کد خبر: 49622

گفت‌وگوی اختصاصی «فرهیختگان» با رئیس بخش بین‌الملل باشگاه پورتو

آلبکرکه: طارمی هنرمند است

کسی حق ندارد از یکی از بهترین بازیکنان پورتو دلخور باشد. او هنرمند است، سرعت و دقت را درکنار هم دارد. فرصت‌طلب است و یک بازیکن تمام‌کننده. یک ستاره فوتبال باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد.

  به گزارش «فرهیختگان»، قهرمانی پورتو در سوپرکاپ پرتغال شیرینی خاصی دارد، این شیرینی زمانی مضاعف می‌شود که با پیروزی برابر رقیبی به‌نام بنفیکا شکل بگیرد. فوتبال کلوب‌دو پورتو باشگاهی که به سال 1893 توسط تاجران ثروتمند و مالکان صنعت کشتیرانی پرتغال تاسیس شد اکنون به یکی از مدعیان همیشگی قهرمانی در این کشور تبدیل شده و البته شخصیت اروپایی این باشگاه نیز کم‌کم شکل گرفته است.

اژدهای سبز یا سپیدوآبی‌های پرتغال به ریاست خورخه‌نونو پینتو داکاستا و سرمربیگری سرژیو کنسیسائو دلیل مهمی برای قرار گرفتن زیر ذره‌بین روزنامه ما را دارد؛ مهدی طارمی! ستاره ایرانی به هر دلیلی اکنون در پرتغال و صدالبته کشورش محبوب و مشهور است. ذکر واژه «به هر دلیلی» از آن جهت بود که انتقاداتی از عملکرد او وجود دارد. مثلا اینکه مدام برای تیمش پنالتی می‌گیرد. این البته برگ‌برنده یک بازیکن باهوش و فرصت‌طلب مثل مهدی طارمی است اما در هر حال مخالفان خودش را دارد، مخالفانی که در جمع آنها حتما هواداران بنفیکا و شاید هواداران فوتبال نابی را که مشخص نیست چگونه است، دربر می‌گیرد.

در این فوتبال ناب شاید خبری از روی زمین افتادن و فریب دادن داور یا در هر حال پنالتی گرفتن از مدافعان بخت‌برگشته معنایی نداشته باشد اما در فوتبال دنیای واقعیت، این اتفاقات زیاد رخ می‌دهد. طارمی در آخرین بازی ثبت‌شده در تاریخ پورتو برای تیمش مقابل بنفیکای زخمی و خشمگین یک پنالتی گرفت و بسیار مفید ظاهر شد. بازیکنی که برای تیمش ارزش افزوده زیادی داشته و چند سال آینده را برای خود بسیار روشن ارزیابی می‌کند. در پی این قهرمانی از طریق واحد روابط عمومی باشگاه پورتو توانستیم با ریاست واحد بین‌الملل این باشگاه درباره نقش طارمی، احتمال نزدیک شدن پورتو به چند ستاره ایرانی دیگر، رموز موفقیت این تیم و حال‌وهوای فوتبال در این روزها صحبت کنیم. وی در این خصوص بر اهمیت نقش کار تیمی و انجام کار گروهی در کل باشگاه تاکید کرد و به سوالات ما پاسخ داد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پدرو آلبکرکه را در ادامه می‌خوانید.

مقابل تیم بزرگی به پیروزی رسیدید و این شیرینی قهرمانی را دوچندان کرد.

بله درست است. بنفیکا برای انتقام آمده بود اما بازهم شکست خورد. شاید بتوانم بگویم که دو تیم رقیب قدیمی و سنتی هم هستند و هر پرتغالی‌ای که حتی فوتبال را هم دوست نداشته باشد، به‌عنوان قهرمان احتمالی در لیگ فوتبال پرتغال، نام بنفیکا را ذکر خواهد کرد. اما ما این تیم را شکست دادیم و به یک قهرمانی مهم و تاریخی دست پیدا کردیم.

اولیویرا کمی مصدوم بود اما گل زد!

او عالی کار کرد. پیش از بازی ممکن بود حتی از کل ترکیب خارج شود اما مصدومیت او چندان جدی نبود، تیم پزشکی فوق‌العاده ظاهر شدند و این بازیکن برای این بازی واقعا به دست آنها آماده شد. این یک مثال است از اینکه با یک کار تیمی به قهرمانی رسیدیم. همه نقش داشتند.

اشاره بسیار خوبی داشتید. شما تخصص مارکتینگ و فروش دارید. قطعا به مفهوم کار گروهی ایمان دارید. همه بازیکنان و همه کادرفنی و پزشکان در این قهرمانی نقش داشتند.

اشتباه نکنید، وقتی می‌گویم همه منظورم فقط این افراد نیست. حسابدار باشگاه، نیروهای خدمات، راننده اتوبوس و حتی کسی که باید قبل از هر بازی در رختکن لباس و کفش بازیکنان را به‌صورت مرتب در چیدمانی دقیق تحویل دهد. همه ما عضو یک خانواده و یک تیم بوده و هستیم.

نظر شخصی شما درباره خود طارمی چیست؟

من به مخالفان و شاید دشمنان طارمی حق می‌دهم. البته این یک مزاح است. کسی حق ندارد از یکی از بهترین بازیکنان پورتو دلخور باشد. او هنرمند است، سرعت و دقت را درکنار هم دارد. فرصت‌طلب است و یک بازیکن تمام‌کننده. یک ستاره فوتبال باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد. خوشحالم که پورتو این بازیکن ایرانی را به خدمت گرفت و در آینده تردید ندارم که بیش از اینها خواهد درخشید.

منظورتان از مخالفان طارمی به این خاطر است که پنالتی می‌گیرد؟

بله، ولی اینکه چیز بدی نیست، مهدی این کار را خوب بلد است. بهترین خودش است و در زمین با تمام انرژی و فکر و تمرکز بازی می‌کند. چیزی که امیدوارم همه بازیکنان از آن به تمامی برخوردار باشند.

بازیکنی که به‌جای طارمی وارد میدان شد، گلزنی کرد. آیا از مهدی راضی نبودند؟

نه، هرگز این‌گونه نیست، او روی گل اول تیم نقش اساسی داشت و یکی از بهترین بازیکنان تیم محسوب می‌شود. مهم نظر مربی است. بازیکنی که وارد شد گل زد و این نشان می‌دهد که مربی تصمیم درستی گرفته است. اسم بازیکنان اهمیت ندارد وقتی پای اسم تیم وسط باشد.

از دید چند وبسایت معتبر اروپایی، طارمی بهترین بازیکن پورتو در این بازی بود.

من مخالف این موضوع نیستم. او عالی بود، مثل همیشه. تاکید من بر اهمیت اسم تیم است و در باشگاه بزرگی مثل پورتو، بازیکن‌سالاری یا ستاره‌محوری هیچ معنایی ندارد.

آیا احتمال دارد پورتو بازهم به فکر استخدام بازیکنان ایرانی باشد؟

بعید نیست، تجربه بسیار خوب ما در استفاده از استعداد خوبی مثل طارمی، نشان می‌دهد که در فوتبال ایران بازیکنان خوش‌آتیه و بااستعداد کم نیستند. برای مذاکره با مدیربرنامه‌های بازیکنان ایرانی مشکلی در کار نیست.

*  مترجم: بابک سرانی‌آذر

مرتبط ها