کد خبر: 49952

قاضی پرونده شستا ساختمان باشگاه را انتخاب کرد، قرمزها شاید به چیذر نقل‌مکان کنند

پرسپولیس جدیدترین طلبکار فدراسیون فوتبال

درخواست باشگاه از فدراسیون: یا سند بزنید یا 30درصد پرداختی را پس بدهید

با توجه به موافقت وزیر صمت و تایید توافقی جدید برای حل این مشکل مسئولان شستا نیز موضع سکوت را در پیش گرفته‌اند و تلاش خبرنگار «فرهیختگان» برای گفت‌وگو با یکی از مسئولان آنها بی‌نتیجه بود و متفق‌القول اعلام کردند صحبت‌های وزیر صمت برایشان موضع نهایی است و دیگر قصد ندارند در این زمینه صحبتی را مطرح کرده و به آن دامن بزنند.

  به گزارش «فرهیختگان»، اوضاع و احوال مالی ورزش کشور و به‌خصوص فوتبال که یکی از ورزش‌های پرهزینه در کشور به شمار می‌رود چندان مساعد نیست و نه‌تنها باشگاه‌های کشور در این روزها با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند بلکه فدراسیون فوتبال کشورمان نیز به دلیل شرایطی که تحریم‌ها برایشان ایجاد کرده و البته وضع نابسامان ریاست این فدراسیون، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست که شاید ادامه این اوضاع در آینده‌ای نزدیک فوتبال کشور را در مجامع بین‌المللی با مشکلات بزرگ‌تری مواجه کند.

فدراسیونی‌ها که هنوز با مارک ویلموتس و شکایت سنگینی که بابت غرامت قراردادش در دیوان عدالت ورزش مفتوح است، دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حالا بازهم به خاطر قرضی که بابت پرداخت دستمزد این مربی از شستا گرفته بودند با چالشی جدی مواجه شده‌اند و حتی تا آستانه مزایده ساختمان فدراسیون هم پیش رفتند و حالا به‌دنبال راه‌حلی هستند که این مشکل را هرطور شده برطرف کرده و بیش از این به آبروی فوتبال کشور لطمه وارد نکنند.

 ساختمان فدراسیون تمام طلب شستا را پوشش نمی‌دهد

با اینکه فدراسیون‌نشین‌ها بر این باورند که با پول ساختمان فدراسیون فوتبال می‌شد که کل طلب شستا وصول شود و دیگر نیازی به این نبود که حکم توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس هم توسط دادگاه صادر شود، اما ظاهرا این ادعا چندان مستند نبوده و این ساختمان نمی‌تواند به‌طور تمام و کمال بدهی‌های فدراسیون را به شستا پوشش دهد.

براساس محاسباتی که صورت‌گرفته ارزشگذاری انجام‌شده روی ساختمان فدراسیون فوتبال 68 میلیارد و پانصدمیلیون تومان بوده که با توجه به طلب دومیلیون یورویی شستا از فدراسیون فوتبال کشور، مشخص می‌شود فروش این ساختمان نمی‌تواند تمامی طلب آنها را وصول کند و همین موضوع باعث شده  بحث مزایده باشگاه پرسپولیس هم پیش کشیده شود.

 آتش‌بس با وساطت وزیر صمت

با توجه به اینکه شستا یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود، فدراسیون فوتبال برای حل این مشکل با وزیر ورزش و جوانان رایزنی‌هایی را صورت داد و ظاهرا مذاکرات دو وزیر برای پایان دادن به این کشمکش موثر واقع شده و طرفین به این نتیجه رسیدند که برای حل این مشکل زمان بیشتری را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهند تا آنها بتوانند در فرصت جدید این پول را مهیا کرده و مانع اجرای حکم دادگاه درخصوص توقیف ساختمان‌های تحت‌مالکیت فدراسیون فوتبال شوند.

حالا با توجه به موافقت وزیر صمت و تایید توافقی جدید برای حل این مشکل مسئولان شستا نیز موضع سکوت را در پیش گرفته‌اند و تلاش خبرنگار «فرهیختگان» برای گفت‌وگو با یکی از مسئولان آنها بی‌نتیجه بود و متفق‌القول اعلام کردند صحبت‌های وزیر صمت برایشان موضع نهایی است و دیگر قصد ندارند در این زمینه صحبتی را مطرح کرده و به آن دامن بزنند.

 توقیف ساختمان پرسپولیس با نظر دادگاه بوده است

یکی از اتفاقات جالب در زمینه کشمکش‌های فدراسیون فوتبال و شستا این بود که ساختمان باشگاه پرسپولیس هم که تحت‌مالکیت فدراسیون فوتبال قرار دارد و در زمان ریاست فدراسیون محمد دادکان برای سرخابی‌ها خریداری شد نیز جزء اموالی از فدراسیون بود که با حکم قاضی پرونده برای مزایده گذاشته شده و همین موضوع باعث شد مواردی در فضای مجازی در این خصوص مطرح شود.

سوال هواداران پرسپولیسی این بود که چرا برای پرکردن مابه‌التفاوت طلب شستا از فدراسیون، ساختمان باشگاه پرسپولیس برگزیده شده و ساختمان استقلال که آن هم تحت‌مالکیت فدراسیون فوتبال است برای این منظور انتخاب نشده است. ضمن اینکه سرخ‌ها بر این باورند که در سال‌های گذشته توانسته‌اند 30 درصد از پول این ساختمان را به فدراسیون فوتبال پرداخت کنند و در تلاش بودند با پرداخت مابقی بدهی‌شان بابت این ساختمان سند آن را نیز به اموال باشگاه پرسپولیس اضافه کنند.

 در این خصوص یکی از مسئولان شستا به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «اینها موارد حقوقی است که توسط دادگاه و تیم حقوقی ما بررسی شده است و برای انجام این کار دلایلی داشته‌اند و دلیلی وجود ندارد که حالا این تصمیم را بخواهیم رنگی جلوه دهیم.»

او ادامه داد: «انتخاب ساختمان باشگاه پرسپولیس با نظر مستقیم قاضی این پرونده صورت گرفته و وکلای شستا هیچ نقشی در این انتخاب نداشتند و البته این انتخاب نیز براساس میزان طلب شستا از فدراسیون فوتبال و بهایی که اموال فدراسیون فوتبال داشته صورت گرفته و قطعا قاضی پرونده پیگیری‌هایش و قیمت‌گذاری‌هایی که روی اموال فدراسیون فوتبال انجام شده را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که بهای ساختمان باشگاه پرسپولیس برای پر کردن مابقی طلب شستا از فدراسیون کفایت می‌کند.»

با این حال هواداران پرسپولیس در این چند روز که حکم توقیف ساختمان باشگاه‌شان صادر شده به شدت به این تصمیم معترض هستند و براین باورند که این اقدام نوعی نگاه رنگی به موضوع بوده و حتی فدراسیون به گفته افراد مطلع و مسئولان فدراسیون فوتبال اموال دیگری هم در اختیار داشته که شستا بتواند از طریق آنها طلب خود را وصول کند و نیازی به این نباشد که ساختمان باشگاه پرسپولیس را نیز توقیف کرده و به مزایده بگذارد.

 باشگاه پرسپولیس تغییر مکان می‌دهد؟

از زمان حضور محمدحسن انصاری‌فرد در باشگاه پرونده‌ای درخصوص ساختمانی که در محله چیذر تهران و متعلق به باشگاه پرسپولیس بود به جریان افتاد. این ساختمان که در همکاری باشگاه و اسپانسر نصیب سرخ‌ها شده بود، به دلیل وامی که توسط باشگاه روی سند آن دریافت شده بود و اقساط این وام پرداخت نشد به مرحله توقیف توسط بانک رسید ولی انصاری‌فرد با حضور در باشگاه تلاش خود را برای بازپس‌گیری این ساختمان آغاز کرد و تا حدودی هم در این زمینه موفق بود.

حالا شنیده می‌شود باشگاه بخش قابل‌توجهی از بدهی خود را به بانک پرداخت کرده و قصد دارد به زودی مابقی این بدهکاری را هم پرداخت کند تا بتواند ساختمان بزرگ و پنج طبقه خود را تحویل بگیرد و براساس سیاستی که در باشگاه وجود دارد، ساختمان خود را از ساختمانی که سند آن متعلق به فدراسیون است به محلی جدید انتقال داده و ساختمانی در شأن باشگاه را در اختیار بگیرد.

سرخ‌ها با مطرح‌شدن موضوع مزایده ساختمان باشگاه عزم خود را از گذشته جزم‌تر کردند تا شرایط ساختمان جدید را هرچه سریع‌تر مهیا کنند تا در صورت اجرایی‌شدن مزایده ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس، آنها به ساختمان جدید خود عزیمت کنند.

 پرسپولیسی‌ها به‌دنبال سند یا بازپس‌گیری پول‌شان

باشگاه پرسپولیس در چند سال گذشته تلاش زیادی کرد تا بتواند سند این باشگاه را به نام خودش بزند تا در ادامه این قدرت را داشته باشد که درخصوص این ساختمان تصمیم‌گیری کند اما آنها درنهایت تنها 30درصد از مبلغ این ساختمان را به فدراسیون پرداخت کردند و مابقی آن همچنان به فدراسیون نرسیده است.

در این خصوص شنیده می‌شود باشگاه تلاش‌های خود را برای تعیین‌تکلیف این ساختمان آغاز کرده و از فدراسیون خواسته تکلیف ساختمان سئول را مشخص کنند. اگر قرار است این باشگاه به نام پرسپولیس شود که شرایط آن به باشگاه اعلام شود و اگر قرار نیست این اتفاق بیفتد 30درصد پرداختی باشگاه به فدراسیون بابت این ساختمان عودت داده شود تا آنها بتوانند با این پول بخش دیگری از بدهی بانکی خود را پرداخت کنند و ساختمان جدیدشان را تحویل بگیرند.

 نامه مزایده باشگاه در فدراسیون فوتبال

ابراهیم شکوری که روز گذشته با برخی رسانه‌های کشور نشست خبری را برگزار کرده بود در بخشی از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که نامه‌ای برای مزایده ساختمان پرسپولیس به دست‌شان نرسیده و مشخص نیست این اخبار از چه ناحیه‌ای منتشر شده است.

در این خصوص پیگیری‌های خبرنگار «فرهیختگان» نشان می‌دهد با توجه به اینکه ساختمان باشگاه پرسپولیس به نام فدراسیون فوتبال است، نامه مزایده این ساختمان هم به مالک آن ارسال شده و به همین جهت است که سرخ‌ها خبری از مراحل اداری این مزایده ندارند.

ضمن اینکه شکوری در بخشی دیگر از صحبت‌هایش یادآور شده که پول ساختمان فدراسیون برای طلب شستا کافی است اما مدیران شستا معتقدند این موضوع صحت نداشته و مبلغ ساختمان فدراسیون فوتبال نمی‌تواند تمامی بدهی آنها را پوشش بدهد.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها