کد خبر: 49440

یزدی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تغییرات کرونا فعلا در حد قدرت انتشار آن است

درمورد تغییراتی که از ابتدا درمورد ویروس کرونا اتفاق افتاده، عمده تغییرات در بخش انتشار بوده، یعنی میزان انتشار را افزایش داده است. تاکنون چیزی گزارش نشده است و گزارش موثقی درباره تغییر پروتئین اتصالی ویروس که منجر به شروع مرحله اول بیماری‌زایی در انسان می‌شود، وجود ندارد.

به گزارش «فرهیختگان»، محمدحسین یزدی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن و مدیرگروه ایمنوتراپی پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هم در رابطه با تغییرات جدید ویروس کرونا و سرانجام واکسن کرونا در ایران به «فرهیختگان» گفت: درمورد تغییراتی که از ابتدا درمورد ویروس کرونا اتفاق افتاده، عمده تغییرات در بخش انتشار بوده، یعنی میزان انتشار را افزایش داده است. تاکنون چیزی گزارش نشده است و گزارش موثقی درباره تغییر پروتئین اتصالی ویروس که منجر به شروع مرحله اول بیماری‌زایی در انسان می‌شود، وجود ندارد. این که بدن قبلا با این پروتئین توسط واکسن آشنا شده باشد و آنتی‌بادی علیه آن داشته باشد و تغییر ایجاد شود و نتواند بدان پاسخ دهد، مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: موتاسیون‌هایی که اتفاق افتاده نزدیک به 300-200 گزارش مختلف است که آخرین مورد در انگلستان است که باز این هم در سطح انتشار است یعنی باعث افزایش انتشار ویروس می‌شود چون این ویروس‌ها دارای قدرت انتشار هستند که باعث می‌شود یک ویروس برای اینکه یک بدن را آلوده کند تعداد پارتیکل‌های ویروس ممکن است در یک ویروس حداقل هزار باشد و در یک ویروس 100 تا هم باشد آلودگی ایجاد کند. تغییراتی که این ویروس از روز اول تاکنون پیدا کرده عمدتا باعث شده میزان کمتری از ویروس یک فرد را آلوده کند و انتشار آن بیشتر می‌شود.

یزدی بیان داشت: در بخش واکسن گزارش موثقی نداریم که پروتئین S در سطح این ویروس دچار تغییر‌های ژنتیکی شده و پروتئین قبلی نیست و اگر واکسن را تزریق کنید یا حتی بیماری را بگیرید تا خوب شوید، بدن ایمن نخواهد بود. بحث ایمنی علیه این ویروس بحث خیلی چندوجهی است که قسمت عمده آن به این برمی‌گردد که پتانسیل و ظرفیت بدن فرد چه باشد، یعنی اگر فردی را داشته باشیم که یک ‌بار بیمار شده و خوب شود و سیستم ایمنی را بتواند خوب و سرحال نگه دارد،‌ احتمال آلودگی‌اش بسیار پایین است و احتمال ابتلای مجدد او کاهش می‌یابد. درمورد واکسن هم همین‌طور است که اگر واکسن را تزریق کند و سیستم ایمنی را در حد نرمال نگه دارد احتمال ابتلا بسیار پایین است ولی ممکن است فردی یک‌بار آلوده شود و وقتی خوب شد دوباره به هر دلیلی اعم از استرس، بدی تغذیه، بدخوابی و... دوباره آلوده شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن ادامه داد: درباره واکسن ایرانی کرونا هم گفته شده هفته اول دی‌ماه تست انسانی آن شروع می‌شود. روز آن را دقیقا مشخص نکرده‌اند. همان جزئیاتی که قبلا بیان شد، درباره این واکسن وجود دارد. واقعیت این است که این فاز کلینیکال ترایال است و 56 نفر را به‌عنوان داوطلب انتخاب کردند که اینها افرادی سالم هستند و هیچ عارضه‌ای نداشتند و برخوردی با ویروس ندارند. به این افراد تزریق می‌شود و اینها قرنطینه می‌شوند و بررسی می‌شود چه عوارضی خواهد داشت. در‌واقع می‌خواهیم در این مرحله ابتدا متوجه این موضوع شویم که چه تغییراتی بعد از تزریق واکسن در بدن این افراد ایجاد می‌شود. به لحاظ کل ویژگی‌های فیزیولوژیک ‌مثلا از تب و درد و لرز و هر تغییر دیگر در بدن تا افزایش و کاهش قند خون و خیلی از عوامل دیگر بررسی می‌شود که مشخص شود واکسنی که موردنظر است، ایمن هست یا خیر، تزریق آن منجر به عارضه‌ای می‌شود یا خیر. اگر این مرحله درست طی شود مرحله بعد تعداد افراد را افزایش می‌دهند، واکسن را تزریق می‌کنند و پاسخ‌های ایمنی را علاوه‌بر آن سنجش می‌کنند، پارامترهای ایمنی را هم می‌سنجند و میزان آنتی‌بادی را می‌سنجند و در فاز سوم تعداد بیشتر و گسترده‌تری از افراد مختلف را با ژنتیک بک‌گراندهای مختلف ثبت‌نام می‌کنند که نتیجه را در کل جامعه بررسی کنند. مثلا استان سیستان و بلوچستان با استان کرمان، گیلان و آذربایجان شرقی تفاوتی دارد یا خیر.

*نویسنده: ناصر فلاحی، خبرنگار

اخبار مرتبط:

کارشناسان می‌گویند قطعی‌ترین راه مقابله همچنان قطع زنجیره سرایت است
کرونای انگلیسی معادلات واکسیناسیون جهانی را به هم زد
 
تحلیل نوع جهش یافته ویروس کرونا در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا ناجی
فعلا واکسن‌های کرونا موثرند ولی آینده تضمین‌شده نیست!
 

مرتبط ها