کد خبر: 52375

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هر اقدامی غیر از لغو تحریم برای ما فاقد ارزش است

آماده انجام مجموعه اقداماتی در پاسخ به مصوبه شورای حکام بودیم

بنابر نظر جمهوری اسلامی اقدامی غیر از لغو تحریم برای ایران اهمیت ندارد و لغو تحریم هم درصورتی مورد قبول است که برای ایران قابل راستی‌آزمایی باشد و ما بتوانیم فروش ‌نفت خوبی داشته و از منابع مالی کشور در مراکزی که موردنیاز تامین کالاهای خارجی و سرمایه است، استفاده کنیم.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه شورای حکام علیه ایران و تحلیل این موضوع نکاتی را مطرح کرد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

با توجه به عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه‌ شورای حکام علیه ایران و تلاش اروپا و آمریکا برای آنکه خود را مدافع مذاکره نشان دهند، ایران اعلام کرد که درصورت صدور قطعنامه تعهدات خود را کنار خواهد گذاشت و به همین دلیل برخی معتقدند اروپا با این اقدام درواقع به خود امتیاز داد نه ایران، تحلیل شما از این موضوع چیست؟

اقدام سه کشور اروپایی با حمایت آمریکا در جهت تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بی‌وجه بود و هم می‌توانست ثمرات منفی داشته باشد؛‌‌ چراکه ایران کاهش و توقف اجرای پروتکل الحاقی را به این علت دنبال کرده بود که طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرد و ازاین‌رو این امر جز حقوق ایران و مطابق قانون مصوب مجلس مبنی‌بر اقدام راهبردی در جهت لغو تحریم‌ها بوده است.

 ایران برنامه‌هایی را برای اقدامات فنی در پاسخ احتمالی به آژانس آماده کرده بود

از سوی دیگر این موضوع نمی‌توانست ثمربخش باشد؛ چراکه حسن‌نیت ایران در رسیدن به تفاهم فنی بین ایران و گروسی را در سفری که به تهران داشت نیز تخریب می‌کرد و این درحالی بود که حتی ایران برنامه‌هایی را برای اقدامات فنی در پاسخ به آژانس آماده کرده بود؛ بنابراین از این زاویه مسیر فعلی کشور در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی و همصدایی مسئولان در اجرای این قانون برای لغو تحریم‌هاست که کشور را در موضع قوت و قدرت قرار داده است.

 تولید قدرت برای جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی پس از مصوبه مجلس

پس از این قانون ایران به توانمندی مجدد برای غنی‌سازی ۲۰درصد رسیده و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و درحال‌حاضر نیز درحال بهره‌گیری از سانتریفیوژهای نسل جدید است؛ لذا مجموعه کارهایی که در چارچوب اقدامات راهبردی طراحی شده است به افزایش توانمندی‌های کشور در حوزه هسته‌ای کمک کرده و برای جمهوری اسلامی هم در مجامع بین‌المللی تولید قدرت داشت.

 بنابراین وحدتی که بین دولت و مجلس شکل گرفته سبب شده که اروپایی‌ها و غربی‌ها مسیر زیاده‌خواهی را یک راه پرهزینه بدانند و مجبور شوند محاسبه کرده و بدانند اقدامات آنها بدون پاسخ نخواهد بود.

نکته دیگر این است که اگر بنابر تصور اروپایی‌ها چنین امتیازی برای ایران هم بوده باشد چقدر این نکته حائز اهمیت است؟ چراکه مساله اصلی ایران رفع تحریم است که هیچ نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود.

مجموعه تحرکات آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده و مواضع خود را نیز اعلام کردند که سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ شکست خورده است اما باوجود این، تاکنون اقدام عملی هم انجام نداده‌اند و اقدامات عملی آنها فقط جنبه نمادین داشته که برای ایران قابل‌توجه نیست؛ مساله و خواسته اصلی ایران که در بند هفتم قانون اقدام راهبردی نیز ذکر شده، لغو تحریم‌هاست.

بنابراین سایر اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه پاسخ مناسبی به درخواست ایران نیست؛ چراکه قطعا مساله ایران بازگشت و احیای برجام نبوده و حتی ما برای لغو تحریم‌ها به برجام وارد شدیم و هدف اصلی و نهایی ایران در مواجهه با غرب لغو تحریم‌هاست، لذا در این چارچوب هر حرکتی که صورت گیرد، دولت موظف است به مجلس گزارش دهد و طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی، مجلس‌ آن را ارزیابی کرده و در مقام پاسخ پیشنهاد دولت را مورد بررسی قرار ‌دهد.

 لغو تحریم هم درصورتی مورد قبول است که برای ایران قابل راستی‌آزمایی باشد

بنابر نظر جمهوری اسلامی اقدامی غیر از لغو تحریم برای ایران اهمیت ندارد و لغو تحریم هم درصورتی مورد قبول است که برای ایران قابل راستی‌آزمایی باشد و ما بتوانیم فروش ‌نفت خوبی داشته و از منابع مالی کشور در مراکزی که موردنیاز تامین کالاهای خارجی و سرمایه است، استفاده کنیم.

 در کنار این موضوع که خود اروپایی‌ها اسم آن را امتیاز یا پالس می‌گذارند، به‌صورت همزمان نیز فضای تهدید و ارعاب را پیش می‌برند، تحلیل شما از صحبت‌های اخیر شرمن در این شرایط چیست؟

سخنان شرمن مبنی‌بر اینکه مقطع فعلی سال ۲۰۱۵ است هم درست و هم غلط است؛ چراکه درحال‌حاضر سال 2021 است و توانمندی‌های ایران نیز متناسب با زمان فعلی است اما به این معنا که اگر فکر کنند باید امتیاز بیشتری بگیرند چون زمان زیادی گذشته است، باید بدانند که با توجه به افزایش توانمندی ما، پاسخ ایران نیز محکم‌تر خواهد بود.

  ایران به فروش قابل‌قبولی در حوزه نفت دست پیدا کرده

به‌عنوان نمونه فقط در صنعت هسته‌ای ما از نسل جدید سانتریفیوژها با قدرت بیشتر برخورداریم و کشور در حوزه اقتصادی هم تا حد زیادی مسیر خود را پیدا کرده است، آن هم در شرایطی که طرف مقابل تمام تلاش خود را برای صفر نگه‌داشتن فروش نفت ایران انجام داده بود اما ما به فروش قابل‌قبولی در حوزه نفت دست پیدا کردیم که این ناشی از توانمندی‌های داخلی برای دور زدن تحریم‌هاست.

مرتبط ها