کد خبر: 50431

سرمربی رویینگ دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سال پرکاری در 1400 داریم

در هر دو بخش مردان و زنان قهرمانی می‌خواهیم

فرزام گفت: فکر می‌کنم بهمن یا اسفندماه نیم‌فصل دوم شروع خواهد شد و تلاش‌مان برای جبران این فاصله است تا بتوانیم در هر دو بخش روی سکوی اول قرار بگیریم.

  به گزارش «فرهیختگان»، پاروزنان رویینگ، قایق‌هایشان را برای شرکت در اولین دوره لیگ برتر این رشته به دریاچه آزادی انداختند تا این بار در لیگی منحصر به خودشان پارو بزنند. در این لیگ که فرصتی برای تمرین بهتر ورزشکاران این رشته است، سرمربی تیم‌ملی رویینگ ایران، این بار در قامت سرمربی تیم رویینگ خانم‌ها و آقایان دانشگاه آزاد اسلامی به دریاچه آزادی آمد تا مقام اول و دوم دور رفت این لیگ را به‌همراه پاروزنانش بگیرد و برود تا ورزشکارانش را برای دور برگشت آماده‌تر از حالا راهی مسابقات کند. قایقرانان رویینگ در تیم‌های حاضر در لیگ به‌خصوص پاروزنان دانشگاه آزاد که امید کسب سهمیه در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی دنیا برای ایران هم هستند از این فرصت استفاده کردند و لیگ برتر را به‌عنوان فرصتی برای شروع دوباره درنظر گرفتند. آنها در دو روز نفس‌گیر و البته سرشار از هیجان با روحیه رقابت و بردن در لیگ برتر ایران به میزبانی دریاچه آزادی تهران پارو زدند تا دانشگاه آزاد با دست پر از سکوهای انفرادی و تیمی پایین بیاید. به بهانه برگزاری لیگ برتر رویینگ، افشین فرزام، سرمربی تیم‌های رویینگ خانم‌ها و آقایان پاسخگوی سوالات خبرنگار روزنامه «فرهیختگان» شد تا از تمرین‌های ملی‌پوشان دانشگاه آزاد برای حضور در مسابقات ملی بگوید و هم رویاهایی که با برگزاری این لیگ جان دوباره‌ای گرفت تا سال 1400 روزهای خوشی برای قایقرانی ایران باشد.

طی 2 روز متوالی 2 مقام قابل قبول در دور رفت لیگ برتر به ‌دست آوردید. مسابقات چطور بود؟

تمرینات تیم دانشگاه آزاد را از دو هفته قبل در دریاچه آزادی شروع کردیم که خداراشکر در بخش آقایان و خانم‌ها وضعیت‌مان در جدول خوب است و در بخش آقایان با 6 امتیاز جلوتر در صدر جدول هستیم و رقیب اصلی‌مان هم تیم شهرداری بجنورد است و در بخش بانوان نیز با وجود اینکه در مرحله اول دور رفت مقام اول را داشتیم، در مرحله دوم با 67 امتیاز، بعد از تیم 71 امتیازی آرتمیس در جایگاه دوم قرار گرفتیم که بعد از ما تیم شهرداری بجنورد و پاس‌همدان هر کدام با 40 امتیاز در مکان سوم قرار گرفتند. فکر می‌کنم بهمن یا اسفندماه نیم‌فصل دوم شروع خواهد شد و تلاش‌مان برای جبران این فاصله است تا بتوانیم در هر دو بخش روی سکوی اول قرار بگیریم.

از زمان تشکیل تیم تا مسابقه چقدر برای تمرین فرصت داشتید؟

از زمانی که متوجه برگزاری لیگ شدیم سعی کردیم از بچه‌هایی که خارج از تیم‌ملی بودند و شاید یکی دو سال تمرین را رها کرده بودند از‌جمله مهسا جاور و هانیه بیداد استفاده کنیم و با توجه به اینکه هدایت تیم دانشگاه آزاد را قبول کردم به تمرینات برگشتند و فکر می‌کنم چیزی حول‌وحوش 10 روز با تیم دختران تمرین کردم.

به آمادگی‌ای که می‌خواستید رسیدید؟

 توانستم بچه‌ها را به یک آمادگی نسبی برسانم تا آنها هم شروع مجددی برای تمرینات خودشان و بازگشت دوباره به این رشته داشته باشند.

تمرین با شرایط بودن ویروس کرونا سخت نبود؟

البته که شرایط کرونا هم در تمرینات بی‌تاثیر نیست و به هر حال محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند ولی خیلی نتوانست مانع کار ما شود و سعی کردیم که از این بحران به‌نحوی عبور کنیم و خداراشکر بچه‌ها همه تست PCR  دادند و تست‌شان هم منفی بود که با خیال راحت تمرینات را انجام دادیم.

تیم دانشگاه ورزشکاران خوبی در اختیار دارد، هدف مقام اولی  بود؟

راستش من برای تک‌تک بچه‌ها در هر بخشی به‌دنبال هدف متفاوتی بودم. در بخش مردان برای بهمن نصیری، این لیگ بخشی از تمرینش محسوب می‌شد و برای امیرحسین محمودپور که در سبک‌وزن توانست مقام‌های اول را بگیرد به‌هر‌حال برایش یک شروع بود، از آنجایی که به احتمال زیاد ما در مسابقات یونیورسیات شرکت خواهیم کرد به هر حال مجبوریم از بچه‌های دانشجوی زیر 25 سال استفاده کنیم که درواقع نصف بچه‌ها دانشجو بوده که چند نفر از دانشجوهای خود دانشگاه آزاد و چند نفر هم از دانشگاه‌های دیگر در تیم بودند. به هر حال ما از این لیگ برای شروع و عملکرد بهتر و البته تیمی قوی‌تر در یونیورسیات و مسابقات آتی استفاده می‌کنیم. در بخش بانوان شرایط کمی متفاوت‌تر بود، ورزشکاران قدیمی تیم من، مثل مهسا جاور که دوست داشتند از جایی دوباره این رشته را شروع کنند تا در مسابقات آسیایی بتوانند حضور موفقی داشته باشند، این لیگ محک خوبی برایشان بود که در مدت‌زمان کوتاهی توانستند به آمادگی نسبی خوبی برسند و برای اعتمادبه‌نفس در ادامه راه‌شان امیدبخش بود.

از عملکرد تیم راضی بودید؟

بیشتر بچه‌ها دوست داشتند در مسابقات انفرادی خودشان سکو کسب کنند که اکثر سکوها را هم توانستند از آن خودشان کنند و این را هم بگویم که ما در تیم‌مان از بچه‌های کم‌تجربه‌تر و زیر 23 سال هم استفاده کردیم تا باعث رشد بچه‌ها باشد.

تجربه همکاری با دانشگاه آزاد در لیگ برتر چطور بود؟

لیگ برتر رویینگ برای اولین‌بار در کشور برگزار شد و ممنونم از مسئولان دانشگاه آزاد به‌خصوص دکتر لشگری، مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد و دکتر روحانی که در این فرصت کم که ما تصمیم به انجام این کار گرفتیم، حمایت‌های لازم را در حد توان‌شان داشتند و هدف ما هم این بود که این لیگ راه بیفتد و به‌طور حتم سودش برای فدراسیون و رشد این رشته خواهد بود و در دوره‌های بعدی فکر می‌کنم این لیگ پویاتر شود و البته با توجه به برگزاری خوب و پخش زنده فکر می‌کنم سال آینده تیم‌های بهتری به لیگ اضافه شود و سطح کیفی لیگ بالاتر برود و به‌طور کلی فکر می‌کنم همکاری خوبی با دانشگاه آزاد داشتیم و مسئولان دانشگاه حمایت کافی را داشتند و ممنونم.

برای دور برگشت برنامه‌ای دارید؟

برای دور برگشت و نیم‌فصل دوم شرایط‌مان بهتر می‌شود، این دور از مسابقات شروع خوبی بود ولی ما لازم داریم یک‌سری نقاط ضعف‌مان را پوشش دهیم و شاید یک‌سری تغییرات تاکتیکی هم در چیدمان داشته باشیم تا نتایج بهتری بگیریم.

با دانشگاه ادامه می‌دهید؟

 این فصل درخدمت دانشگاه آزاد بودیم و فکر می‌کنم که همکاری خوبی هم بود و امیدوارم با دانشگاه آزاد بتوانیم ادامه دهیم چراکه علاقه‌مند به کار با سیستم دانشگاهی هم هستیم.

برنامه‌ریزی فدراسیون برای لیگ چطور بود؟ برای پویاترشدن لیگ چه کارهایی لازم است؟

 فکر می‌کنم برنامه‌ریزی فدراسیون برای دور اول مناسب بود و تمام سعی و تلاش‌شان را برای حضور هرچه بیشتر و بهتر تیم‌ها داشتند و گرفتن پخش زنده مسابقات قدم مثبت و بزرگی بود که فکر می‌کنم اگر کم‌کم در استان‌ها یک مقدار فعال‌تر و پویاتر شوند تا با کیفیت بیشتر و نفرات مطرح‌تر و البته چهره‌های جدیدتر راه را ادامه دهیم خیلی خوب می‌شود.

قراردادهای ورزشکاران رویینگ چطور است؟

قرارداد‌ها خیلی چشمگیر نبوده ولی با توجه به اینکه هدف تمام ما از ورزشکاران گرفته تا مربیان برگزاری لیگ برتر بود، سعی کردیم که کار را با همین شرایط جلو ببریم و قطعا برای دوره‌های آینده شرایط مالی می‌تواند خیلی بهتر از این لیگ باشد.

سال 1400 برای پاروزنان رویینگ و خود شما چطور خواهد بود؟

برای سال 1400 اگر ویروس کرونا اجازه بدهد سال خیلی پرکاری خواهیم داشت، از کسب سهمیه المپیک گرفته تا مسابقات یونیورسیات و قهرمانی آسیا که با این حساب 6 ماه اول سال چند مسابقه جدی و مهمی را خواهیم داشت و امیدوارم بتوانیم کار را خوب پیش ببریم.

* نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها