کد خبر: 51133

شریعتی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اراده مجلس تداوم اصلاح بودجه تا حصول نتیجه است

این دولت از تمام اقدامات مجلس ایراد خواهد گرفت

مجلس به اصلاح ورود کرده و اراده بر تداوم اصلاح تا نتیجه‌گیری است، لذا ما نیمی از راه را در کمیسیون تلفیق رفته‌ایم و برخی از اهداف را نیز کسب کردیم و برخی اهداف محقق نشده است

  به گزارش «فرهیختگان»، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی فرازونشیب‌های بودجه ۱۴۰۰ و احتمال بازگشت آن به دولت یا اصلاح و تایید آن در صحن علنی مجلس پرداخت. شریعتی در توصیف بودجه معتقد است دولت برای فرار از مسئولیت هر کاری انجام می‌دهد، چراکه کارنامه آن هفت سال‌ونیم ناکارآمدی بوده است؛ مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نگاه‌تان می‌گذرد.

درباره آخرین وضعیت بودجه تحلیل شما چیست، چراکه برخی اذعان دارند اگر کلیات بودجه رد شود، ممکن است دولت بخواهد از رهبری برای این چندماه باقی‌مانده استجازه بگیرد.

ممکن است دولت چنین نیتی داشته باشد، ولی نیت دولت برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، کافی نیست.

 اگر بودجه به دولت بازگردد باید اصلاحیه بدهد تا مجلس تصویب کند

طبق آیین‌نامه چنین اقدامی ممکن است؟

دولت اختیاری برای این کار ندارد. اگر بودجه به دولت بازگردد، باید اصلاحیه بدهد تا مجلس تصویب کند، لذا دولت بدون مصوبه و اجازه مجلس اجازه دخالت در اموال کشور را ندارد.

برخی معتقدند اگر بودجه با این وضعیت تایید شود، تمام ناکارآمدی‌های دولت در سبد مجلس یازدهم قرار می‌گیرد، آیا بودجه با همین وضعیت تصویب می‌شود؟

دولت فعلی یک دولت ناکارآمد است که هفت سال‌ونیم ناکارآمدی خود را اثبات کرده و برای فرار از مسئولیت هر کاری مجلس انجام دهد، یک چیزی می‌گوید.اگر مجلس کلیات را رد کند، دولت می‌گوید ما می‌خواستیم به مردم خدمت کنیم و مجلس نگذاشت، اگر مجلس بودجه را اصلاح و آن را مصوب کند بازهم می‌گوید مجلس کارهایی می‌کند که تورم ایجاد شود. بنابراین مردم نتایج عملکرد دولت را دیده و شاهد هستند و در عین‌حال آنقدر آگاه هستند که تجربه هفت‌سال‌ونیم عملکرد دولت را فراموش نکنند.

در کشور مجری دولت است و اگر اراده کند می‌تواند کشور را آباد کند و اگر اراده نکند و توان نداشته باشد، همین فاجعه‌ای که ایجاد شده در 6 ماه باقی‌مانده ادامه خواهد داشت.

مجلس به اصلاح بودجه ورود کرده و اراده بر تداوم اصلاح تا نتیجه‌گیری است

 پس به‌نظر شما بهترین راه‌حل اصلاح مواد بودجه در کمیسیون تلفیق است؟

بله، مجلس به اصلاح ورود کرده و اراده بر تداوم اصلاح تا نتیجه‌گیری است، لذا ما نیمی از راه را در کمیسیون تلفیق رفته‌ایم و برخی از اهداف را نیز کسب کردیم و برخی اهداف محقق نشده است. اما ان‌شاءالله مجلس اراده دارد در صحن علنی برخی نکاتی که باقی مانده و نیاز به اصلاح دارد را نیز اصلاح کند و بر اساس این لایحه که دولت داده است، عمل کند.

 اگر قرار بود مجلس خود از ابتدا بودجه بنویسد چیز دیگری می‌نوشت

 اگر قرار بود مجلس خود از ابتدا بودجه بنویسید چیز دیگری می‌نوشت، ولی ما با پایه تقدیمی لایحه دولت سعی کردیم بیشترین اصلاحات را به نفع مردم انجام دهیم.

آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس موافق رد بودجه هستند؟

این سوال را باید از خودشان بپرسید.

مرتبط ها