کد خبر: 52332

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها:

فعالیت مراکز نیکوکاری دانشگاهی صرفا به کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود

تقوی گفت: «تلاش‌مان این است که فعالیت‌های این مراکز به سمتی حرکت کند تا درکنار کمک کردن به دانشجویان، عزت آنها نیز حفظ شده و فعالیت‌ها به‌صورت هدفمند دنبال شود.

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: علی تقوی، مــــعاون فرهنگی‌ و ‌سیاسی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره مراکز نیکوکاری گفت: «مراکز نیکوکاری در دانشگاه‌ها به‌دنبال صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره «رزمایش همدلی» ایجاد شده‌اند تا بتوانیم حرکت‌های اجتماعی را در دانشگاه‌ها به‌صورت نظام‌مند و ساماندهی‌شده داشته باشیم. با این کار امکان نظارت و ارزیابی دقیق از آنها وجود خواهد داشت و به همین دلیل در دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم تا بتوانیم چنین مراکزی را که همه اجزای دانشگاه در آن سهیم هستند ایجاد کنیم.» 

او با تاکید بر اینکه همه بدنه فضای آکادمیک از دانشجو گرفته تا اساتید و پرسنل در اجرای این پروژه سهیم هستند، تصریح کرد: «امروز 130 مرکز نیکوکاری در دانشگاه‌ها داریم و خوشبختانه توانستیم این تعداد را طی کمتر از 6 ماه گذشته ایجاد کنیم که اتفاق خوبی محسوب می‌شود. این مراکز در همه دانشگاه‌ها ازجمله مراکز علوم پزشکی، آزاد اسلامی، فرهنگیان و پیام نور ایجاد شده و در تمام سطح کشور پراکنده هستند و این نقطه قوت کار محسوب می‌شود.»  

معاون فرهنگی‌ و ‌سیاسی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: «قطعا کمک‌هایی که به این مراکز صورت می‌گیرد صرفا برای دانشجویان هزینه خواهد شد، اما این‌طور نیست که چون این مراکز در دانشگاه‌ها ایجاد شده، امکان جمع‌آوری کمک از خارج این محیط فراهم نباشد. به عبارت دیگر با افراد و نهادهای مختلف درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم از بیرون فضای دانشگاه هم کمک‌های مالی را برای این مراکز جمع‌آوری کنیم. البته باید به این مساله اشاره کنم که پیش‌تر در بسیاری از دانشگاه‌ها مراکز خیریه فعال بودند و این‌طور نبوده که هیچ‌گونه فعالیت خیرخواهانه در دانشگاه‌ها پیش از راه‌اندازی این مراکز نداشته باشیم.» 

تقوی درباره راه‌های شناسایی دانشجویان نیازمند بیان داشت: «طبیعتا کمیته امداد به‌عنوان یکی از راه‌ها تعیین شده؛ چراکه دانشجویانی که مستمری‌بگیر این کمیته هستند، تحت حمایت این مراکز نیکوکاری قرار می‌گیرند، اما آنها تنها جامعه هدف نخواهند بود و دیگر قشرهای دانشجویی ازجمله دانشجویان معلول و کم‌توان جسمی هم ذیل این کمک‌ها قرار می‌گیرند. بسیاری از دانشگاه‌ها مراکز خیریه متفاوتی هم دارند که طبیعتا از طریق آنها بحث شناسایی دانشجویان انجام می‌شود و این‌طور نیست که صرفا به کمیته امداد بسنده شود.» 

او با تاکید بر اینکه معاونت‌های دانشجویی هم که مستقیما با دانشجو سروکار دارند در این زمینه اثرگذار خواهند بود، تصریح کرد: «کمک‌های صورت‌گرفته توسط این مراکز شامل غذا، اسکان و شهریه دانشجویان می‌شود. با این حال هیچ کمکی توسط این مراکز به خود دانشگاه‌ها در هیچ بخشی صورت نمی‌گیرد و تمام کمک‌های صورت‌گرفته در این مراکز صرف دانشجو و کارهای خیریه می‌شود. البته امکان دارد که دانشگاه‌ها خودشان به این مراکز کمک کنند، اما این‌طور نیست که از منابع موجود در این مراکز صرف امور دانشگاه شود.»

معاون فرهنگی‌ و ‌سیاسی نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها درباره تعداد این مراکز اظهار داشت: «تا جایی که ظرفیت داشته باشیم به تعداد این مراکز اضافه می‌کنیم و پیش‌بینی‌مان نیز آن است که بین 200 تا 300 مرکز راه‌اندازی خواهد شد، اما هدف اصلی‌مان این است که درکنار توجه به مباحث کمی، توسعه کیفی هم دنبال کنیم تا از این طریق صرفا شاهد کمک‌های نقدی به دانشجویان نباشیم. یکی از حوزه‌های فعالیتی تعیین شده برای این مراکز آن است که با کمک دانشگاه‌ها و مجموعه فناوری ریاست‌جمهوری، بتوانیم مراکز تولیدات دانش‌بنیان را هم ایجاد کنیم. قطعا منظورمان از مراکز تولیدات دانش‌بنیان، آن دسته از مراکزی است که نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری سنگین نداشته باشد اما دانشجویان با حضور در این مراکز بتوانند برای خود درآمدزایی کنند. علاوه‌بر آن با صنایع‌دستی نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته تا دانشجویان اقدام به تولید در این زمینه کنند که طبیعتا برای آنها درآمدزایی خواهد داشت.»

  تقوی گفت: «تلاش‌مان این است که فعالیت‌های این مراکز به سمتی حرکت کند تا درکنار کمک کردن به دانشجویان، عزت آنها نیز حفظ شده و فعالیت‌ها به‌صورت هدفمند دنبال شود. درحال حاضر این مراکز در بحث فراهم‌سازی جهیزیه زوج‌های دانشجویی کم‌توان وارد شده‌اند و حتی در حوزه‌های آموزش‌های مربوط به زوجین هم اقداماتی را انجام داده‌اند. در تلاش هستیم تا مباحث فرهنگی نیز توسط این مراکز دنبال شود، با این حال هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم و نمی‌توان توقع داشت که اقدامات ویژه‌ای در این زمینه در ابتدای راه انجام شود.» 

او با تاکید بر فعالیت‌های هدفمند توسط این مراکز خاطرنشان کرد: «سامانه‌ای در ارتباط با این مراکز طراحی شده و به احتمال زیاد تا پایان سال رونمایی می‌شود تا از این طریق تمام مراکز نیکوکاری فعال در دانشگاه‌ها به آن متصل شوند. قطعا این سامانه امکان نظارت و ارزیابی مستمر روی فعالیت این مراکز را فراهم می‌کند و از همان ابتدا نیز هدف‌گذاری برای فعالیت این مراکز به صورت هدفمند بوده است؛ چراکه نمی‌خواهیم این مراکز مانند دیگر فعالیت‌های خیرخواهانه دانشگاه‌ها به‌صورت جزیره‌ای باشند.»

مرتبط ها