کد خبر: 51762

عصبانیت اسکوچیچ در جلسه با مسئولان AFC

میزبانــی حق ایــران است

مخالفت فدراسیون ایران با برگزاری متمرکز رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» گویا فدراسیون کشورمان اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی زیر بار برگزاری متمرکز رقابت‌ها نخواهد رفت و از آنجایی که سه دیدار باید در ایران برگزار شود این حق مسلم کشورمان است که از مزیت‌های میزبانی در دور برگشت رقابت‌ها استفاده کند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: سایت فدراسیون فوتبال سه‌شنبه گذشته در خبری روی خروجی خود اعلام کرد در نشست برخط سرمربی تیم ملی و رئیس دپارتمان تیم‌های ملی، فدراسیون فوتبال کشورمان به صورت رسمی خواهان میزبانی ادامه مسابقات انتخابی مقدماتی جام‌جهانی شد. قرار است مراحل رسمی جهت تکمیل فرم درخواست میزبانی روز جمعه از سوی کنفدراسیون به فدراسیون‌های عضو ارسال شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا روز پنجشنبه هفته جاری به صورت رسمی برنامه مسابقات را اعلام خواهد کرد. گفتنی است روز 5 مارس سال جاری میلادی آخرین موعد برای اعلام میزبانی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی به صورت متمرکز خواهد بود. همچنین روز 15 مارس پس از بررسی شرایط میزبانی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا مکان قطعی مسابقات برای هر گروه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

روز سه‌شنبه بعد از برگزاری این جلسه حاضران در جلسه فوق یعنی دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و مهدی خراطی عضو دپارتمان تیم ملی به همراه نماینده کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در یک جلسه مستقل و جداگانه دیگر با عوامل برگزار‌کننده رقابت‌های گروه سوم مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا و همچنین نمایندگان کشورهای حاضر در این گروه شرکت کردند و حاضران در این جلسه نیز به بیان نقطه نظرات خود درخصوص نحوه برگزاری رقابت‌ها پرداختند.

پیش از این و طبق اعلام سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدارهای دور برگشت مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا برای چندمین بار پیاپی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده و درحالی که قرار بود این مسابقات فروردین‌ماه آینده برگزار شود با اعلام فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به خرداد ماه موکول شد. با این حال نکته قابل توجه اینکه با پیشنهاد کنفدراسیون آسیا قرار است فرمت برگزاری ادامه رقابت‌ها از حالت رفت‌وبرگشت به متمرکز تغییر پیدا کند و اگر چنانچه این موضوع مصوب شده و در این حالت نیز میزبانی این رقابت‌ها به هر کشور دیگری به جز ایران برسد این موضوع از آنجایی که تیم ملی کشورمان به ۱۲ امتیاز ممکن از هر چهار دیدار برگشت برای صعود به مرحله بعد نیاز مبرم دارد و البته سه دیدار از ۴ دیدار دور برگشت باید به میزبانی تهران برگزار شود، مطمئنا این اتفاق به ضرر فوتبال ایران خواهد بود و از این جهت هیچ تیمی در قاره کهن به اندازه شاگردان اسکوچیچ متضرر نخواهد شد.

نکته قابل توجه در این بین به موضع فدراسیون فوتبال ایران برمی‌گردد که در این خصوص از قبل مکاتبات خود را در راستای اعلام آمادگی برای میزبانی این رقابت‌ها با کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام داده، با این حال قرار است روز جمعه بخشنامه درخواست میزبانی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون کشورمان و سایر کشورهای عضو ارسال شود که مطمئنا فرم‌های مربوطه تکمیل و کشورمان به صورت رسمی آمادگی خود را برای میزبانی از رقابت‌های گروه سوم مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی اعلام خواهد کرد.

قرار است در فرم مربوطه تمامی موارد ازجمله هتل‌های محل اقامت، زمین‌های تمرین و محل برگزاری بازی‌ها و تمامی جوانب و شرایط اعلام شود. در ادامه نیز دفاعیات لازم صورت گرفته و نکته قابل توجه اینکه در همین بخشنامه فرصت نهایی برای اعلام آمادگی و زمان اعلام میزبان دور برگشت رقابت‌ها نیز مشخص خواهد شد.

 فدراسیون ایران: مخالف برگزاری متمرکز هستیم

حالا سوال این است که در جلسه وبیناری فوق بین نمایندگان کشورهای گروه سوم و عوامل برگزاری رقابت‌ها که از سوی مقامات کنفدراسیون آسیا ترتیب برگزاری این جلسه داده شده بود، چه گذشت. طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» گویا در وهله اول فدراسیون کشورمان اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی زیر بار برگزاری متمرکز رقابت‌ها نخواهد رفت و از آنجایی که سه دیدار باید در ایران برگزار شود این حق مسلم کشورمان است که از مزیت‌های میزبانی در دور برگشت رقابت‌ها استفاده کند. نکته قابل توجه اینکه حتی کار به عصبانیت نمایندگان ایران ازجمله اسکوچیچ کشیده شده و آنها به صورت گلایه‌آمیز اعلام کردند که اگر حتی دیدارها به صورت متمرکز هم برگزار شود الزاما باید ایران میزبان دور برگشت رقابت‌ها باشد و این حق کشورمان است.

از سوی دیگر نمایندگان ایران در ادامه این جلسه به شرایط ایده‌آل برای میزبانی کشورمان چه درخصوص دارا بودن زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از چهار کشور دیگر و اقامت و تمرین و مسابقات آنها و چه درباره رعایت قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و درنهایت این میزبانی را حق فدراسیون ایران دانستند. این درحالی است که فدراسیون کشورمان چندی پیش در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده بود که در همین شرایط کرونایی ۵۰۰۰ دیدار فوتبال رسمی زیرنظر فدراسیون ایران در رده‌های سنی و بخش‌های مختلف آقایان و خانم‌ها برگزار شده و در این خصوص گزارش سه صفحه‌ای نیز ارائه کرده است.

در ادامه این جلسه نمایندگان ایران بسیار محکم از حق کشورمان برای میزبانی دفاع کرده و طبق استراتژی از پیش تعیین شده در ابتدا اعلام شد که فدراسیون ایران تحت هیچ شرایطی با برگزاری متمرکز رقابت‌ها موافق نیست، اما اگر به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار است تمامی کشورها دیدارهای خود را به صورت متمرکز برگزار کنند باید الزاما این دیدار‌ها در ایران برگزار شود.

 برنامه‌های تیم ملی به‌هم خورد

شنیده می‌شود لغو دیدارهای تیم ملی در فروردین‌ماه به‌طور کل برنامه‌های اسکوچیچ و دپارتمان تیم‌های ملی را به‌هم زده و از آنجایی که تمامی مکاتبات برای در اختیار گرفتن لژیونرها در فیفا‌دی فروردین‌ماه پیش از این انجام شده بود به نظر می‌رسد به‌طور منطقی و با دعوت از تمامی ملی‌پوشان ازجمله لژیونرها اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان در روزهای آخر اسفند و روزهای ابتدایی فروردین‌ماه آینده تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد چراکه اگر این اتفاق نیفتد مطمئنا دیگر زمانی برای هماهنگی باقی نخواهد ماند و تمامی این زمان به چند روز مانده به آغاز دور برگشت متمرکز رقابت‌ها در خردادماه خلاصه می‌شود و به‌طور قطع در این چند روز نیز اسکوچیچ نخواهد توانست با اقدامات فنی مثمرثمر و مناسب برای هماهنگی و آماده‌سازی هرچه بیشتر و بهتر شانس صعود کشورمان را افزایش دهد و اگر اردوی فروردین‌ماه برقرار نباشد چیزی به جز معجزه نمی‌تواند موجب صعود تیم ملی به مرحله بعدی رقابت‌ها شود.

 بحرین و عراق می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند!

نکته پایانی اینکه اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی‌بازی را کنار گذاشته و به صورت طبیعی بخواهد حق را به حق‌دار بدهد مطمئنا این شانس برای تیم ملی فوتبال ایران وجود خواهد داشت که در خردادماه آینده میزبان دور برگشت رقابت‌ها باشد. در این بین نکته جالب به اعلام آمادگی کشورهایی مثل بحرین و عراق برای میزبانی برمی‌گردد و آنها درحالی که در دور رفت از کشورمان به‌عنوان شانس اول صعود در آن زمان میزبانی کرده‌اند حالا نیز قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و یک بار دیگر شانس‌های خود را برای میزبانی امتحان کنند. شاگردان ویلموتس بازی‌های خارج از خانه خود را برگزار کرده‌اند و حالا که شاگردان اسکوچیچ باید از مزیت‌های میزبانی خود در بازی‌های خانگی استفاده کنند صحبت‌های ضدونقیضی در این خصوص شنیده می‌شود و از آنجایی که سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی همیشه دستمایه تصمیمات مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده است یک بار دیگر این نگرانی به‌وجود آمده که نکند دوباره با همین سیاسی‌بازی ایران از حق مسلم خود محروم شود.

این درحالی است که به عقیده فوتبال‌دوستان ایرانی هر اقدام دیگری به جز سپردن میزبانی به ایران اقدام فیرپلی یا جوانمردانه محسوب نشده و شانس‌های صعود ایران را کاهش خواهد داد. این درحالی است که انتقادات شدید داخلی طی این چند سال اخیر به رویکرد و اقدامات فدراسیون فوتبال موجب آن شده است تا فوتبال کشورمان در کنفدراسیون آسیا و مراجع بین‌المللی دیگر در موضع ضعف قرار بگیرد و چه بسا همین موضوع باعث شود تا شانس کشورمان برای به کرسی نشاندن درخواست‌های منطقی‌اش خیلی زیاد نباشد و این اتفاق ممکن است به ضرر کشورمان تمام شود. درنهایت اینکه به عقیده مسئولان فدراسیون و تیم ملی و دفاعیات آنها که در جلسه روز سه‌شنبه محقق شد کشور ما ظرفیت‌های لازم برای میزبانی را دارد و کنفدراسیون آسیا باید برای رسیدن حق به حق‌دار این میزبانی را به ایران بدهد.

مرتبط ها