کد خبر: 52944

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

دولت در توسعه روابط با شرق، اشتباهات قبلی را اصلاح می‌کند؟

روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا در ویدئویی که برای «فرهیختگان» ارسال کرده با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به تهران، از جدی‌تر شدن ایجاد ائتلاف بین المللی با محوریت چین و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفته است.

به گزارش «فرهیختگان»، آقای «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین برای دیدارهای مهمی درحالی به ایران سفر کرده است که هفته گذشته سوم فروردین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به پکن سفر کرد. یکی از موضوعات مورد مذاکره طرفین، زیاده خواهی‌های آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران بود. دو طرف در نشست پایانی خود نیز از دخالت‌های آمریکا و سیاست‌های تحریمی یکجانبه این کشور که در تعارض با منشور سازمان ملل است نیز گلایه کردند.

این رفتار آمریکا این احتمال را تقویت کرده که به زودی یک ائتلاف بین المللی با محوریت پکن و مسکو برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در نظام بین‌الملل شکل بگیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد در مذاکرات وزیر خارجه چین در ایران، بحث عملیاتی شدن اسناد راهبردی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

یکی از ابزارهای مهم در کم اثرکردن تحریم‌های آمریکا، کریدور ترانزیتی شمال به جنوب به جای استفاده از کانال سوئز بود. با رخدادهای چند روز گذشته در کانال سوئز و مسدود شدن این کانال، بر اهمیت عملیاتی شدن این کریدور که از اقیانوس هند به ایران و سپس روسیه و در نهایت اروپای شرقی می‌رسد، افزوده است. براساس پیش‌بینی‌ها، این کریدور سالانه حدود 80 میلیون تن کالا را جابجا خواهد کرد و درآمد بیش از 20 میلیارد دلاری برای کشورمان به همراه دارد. استفاده از این کریدور برای روسیه، چن و هند از آن جهت اهمیت دارد که با هر نوع اقدام تحریمی آمریکا مقابله می‌کند.

ایران باید با اتخاذ راهبردی عملیاتی، مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال کند اما نفوذ جریان‌های غربگرا و توسعه روس و چین‌هراسی، یک مانع جدی در مسیر توسعه روابط بوده است. تهران می‌تواند با توجه به توان داخلی و استفاده از فرصت‌های ژئوپلتیکی و حضور در ائتلاف‌های مهم شرقی، مسیر شکست و خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال کند.

آقای روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا در ویدئویی که برای «فرهیختگان» ارسال کرده با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به تهران، از جدی‌تر شدن ایجاد ائتلاف بین المللی با محوریت چین و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفته است. این ویدئو را ببینید.‌

 

مرتبط ها