کد خبر: 49683

فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

واکسن ایرانی را روی مسئولان بلندپایه وزارت بهداشت تست کنند

هاشمیان گفت: باید واکسن ایرانی را روی مسئولان بلندپایه وزارت بهداشت تست کنند چون وقتی مسئولان از واکسن ایرانی فاصله بگیرند، هیچ‌کسی اعتماد دقیق نمی‌کند. بنابراین خود این عزیزان درمقابل دوربین واکسن ایرانی را تزریق کنند. این کار آرامش کلی در کشور ایجاد می‌کند و خیال مردم راحت می‌شود.

  به گزارش «فرهیختگان»، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با دوگانه منع و استفاده از واکسن ایرانی به‌جای خارجی و برعکس، به «فرهیختگان» گفت: نگرانی‌ها به‌طورکلی از بین رفته است یعنی چیزی به نام نگرانی پرسنل پزشکی در کشور وجود ندارد. توجهی از نظر مسائل مرگ‌ومیر و بیماری به این قشر نمی‌شود. همیشه در تمام دنیا اولین مراکزی که ایمن می‌شوند بخش مراقبت‌های ویژه و بعد سایر بخش‌هاست. روی این بحثی نیست. مردم هم این مساله را فراموش کرده‌اند. این از نظر بحث فرهنگی است چون تا بحث می‌شود، می‌گویند مردم عادی چه می‌شوند؟ آیا صحیح است که این افراد را فراموش کنید؟ ما جزء فراموش‌شدگان شدیم. نکته دیگر این است که کسانی پرریسک هستند، بیمار هستند یا پیر هستند، در دنیا چنین است که بعد از کادر درمان این قشر را واکسینه می‌کنند. این افرادی که در روز در کشور فوت می‌کنند، افراد سالخورده هستند. این افراد سالخورده را از یاد می‌بریم. قطعا بهترین نوع پیشگیری واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: یک زمانی می‌گفتیم بهترین نوع پیشگیری ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است. الان در دنیا بهترین نوع پیشگیری واکسیناسیون است و در کنار آن باید مسائل بهداشتی هم باشد. بهترین امر الان واکسیناسیون است. درخصوص واکسیناسیون باید بیان کرد ای‌کاش به حرف ما گوش می‌دادند و در ترایال داخلی و خارجی شرکت می‌کردیم. دانشمندان برجسته‌ای داریم که در این حوزه کار می‌کنند و حتی واکسن را به خود تزریق و آزمایش کردند. از آنجا که سیستم پژوهشی کشور براساس واکسیناسیون نبود، این میزان عقب افتادیم یعنی حدود 6 ماه از دنیا عقب‌تر هستیم. البته در کشورهای دیگر هم واکسن را می‌سازند و یا درحال ساخت هستند چون به قول معروف باید از همه جهت، هم خارجی و هم داخلی استفاده کنیم. ابتدا گفته شد کار واکسن ایرانی تیرماه تمام می‌شود و به بهداشت جهانی می‌رسد، الان نویدهای بهتری داده شد و ترایال را زودتر انجام می‌دهند تا برای تاییدیه بهداشت جهانی بفرستند. امکان دارد در بهداشت جهانی تایید نشود ولی به این نتیجه برسیم که این واکسن موثر است. البته برای اینکه به این نتیجه برسیم چندین‌بار بیان کردم که واکسن ایرانی را روی مسئولان بلندپایه وزارت بهداشت تست کنند و با خیال راحت این تزریق را انجام دهند چون وقتی مسئولان وزارت بهداشت ما از واکسن ایرانی فاصله بگیرند، هیچ‌کسی اعتماد دقیق نمی‌کند. بنابراین به جای اینکه بحث دیه را در این زمینه مطرح کنیم و بگوییم اگر کسی مشکلی برایش در انجام تست واکسن پیش آمد، دیه او را پرداخت می‌کنیم و...‌، خود این عزیزان درمقابل دوربین واکسن ایرانی را تزریق کنند. این آرامش کلی در کشور ایجاد می‌کند و خیال مردم راحت می‌شود، اگر واکسن ایرانی را امروز هم تزریق کنند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. خیلی از افراد تاکنون این واکسن را تزریق کرده‌اند. این امر سبب ایجاد اعتماد ملی می‌شود. در کنار این حرکت‌های خوب قرار بر این است که ایران با یکی از کشورها کار مشترک انجام دهد، واردات واکسن هم درصورت امکان انجام شود. همه این موارد باید در کنار هم باشد یعنی هم اعتمادسازی به واکسن ایرانی توسط مسئولان انجام شود، هم تسریع مسئولان برای تامین واکسن برای گروه‌های درمعرض خطر انجام شود.

هاشمیان بیان داشت: الان خیلی‌ها علیه واکسن ایرانی صحبت می‌کنند. این امر وضعیت را بدتر می‌کند، البته در کل دنیا این مساله وجود دارد. باید با اعتمادسازی نسبت به واکسن ایرانی توسط افراد شاخص وزارت بهداشت این تامین انرژی برای همه باشد. هم درباره واکسن ایرانی اتفاق بیفتد و هم پرسنل و افراد ضعیف جامعه با واکسن خارجی واکسیناسیون شوند و هم سرعت دسترسی ما بیشتر شود. به‌هرحال 5-4 ماه طول می‌کشد تا این کار در کشور صورت گیرد و هرچه زودتر این اقدامات انجام شود، بهتر است. فتاوی و مسائل اخلاقی، مسائل مرتبط با مراجع تقلید و... درباره واکسن‌هایی که ژلاتین خاصی در آن استفاده شده، انجام گیرد. قبلا عنوان شده است که هر واکسنی که بتواند انسان را از مرگ نجات دهد در این شرایط از نظر اسلام مشکلی ندارد ولی این مسائل هم بیان شود تا بعدها بحثی در این خصوص وجود نداشته باشد. این مسائل شرعی و اخلاقی انجام شود که همه موارد همزمان با هم شرایط بهتری را ایجاد کند. این‌که ما صبر کنیم تا واکسن ایرانی تولید شود و بعد شروع به واکسیناسیون کنیم، درست نیست. چون ما الان به چیزی فکر می‌کنیم که آن را نداریم. اگر داشتیم، منطقی بود. منابع دنیا هم برای تولید واکسن کم است یعنی باید از هر جای دنیا که می‌توانیم واکسن را تهیه کنیم که مرگ‌ومیر کمتر و خیال ما راحت‌تر شود و با خیال راحت‌تر واکسن ایرانی را داشته باشیم.»

 

اخبار مرتبط:

کارشناسان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند
دوقطبی واکسن خارجی-واکسن ایرانی مبنای علمی ندارد
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
تا تولید انبوه واکسن ایرانی به واکسن خارجی نیاز داریم
 

 

مرتبط ها