کد خبر: 50387

علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هیچ‌کس نمی‌تواند جنایت ترور سردار سلیمانی را از پرونده سیاست خارجی آمریکا پاک کند

عضو شورای مرکزی حزب سازندگی گفت: جنایتی که ترامپ مرتکب شد، نقطه سیاهی بود که دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از پرونده سیاست خارجی آمریکا پاک کند. در اینکه ترامپ آدم پستی است و بیشترین لطمه را به ایران زده است، هیچ تردیدی نیست.

  به گزارش «فرهیختگان»، محمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تحلیل رفتار و مواضع اخیر فائزه هاشمی در حمایت از ترامپ و نامه انتقادی محسن هاشمی به او پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد.

درخصوص اتفاقاتی که پیرامون دفاع از ترامپ در فضای سیاسی کشور رخ داد و بعد از دفاع خانم هاشمی از ترامپ، محسن هاشمی موضع انتقادی گرفت، نظر شما چیست، با توجه به اینکه ترامپ نشان داده با ایران پدرکشتگی و رفتار خصمانه دارد.

در اینکه ترامپ مثل رئیس‌جمهور سابق ما یک فرد نامتعادل بود، تردیدی وجود ندارد چراکه ترامپ به‌دنبال تامین منافع ملی آمریکا بود و در این زمینه هم تا روزهای آخر موفق بود، به همین دلیل آمریکایی‌ها از آن راضی بودند و رای بالایی هم آورد.

 ترامپ فرد پستی است که بزرگ‌ترین دشمنی او ترور سردار سلیمانی بود

 اما در مورد دشمنی‌اش با ایران باید گفت بزرگ‌ترین دشمنی‌ای که ترامپ با ایران داشت قتل و ترور سردار شهید ما بود لذا در اینکه ترامپ آدم پستی است و بیشترین لطمه را به ایران زده است، هیچ تردیدی نیست.

 هیچ‌کس نمی‌تواند جنایت ترور سردار سلیمانی را از پرونده سیاست خارجی آمریکا پاک کند

واقعیت این است که مدافعان آمریکا همیشه در داخل و خارج کشور می‌گفتند آمریکا چه آسیبی به ما زده است، درحالی که تنها نقطه سیاه در پرونده آمریکا کودتای 28 مرداد بود که مدافعان آمریکا همیشه مدارک و دلایل خود را ارائه می‌کردند که کودتای 28 مرداد همان‌قدر که مورد حمایت آمریکا و انگلیس بود، مورد حمایت مراجع تقلید روز هم بوده است اما جنایتی که ترامپ مرتکب شد، نقطه سیاهی بود که دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از پرونده سیاست خارجی آمریکا پاک کند. اما اینکه آیا دموکرات‌ها بهتر از جمهوری‌خواهان هستند و آیا بایدن بهتر عمل می‌کند یا خیر، باید منتظر بمانیم و ببینیم چه خواهد شد.

 حمایت فائزه هاشمی از ترامپ ربطی به کارگزاران و آیت‌الله هاشمی ندارد

نظر شما دقیقا پیرامون موضع حمایتی فائزه‌ هاشمی از ترامپ چیست؟

در مورد اظهارنظر خانم هاشمی و تقابلی که با ایشان شده من منطقی‌ترین و بهترین پاسخی که دیدم پاسخ آقای مرعشی بود که ایشان ضمن حفظ حرمت خانم هاشمی تاکید بر این داشت که اظهارات ایشان، مربوط به شخص خود خانم هاشمی است و ارتباطی به تفکر و دیدگاه مرحوم آیت‌الله هاشمی و حزب کارگزاران هم ندارد. خانم هاشمی شخصا حرفی بیان کرده که ناشی از برخی بی‌حرمتی‌ها نسبت به ایشان و خانواده اوست، از سال 58 تا امروز و حتی در اوج قدرت آقای هاشمی و خانواده ایشان آسیب دیده‌اند. مرحوم آیت‌الله لاهوتی در زندان آن اتفاق را تجربه می‌کند و رسما آقای هاشمی در خاطرات خود بیان می‌کند ایشان با سم در زندان کشته شده است و درواقع به خاطر حفظ مصالح نظام آقای هاشمی که در راس نظام بود سکوت می‌کند.

آسیب این امر به دو دختر مرحوم هاشمی هم وارد شد چراکه به هر حال مرحوم آیت‌الله لاهوتی، پدر شوهر فائزه و فاطمه هاشمی بوده است.بنابراین برخوردهای تند و اهانت‌هایی که به ایشان در موارد مختلف ازجمله در حرم عبدالعظیم حسنی شده بود، بی‌تاثیر نیست اما دیدیم با توهین‌کنندگان که اگر به یک فرد عادی آن اهانت‌ها می‌شد با او برخورد تندتری می‌کردند، اما هیچ عکس‌العملی نشان ندادند.

محسن هاشمی هم در نامه خود به برخی اجحاف‌های صورت گرفته، اشاره کرد ولی جواب فائزه هاشمی به نامه برادر خود این بود که او نگران آینده خود است و به نوعی این امر را سیاسی جلوه داد.

من می‌خواهم بگویم اگر فائزه هاشمی حرفی بیان می‌کند به هر جهت بی‌ارتباط با برخوردهایی که با ایشان شده است، نبوده کما اینکه او یک سال در زندان بود و با گروه‌هایی که به آنها ظلم شده و آسیب وارد شده است، ارتباط گسترده و نزدیک‌تری داشته تا محسن یا سایر افراد خانواده. بنابراین او حرف این افراد را شنیده و مظلومیت این افراد را دیده‌ و به دنبال تغییر رفتار دستگاه‌های امنیتی با معترضان و مخالفان است.

  ما به هیچ‌وجه حرف فائزه هاشمی درباره ترامپ را قبول نداریم

البته در عین حال بنده این حرف ایشان را به هیچ‌وجه قبول ندارم که اگر ترامپ مجدد رئیس‌جمهور می‌شد برای ایران بهتر بود چراکه قطعا این‌طور نبود، ضمن اینکه ما پیش‌بینی خاصی درباره رفتار بایدن هم نداریم. به هر جهت در سیاست خارجی باید آن چیزی که در چشم‌انداز 20 ساله به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، دنبال کرده و تعامل سازنده با جهان داشته باشیم.

 واقعیت این است که در سال‌های گذشته این تعامل سازنده نبوده است و این افتخار نیست که در طول یک سال گذشته تنها کشور خارجی‌ای که پذیرای وزیر امورخارجه ما بوده عراق و افغانستان بوده از این رو نمی‌توان گفت همه دنیا درباره ما اشتباه می‌کند و ما راه درست را می‌رویم.

 آیت‌الله هاشمی بارها به فائزه تذکر داده بود اما او تابع پدر نبود

ما باید رفتار خود را در ارتباط با تعامل سازنده با جهان اصلاح کنیم بنابراین فکر می‌کنم آن چیزی که نهایتا مدنظر فائزه هاشمی بود، این مساله‌ است، ضمن اینکه او در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی هم همین رفتار را داشت و درواقع فائزه هاشمی پیرو و تابع پدر خود نبود هرچند پدر ایشان هم چند بار به او تذکر داده بود ولی روش آیت‌الله هاشمی در داخل منزل همان دموکراسی بود و هیچ‌گاه ایشان را اجبار نمی‌کرد.
 تصور بنده این است که برخوردهای تند و یک‌طرفه‌ای که تلویزیون با ایشان دارد و صرفا حرف‌های مخالفان او را منتشر کند درست نیست درحالی که باید تریبون به دو طرف داده شود تا صحبت کنند، هرچند من وکیل مدافع خانم هاشمی در این اظهارنظر نیستم.

بعد از اینکه فائزه هاشمی این موضع را گرفتند، برخی همه اصلاح‌طلبان را نقد کرده و گفتند این نگاه همه اصلاح‌طلبان به ترامپ است، درحالی که ما می‌دانیم این چنین نیست اما این مرزبندی باید تبیین شود تا مردم ببینند و بشنوند که اصلاح‌طلبان با ترامپ مرزبندی دارند و این‌طور نیست که قاتل سردار سلیمانی را تایید کنند.

من می‌گویم خانم هاشمی، قاتل سردار سلیمانی را در این امر تطهیر نکرده بلکه بحث ایشان بیشتر اصلاح روش برخورد با معترضان و مخالفان در داخل بوده است و از این رو برداشت ایشان این است که اگر ترامپ می‌ماند فشارها باعث تغییر رفتار نظام می‌شد، در صورتی که این‌طور نبوده است، مگر در چهار سالی که ترامپ بود نظام رفتار خود را تغییر داده است؟ دستگاه‌های امنیتی همان سلطه را بر همه ابعاد تصمیم‌گیری‌های سیاسی، قضایی، اقتصادی و... دارند و هیچ تغییری نیز حاصل نشده است؛ چه بسا به دلیل موقعیت تهدیدی که وجود داشته، این دستگاه‌ها تقویت هم شده و زور آنها بیشتر شده است. بنابراین من دیدگاه خانم هاشمی را به هیچ‌وجه قبول ندارم ولی این برخورد یکطرفه با خانم هاشمی را نیز منطقی و درست نمی‌دانم.

نویسنده: فرهاد جمالوندی، خبرنگار

مرتبط ها