کد خبر: 51531

علم، مرز بی‌پایان/14

مشارکت دولت و دانشگاه در بودجه‌های پژوهشی

سیستم پژوهش دانشگاه محور آمریکایی به‌طور اساسی طی 75 سال گذشته تغییر کرده است. یکی از پنج موضوع مورد بحث از سوی پنل‌های این سمپوزیوم پرداختن به این مساله بود که مشارکت دولت و دانشگاه چگونه ایجاد شده و آیا تغییرات بعدی در آینده مورد نیاز هستند؟

به گزارش «فرهیختگان»، مجموعه مقالات علم، مرز بی‌پایان خلاصه دیدگاه‌‌های کارشناسی متخصصان حوزه‌ سیاستگذاری علم‌وفناوری درخصوص آینده تحقیقات و پژوهش‌های علمی است که «فرهیختگان» بخش‌های مختلف آن را هر روز در همین ستون منتشر می‌کند.

شیرلی آن جکسون، رئیس موسسه پلی‌تکنیک رنسلر همچنین به مناطقی اشاره کرده است که مراکز خیریه از طریق آن می‌توانند شکست در مدل تامین بودجه سنتی را جبران کنند. آنها قادرند بودجه لازم برای توسعه زیرساخت‌ها را که دولت فدرال قادر به حمایت از آنها نیست تامین کنند، مانند فناوری‌ها و ابزارهای خاص. آنها از مناطق تحقیقاتی حمایت می‌کنند که خارج از ماموریت آژانس‌های فدرال هستند. بنیادهای شرکتی قادر به تامین بودجه تحقیقاتی کاربردی هستند که منافع خصوصی بنیادی بخش خصوصی را تامین می‌کنند.

جکسون معتقد است که مراکز خیریه نیز می‌توانند بخشی از مشارکت‌های بین دانشگاه‌ها و شرکت‌ها باشند. چنین مشارکت‌هایی باید با نظارت بر تعارض میان منافع و مسائل مربوط به مالکیت معنوی به‌دقت ساختار‌یافته شوند اما در اینجا نقش مهمی برای آنچه وی از آن به‌عنوان «خیرخواهی مشترک» یاد می‌کند، مطرح شده که از مشارکت میان سازمان‌های جداگانه حمایت و آنها را تشویق می‌کند. فرصت‌های بسیار خوبی برای رسیدن از خیرخواهی و کمک مالی به مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی متقابل وجود دارد.

 ‌تکامل مشارکت دولت و دانشگاه در پژوهش

همان‌طور که در سمپوزیوم به آن اشاره شده بود، سیستم پژوهش دانشگاه محور آمریکایی به‌طور اساسی طی 75 سال گذشته تغییر کرده است. یکی از پنج موضوع مورد بحث از سوی پنل‌های این سمپوزیوم پرداختن به این مساله بود که مشارکت دولت و دانشگاه چگونه ایجاد شده و آیا تغییرات بعدی در آینده مورد نیاز هستند؟

  حفظ مرز رقابت

رونالد دنیلز، رئیس دانشگاه جانز هاپکینز بر اهمیت تداوم رقابت در انتخاب و تامین بودجه پروپوزال‌های پژوهشی تاکید کرده است. در کشورهای دیگر، ملاحظات سیاسی بیش از مزیتی که دارند، اغلب در تعیین جریان بودجه‌های پژوهشی اثرگذارند اما ما توانسته‌ایم در برابر آن مقاومت کنیم و تصور می‌کنم به بهای موفقیت بزرگ کشورمان تمام می‌شود. وی معتقد است که دولت و دانشگاه جانز هاپکینز حتی نسبت به آزمایشگاه فیزیک کاربردی که به‌عنوان یک سازمان پژوهشی دفاعی ادغام‌شده با دانشگاه طبقه‌بندی‌شده، در ارائه بررسی‌های شایستگی‌محور موفق بوده‌اند. با وجود تمام محدودیت‌های اعمال‌شده با پنهان‌کاری‌ها، تصمیمات بودجه‌ای براساس رقابت، شایستگی و تعیین سختگیری علمی اتخاذ شده‌اند.

کریستن بالدوین، معاون راهبردی مدیر بهره‌برداری و حفاظت از فناوری در وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، بودجه دولتی پژوهش مربوط به دفاع را به‌عنوان تقویت‌کننده نیرو ذکر کرد. به گفته او حفظ این امتیاز بستگی به حذف موانعی دارد که جذب پرسنل بااستعداد و با مهارت بالا را در اکوسیستم پژوهشی ازجمله پژوهش مربوط به دفاع دشوارتر می‌کند.

کریس فال، مدیر اداره علوم در سازمان انرژی عنوان کرده است که 17 آزمایشگاه ملی این سازمان، مانند موتورهای کشف و دستیابی به اهداف علمی، موتورهای فنی و اقتصادی هستند. اگرچه بخشی از این کار که از سوی آزمایشگاه‌های ملی انجام می‌شوند، روی ماموریت‌های خاص دولتی متمرکز است، این آزمایشگاه‌ها نیز در عملیات‌های انتقال فناوری به‌طور گسترده‌ای توسعه‌یافته‌اند. به‌عنوان مثال ریک پری، وزیر سابق انرژی که بنیانگذار سازمان انرژی بود، به‌عنوان اولین افسر ارشد تجاری‌سازی برای نظارت بر انتقال فناوری شناخته می‌شود.

فال تصریح کرده است این تغییر با تاکیدی که بر آن شده، حرکت عظیمی برای این سازمان محسوب می‌شود. ما 70سال نخست ظهور سازمان انرژی و پیش سازهای آن را سپری کرده‌ایم، بدون آنکه به کسی از کارهای انجام‌شده بگوییم. این محور برای مشخص شدن باید در مشارکت دولتی و خصوصی، در انتقال فناوری همکاری کند که مساله تازه است.

کری وولینتز، مدیر اداره سیاست علمی در موسسه‌های ملی بهداشت به استراتژی‌های متنوعی برای برنامه‌ها درون‌شهری و برون‌شهری در موسسه‌های ملی بهداشت به‌عنوان نمونه‌ای از نوع تکامل نگاه «بوش» تاکید کرده است. اگرچه بیشتر بودجه‌های این موسسه‌های ملی بهداشت صرف کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌شود، حدود 20 درصد هم صرف یک برنامه درون‌شهری می‌شود که به‌طور وسیعی پژوهش‌های دانشکده موسسه‌های ملی بهداشت را هدایت می‌کند.

مرتبط ها