کد خبر: 49070

علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تاخیر در طرح شفافیت به‌خاطر تقدم قانونی دیگر طرح‌ها است

طرح شفافیت آرا، منطق را بر تصمیمات نمایندگان حاکم می‌کند

سلیمی گفت: معتقدیم که شفافیت آرا را باید به هر دلیل به نتیجه رساند، زیرا باعث می‌شود تصمیم نماینده براساس منطق و مطالعه بوده و مردم را نیز در جریان دلیل تصمیم خود قرار دهد. به نظر من روح قانون اساسی همین شفافیت است.

به گزارش «فرهیختگان»، علیرضا سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس و همچنین عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس است و به همین لحاظ در جریان جزئیات و چگونگی بررسی‌های کمیسیون تخصصی درباره طرح شفافیت آرا قرار دارد. از همین رو با او به گفت‌وگو نشستیم و آخرین وضعیت این طرح را بررسی کردیم. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد.

برخی نمایندگان خواستار بررسی خارج از نوبت طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس شدند. این طرح درحال‌حاضر در چه مرحله‌ای است؟ دلیل نمایندگان برای این امر چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، این طرح در روزهای اول فعالیت مجلس مطرح شده و مجلس با جدیت این طرح را دنبال می‌کند. کلیات طرح اولیه‌ای در کمیسیون آیین‌نامه تصویب شد و برای اخذ نظر مرکز پژوهش‌ها به این مرکز ارائه شد. بعد از اخذ نظرات مرکز پژوهش‌ها، کارگروهی تشکیل شد و جزء به جزء طرح مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته و نتیجه نهایی به کمیسیون ارائه و درنهایت این طرح در صحن کمیسیون آیین‌نامه تصویب شد.

بعد از تصویب در کمیسیون، طرح برای قرار گرفتن در نوبت بررسی در صحن، به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شد. اما از آنجا که چندین طرح و لایحه مقدم بر این بود و برخی نمایندگان هم به‌دلیل مطالبات مردم خواهان به نتیجه رسیدن طرح شفافیت بودند، تقاضای اولویت کرده و فکر می‌کنم هفته آینده این تقاضای اولویت هم در صحن مطرح می‌شود و ان‌شاءالله رای می‌آورد و پس از رای آوردن تقاضای اولویت به‌سرعت در دستور قرار گرفته و نهایی می‌شود.

آیا اصلاحات و نگرانی‌های برخی نمایندگان در این طرح مدنظر قرار گرفته و اصلاحات انجام شده است؟ نگرانی‌هایی همچون مصونیت نمایندگان درمقابل شفافیت آرا.

براساس قانون اساسی، نمایندگان در اظهارات خود در مجلس در راستای ایفای نمایندگی مصون هستند. این متن قانون اساسی است. این مصونیت به چه معناست؟ مصونیت به این معناست که اگر نماینده به‌صورت صریح و شفاف اقدامی انجام داده، نباید مورد پیگرد قرار گیرد. نماینده نظر تخصصی دارد.

بسیار نگاه ایده‌آلی است، اما واقعیت متفاوت است.

باید جامعه را به‌سمت عقل‌گرایی برده و از رفتارهای پوپولیستی جلوگیری کنیم. نباید کاری کنیم که نماینده اسیر رفتارهای پوپولیستی شود. باید به‌تدریج فرهنگ‌سازی کرد. نماینده باید نظر تخصصی خود را به هر کیفیت ابراز کند. یک‌سری از همکاران این دغدغه را دارند که در صورت شفاف‌سازی در امور، جوسازی و فضاسازی علیه آنان ایجاد شده و در حوزه انتخابیه تحت‌فشار افکار عمومی قرار می‌گیرند. بدین معنا که رقبا و بدخواهان و مخالفان برای او حاشیه درست کنند.

علی‌رغم همه این مسائل، به نظر من منافع شفافیت بیش از این حرف‌هاست. ممکن است در ابتدا هزینه‌هایی داشته باشد ولی به‌تدریج جامعه به این مساله عادت می‌کند و به هر ترتیب به‌جای این جوسازی‌ها نماینده باید پشتوانه و منطق تصمیم خود را برای مردم بیان کند. هر کسی که تصمیمی گرفته، قطعا منطق و استدلالی دارد. اجازه دهیم این منطق و استدلال در فضای عمومی جامعه حاکم شود.

این موضوعی است که تحقق آن نیاز به تلاش زیادی دارد.

بله، برای رسیدن به این مرحله باید تلاش کرد ولی همچنان اجازه ندهیم به این بهانه‌ها این شفافیت آرا به محاق برود. معتقدیم که شفافیت آرا را باید به هر دلیل به نتیجه رساند، زیرا باعث می‌شود تصمیم نماینده براساس منطق و مطالعه بوده و مردم را نیز در جریان دلیل تصمیم خود قرار دهد. به نظر من روح قانون اساسی همین شفافیت است. این که می‌گویند نماینده مصونیت دارد، به همین معناست. اگر همه‌چیز در آرامش بود، مصونیت معنایی نداشت. این را به هر کیفیت باید به‌مرور فرهنگ‌سازی و مدیریت کرد و اجازه ندهیم به این بهانه چنین طرح خوبی، نیمه‌کاره و ابتر بماند. در این راستا رسانه‌ها، نخبگان و خود نمایندگان نیز باید کمک کنند، گروه‌های سیاسی هم به‌خاطر مخالفت با یک فرد و یک رای اجازه ندهند منافع ملی آسیب ببیند. در هر صورت این مسائل باید در یک فضای منطقی حل شود.

 

اخبار مرتبط:

 

مرتبط ها