کد خبر: 49315

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد

ورود مجلس به مساله دستمزدهای نجومی بازیگران

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس به موضوع دستمزدهای نجومی بازیگران سینما و تلویزیون ورود خواهد کرد، در این باره گفت: «به سهم خودمان مانع از استحکام پایه‌های بدعت‌های این‌چنینی خواهیم شد. این تصور غلط که تولید محتوای پربیننده منوط به حضور سلبریتی‌هاست، باید شکسته شود.»

به گزارش «فرهیختگان»، مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از بودجه 1400 دستگاه‌های فرهنگی کشور گفت: «آنچه در رابطه با لایحه بودجه 1400 روشن است، این است که این لایحه بیش از اینکه مطابق واقعیات میدانی کشور باشد، مبتنی‌بر علایق شخصی مسئولان دولتی است و این علایق بارها در میدان عمل آزموده و مشخص شده است که راه‌حل مشکلات کشور از گذر اصرار به این علایق نمی‌گذرد. درخصوص بودجه صداوسیما باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه از قرار معلوم تصوری که مسئولان دولت هنگام نگارش بندهای مربوط به بودجه رسانه ملی از صداوسیما داشته‌اند، چندان تصور دقیقی نبوده است و در محاسبات خود این دستگاه فرهنگی عریض و طویل را در حکم یک بنگاه تبلیغاتی یا واحد بازرگانی و روابط‌عمومی شرکت‌های تجاری در نظر گرفته‌اند.»

وی اضافه کرد: «مردم که نباید جورِ نگاه نادرست دولت به دستگاه‌های فرهنگی به‌ویژه صداوسیما را بکشند. با مردم که ملاقات می‌کنیم، مکررا از ازدیاد تبلیغات در صداوسیما گلایه می‌کنند. خب اینجا نقش مجلس مهم است. ما به‌عنوان کمیسیون فرهنگی مجلس اراده کرده‌ایم که به سهم خود مانع تبدیل صداوسیما به یک محفل تجاری- تبلیغاتی شویم چراکه بودجه نامناسب، مقدمات جولان اسپانسرها را فراهم می‌کند. اسپانسرها که جولان بدهند، پس از مدتی حتی بر محتوای برنامه‌ها هم مسلط می‌شوند و می‌گویند حالا که پولش را ما می‌دهیم، پس ما هم باید تعیین کنیم که چه چیزی پخش شود و چه چیزی پخش نشود. آن‌وقت چه کسی پاسخگو است. می‌خواهیم مقابل تجاری‌سازی یک نهاد فرهنگی بایستیم.»

سریال قورباغه یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که به دلیل اتهامات اقتصادی سرمایه‌گذارانش، به حالت تعلیق درآمده است. تولید و انتشار این سریال با انتقاداتی همراه شد. حالا رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بدون اشاره به نام این سریال، به موارد تخلفی که در شبکه نمایش خانگی درحال رخ دادن است اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در سال‌های گذشته در خلأ نظارت مستمر و کارآمد بر هزینه‌هایی که در شبکه نمایش خانگی صرف می‌شد، ما شاهد ورود پول‌هایی کثیف به این حوزه بودیم که عده‌ای تلاش می‌کردند با هزینه این مبالغ در حوزه فرهنگ و هنر برای خود اعتباری دست‌وپا کنند که از این اعتبار به‌عنوان پوششی برای فعالیت‌های خود استفاده کنند. نمونه بارزش هم همین تهیه‌کننده سریال معروف شبکه نمایش خانگی است که اکنون درحال محاکمه است که ما دیدیم چه مبالغ کلان عجیب و غریبی را بدون منطق و مبنا در جیب برخی بازیگران ریختند که بعدا هم معلوم شد این هزینه‌ها از جیب مردم معمولی، آن هم بدون اطلاع خودشان، صرف شده است.»

وی به تبعات ورود پول‌های کثیف در سینمای کشور اشاره کرد و گفت: «صداوسیما و اسپانسرها وقتی با این اتفاقات روبه‌رو می‌شوند با خودشان می‌گویند اگر آنها هم مبالغ‌شان را آنچنانی نکنند و آنتن را در اختیار سلبریتی‌ها قرار ندهند، از این رقابت عقب می‌مانند. از این رو آنها هم به سلبریتی‌پروری و دادن دستمزدهای غیرمنطقی روی می‌آورند که صداوسیما باید محکم در مقابل این بدعت بایستد. این نهاد عمومی که نباید تمام توانش را صرف فربه‌شدن سلبریتی‌ها و برخی برنامه‌سازان که توقعات نجومی دارند، بکند. صداوسیما نباید پول بیت‌المال را صرف کشیدن ناز سلبریتی‌ها کند.»

وی تاکید کرد: «مجلس به‌ویژه کمیسیون فرهنگی به این موضوع ورود خواهد کرد. بنا داریم که به سهم خودمان مانع از استحکام پایه‌های بدعت‌های این‌چنینی شویم. این تصور غلط که تولید محتوای پربیننده منوط به حضور سلبریتی‌هاست، باید شکسته شود؛ مدیران رسانه ملی باید از سیاست نادرست «سلبریتی‌پروری» دست کشیده و به دامان «خلاقیت» پناه ببرند.»

مرتبط ها