کد خبر: 50886

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

وزارت نیرو تنها پاسخگوی نتایج و تبعات سد جیرفت است

شاکری گفت: اگر در خصوص سد جیرفت تضییع حقوق بیت‌المال اتفاق افتاده، اگر مشکلی ایجاد شده، براساس ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب تنها پاسخگو به این مساله صرفا و منحصرا وزارت نیرو است، چون آب انفال محسوب شده و حتما باید درباره تخصیص و کاربری آن تصمیم گرفته شود.

  به گزارش «فرهیختگان»، مرجان شاکری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» پاسخگوی سوالاتی درمورد سدسازی‌های اخیر در کرمان بود. او می‌گوید این سدها یک‌شبه ساخته نشده و بعضا محصول فعالیت‌های کارشناسان در چند دولت مختلف است. مشروح گفت‌وگوی او با ما را در ادامه می‌خوانید.

اخیرا حواشی زیادی درخصوص وضعیت منطقه جیرفت مطرح است، برای مثال برخی مطرح می‌کنند که سد صفارود مجوز محیط‌زیست ندارد. آیا این امر درست است؟ تحلیل شما چیست؟

پرونده سد شهیدان امیرتیموری هنوز در دفتر ارزیابی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان باز بوده و منجربه صدور مجوز برای احداث سد نشده است، اما طرحی به وسعت سد وقتی اجرا می‌شود، ردیف اعتباری دارد و زمانی که برای طرحی، ردیف اعتباری مشخص می‌شود، یعنی همه مسئولان برای آن کمک کرده و مجوزی برای آن ارائه کرده‌اند، ولو اینکه مجوز محیط‌زیست نداشته باشد؛ لذا کسی نمی‌تواند بگوید من آگاهی نداشتم و نمی‌دانستم چنین اتفاقی می‌افتد. پروژه‌ای که 20 سال اجرای آن طول کشیده است، مربوط به امروز و دیروز و سال گذشته نیست، بنابراین تمام این مسائل را باید درنظر گرفت.

یعنی در چند دولت پیگیری شده است؟

بله، این سد یک‌شبه توسط یک نفر و در یک دولت پیگیری نشده است. حداقل پنج دوره چهارساله طول کشیده و هرکدام یک دولت خاصی را تجربه کرده است. مطالعات و پایه‌ریزی آن انجام شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است، بنابراین در طول دولت‌های مختلف این اتفاق افتاده است.کسانی که اظهارنظر می‌کنند زمانی خود مسئول بودند، چرا بیان نکردند احداث این سد اشتباه است. 20 سال اجرای این طرح طول کشیده است. من هم نمی‌گویم درست است، می‌گویم این محصول کار اجرایی چندین دولت است و باید ریشه‌یابی شود.

چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟

اگر تضییع حقوق بیت‌المال اتفاق افتاده، اگر مشکلی ایجاد شده، براساس ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب تنها پاسخگو به این مساله صرفا و منحصرا وزارت نیرو است، چون آب انفال محسوب شده و حتما باید درباره تخصیص و کاربری آن تصمیم گرفته شود.

این امر به معیشت مردم نیز گره خورده و قاعدتا مساله این است. مردمی که آب از چاه بیرون می‌کشند، گلخانه و زمین کاشته، زمینی را تصرف کرده‌اند؛ این هم یکی از موضوعاتی است که باید درباره آن گفت‌وگو شود.

در هرصورت باید به این مساله جامع‌تر نگاه شود. احساسی اظهارنظر کردن خیلی خوب و به نفع محیط‌زیست است؛ یعنی ما متوجه می‌شویم مردم ما نسبت‌به محیط‌زیست حساسیت پیدا کرده و آگاه‌تر از قدیم هستند، اما اینکه یکجانبه همه تقصیرها را متوجه یک مساله کنیم، باید دید و ابتدا اظهارات کارشناسی را شنید.

مرتبط ها