کد خبر: 52471

ضرورت بازتولید سازمان پیشمرگان مسلمان کردستان

احیای سازمان پیشمرگان مسلمان کردستان علاوه‌بر اینکه اقدامی کاربردی در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت رزمندگان کردستانی در برابر هجمه‌های ضدانقلاب است، بلکه حرکتی پویا در راستای پرورش و تربیت نیروهای بومی هم‌تراز انقلاب اسلامی با سبک و سیاق رزمندگان نخستین کردستانی ازجمله پیشمرگان مسلمان است.

هجوم همه‌جانبه نیروهای استکبار به سنگرهای نوبنیان در طلیعه انقلاب اسلامی ایران در سراسر کشور با هوشیاری مدبرانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) خنثی شد و موجب جوشش مردمی برای دفاع و پشتیبانی از دستاوردهای انقلاب در پهن‌دشت کشور اسلامی ایران گردید. توطئه در کردستان به‌عنوان اولین حرکت ایادی استکبار و اقدام عملی مزدوران بیگانه در مناطق قومی کشور بود که با همت سربازان انقلابی ایران اعم از بسیج و سپاه و نیروهای مردمی و دیگر نیروهای مسلح مهار شد. در این بین نقش سازمان نظامی و فرهنگی پیشمرگان مسلمان کرد از برجستگی خاصی برخوردار بود، به‌طوری که همانند سدی در مقابل این دسیسه‌ها مقاومت کرده و با تقدیم هزاران شهید و ایثارگر سند افتخارآمیز سرزمین مجاهدت‌های خاموش را امضا کردند. 

  شهید بروجردی به‌عنوان نام‌آشناترین یار و یاور مردم کرد و یکی از مریدان واقعی امام امت‌(ره) با استعانت از خداوند منان و همسنگران بلندهمتش این نهاد مردمی را در حساس‌ترین زمان ممکن بنیان گذاشتند و از همان ابتدای تشکیل این سازمان انقلابی و خودجوش، زمینه‌های امنیت پایدار در منطقه کردستان رقم خورد؛ به همین خاطر با واکنش‌های تند رهبران اشرار و گروهک‌ها مواجه شد و سرنوشت جنبش کردی را کاملا تحت‌الشعاع قرار داد. این حرکت فداکارانه کردها به دفاع از آرمان‌های انقلاب در کردستان مستلزم واکاوی جامعه‌شناسی عمیقی است که امید است توسط وارثان ‌به‌حق پیشمرگان مسلمان نخستین صورت گیرد. 

در طول دوران بحران مناطق کردستان، مردم مقاوم و صبور این منطقه شاهد موضع‌گیری‌های خصمانه جبهه ضدانقلاب علیه این جریان مردمی مورد حمایت سپاه پاسداران بودند. حرکتی مردمی که مکمل موفقیت‌های سپاه پاسداران در این مناطق بود. تحقیقا سهم این حرکت ماندگار در امنیت عمومی منطقه بر کسی پوشیده نیست و همیشه به‌صورت عیان و پنهان به‌عنوان خاری در چشمان ضدانقلاب فرورفته است که استمرار این حرکت ماندگار یکی از ضرورت‌های بایسته ادبیات شفاهی دفاع از ارزش‌های انقلاب در مناطق کرد و اهل‌سنت است. تقدیم بیش از 10‌هزار شهید از این مردمان نجیب طعم تلخ فراق یاران مهاجر را در اذهان شیرین می‌کند. این مجموعه خدوم از ابتدای انقلاب تاکنون مورد تفقد و لطف امام راحل(ره) و مقام‌معظم‌رهبری بوده و است. برگزاری کنگره پیشمرگان مسلمان در تابستان 1394 در سنندج خشم فروخفته ایادی استکبار را به‌جوش آورد و بیشترین واکنش‌ها را به این نشست مردمی نشان دادند و از آن به‌عنوان مانور قدرت جمهوری اسلامی در کردستان یاد کردند.  

ضرورت بازتولید و اهتمام به سازمان پیشمرگان مسلمان کردستان

احیای سازمان پیشمرگان مسلمان کردستان علاوه‌بر اینکه اقدامی کاربردی در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت رزمندگان کردستانی در برابر هجمه‌های ضدانقلاب است، بلکه حرکتی پویا در راستای پرورش و تربیت نیروهای بومی هم‌تراز انقلاب اسلامی با سبک و سیاق رزمندگان نخستین کردستانی ازجمله پیشمرگان مسلمان است. در تاریخ پس از انقلاب نهاد پیشمرگ مسلمان با همه مشکلات و چالش‌های اجتماعی‌ای که داشته‌ همواره کانون توجهات گروهک‌های ضدانقلاب بوده است. در آخرین اظهارنظرهای مصطفی هجری که به‌دنبال درگیری اشنویه در خرداد 1395 اعلام شد، بیشترین تهدیدها را متوجه نیروهای پیشمرگ مسلمان کرد و این شکست بزرگ را بیشتر از ناحیه این نیروهای مردمی می‌دانست. با توجه به این اظهارنظر اخیر رهبر گروهک منحله دمکرات و بسیاری از تحلیل‌های پیدا و پنهان محافل ضدانقلابی کردی که حول محور پیشمرگ مسلمان کرد می‌چرخد، به‌نظر می‌رسد خطر این نیروها به‌قدری است که همواره بیت‌الغزل رهبران گروهک‌ها و موجب یاس و ناامیدی آنان شده است.

از دیگر کاربردهای این نهاد مردمی همانا مردمی‌کردن امنیت منطقه است خصوصا در شرایط کنونی که تحولات مناطق کردنشین کشورهای منطقه و تهدیدهای حاصل از آن تاثیر مستقیم در امنیت کردستان ایران دارد. تنها با مردمی‌کردن امنیت می‌توان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد. یکی از خصوصیات بارز و انعطاف‌پذیری سازمان رزم سپاه پاسداران این است که این نیروهای شبه‌نظامی را در درون خود سازماندهی کرده و با توجه به گستردگی پراکندگی آنان به‌راحتی در همه عرصه‌ها حضوری فعال دارد.

هدف از بازتولید پیشمرگان کرد مسلمان چیست؟

تقویت و احیای نیروهای بومی با محوریت پیشمرگ مسلمان کرد در قالب‌های تشکیلاتی و با مدیریت بومی تحت فرماندهی و اداره سپاه پاسداران در مناطق کردنشین غرب و شمال‌غرب کشور می‌تواند یکی از اهداف اصلی باشد. زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره فداکاری‌های مهاجرین و انصار کردستان به‌عنوان سند افتخار پایداری مردم کردستان، مقابله با تهدیدات سخت و نرم حضور نظام سلطه در مناطق کردنشین و تقویت اعتمادبه‌نفس نیروهای بومی درقالب سازمان پیشمرگ مسلمان در راستای اداره عمومی منطقه و واگذاری تدریجی مسئولیت‌های کلیدی به این مرزداران غیور از دیگر اهداف مهم این امر خواهد بود.

مرتبط ها