کد خبر: 50656

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مهارت‌‌آموزان برتر مدرسه عالی صنایع خلاق بورسیه شدند

این روزها دانشگاه آزاد به‌عنوان یک دانشگاه نسل سوم در مسیر کارآفرینی گام برداشته است. نبود مهارت کافی به‌رغم داشتن مدرک دانشگاهی یکی از اصلی‌ترین ضعف‌‌های نیروی کار به‌‌شمار می‌رود؛ به همین دلیل است که امروز این ضعف به یکی از معضلات در بازار کار تبدیل شده است. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی را شاید بتوان اصلی‌ترین نهاد در راستای توجه و حل این معضل دانست.

  به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است؛ دانشگاه‌های مدرن نسل اول، عموما آموزشی و مبتنی‌بر فعالیت‌های تعلیمی و دانشگاه‌های نسل دوم، عموما پژوهشی و مبتنی‌بر فعالیت‌های تحقیقاتی بودند. دانشگاه‌های نسل سوم، عموما کارآفرین و مبتنی‌بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و ماموریت دانشگاه کارآفرینی است. این روزها دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان یک دانشگاه نسل سوم در مسیر کارآفرینی گام برداشته است. نبود مهارت کافی به‌رغم داشتن مدرک دانشگاهی یکی از اصلی‌ترین ضعف‌‌های نیروی کار به‌‌شمار می‌رود؛ به همین دلیل است که امروز این ضعف به یکی از معضلات در بازار کار تبدیل شده است. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی را شاید بتوان اصلی‌ترین نهاد در راستای توجه و حل این معضل دانست.

مسئولان این دانشگاه تصمیم گرفته‌اند از ظرفیت دانشگاه در راستای افزایش مهارت‌های افراد در حوزه تحصیلی و کاری‌شان بهره گیرند که نتیجه آن نیز راه‌‌اندازی مدارس‌عالی مهارتی است؛ هدف‌گذاری این مدارس آموزش مهارت‌‌های لازم به دانشجویان و صاحبان مشاغل مختلف است. در اصل این مدارس تاسیس شده تا ورود افراد به بازار کار تسهیل شود و این مهم‌ترین ماموریت آن است. یکی از مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق است که از تیرماه 98 فعالیت خود را جهت آموزش، مهارت‌‌آموزی و افزایش تجربه دانشجویان و علاقه‌مندان در زمینه هنر‌های دیجیتال آغاز کرده است. در این مدرسه، هنر‌های دیجیتال به‌ صورت ویژه آموزش داده می‌شود.

هدف اصلی متولیان مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، آموزش نیروی انسانی متخصص و کاربلد برای صنایع بوده و آموزش هنرهای دیجیتال به‌‌صورت حرفه‌‌ای در این مدرسه برگزار می‌‌شود.

حسن ودود، مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آخرین اقدامات این مدرسه در دوران کرونا سخن گفت. او توضیح داد: «با توجه به شرایط کرونایی کشور و کنسل شدن کلاس‌های حضوری، ما رویکرد کلاس‌های آنلاین را به‌صورت جدی‌تر آغاز کردیم. البته پیش از کرونا نیز زیرساخت‌های لازم برگزاری کلاس‌های آنلاین فراهم و در برنامه دیده شده بود، اما با توجه به فضای کرونا این اقدام به‌صورت جدی‌تر کلید خورد.»

 مهارت‌‌آموزان برتر مدرسه عالی صنایع خلاق بورسیه شدند

او اضافه کرد: «مهم‌ترین اقدام در این دوره هماهنگی با تیم‌ها و شرکت‌های تولیدی بود که نیاز به نیرو داشتند؛ به عبارتی ما دوره‌هایی را تعریف کردیم که باز هدف ما به آن نیاز داشته باشند. درواقع صرفا به دنبال برگزاری دوره‌های خاص و آموزش صرف نبودیم.»

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر مثالی ادامه داد: «به‌طور مثال برخی از شرکت‌ها نیاز به گرافیست داشتند؛ بنابراین ما متناسب با نیرویی که شرکت نیازمند آن بود، دوره‌های آموزشی گرافیک را برگزار کرده و با شرکت مذکور نیز هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم. در پایان دوره نیز مهارت‌آموزانی که به آیتم‌های لازم برسند می‌توانند در آن دوره شرکت کنند.»

ودود گفت: «ازجمله امتیازات این بود که مهارت‌آموزان بورسیه آن شرکت شدند. البته هزینه آموزش را پرداخت می‌کردند و بچه‌هایی که جذب شرکت می‌شدند می‌توانستند هزینه را پس بگیرند. در زمان کرونا یک دوره‌‌ از این کار را انجام دادیم که تجربه بسیار موفقی بود. حتی برخی از موسسات آموزشی که در دوره هنرهای دیجیتال فعالیت می‌کردند از تجربه مدرسه عالی صنایع خلاق در این زمینه استفاده کردند.»

 رویکرد اصلی ما آموزش‌های هنری بلندمدت است

او با بیان اینکه درحال برگزاری دو دوره دیگر نیز هستیم اظهار کرد: «این دو دوره با همین شیوه با هماهنگی چند شرکت معروف برگزار می‌شود که به‌زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز انجام خواهد شد. یکی دیگر از اقداماتی که در زمان کرونا انجام شد برگزاری دوره‌های موشن‌گرافیک بود که خروجی آن محصولاتی برای دانشگاه آزاد اسلامی باشد. رویکرد اصلی مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، آموزش‌های هنری بلندمدت است. هنرجویانی که تا‌به‌حال با انیمیشن و موشن‌گرافیک کار نکرده‌اند و علاقه به این حوزه دارند، می‌توانند در دوره‌های آموزشی بلندمدت این مدرسه شرکت کنند و رشته مورد نظر خود را به‌صورت تخصصی یاد بگیرند.»

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «در بحث گرافیک نیز یک دوره برگزار شد و مهارت‌آموزان اقدامات زیادی انجام دادند. همچنین برگزاری رشته موشن‌گرافیک نیز در دستور‌کار قرار گرفت. موشن‌گرافیک بسیار به انیمیشن شبیه است با این تفاوت که انیمیشن داستانی است و به شخصیت‌های داستان می‌پردازد اما موشن‌گرافیک بیشتر بر جنبه‌های سمبلیک تمرکز دارد و کاربرد آن در برند‌سازی و تبلیغات است. موشن‌گرافیک درحال حاضر یکی از پرطرفدارترین رشته‌های هنر دیجیتال است.»

او با بیان اینکه رشته موشن‌گرافیک یک دوره یک‌ساله است، تصریح کرد: «این رشته از مبتدی تا حرفه‌ای را دربرمی‌گیرد؛ هم‌اکنون درحال رایزنی هستیم تا رشته موشن‌گرافیک به‌عنوان یک رشته دانشگاهی مطرح شود.»

 آموزش 500 هنرجو طی 2 سال اخیر

ودود درخصوص تعداد مهارت‌آموزان مدرسه عالی صنایع خلاق نیز صحبت به میان آورد و گفت: «در دو سال اخیر یعنی از بدو تاسیس مجموعه تاکنون حدود 500 هنرجو آموزش دیده‌اند. البته این 500 هنرجو در قالب‌های مختلفی بوده‌اند، یعنی برخی اساتید خودشان هنرجو داشتند و در مجموعه مدرسه صنایع خلاق دوره را برگزار کردند و برخی دوره‌ها نیز توسط مدرسه تعریف شده است؛ به عبارتی می‌توان گفت تبلیغاتی انجام شد و هنرجویان در این مدرسه ثبت‌نام کردند.»

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «برخی از هنرجویان نیز با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در این مدرسه حضور داشتند. نکته حائز اهمیت این است که تمام آموزش‌ها در مدرسه عالی صنایع خلاق با محوریت مهارت بوده تا هنرجویان بتوانند مهارتی کسب کرده و درنهایت جذب بازار کار شوند. با برگزاری دوره‌هایی که با همکاری شرکت‌های تولیدی انجام شد، فرآیند معرفی هنرجویان به بازار کار تسهیل شد.»

مرتبط ها