کد خبر: 51550

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم:

قوانین مربوط به فعالیت نشریات الکترونیک جدی گرفته شود

باید مقداری تکلیف‌مان با نشریات الکترونیک مشخص شود؛ چراکه اگر قرار است شرایط کشور فعلا به همین روال باقی بماند و فعالیت این نشریات نیز چشمگیرتر شود، نیاز داریم تا قوانین این حوزه نیز مانند نشریات مکتوب واضح‌تر باشد تا هرکسی امکان تفسیر این قوانین را نداشته باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، میلاد مفاخری، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم نیز به «فرهیختگان» گفت: «از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و فعالیت نشریات دانشجویی به‌دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفت، فضای کلی حاکم بر این نشریات حالت سکون پیدا کرد، اما هر‌چه جلوتر رفتیم و نشریات همذات‌پنداری بیشتری نسبت‌به کلاس‌های مجازی و در یک‌کلام دانشگاه مجازی پیدا کردند، دیدیم که فضای نشریات نیز پویایی بیشتری به‌خود گرفته و توانست سازگاری بیشتری را با محیط داشته باشد. اگر کل فضای دانشجویی کشور را در چند حوزه مختلف تقسیم‌بندی کنیم که یکی از وجوه آن نشریات می‌شود، تصورم این است که نشریات در کل جریان دانشجویی کشور نمره قابل قبولی را گرفته؛ چراکه توانست از بسترهای مجازی برای انتشار و ارتباط با مخاطب استفاده کند.»

او ادامه داد: «امیدواریم تا با از بین رفتن کرونا به شرایطی برسیم که پیش از شیوع این بیماری شاهد آن بودیم. در آن برهه نمایندگان دانشجویان شورای مرکزی ناظر بر نشریات در وزارت علوم به دانشگاه‌های مختلف می‌رفتند و نقطه‌نظرات فعالان این عرصه را می‌پرسیدند، هرچند این مهم در ایام کرونا نیز از طریق فضای مجازی و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ دنبال می‌شد اما طبیعتا فضای حضوری متفاوت از فضای مجازی است. به‌طور کلی تصور می‌کنم که نشریات دانشجویی رو به جلو حرکت می‌کنند و به یک بلوغ نسبی و درکی از مخاطب رسیده‌اند که می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری را در حوزه دانشجویی داشته باشند.»

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم افزود: «بزرگ‌ترین ضعف نشریات دانشجویی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. اول ضعف در قوانین است که خود به 2 حوزه مسئولان و دانشجویان تقسیم‌بندی می‌شود؛ البته معتقدم دانشجویان در این حوزه شرایط بهتری را دارند و به‌نظر می‌رسد مسئولان مقداری با قوانین سازگاری ندارند و یا درحالت بدبینانه تمایلی به اجرای آنها ندارند و ترجیح می‌دهند قوانین را آن طور که خودشان می‌خواهند، تفسیر کنند. مساله دیگر مربوط به حمایت‌هایی است که باید از نشریات صورت بگیرد که می‌توان آنها را در قالب تامین کاغذ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و... دانست. البته باید به این مساله اشاره کنم که سال گذشته با توجه به حجم بالای شکایت مدیران نشریات دانشجویی که در حوزه چاپ مشکل دارند، طرحی را ارائه دادیم که کاغذ نشریات همانند دیگر رسانه‌ها توسط وزارت ارشاد و سازمان‌های متولی تامین شود، هرچند هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌ایم و امیدوارم اعضای جدید بتوانند این مهم را به سرانجام برسانند.»

مفاخری بیان داشت: «یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه نشریات دانشجویی با آن روبه‌رو هستیم، عدم‌ارتباط نشریات با یکدیگر است؛ البته سازوکارهایی برای آن درنظر گرفته شده است و بالغ بر 60 درصد نشریات دانشجویی در سراسر کشور با یکدیگر در ارتباط هستند؛ اما باید برای ارتباط بیشتر تلاش کرد. معتقدم اولویت اصلی اعضای جدید این شورا باید حفظ ساختاری که در یک‌سال گذشته به‌نفع تمام دانشجویان فارغ از سلایق مختلف پایه‌گذاری شده باشد. همچنین باید برخی ساختارها مانند اصلاح دستورالعمل اجرایی ضوابط ناشر بر نشریات دانشجویی را نیز اصلاح کرد و این مهم نیز  باید با استفاده از ظرفیت خود دانشجویان فعال در نشریات صورت بگیرد. ادامه روند شبکه‌سازی و پیگیری کارگاه‌های آموزشی نشریات و پیگیری امور اجرایی و حمایتی هم از دیگر برنامه‌های اعضای جدید است.»

او گفت: «صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به اصلاح دستورالعمل ورود جدی داشته باشد و اعضای جدید هم حواس‌شان به این مهم باشد که دستورالعمل به‌صورت یکجانبه از طرف این شورا اصلاح نشود. آنها باید طرحی برای آن نوشته و یا طرحی که پیش‌تر توسط ما نوشته شده بود را مورد بازنگری قرار داده و به شورای عالی ارائه کنند. همچنین باید مقداری تکلیف‌مان با نشریات الکترونیک مشخص شود؛ چراکه اگر قرار است شرایط کشور فعلا به همین روال باقی بماند و فعالیت این نشریات نیز چشمگیرتر شود، نیاز داریم تا قوانین این حوزه نیز مانند نشریات مکتوب واضح‌تر باشد تا هرکسی امکان تفسیر این قوانین را نداشته باشد و قطعا راه این مهم نیز از اصلاح دستورالعمل می‌گذرد که باز به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط می‌شود، حتی اگر به بازگشایی دانشگاه‌ها هم باشد، تصور می‌کنم که ظرفیت عظیمی در بستر مجازی وجود دارد که امروز به‌دلیل برخورد سلیقه‌ای با نشریات الکترونیک نمی‌توان چندان از آن بهره گرفت.»

نویسنده: حمیدرضا مرادی، خبرنگار

مرتبط ها