کد خبر: 49340

عضو شورای نظام پرستاری استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

به یک پزشک ۳۰-۲۰ میلیون تومان کارانه می‌دهند و به یک پرستار ۲۰۰ هزارتومان!

عبدی در خصوص تبعیض بین کادر پزشکی گفت: به یک پزشک 30-20 میلیون تومان کارانه می‌دهند و به یک پرستار 200 هزارتومان! هیچ‌کسی هم پاسخگوی این تبعیض نیست. هیچ‌کدام از پرستاران هم نمی‌دانند معیار تعیین این کارانه‌ها چیست و چرا این مقدار فاصله زیاد است.

به گزارش «فرهیختگان»، رضا عبدی عضو شورای نظام پرستاری استان اصفهان در ارتباط با مصائبی که پرستاران با آنها مواجهند به «فرهیختگان» گفت: مساله اصلی تبعیض است. به یک پزشک 30-20 میلیون تومان کارانه می‌دهند و به یک پرستار 200 هزارتومان! هیچ‌کسی هم پاسخگوی این تبعیض نیست. هیچ‌کدام از پرستاران هم نمی‌دانند معیار تعیین این کارانه‌ها چیست و چرا این مقدار فاصله زیاد است.

وی ادامه داد: پزشکی که بسیار کمتر از یک پرستار کار می‌کند و بار اصلی بر دوش پرستار است، چند برابر پول دریافت می‌کند. در جامعه فعلی این امر پسندیده نیست. خصوصا وقتی در هیچ کشوری این وضعیت نیست و چنین فاصله‌ای وجود ندارد. اصلا همین تفاوت عجیب باعث درخواست مهاجرت خیلی از پرستاران شده است. پرستارانی که رفته‌اند هم راضی هستند، می‌گویند آنجا هم منزلت اجتماعی خوبی دارند و هم درآمدها این مقدار متفاوت و کم و زیاد نیست و پرستار به اندازه زحمت و خدماتی که ارائه می‌کند، حقوق دریافت می‌کند. آنقدر این تفاوت‌های مالی در ایران زیاد شده که حرفه پرستاری کوچک شده و ارزشش را از دست داده است.

عبدی بیان داشت: مساله دیگر امنیت شغلی است. خیلی از پرستاران شرکتی هستند. در این بخش در بیمارستان‌های خصوصی اصلا وضعیت مناسب نیست. با کوچک‌ترین دلیلی عذر همکاران ما را می‌خواهند و اصلا امنیت شغلی ندارند. نکته دیگری که وجود دارد این است که فرسودگی نیروها، خصوصا در ایام شیوع کرونا خیلی بالا رفته و مسئولان هم از این مساله متاسفانه درک درستی ندارند. در ماه‌های ابتدایی کرونا به یاد دارید که چه فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از رقص و شادی پرستاران می‌آمد، الان خبری از آنها نیست؛ چرا؟ چون پرستاران واقعا خسته‌اند، هیچ انگیزه‌ای ندارند و انگیزه‌ای هم برای آنها ایجاد نمی‌شود و این نشان از فرسودگی و خستگی نیروهای پرستاری دارد.

 

اخبار مرتبط:

راه‌حلی فوری برای بهبود وضع معیشتی پرستاران
سوت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را بکشید
 

رئیس سابق نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مرتبط ها