کد خبر: 51626

پاسخ مربیان ووشو بانوان دانشگاه آزاد اسلامی به اظهارات منصوریان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

بردن قهرمان مهم است، همانطور که سپاهان ما را برد!

طهماسبی: وقتی دانشگاه پول خوب می‌داد خواهران منصوریان عضو تیم ما بودند/ صادقی: قبل از هت‌تریک سپاهان چهار قهرمانی پیاپی کسب کرده بودیم

در گزارش گفت‌وگوی «فرهیختگان» با راضیه طهماسبی مربی تیم ساندا و الهام صادقی مربی تیم تالوی دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خوانید.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار طی گزارشی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: بعد از برگزاری لیگ ووشو بانوان و قهرمانی سپاهان، مصاحبه‌ای از الهه منصوریان مربی این تیم منتشر شد که در آن به خوشحالی اعضای کادر فنی تیم دانشگاه آزاد اسلامی به‌خاطر برتری شاگردشان مقابل قهرمان جهان انتقاد داشت و البته ووشوکاران این تیم بعد از قهرمانی طی یک پیام در فضای مجازی از سومین قهرمانی پیاپی سپاهان در تاریخ لیگ برتر این رشته گفتند. همین مساله باعث شد بار دیگر با دو مربی دانشگاه آزاد اسلامی هم‌کلام شویم تا پیگیر ماجرا از نگاه این دو نفر با چند سوال مشترک شویم. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با راضیه طهماسبی مربی تیم ساندا و الهام صادقی مربی تیم تالوی دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خوانید.

 طهماسبی: خوشحال بودیم که جوان‌گرایی ما نتیجه داد

شنیده شده بازیکنان تیم سپاهان در فضای مجازی اعلام کردند تیم‌شان برای اولین‌بار در تاریخ لیگ برتر ووشو توانسته سه قهرمانی پیاپی داشته باشد، سندی برای این ادعا هست؟

به‌طور حتم منظورشان برای اولین‌بار نبوده است، چون قبل از هت‌تریک تیم سپاهان، تیم‌های گاز مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی هرکدام برای چهار سال متوالی توانسته بودند قهرمان لیگ ووشو شوند.

بعد از لیگ در مصاحبه‌ای الهه منصوریان گفت باید حرمت تیم قهرمان حفظ شود و گویا از خوشحالی شما و خانم صادقی برای پیروزی شاگردتان در‌مقابل صدیقه دریایی گلایه داشت، این موضوع را شنیدید؟

بله، مصاحبه او را دیدم و کمی تعجب کردم؛ چراکه خوشحالی ما برای این بود که جوان‌گرایی و نخبه‌پروری تیم دانشگاه آزاد اسلامی به نتیجه رسیده بود.

شما از باخت قهرمان جهان در‌مقابل بازیکن‌تان خوشحال شدید یا از اینکه بازیکن‌تان توانسته یک بازیکن بزرگ را شکست دهد؟

به‌طور حتم برد و باخت برای هر قهرمانی در هر سطحی وجود دارد، من به شخصه از تارا حسن‌پور تعریف کردم تا دیگر بازیکنان جوان من ‌انگیزه بیشتری برای رودررو شدن با بزرگان ووشو بانوان ایران بگیرند و روحیه خودباوری‌شان را تقویت کنم تا در سال‌های آینده شاهد موفقیت بیشتر آنها باشم. خانم دریایی قهرمانی بااخلاق و فنی هستند و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.

سال‌های قبل خواهران منصوریان در تیم دانشگاه آزاد اسلامی بودند. چرا تعداد ملی‌پوشان دانشگاه کمتر شده است؟

بله، تیم دانشگاه افتخار این را داشت که شهربانو و سهیلا منصوریان را در اختیار داشته باشد و آن سال‌ها مبلغ پیشنهادی تیم دانشگاه بالاتر از تیم سپاهان بود، برای همین شهربانو و سهیلا جذب تیم دانشگاه شدند. البته همه بازیکنان حق دارند جذب تیمی شوند که از لحاظ قراردادی شرایط بهتری برایشان دارد. شرایط اقتصادی ورزشکارهای ما مناسب نیست و همان‌طور که خودتان می‌دانید ورزش قهرمانی هزینه‌بر است و مبلغ قرارداد نقش دارد.

گفته بودید تیم سپاهان پرمهره بود، منظورتان این است که با این ترکیب انتظار قهرمانی بالا بود؟

به نظر من لیگ بازی اسپانسرهاست، وقتی تیمی با امکانات بالا و مبلغ قراردادی مناسب وارد لیگ می‌شود به‌طور حتم 80 درصد به قهرمانی نزدیک‌تر است. هرچند مربیگری هم نقش بسزایی دارد؛ چراکه وقتی یک بازیکن جوان و باانگیزه خوب کوچ شود می‌تواند به نتیجه دلخواه برسد و این نقش تاثیرگذار مربی است.

الهه منصوریان در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفته بود اگر خود و شهربانو که بزرگان ووشو دنیا هم هستند مربی تیم ملی نشوند چه کسی بشود؟ از آنجایی که شما سرمربی تیم ملی هم هستید برای کادر تیم ملی سوءتفاهم ایجاد نشده است؟

برداشت من از این بخش صحبت‌های الهه این است که او برنامه و هدف‌هایی که در آینده دارد را گفته و قصد زیرسوال بردن کادر فنی فعلی را نداشته است، سرمربیگری تیم ملی افتخار بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود و خدا را شاکرم که در حال حاضر افتخار این را دارم که در خدمت تیم ملی باشم.

به فکر در اختیار گرفتن مهره‌های ملی‌پوش با دانشگاه آزاد اسلامی هستید؟

به‌طور حتم به‌دنبال جذب بازیکن‌های عنوان‌دار هستیم. تیم دانشگاه برای قهرمانی در سال آینده نیاز به بازیکن‌های ملی‌پوش بیشتری دارد.

 صادقی: در تالو سپاهان را بردیم 4 سال متوالی هم قهرمان شدیم

سپاهانی‌ها از هت‌تریک در لیگ ووشو می‌گویند.

بله، اخیرا در یک‌سری استوری‌های اعضای تیم سپاهان و خواهران منصوریان بحثی مطرح شده با عنوان اولین هت‌تریک لیگ ووشو بانوان توسط سپاهان ولی خب قبل از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی وارد لیگ برتر بشود تیم گاز مازندران چهار سال قهرمان لیگ برتر بود و سال‌های 93 تا 96 هم تیم دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور پیاپی قهرمان بود. طی همان چهار سال ما حتی یک باخت تیمی هم نداشتیم که این خودش آن زمان یک رکورد بود. سپاهان سومین تیم است که موفق به هت‌تریک قهرمانی شده و این در شرایطی است که سال 98 فینال بازی‌ها به‌خاطر کرونا برگزار نشد و تیم دانشگاه آزاد اسلامی و سپاهان به‌طور مشترک اول شدند و این موضوعی بود که دوست داشتم در موردش توضیح بدهم.

تیم امسال دانشگاه چطور مقابل حریفان قرار گرفت؟

ما امسال تیم جوانی داشتیم و بچه‌های ما خیلی خوب بازی کردند و خیلی خوب جنگیدند ولی خب تیم سپاهان پرمهره بود و بازیکنان ملی‌پوش داشت. آنها پنج ملی‌پوش داشتند و ما فقط یک ملی‌پوش داشتیم که باعث شد قدرت تیم‌شان بیشتر باشد و با اختلاف 8 بر 4 در بازی رفت و 7 بر 5 در بازی برگشت سپاهان پیروز شد.

از شادی شما برای باخت صدیقه دریایی قهرمان ووشو ایران گلایه شده بود، توضیحی دارید؟

درمورد صدیقه دریایی این مدت مصاحبه‌هایی داشتیم و ناراحت شدند که چرا باخت‌شان را ما در رسانه‌ها مطرح کردیم، این درحالی است که هرکدام از بازیکنان ما قهرمانی را شکست می‌داد همین اتفاق می‌افتاد و هر مربی‌ای این کار را می‌کند، صرفا به این خاطر که یک بازیکن وقتی قهرمانی جهانی، آسیایی و سابقه هیچ اعزامی را ندارد و در لیگ قهرمان جهان را شکست می‌دهد نه‌تنها من بلکه هر مربی دیگری بود این مساله را پررنگ می‌کرد، همان‌طور که خواهران منصوریان مساله بردشان در مقابل ما را پررنگ کردند. ضمن اینکه تیم تالو 6 بر 4 تیم سپاهان را در لیگ شکست داد و ما در بخش ساندا مسابقه را واگذار کردیم که این را هم دوست داشتم شفاف‌سازی کنم.

تعداد ملی‌پوشان تیم دانشگاه کم بود، دلیلش چه بود؟

فقط به‌خاطر مسائل مالی است؛ چراکه بازیکنان منبع درآمدی ندارند. هزینه‌های ورزش قهرمانی زیاد است و تیم سپاهان به خاطر داشتن منابع بیشتر، بودجه بالاتر و پرداخت بهتر به بازیکنان‌شان توانسته بود ملی‌پوشان را جذب کند. در سال‌های قبل، همان چهار سالی که قهرمان بودیم وضع مالی دانشگاه آزاد اسلامی بهتر بود و ما هم شهربانو و سهیلا منصوریان و صدیقه دریایی را در ترکیب داشتیم که سال‌ها با لباس دانشگاه آزاد اسلامی به مسابقات رفتند. من برای همه ورزشکاران ازجمله خواهران منصوریان و صدیقه دریایی ارزش قائل هستم، خودم هشت سال ملی‌پوش بودم، خانم طهماسبی سال‌ها ملی‌پوش بود و قدر زحمتی را که ورزشکاران می‌کشند می‌دانیم و این باخت چیزی از ارزش‌های خانم دریایی کم نمی‌کند. ما دو مربی این مساله را برای تشویق ورزشکارمان که کار بزرگی را انجام داد پررنگ نگه داشتیم.

برنامه تیم دانشگاه آزاد اسلامی برای لیگ سال آینده چیست؟

با نگاه ویژه‌ای که لشگری به ورزش بانوان دارد، به امید خدا بودجه بیشتری را به ووشو بانوان اختصاص می‌دهد تا بتوانیم بازیکنان کلیدی‌تری را برای تیم جذب کنیم و برای بازیکنان جوان‌تری که داریم برنامه‌ریزی کردیم تا طی یک‌سال پیش‌رو تمرینات بیشتر و فشرده‌تر برایشان برگزار ‌و برای قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده تلاش کنیم.

 

مرتبط ها