کد خبر: 50347

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دولت کره تا پایان دولت ترامپ تمایلی برای آزادکردن پول‌های بلوکه‌شدن ایران ندارد

طبق قوانین بین‌الملل ایران مجاز به توقیف کشتی کره‌ای بوده است

سفیر اسبق کشورمان در نروژ گفت: 9 روز دیگر ترامپ می‌رود و قرار این نیست در این مدت باقی‌مانده تا پایان دولت ترامپ، دولت کره پولی آزاد کند، از این‌رو باید این 9 روز بگذرد تا ما متوجه شویم آیا کره‌جنوبی اراده‌ای برای آزاد کردن پول ایران دارد یا می‌خواهد سوءاستفاده کند.

  به گزارش «فرهیختگان»، عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر اسبق کشورمان در نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی رابطه ایران و کره‌جنوبی پس از بلوکه شدن منابع ایران و توقیف کشتی کره‌ای پرداخت و نکاتی را در این زمینه مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به بلوکه‌شدن دارایی‌های ایران در کره، ظاهرا طرف کره‌ای بنایی برای بازپس دادن پول‌های بلوکه‌شده ایران ندارد، تحریم‌های آمریکا و توقیف کشتی کره‌ای چقدر در این مساله موثر است؟

معتقدم کره‌ای‌ها می‌توانستند به نحوی این تشنج را که بین دو کشور ایجاد شده تا حدودی حل کنند، چراکه کره‌جنوبی می‌توانست به نحوی عمل کند تا هم بخشی از مشکلات ایران با صدور کالا، دارو و... حل شود و هم شرکت‌ها را جریمه نکنند اما متاسفانه کره‌ای‌ها می‌خواستند صددرصد با تیم ترامپ و پمپئو هماهنگ باشند و این موضوع طبیعتا روی رابطه دو کشور ایران و کره که رابطه نسبتا خوبی بود و فقط مسائل تحریم روی آن اثر گذاشته بود، موثر واقع شد.

  طبق قوانین بین‌الملل ایران مجاز به توقیف کشتی کره‌ای بوده است

اگر بخواهیم این موضوع را با مساله کشتی ارتباط دهیم، واقعیت این است که آنچه مقامات رسمی ما از وزارت خارجه تا مقامات نظامی که در خلیج‌فارس فعال هستند، اعلام کردند این کشتی حامل مواد شیمیایی بوده و مسائل محیط‌زیستی را رعایت نکرده است درحالی که طبق قوانین بین‌الملل اگر چنین موردی درست باشد طبیعتا ایران حق دارد در آب‌های خود کشتی‌ای که چنین مزاحمت‌های محیط‌زیستی را ایجاد می‌کند، توقیف کند  تا مساله محیط‌زیستی رفع شود.

ممکن است کره این تصور را داشته باشد که مساله مالی هفت‌میلیارد دلاری که البته مقامات کره آن را 9.5 میلیارد دلار اعلام کردند با موضوع توقیف کشتی ارتباط داشته باشد.

ظاهرا1.5 میلیارد در بانک ملت ایران در سئول و هفت‌میلیارد در بانک‌های کره‌ای بلوکه شده است؟

بله و به‌هرحال طرف کره‌ای ممکن است چنین تصوری داشته باشد که این مسائل با هم ارتباط دارند و ما هم نمی‌دانیم چراکه اطلاعات دقیق نداریم لذا باید بپذیریم نیاز است در این زمینه صحبت رسمی شود، بنابراین مقامات و مسئولانی که این کشتی را به‌صورت موقت توقیف کردند، اعلام کرده‌اند این کشتی مشکل محیط‌زیستی دارد و از سوی دیگر کره‌ای‌ها هنوز ثابت نکرده‌اند مشکل محیط‌زیستی نداشته است.

  دولت کره تا پایان دولت ترامپ تمایلی برای آزاد کردن پول‌های بلوکه شدن ایران ندارد

وضعیت دولت ترامپ چقدر در این مقاومت طرف کره‌ای موثر است؟

طبیعتا باید دو طرف گفت‌وگو کنند اما درحال حاضر مقام کره‌ای برای توجیه کردن به ایران آمده است؛ از سوی دیگر 9 روز دیگر ترامپ می‌رود و قرار این نیست در این مدت باقی‌مانده تا پایان دولت ترامپ، دولت کره پولی آزاد کند، از این‌رو باید این 9 روز بگذرد تا ما متوجه شویم آیا کره‌جنوبی اراده‌ای برای آزاد کردن پول ایران دارد یا می‌خواهد سوءاستفاده کند.  به نظر می‌رسد در مدت یکی، دو روز پیش از پایان دوره ترامپ می‌توان این نکته را متوجه شد، هرچند در این مدت ترامپ نمی‌تواند نقش خاصی ایفا کند، چراکه به دنبال استیضاح او نیز هستند و او در یک هفته باقی‌مانده درگیر این مساله است.

بنابراین شما معتقدید برای بازپس‌گیری پول‌های بلوکه‌شده ایران، باید منتظر دولت بعدی در آمریکا باشیم؟

بله. آنها این بهانه را دارند، لذا باید اجازه دهیم یک هفته بگذرد؛ کره‌ای‌ها نگران و به دنبال این بودند که جریمه نشوند از این‌رو اگر این کار را نکنند، نشان می‌دهد کره این اراده را ندارد و متاسفانه با وجود این پول در بانک‌های خود می‌خواهد از آن سوءاستفاده کند.

  اگر دولت کره بعد از رفتن ترامپ منابع ایران را آزاد کند، مشخص می‌شود تا چه حد دولت ترسویی بوده است

با وجود فشارهایی که در عین رابطه خوب بین ایران و کره به کشورمان وارد شده و ما پیش از این شاهد همکاری‌های اقتصادی خوبی بودیم اما باید یک هفته صبر کنیم و طبیعتا بعد از این مدت، دولت کره خود را نشان می‌دهد و اگر منابع ایران را آزاد کند، مشخص است که از ترامپ می‌ترسیدند و دولت ترسویی بوده که پس از رفتن آنها پول‌های بلوکه‌شده را آزاد کرده است، البته در این خصوص گفت‌وگو می‌شود و ممکن است ایران هم انعطاف نشان دهد.

مرتبط ها