدند تا این ستاره پرتغالی همچنان از کسب قهرمانی اروپا به همراه یوونتوس محروم شود. مهدی طارمی که در هردو مسابقه رفت و برگشت عملکرد خوبی در ترکیب تیمش داشت روی یک اشتباه بچه‌گانه در اوایل نیمه دوم بازی برگشت کارت زرد دوم را گرفت تا کار برای تیمش سخت‌تر شود. دبل فدریکو کیه‌زا کار را به وقت اضافه کشاند و اگرچه یووه در این دیدار خانگی 3 بر 2 پیروز شد اما شاگردان سرجیو کونسیسائو به لطف گل‌زده بیشتر در زمین حریف راهی یک‌چهارم نهایی شدند.

پورتو برای چهارمین‌بار در 16 سال اخیر توانسته به جمع 8 تیم پایانی این تورنمنت صعود کند اما از زمان درخشش تیم رویایی ژوزه مورینیو در سال 2004 که درنهایت با قهرمانی آن تیم شگفتی‌آفرین همراه بود، آنها دیگر نتوانسته‌اند از این مرحله عبور کرده و به نیمه‌نهایی برسند. آنها آخرین‌بار دو سال پیش تا این مرحله پیش رفتند که در سد لیورپول گرفتار شدند و از دور مسابقات کنار رفتند. این‌بار اما امیدوارند بتوانند دیگر تیم انگلیسی را از پیش‌رو برداشته و همچنان به روند خوب خود در اروپا ادامه دهند. پورتو پس از آن شب خاطره‌انگیز در تورین، سه‌بار در لیگ پرتغال به میدان رفته که در هر سه مسابقه توانسته حریفان خود را شکست دهد که آخرین مورد آن برابر سانتا کلارا بود که در آخرین دقایق به زحمت توانستند 2 بر یک این تیم را شکست دهند. اگرچه غیبت مهدی طارمی در این مسابقه می‌تواند ضربه بزرگی برای کونسیسائو و تیمش باشد اما این مهاجم ایرانی در 8 بازی اخیر تیمش موفق به گلزنی نشده و طلسم ناکامی‌هایش باعث نگرانی هواداران شده است. در غیاب او شاید کونسیسائو همانند اوایل فصل دوباره به فکر استفاده از سیستم تک‌مهاجم بیفتد تا بتواند تیمش را با تعداد نفرات بیشتری در دفاع و خط میانی به مصاف حریف قدرتمند خود بفرستد.

دراگو‌ن‌ها در خط حمله بسیار قدرتمند هستند و در 12 بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها تنها در یک بازی در گلزنی ناکام بوده‌اند. به این ترتیب امید زیادی دارند تا بتوانند همانند وست‌بروویچ راه دروازه ادوارد‌مندی را به راحتی پیدا کرده و بتوانند برای شاگردان توخل دردسرساز شوند. هر دو مسابقه رفت‌وبرگشت دو تیم به‌دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سویا برگزار خواهد شد و به این ترتیب هر دو تیم شرایطی مساوی در طول این دیدارها خواهند داشت.

چلسی با انتخاب توماس توخل به‌جای فرانک لمپارد شوک مثبتی به تیمش داد و توانست خود را از میانه‌های جدول به جمع 4 تیم برتر لیگ برساند. آنها روند خوبی در هفته‌های اخیر داشته‌اند و اگر چه تیم‌هایی چون اورتون، منچستریونایتد و اتلتیکومادرید در استمفورد بریج نتوانسته بودند دروازه این تیم را باز کنند اما وست‌بروویچ در دیداری عجیب دست به کار بزرگی زد و 5 بار تور دروازه این تیم لندنی را لرزاند تا در آستانه مصاف حساس با پورتو، توخل ضعف‌های تیمش در خط دفاعی را ببیند.

چلسی در لیگ قهرمانان روند بسیار خوبی داشته است و در 7 بازی اخیر خود 6 برد به دست آورده تا نشان دهد که می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل باشد. آنها همچنین در 4 بازی آخر خارج از خانه خود 11 گل زده و تنها یک گل‌خورده در کارنامه داشته‌اند تا با آماری بسیار خوب برای رویارویی با پورتو آماده شوند.

به‌دنبال نهمین قهرمانی

برای بایرن‌مونیخ تغییر سرمربی در اوایل فصل قبل با تغییری بزرگ در نتایج تیم همراه بود و آنها بدون رقیب توانستند 6 جام مختلف را فتح کنند. شاید تنها تیمی که فصل قبل توانسته بود برای هانسی فلیک و شاگردانش دردسرساز شود و تهدیدی برای قهرمانی آنها باشد پاری‌سن‌ژرمن بود که در فینال لیگ قهرمانان پا به پای مونیخی‌ها پیش رفت و درنهایت با تک‌گل کینزلی کومان مغلوب این تیم شد.

امشب و در آلیانس آره‌نا دو تیم دیدار رفت خود در یک‌‌چهارم نهایی این فصل را برگزار می‌کنند و پاریسی‌ها امید زیادی دارند با کنار زدن این تیم آلمانی، یکی از اصلی‌ترین حریفان‌شان در مسیر فتح این تورنمنت را از پیش‌رو بردارند. بایرن در این فصل هم شانس خوبی برای قهرمانی در بوندس‌لیگا دارد و پس از اینکه در ابتدای هفته برابر لایپزیگ با یک گل به برتری رسیدند حالا خوشبین به نهمین قهرمانی پیاپی در بوندس‌لیگا هستند. در سوی مقابل اما پاریسی‌ها در لیگ فرانسه برخلاف سال‌های اخیر کمی پرنوسان ظاهر شده‌اند و همین نتایج پرفرازونشیب باعث شده تا این تیم صدر جدول را به لیگ واگذار کند.
بایرن در نخستین مرحله حذفی به لاتزیو خورد و کار سختی برابر این تیم ایتالیایی نداشت. برتری 6 بر 2 درمجموع دو مسابقه باعث شد مدافع عنوان قهرمانی به راحتی راهی دور بعد شود. بایرنی‌ها در 9 سال اخیر تنها 2 بار در این مرحله ناکام مانده‌اند و در سایر موارد راهی نیمه‌نهایی شده‌اند. از زمانی که فلیک هدایت بایرن را برعهده گرفته است تیمش 54 گل زده و تنها 11 بار دروازه‌اش را بازشده دیده که آماری بسیار عالی برای او و تیمش محسوب می‌شود. مهم‌ترین دغدغه فلیک برای مسابقه امشب مصدومیت روبرت لواندوفسکی، ستاره لهستانی تیمش است که به‌دلیل مصدومیت فرصت بازی برابر پاری‌سن‌ژرمن را از دست داده و به این ترتیب خط حمله باواریایی‌ها قدرت سابق را نخواهند داشت.

البته این تیم در ابتدای هفته در غیاب بهترین گلزن خود توانست لایپزیگ را شکست دهد اما مسلما رویارویی با ستاره‌های پاریسی بسیار دشوارتر خواهد بود و غیبت لواندوفسکی به خوبی حس می‌شود. مائوریتسیو پوچتینو و تیمش این هفته را با شکستی پرحاشیه برابر لیل آغاز کردند تا هم از کورس قهرمانی در لیگ عقب بیفتند و هم نیمار، ستاره برزیلی خود را به‌دلیل اخراج از دست بدهند. با این حال این مربی آرژانتینی امیدوار است امباپه و نیمار برای مسابقه امشب در اوج آمادگی باشند تا بتواند نتیجه‌ای مناسب برابر مدافع عنوان قهرمانی کسب کند و به سلامت از این مرحله رد شود. آنها در دور قبل توانستند بارسلونا را از پیش‌رو بردارند و تا اینجای مسابقات رقبای سرسختی را پیش‌رو داشته‌اند. آنها که در طول سه سال (2016 تا 2019) هربار در یک‌هشتم نهایی از دور این مسابقات کنار رفتند اما سال قبل با رسیدن به فینال روحیه خوبی کسب کردند و حالا با اعتمادبه‌نفس بیشتری برای موفقیت در اروپا و تحقق رویای فتح لیگ قهرمانان تلاش می‌کنند. مارکو وراتی و الساندرو فلورنزی که به‌تازگی به ویروس کرونا مبتلا شده بودند مهم‌ترین غایبان این تیم فرانسوی در مسابقه امشب هستند. در ترکیب بایرن نیز نیکولاس سوله و لوکاس هرناندز غایب هستند و احتمالا آلفونسو دیویس و جروم بواتنگ جانشین این دو مدافع خواهند شد.

مرتبط ها