کد خبر: 51161

بررسی برنده‌ها و بازنده‌های نقل‌وانتقالات زمستانی

ژانویه کم‌سروصدا

با توجه به شرایطی که در باشگاه‌های بزرگ وجود داشت، شاهد انتقالی پرسروصدا و جنجالی نبودیم تا هواداران فوتبال و به‌خصوص طرفداران نقل‌وانتقالات از اتفاقات ژانویه 2021 چندان راضی نباشند.

به گزارش «فرهیختگان»، پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی فوتبال اروپا دوشنبه‌شب بسته شد و مهلت تیم‌ها برای خرید ستاره‌های جدید و تقویت تیم‌های خود برای نیمه‌دوم فصل به پایان رسید. در این میان برخی تیم‌ها و بازیکنان به انتقال‌ها و جابه‌جایی‌هایی که مدنظرشان بود، رسیدند اما بعضی دیگر درنهایت ناکام ماندند و نتوانستند برای ادامه فصل وضعیت خوبی را برای خود ایجاد کنند. مسوت اوزیل، مارتین اودگارد، لوکا یوویچ، عماد دیالو و اوزان کباک مشهورترین نفراتی بودند که در ژانویه راهی باشگاه‌های جدیدی شدند اما در ادامه فصل مشخص خواهد شد آیا این جابه‌جایی‌ها واقعا به سود آنها بوده یا نه. البته با توجه به شرایطی که در باشگاه‌های بزرگ وجود داشت، شاهد انتقالی پرسروصدا و جنجالی نبودیم تا هواداران فوتبال و به‌خصوص طرفداران نقل‌وانتقالات از اتفاقات ژانویه 2021 چندان راضی نباشند. در ادامه به بررسی برنده‌ها و بازنده‌های این پنجره نقل‌وانتقالاتی خواهیم پرداخت.

آرسنال و آرتتا (برنده)

اوضاع برای سرمربی جوان توپچی‌ها و تیمش نسبت به یک ماه قبل کاملا تغییر کرده و شرایط آنها چه در داخل و چه خارج از زمین بهتر شده است. او در این مدت توانست تقریبا به تمام اهدافی که در نقل‌وانتقالات داشت، برسد. خرید یک هافبک بازی‌ساز، اضافه شدن یک گلر ذخیره، حل مشکل مسوت اوزیل، جدایی چند بازیکن پا به سن گذاشته و همچنین انتقال قرضی چند ستاره جوان تیم ازجمله کارهایی بود که آرتتا توانست در این مدت انجام دهد. تیم او همچنین در هفته‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی در زمین داشته و از تیمی که تا نزدیکی‌های منطقه سقوط پیش رفته بود به یکی از مدعیان حضور در جمع 4 تیم بالای جدول تبدیل شد. آرسنالی‌ها در 7 بازی اخیر خود بدون شکست بوده‌اند و به این ترتیب هواداران‌شان به بازگشت دوباره تیم به روزهای خوب بسیار امیدوارند.

در نقل‌وانتقالات نیز مدیران باشگاه به خوبی ایده‌های آرتتا را اجرایی کردند. یکی از مهم‌ترین معضلات تیم در ماه‌های اخیر مساله مسوت اوزیل بود. هافبک آلمانی توپچی‌ها با وجود دستمزد بسیار بالایش، نیمکت‌نشین بود و حاضر به جدایی هم نمی‌شد. درنهایت آرسنال مجبور شد او را بدون دریافت هیچ پولی به فنرباغچه واگذار کند. سوکراتیس پاپاستاتوپولوس، مدافع یونانی تیم نیز با شرایطی مشابه راهی المپیاکوس شد و شکردان موستافی نیز راهی شالکه شد تا درکنار هم‌تیمی سابقش در آرسنال یعنی سئاد کولاسیناچ بازی کند. به این ترتیب بازیکنانی که آرتتا اعتقاد چندانی به آنها نداشت از جمع نفرات تیم جدا شدند.

از سوی دیگر او برخی نفرات جوان خود ازجمله ویلیام سالیبا (نیس)، جو ویلکاک (نیوکاسل) و آینسلی میتلند-نیلز (وست‌برومویچ) را تا پایان فصل به باشگاه‌های دیگر قرض داد تا در آنجا فرصت بیشتری برای بازی داشته باشند و با شرایط بهتری به آرسنال برگردند. یکی از معضلات آرسنال در این فصل فقدان یک هافبک بازی‌ساز در میانه میدان بود که او توانست با به خدمت‌گرفتن مارتین اودگارد از رئال‌مادرید این کمبود را برطرف کند. حضور قرضی این هافبک خلاق نروژی می‌تواند به موفقیت این تیم در ادامه فصل کمک کند. آرتتا همچنین به‌عنوان ذخیره برند لنو در چارچوب دروازه مت رایان، گلر برایتون را به خدمت گرفت.

دله آلی (بازنده)

در بخش دیگری از لندن تلاش یکی از ستاره‌های افول‌کرده فوتبال انگلیس برای جابه‌جایی بی‌ثمر بود و این بازیکن در تیمش ماندنی شد. دله آلی با حضور ژوزه مورینیو روی نیمکت تاتنهام دوران خوبی را در این تیم سپری نمی‌کند و اگرچه خواستار جدایی و حضور در پاری‌سن‌ژرمن بود اما درنهایت این انتقال عملی نشد. اسپرز که شروع خوبی در این فصل داشت، در هفته‌های اخیر شرایط بدی را سپری می‌کند و کسب تنها 2 برد در 9 بازی اخیر باعث شده تا آنها از جمع مدعیان قهرمانی در لیگ خارج شوند.

آلی که در این فصل تنها 6 بار فرصت حضور در ترکیب اصلی تیمش را داشته، رابطه چندان خوبی با سرمربی پرتغالی تیمش ندارد و با توجه به حضور مائوریتسیو پوچتینو در پاریس به نظر می‌رسید که کار انتقال او به فرانسه قطعی است اما تاتنهام که خرید مهمی در ژانویه نداشت به آلی اجازه جدایی نداد تا تیمش بیش از این به مشکل نخورد. حالا او باید تا پایان فصل این شرایط را تحمل کند و در آن زمان احتمالا دوباره درخواست جدایی از تیم را خواهد داد.

لوکا یوویچ (برنده)

مارتین اودگارد تنها بازیکن رئال نبود که در نیم‌فصل از این تیم جدا شد و به همراه او لوکا یوویچ نیز با قراردادی قرضی به آینتراخت فرانکفورت برگشت. این مهاجم ملی‌پوش صربستانی در ابتدای فصل گذشته و با انتقالی 70میلیون یورویی از آینتراخت به رئال رفت تا درخشش خود در این تیم آلمانی را این‌بار در جمع شاگردان زیدان تکرار کند اما حضور او در برنابئو اصلا مطابق انتظار پیش نرفت. او در 32 بازی خود برای رئال تنها 2 گل زد و نمایشی ناامیدکننده داشت اما با وجود پیشنهادهای مختلفی که در این مدت برای او آمد اما مدیران تیم مادریدی حاضر نشدند به‌راحتی او را از دست بدهند. درنهایت راهکار زیزو برای بازگشت این مهاجم 23‌ساله به فرم سابق، برگرداندنش به فرانکفورت بود که از قضا ظاهرا در این تیم به خوبی راه گلزنی را بلد است؛ چراکه در همان بازی نخست دو گل زد. مدیران باشگاه آلمانی بسیار خوشحالند که مهاجمی که دوسال قبل 27 گل برای این تیم در بوندس‌لیگا به ثمر رساند را دوباره به خدمت گرفته‌اند و سه گل در 4 بازی اخیر نشان می‌دهد یوویچ در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

بارسلونا (بازنده)

اگرچه رئال‌مادرید به‌جز دو انتقال قرضی بازیکنان کار مهم دیگری در نقل‌وانتقالات انجام نداد اما شرایط در اردوی رقیب بسیار بدتر است و بارسا ژانویه آرامی را پشت‌سر گذاشت. آبی و اناری‌ها این فصل هم اوضاع چندان مساعدی ندارند و ادامه این روند نتیجه‌گیری تنها می‌تواند سهمیه لیگ قهرمانان را برای آنها به همراه داشته باشد. با این حال با توجه به شرایط مالی باشگاه آنها نتوانستند برای تقویت خود راهی بازار شوند. آینده نامشخص لیونل مسی در نوکمپ نیز دیگر مشکل کاتالان‌هاست و مشخص نیست باشگاه در پایان فصل چه شرایطی خواهد داشت.

البته با وجود اینکه مسی 6 ماه پایانی قراردادش را می‌گذراند اما هیچ‌گاه صحبتی مبنی‌بر احتمال جدایی او در ژانویه مطرح نشده بود و به همین دلیل مدیران باشگاه نگرانی از بابت جانشینی او در این برهه ندارند اما این تیم می‌توانست با خرید بازیکنی مانند اریک گارسیا که از تابستان یکی از گزینه‌های باشگاه محسوب می‌شود، خط دفاعی نامطمئن خود را ترمیم کند. مصدومیت‌های پیاپی بازیکنان در این پست باعث شد رونالد کومان در فاز دفاعی دچار مشکل شود اما با توجه به اینکه قرارداد گارسیا در پایان این فصل با منچسترسیتی به اتمام می‌رسد بارسا ترجیح داد او را در تابستان و بدون پرداخت پولی به باشگاه انگلیسی به خدمت بگیرد. آنها همچنین تصمیم دارند چند مهره دیگر ازجمله جورجینیو واینالدوم و ممفیس دپای را نیز با شرایطی مشابه و به‌عنوان بازیکن آزاد در تابستان به جمع نفرات خود اضافه کنند تا بار مالی اضافی به باشگاه تحمیل نشود.

بن دیویس (برنده)

لیورپولی‌ها در آخرین روز نقل‌وانتقالات به سراغ خرید دو مدافع میانی رفتند تا جای خالی ستاره‌های خود را پر کنند. مصدومیت طولانی‌مدت ویرجیل فن‌دایک، جوئل ماتیپ و جو گومز به کابوسی برای یورگن کلوپ بدل شد و حتی فابینیو، هافبک این تیم که در خط دفاع مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز آسیب دید تا سرمربی آلمانی مجبور به خرید دو مدافع جدید برای تیمش شود. بن دیویس که روز شنبه این هفته در جریان شکست پرستون برابر شفیلدونزدی در زمین حضور داشت شاید انتظار نداشت چند روز بعد با لباس لیورپول عکس یادگاری بگیرد.

دیویس در آستانه حضور در سلتیک اسکاتلند بود اما بخت به او رو کرد تا به ترکیب تیم قهرمان انگلیس ملحق شود. در شرایط فعلی حتی شاید او یکی از ارکان اصلی تیم برای دفاع از عنوان قهرمانی در لیگ باشد و کلوپ مجبور است خیلی زود دیویس را در ترکیب اصلی تیمش به میدان بفرستد. این مدافع 25ساله که از این انتقال بسیار خوشحال است، در این‌باره می‌گوید: «این فرصت بسیار مهمی برای من است و البته اصلا انتظار چنین پیشنهادی را نداشتم. خوشحالم که شانس بازی در چنین تیمی را پیدا کرده‌ام و امیدوارم بتوانم از آن به خوبی استفاده کنم.» کمتر بازیکنی توانسته تا این حد در دوران فوتبال خود خوش‌شانس باشد.

اودیون ایگالو (بازنده)

این مهاجم نیجریه‌ای سال گذشته و در همین ایام مشغول بازی در لیگ چین بود که ناگهان پیشنهادی شگفت‌انگیز از تیم محبوب دوران کودکی‌اش دریافت کرد. ایگالو به‌سرعت قبول کرد تا راهی منچستریونایتد شود و از اینکه چنین فرصتی به او داده شده بود بسیار خوشحال بود. انتقال قرضی او که سابقه بازی در لیگ جزیره را در کارنامه داشت نسبتا خوب پیش رفت تا اینکه در ابتدای این فصل ادینسون کاوانی به جمع شیاطین سرخ اضافه شد و به این ترتیب ایگالو شانس چندانی برای بازی در ترکیب یونایتد پیدا نکرد.

در نیم‌فصل نهایتا سولشر تصمیم گرفت قرارداد قرضی او را تمدید نکند و این ستاره نیجریه‌ای باید به تیم شانگهای شنهوا در چین برمی‌گشت. او حالا آینده چندان مشخصی ندارد و با اینکه گفته می‌شد شاید راهی لیگ آمریکا شود، این انتقال هم منتفی شد تا الشباب عربستان برای خرید او دست به‌کار شود. به این ترتیب او پس از حضور در ترکیب یونایتد و بازی در یکی از معتبرترین لیگ‌های فوتبال دنیا باید راهی عربستان شود که شرایط بازی در آنها فرسنگ‌ها با لیگ انگلیس فاصله دارد.

بایرلورکوزن (برنده)

این تیم آلمانی به خوبی از فرصت نقل‌وانتقالات استفاده کرد و توانست تیم خود را با کمترین هزینه تقویت کند. خرید نفراتی چون جریمی فریپونگ (مدافع سلتیک)، دمارای گارای (وینگر لسترسیتی) و تیموتی فوسو منسا (مدافع منچستریونایتد) درمجموع حدود 18میلیون یورو برای این تیم هزینه داشت اما به تیم پیتر بوش کمک خواهد کرد تا در بین 4 تیم برتر جدول قرار گرفته و برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تلاش کند. گارای در 24سالگی یکی از بازیکنان آینده‌دار فوتبال اروپا محسوب می‌شود اگر بتواند به فرم مطلوبش برگردد می‌تواند به لورکوزن کمک کند تا فصل خوبی را پشت‌سر گذاشته و حتی در آینده او را به قیمت بسیار بهتری به باشگاه‌های دیگر بفروشد. او در ماه‌های اخیر کمتر در ترکیب لسترسیتی به کار گرفته شد اما این تغییر می‌تواند به سود او باشد تا در فضایی جدید دوباره فوتبالش را احیا کند.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها