کد خبر: 53069

تور اروپایی ایجنت مشهور برای فروش ستاره دورتموند

مزایده هالند

خوان لاپورتا، رئیس جدید باشگاه بارسلونا در نخستین ماه‌های حضورش در این باشگاه بی‌میل نیست تا با انجام یک خرید پر سروصدا بتواند رضایت هواداران این تیم را کسب کند و به همین دلیل در تلاش است تا هالند را به‌خدمت بگیرد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: ارلینگ هالند، ستاره‌ای نوظهور در فوتبال اروپا که پس از انتقالش به دورتموند خیلی زود نامش را به‌عنوان یکی از بهترین مهاجمان کنونی دنیا مطرح کرد و درحالی‌که تنها 19 سال دارد از او به‌عنوان ستاره آینده فوتبال و جانشین رونالدو و مسی نام برده می‌شود.

درخشش این پدیده نروژی در سالزبورگ اتریش باعث شد تا مشتریان زیادی در بین تیم‌های بزرگ اروپایی پیدا کند که منچستریونایتد با توجه به اینکه سولشر در مولده با این بازیکن کار کرده بود، تلاش زیادی کرد تا او را به‌خدمت بگیرد. درنهایت زیاده‌خواهی مینو رایولا، ایجنت معروف و جنجالی او باعث شد تا این انتقال منتفی‌شده و او به دورتموند برود. با گذشت حدود یک‌سال از حضورش در فوتبال آلمان، حالا رایولا به فکر جابه‌جایی او افتاده تا از فروش او چند میلیون یورو نصیبش شود. در روزهای اخیر، اخبار سفر او به‌همراه آلف اینگ، پدر این بازیکن به اسپانیا برای مذاکره با بارسلونا و رئال‌مادرید منتشر شده بود و حالا ظاهرا تصمیم دارد تا در انگلیس نیز با چند تیم از جمله چلسی، یونایتد و سیتی مذاکراتی را برای فروش او انجام دهد.

ایده‌های لاپورتا

خوان لاپورتا، رئیس جدید باشگاه بارسلونا در نخستین ماه‌های حضورش در این باشگاه بی‌میل نیست تا با انجام یک خرید پر سروصدا بتواند رضایت هواداران این تیم را کسب کند و به همین دلیل در تلاش است تا او را به‌خدمت بگیرد. هالند می‌تواند به‌خوبی ضعف این تیم در خط حمله به‌خصوص پس از جدایی لوئیس سوارز را برطرف کند، اما هزینه زیاد این خرید یکی از عواملی است که باعث‌شده تا باشگاه‌ها با احتیاط به‌دنبال خرید چنین بازیکنانی باشند. رایولا امیدوار است بتواند این پدیده جوان را در ازای 150 میلیون پوند به فروش برساند، اما پرداخت چنین مبلغی به‌ویژه در روزهایی که اقتصاد فوتبال اروپا به‌دلیل شیوع کرونا لطمه زیادی خورده است کاری بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

بارسا هم در ماه‌های اخیر به‌شدت با بحران مالی روبه‌رو شده است و برای خرید نفرات جدید باید حداقل دو یا سه ستاره فعلی خود را به‌فروش برساند. در چنین اوضاعی گفته می‌شود لاپورتا تصمیم دارد در تابستان پیش‌رو با فروش نفراتی چون فیلیپه کوتینیو و آنتوان گریزمان هزینه خرید هالند را تامین کند.

از هالند و امباپه به‌عنوان جانشینان مسی و رونالدو در سال‌های آینده نام برده می‌شود و بعید نیست که همانند این دو ستاره آنها نیز هر کدام به یکی از دو تیم مطرح اسپانیایی رفته و فصل جدیدی از رقابت میان این دو دشمن دیرینه را رقم بزنند. مسلما رویارویی این دو بازیکن می‌تواند برای هواداران فوتبال در دنیا بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

از سوی دیگر رسانه‌های اسپانیایی از لئوتارو مارتینز، مهاجم جوان و آرژانتینی اینتر به‌عنوان دیگر گزینه آبی‌واناری‌ها نام می‌برند و درصورتی‌که انتقال هالند به بن‌بست بخورد، بارسا به سراغ خرید این ستاره جوان خواهد رفت. خرید یکی از این دو بازیکن می‌تواند تاثیر زیادی در تمدید قرارداد لیونل مسی با بارسلونا داشته باشد. تقویت تیم همواره یکی از خواسته‌های اصلی این مهاجم آرژانتینی بوده و اگر تیم دوباره به سراغ خرید ستاره‌های دنیای فوتبال برود، به احتمال فراوان مسی هم در این باشگاه ماندگار خواهد شد و قید جدایی را خواهد زد.

با این حال روزنامه مارکا در گزارشی نوشته است که هالند شخصا حضور در رئال‌مادرید را ترجیح می‌دهد و دوست دارد حضور در تیم محبوبش در کودکی را تجربه کند. هالند پیش از این نیز علاقه‌اش به مادرید را نشان داده بود و حالا دوست دارد تا درصورتی‌که قرار باشد راهی لالیگا شود، پیراهن سفید رئال را به تن کند. آلف اینگ، پدر این بازیکن نیز به‌صورت علنی به خوزه آنخل سانچز، مدیرفنی باشگاه رئال گفته بود که ترجیح این بازیکن، بازی در سانتیاگوبرنابئو است و به همین دلیل رئال شانس بیشتری برای خرید او خواهد داشت.

از سوی دیگر دورتموند نیز که در یک‌سال اخیر به‌لطف درخشش این مهاجم آماده اوضاع نسبتا خوبی در جدول داشته است تمایلی به فروش او حداقل در تابستان پیش‌رو را ندارد و ترجیح می‌دهد تا در پایان فصل بعد برای انتقال او وارد مذاکره شود. با این حال رایولا از حالا دوره‌گردی خود در کشورهای مختلف برای یافتن باشگاه بعدی یکی از بهترین موکلینش را آغاز کرده و در تلاش است تا بهترین مشتری با بیشترین قیمت را برای هالند پیدا کند.

استراتژی رئال و پرز

در چنین شرایطی رئال و فلورنتینو پرز که تجربه زیادی در نقل و انتقالات دارند به‌خوبی می‌دانند که نباید به‌راحتی وارد این بازی مدیربرنامه‌های هالند شوند و ترجیح می‌دهند بدون سروصدا و با مذاکره با باشگاه دورتموند شرایط را برای خرید این بازیکن مهیا کنند. منابع نزدیک به رئال‌مادرید اعلام کرده‌اند که این باشگاه تصمیم ندارد با بارسا، منچسترسیتی و لیورپول که در این هفته‌ها به‌عنوان مشتریان اصلی هالند مطرح هستند وارد جنگ برای خرید این مهاجم نروژی شود.

سیاست پرز درحال‌حاضر این است که از راه معمول و متداول کار را پیش ببرد و ابتدا پیشنهاد رسمی خود را به باشگاه آلمانی ارسال کند و درصورتی‌که آنها رضایت داشتند، مذاکرات را آغاز کنند. در این روش اگرچه باز هم رایولا می‌تواند نقش مهمی داشته باشد اما تصمیم‌گیرنده اصلی دورتموندی‌ها خواهند بود و قیمت نهایی این بازیکن نیز توسط آنها تعیین خواهد شد. البته اگر او در تیمی انگلیسی عضویت داشت، درخواست جدایی می‌توانست بهترین روش برای جدایی این بازیکن باشد، اما این قانون تنها در لیگ برتر وجود دارد و به همین دلیل رئالی‌ها ترجیح می‌دهند مسیر رسمی و قانونی را در پیش گرفته و مستقیما به سراغ باشگاه بروند.

بروسیا دورتموند در این میان ساختار بسیار منظمی دارد و مدیران باشگاه به‌عنوان نفراتی که در مذاکرات بسیار سرسخت هستند، شناخته می‌شوند. به‌خصوص میشائیل زورک، بازیکن سابق تیم و مدیر فعلی باشگاه که سال‌هاست در دورتموند حضور دارد و به‌خوبی با تمامی شرایط آنجا آشنا است. او در ماه‌های اخیر از اینکه بخواهد روی هالند قیمتی بگذارد امتناع کرده و در جریان مذاکرات با منچستریونایتد برای فروش جیدون سانچو، نشان داد که به این راحتی حاضر نیست ستاره‌های تیمش را به باشگاه‌های دیگر واگذار کند. سانچو اصلی‌ترین هدف شیاطین سرخ در تابستان گذشته بود اما با وجود اینکه آنها مدت‌ها برای خرید او تلاش کردند درنهایت دورتموندی‌ها سر حرف خود مبنی‌بر غیر قابل ‌فروش بودن او ماندند و این ستاره انگلیسی را در تیم خود حفظ کردند.

اگرچه رئالی‌ها در چند فصل اخیر کیلیان امباپه را به‌عنوان هدف اصلی خود در نقل‌وانتقالات تعیین کرده‌اند اما با توجه به قیمت بالای این ستاره فرانسوی شاید در ابتدا به سراغ هالند بروند که البته احتمالا برای خرید او نیز مجبور به هزینه‌ای 150 تا 170 میلیون یورویی خواهند بود. از سوی دیگر آنها اصلا دوست ندارند چنین بازیکن باارزشی را به‌راحتی به رقیب اصلی خود در لالیگا واگذار کنند و احتمالا در تابستان شاهد رقابتی نزدیک بین این دو تیم برای به‌خدمت گرفتن هالند خواهیم بود.

به نوشته رسانه‌های اسپانیایی، رایولا پس از مذاکراتی که با دو غول لالیگا داشته است، راهی انگلیس شده تا پیشنهادهای تیم‌های چلسی، لیورپول، منچستریونایتد و منچسترسیتی را نیز بررسی کند. البته با توجه به اینکه قوانین سختگیرانه قرنطینه در بریتانیا اجرا می‌شود، آنها درصورت سفر به این کشور باید حداقل 10 روز در قرنطینه باشند و حق برگزاری جلسات کاری با هیچ‌کس را نخواهند داشت. این اتفاقات در شرایطی رخ داده که زورک، مدیر ورزشی دورتموند چند روز پیش رسما اعلام کرد که با رایولا صحبت‌های نهایی را انجام داده و فعلا تصمیمی برای فروش این بازیکن ندارند. به گفته زورک، دورتموند برنامه‌های بلندمدتی برای این بازیکن دارد و فعلا نمی‌خواهد او را به‌راحتی از دست بدهد.

شانس کم سیتی و یونایتد

رایولا هم که در سال‌های اخیر با ستاره‌های زیادی در فوتبال اروپا قرارداد امضا کرده است به‌خوبی با راه‌های تحت فشار قراردادن باشگاه‌ها آشنا است و یکی از بهترین نمونه‌های آن رفتاری است که در ماه‌های اخیر با منچستریونایتد درباره پل پوگبا داشته است و با انتشار نام باشگاه‌های مختلف برای خرید این بازیکن فرانسوی، تمرکز او و باشگاه را به‌هم زده است.

حالا او تصمیم دارد چنین روشی را درباره هالند نیز پیاده کند و دورتموند را برای فروش او تحت فشار قرار دهد. ایجنت‌های فوتبال در سال‌های اخیر و با توجه به اینکه از انتقال بازیکنان پورسانت خوبی دریافت می‌کنند، تمایل زیادی به جابه‌جایی بازیکنان بین باشگاه‌ها دارند تا جیب خود را بیشتر از قبل پر کنند.

اگرچه از سیتی و یونایتد به‌عنوان مشتریان احتمالی این بازیکن نام برده می‌شود اما صحبت‌های اخیر گواردیولا و سولشر باعث‌شده تا شانس این دو تیم برای خرید این بازیکن کمتر شود.

سرمربی اسپانیایی سیتی در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا این باشگاه با توجه به قطعی‌شدن جدایی سرخیو آگرو در پایان فصل، به سراغ خرید هالند خواهد رفت، گفت: «در شرایط فعلی ترجیح می‌دهم از بازیکنی نام نبرم و دوست ندارم اسمی از بازیکنان دیگر باشگاه‌ها مطرح شود. اینکه دورتموند و هالند چه تصمیمی برای آینده خود دارند به من مربوط نمی‌شود و ترجیح می‌دهم شرایط تیم خودم را سروسامان بدهم. هنوز دو ماه تا پایان مسابقات مانده و دوست ندارم با مطرح‌کردن نام بازیکنان دیگر تیم‌ها، به نفراتی که در تیمم دارم بی‌احترامی کرده و تمرکز آنها را به‌هم بزنم. اگر من هم جای آنها بودم و سرمربی تیمم چنین کاری می‌کرد قطعا به او اعتراض می‌کردم که چرا چنین کار غیرحرفه‌ای را انجام می‌دهد. در شرایط فعلی فعلا به موفقیت در ادامه فصل و رسیدن به جام در پایان فصل فکر می‌کنم.»

سیتی به‌تازگی رسما خبر جدایی سرخیو آگرو در پایان فصل را تایید کرد. قرارداد این ستاره آرژانتینی در انتهای فصل به پایان می‌رسد و دو طرف برنامه‌ای برای تمدید آن ندارند. به این ترتیب سیتی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای هالند باشد اما آنها هری‌ کین، مهاجم ملی‌پوش تاتنهام را نیز زیر نظر دارند و مشخص نیست درنهایت گواردیولا کدام یک از این دو ستاره را برای جانشینی آگرو انتخاب خواهد کرد.
البته خود این مربی به‌تازگی گفته بود که باشگاه‌ شرایط لازم برای خریدهای گران‌قیمت در تابستان را ندارد و در چنین شرایطی ممکن است گواردیولا به گابریل ژسوس اعتماد کرده و یک گزینه ارزان‌قیمت را برای ذخیره او در نظر بگیرد.

اوله‌گنار سولشر، سرمربی یونایتد هم در پاسخ به خبرنگاران از اظهارنظر واضح درباره اینکه آیا این تیم دوباره برای خرید هالند وارد رقابت خواهد شد خودداری کرد و توماس توخل هم درباره خرید این بازیکن توسط چلسی پاسخ واضحی نداد. به این ترتیب باید تا شروع فرصت نقل‌وانتقالات تابستانی منتظر ماند و دید درنهایت کدام باشگاه موفق می‌شود یکی از آماده‌ترین مهاجمان کنونی فوتبال دنیا را به‌خدمت بگیرد.

مرتبط ها