کد خبر: 52028

مشهدی‌ها نمی‌توانند تیم حمیداوی را واگذار کنند

فولاد منتفی است، اسپانسر موقت می‌آید

در مشهد شنیده می‌شود قرار است تیم شهرخودرو به فولاد نیشابور واگذار شود و به عنوان خریدار و اسپانسر این تیم مشهدی راضی به معامله شده است. درحالی که روح عوامل این کارخانه از این مذاکرات بی خبر بود.

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: روزهایی که فرهاد حمیداوی مالکیت باشگاه شهرخودرو را برعهده گرفته بود هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد به بن‌بست بخورد. او که زمانی قصد خرید باشگاه تراکتورسازی را داشت، موفق نشد در مقابله با زنوزی دوام بیاورد. ازاین‌رو راهی مشهد شد تا تیم پدیده را در اختیار بگیرد. در ابتدا همه‌چیز خوب به نظر می‌رسید، مراودات تجاری باعث شده بود مسئولان استانی رابطه خوبی با او پیدا کنند اما در ادامه مشکلات مالی و تجاری حمیداوی باعث شد شرایط متفاوتی رقم بخورد. صحبت از شکایت و حکم جلب به میان آمد، حمیداوی ناپدید شد و استانی‌ها در غیاب او برای واگذاری تیم و نجاتش دست به‌کار شدند. کارگروه‌های متفاوتی تشکیل شد اما این کارگروه‌ها به اندازه کافی برای واگذاری امتیاز این تیم صلاحیت دارند؟ آیا آنها می‌توانند تیمی را که متعلق به یک شخص است به فرد دیگر و یا شرکت یا هر نهادی واگذار کنند؟ بدون‌شک آنها برای پیش‌بردن روند کار و مراحل اداری به امضای حمیداوی احتیاج دارند یا حداقل باید از او وکالت داشته باشند چیزی که تا امروز میسر نشده است.

بعد از اینکه حمیداوی مدعی شد نمی‌تواند تیمداری کند پروسه انتقال امتیاز تیم فوتبال شهرخودرو استارت خورد. مشهدی‌ها پیش‌بینی می‌کردند با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است تیمداری حمیداوی به نیم‌فصل نمی‌رسد. ازاین‌رو وقتی او بعد از هفته‌ها ناپدید شد و بار این مسئولیت سنگین روی دوش مهدی رحمتی افتاد، تعجب نکرده و به‌سرعت وارد عمل شدند. به همین دلیل مدیرکل ورزش و جوانان خراسان اعلام کرد که موضوع این باشگاه از شرکت کاملا جداست، بنابراین باشگاه شهرخودرو می‌تواند با خیال راحت به‌کار خود ادامه دهد.

    بحث واگذاری چگونه مطرح شد؟

در اصل هلدینگی وجود دارد که یک بخش آن خودروسازی است و در قالب آن تیم فوتبال را اداره می‌کنند. این هلدینگ به نمایندگی از شرکت‌های دیگر فعالیت‌های تجاری دارد و حتی در زمینه صنایع چوب و رستوران‌های زنجیره‌ای نیز فعال است. اخیرا نیز صحبت از خرید هواپیما مطرح شده است. در این فعالیت وسیع و موفق آن بخش کار که مربوط به خودروی شرکتی غیر از خودشان بود، به مشکل برخورد و درنهایت شکایت آن افراد که چیزی حدود هزار نفر هستند، کار را متوقف کرد. از اینجا بود که کار حمیداوی گره خورد و بحث واگذاری به میان آمد.

    شعارهای انتخاباتی زیر پرچم شهرخودرو

اتفاقات اخیر مالک باشگاه شهرخودرو را با چالش‌های جدید مواجه کرد و نظر او را نسبت به بسیاری از موارد تغییر داد. چیزی که مشخص است حمیداوی دیگر نمی‌خواهد تیمداری کند؛ درنتیجه شعار‌های انتخاباتی برخی افراد در این بین که می‌خواهند از شرایط پیش‌آمده کره بگیرند تا حدی محلی از اعراب ندارد. حالا چرا این دلسوزی‌های استانی بی‌فایده است به این دلیل که تیم متعلق به حمیداوی است و هر ارگان، نهاد دولتی و خصوصی و یا هر فردی که بخواهد تیم را بگیرد باید حمیداوی را راضی کند که درحال‌حاضر غیبش زده و از آن مصاحبه‌های جنجالی‌اش خبری نیست! به این ترتیب کاری از هیچ فردی برنمی‌آید و هرکس هرکاری بخواهد انجام دهد نیاز به رضایت حمیداوی و امضای او دارد. فرزاد فتاحی در این خصوص می‌گوید: «از مدیریت و سرمربی تیم فوتبال شهرخودرو خواستیم با حمیداوی ارتباط گرفته و از او وکالت بگیرند تا بتوانیم مراحل قانونی درخصوص واگذاری این تیم را انجام دهیم.» البته اینکه چقدر امکان دارد و آیا حمیداوی حاضر است وکالت بدهد، موضوع دیگری‌ است.

    حمیداوی می‌تواند امتیاز تیمش را بفروشد؟

گویا روزی که حمیداوی تیم را از پدیده گرفت هیچ پولی بابت امتیاز این تیم پرداخت نکرد. او بدهی‌ها را داد و هزینه‌های جاری را متقبل شد و اگر بگوییم تیم به او هبه شد، پر بی‌راه نگفته‌ایم. به این ترتیب هر خریداری پا پیش بگذارد باید بدهی‌ها و هزینه‌های تیم را تامین کند و چیزی بابت امتیاز به حمیداوی نخواهد داد. از طرفی امتیاز لیگ برتری قیمت ندارد و آنقدر بدهی روی این تیم‌ها انباشته شده که بخش خصوصی اگر بخواهد بدهی‌ها را بدهد، شاهکار کرده است و دیگر جایی برای خرید امتیاز باقی نمی‌ماند.

    فولاد نیشابور روحش خبر ندارد

در مشهد شنیده می‌شود قرار است تیم شهرخودرو به فولاد نیشابور واگذار شود و به‌عنوان خریدار و اسپانسر این تیم مشهدی راضی به معامله شده است. درحالی‌که روح عوامل این کارخانه از این مذاکرات بی‌خبر بود. این‌طور که از شنیده‌ها برمی‌آید، نیشابوری‌ها این موضوع را تایید یا تکذیب نکردند ولی بی‌خبری خود را به مسئولان شهر نیشابور اعلام کردند. حال چرا مصاحبه‌ای برای تکذیب ماجرا صورت نگرفت؟ چون معتقد بودند برنامه‌ای برای همکاری با این باشگاه نداشتند و اعلام آمادگی نکردند که حالا بخواهند تکذیب کنند. پس برای اینکه درگیر حواشی نشوند سکوت کردند و موضوع مسکوت ماند.

    بدهی‌ شهرخودرو چقدر است؟

چون بدهی‌های تیم شفاف نیست خریداران برای نشستن پای میز مذاکره علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. از طرفی گفته می‌شود هرکس 26 میلیاردتومان بیاورد، تیم را به او می‌دهند. درحالی‌که این 26 میلیارد با توجه به قراردادهایی که بسته شده، هزینه از اینجا به بعد تیم است. شاید خیلی‌ها ندانند ولی برخی نزدیکان به این باشگاه ادعا می‌کنند شهرخودرو 600 هزار دلار پرونده به حکم‌رسیده در فیفا دارد. یک بخش این بدهی مربوط به میروسلاو اسلاوو و معادل 400 هزار دلار است که باید 50 هزار دلار هزینه دادرسی را هم به آن اضافه کرد. هرچند شاید این تنها بدهی شهرخودرویی‌ها نباشد و نیاز به بررسی بیشتری دارد. این مبالغ را به بدهی‌هایی که به هتل و شرکت هواپیمایی رستوران و این موارد دارند نیز باید اضافه کرد که چیزی حدود 20 میلیاردتومان است.

به این ترتیب به‏جز بدهی‌ای که به فیفا دارند درمجموع از هزینه‌های اول فصل تا پایان فصل جاری چیزی حدود 46 میلیاردتومان لازم است. جالب است که حمیداوی تا امروز چیزی درمورد واگذاری، بدهی‌ها و قیمت فروش اعلام نکرده و به نظر می‌رسد موفق نشده‌اند از او وکالت بگیرند. به این ترتیب اینکه افرادی غیر از مالک برای واگذاری امتیاز مبلغ مشخص می‌کنند، از عجایب فوتبال مشهد است.

    عاقبت شهرخودرو چه می‌شود؟

فعلا از مالک خبری نیست، رحمتی بلاتکلیف است و هریک از مسئولان استانی ساز خود را می‌زنند. در این بین، بازیکنان زیادی اول فصل رفتند. اکبر صادقی، فرشاد فرجی و امین قاسمی‌نژاد قصد جدایی دارند و تیم از بازیکن خالی می‌شود. از سوی دیگر نمی‌توانند جانشین این بازیکنان را پیدا کنند. برخی نفرات هم مشتری دست‌به‌نقد دارند و بعید است ماندنی شوند. باشگاه پول نقد لازم دارد ولی پولی در کار نیست و مدیریت نامشخص است. با این شرایط چه سرنوشتی در انتظار شهرخودرو است؟

    راه چاره

این تیم یک خریدار دارد که در اصل رفاقتی می‌خواهد وارد عمل شود. این خریدار که از کانال دوستان رحمتی وارد عمل شده، شرکتی خصوصی است و هیچ‌یک از مسئولان استان از وجودش خبر ندارند. این شرکت در اصل خریدار به حساب نمی‌آید بلکه می‌خواهد کمک کند تا شهرخودرو زمین نخورد و امتیاز لیگ برتری خود را از دست ندهد. این اسپانسر موقت می‌آید و هزینه‌ها را تا حدی تامین می‌کند تا در ادامه با حضور حمیداوی مشکلات این تیم برای همیشه حل شود.

    امید کم به پول یحیی

یکی از روزنه‌های امید تیم شهرخودرو پولی است که از انتقال یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس باید بگیرند. ولی قرمزها هم فعلا قصد پرداخت ندارند و دوطرف بر سر رقم بدهی به مشکل خورده‌اند. مشهدی‌ها فعلا دست‌شان به جایی بند نیست و مدعی شده‌اند که مرور زمان باعث شده این 8 میلیارد به 16 میلیارد تبدیل شود ولی فقط 8 میلیارد آن از سوی کمیته تعیین وضعیت پذیرفته شده است و ظاهرا پرسپولیسی‌ها می‌گویند حتی از این هم کمتر بدهکارند. هرچند شهرخودرویی‌ها برای دریافت این پول خط و نشان زیادی کشیدند ولی با اظهارات اخیر سمیعی، مدیرعامل پرسپولیس بعید است با وجود تهدید مدیران شهرخودرو به شکایت از قرمزها به کنفدراسیون فوتبال آسیا، به این زودی‌ها ریالی به تیم مشهدی پرداخت شود.

مرتبط ها