کد خبر: 49059

بررسی لیست کاندیداهای نهایی بهترین‌های فوتبال جهان در سال 2020

شانس بالای مونیخی‌ها

دیگر مربی آلمانی که لیورپول را پس از 30سال قهرمان انگلیس کرد. در این بخش شانس فلیک بیش از دو گزینه دیگر است و احتمالا مربی سال هم مونیخی خواهد بود.

به گزارش «فرهیختگان»، فیفا در فاصله کمتر از یک‌هفته مانده به مراسم The Best که طی آن بهترین‌های فوتبال جهان در سال 2020 معرفی می‌شوند فهرست سه‌نفره کاندیداهای نهایی در هر بخش را معرفی کرد که در بخش بهترین بازیکنان مرد مطابق انتظار نام روبرت لواندوفسکی، لیونل مسی و کریس رونالدو دیده می‌شود. در سایر بخش‌ها نیز نامزدهای نهایی مشخص شده‌اند که قرار است در مراسمی که روز پنجشنبه برگزار خواهد شد جوایز بهترین‌های سال 2020 به برندگان اهدا شود.

رکوردشکنی‌های لوا

چند هفته پیش فیفا فهرست 11نفره نهایی بهترین بازیکنان مرد و زن فوتبال دنیا را معرفی کرد که نام‌هایی چون نیمار، امباپه، سادیو مانه و کوین دی‌بروینه در بخش مردان آن دیده می‌شد. در ادامه و براساس روالی که وجود دارد نامزدهای نهایی به سه‌نفر می‌رسد و درنهایت در روز برگزاری مراسم فرد برنده از میان آنها معرفی می‌شود. اگرچه هرساله معمولا رقابت نسبتا نزدیکی بین کاندیداها وجود دارد و حتی در برخی سال‌ها حدس اینکه جایزه به کدام بازیکن می‌رسد کمی دشوار بوده است اما امسال تقریبا تمام کارشناسان بر این نظرند که انتخاب لواندوفسکی قطعی است و دو فوق‌ستاره سال‌های اخیر فوتبال دنیا شانس چندانی برابر این گلزن لهستانی ندارند.

لواندوفسکی فوتبالش را از زنیک پروژکوف کشورش آغاز کرد و سپس راهی لخ‌پوزنان که از تیم‌های مطرح لهستانی است، شد. آمار خوب او در هر دو تیم باعث شد استعدادیاب‌های دورتموند به‌سراغ او بروند و لوا پیراهن زنبورها را به تن کرد. او در 187بازی برای دورتموند موفق به زدن 103گل شد و 42پاس گل نیز داد تا یکی از بهترین مهاجمان بوندس‌لیگا و حتی فوتبال اروپا لقب بگیرد. همین درخشش کافی بود تا بایرن‌مونیخ به‌سراغ او برود و با خرید این مهاجم گلزن هم خط‌حمله خود را تقویت کرده و هم اصلی‌ترین رقیب خود را از دور خارج کند.

به این ترتیب در سال 2014 او با انتقالی آزاد راهی مونیخ شد و این آغاز درخشش او با پیراهن باواریایی‌ها بود. او طی این مدت 305بار پیراهن تیمش را به تن کرده و 261گل نیز برای این تیم به ثمر رسانده که آماری فوق‌العاده برای یک مهاجم محسوب می‌شود. لواندوفسکی شب گذشته برابر یونیون برلین دویستمین بازی‌اش برای بایرن‌مونیخ در بوندس‌لیگا را انجام داد و در این سال‌ها رکوردهای متعددی را جابه‌جا کرده است. او درمجموع و تا پیش از دیدار دیشب در بوندس‌لیگا 248گل به ثمر رسانده است و تنها 2بازیکن در تاریخ این مسابقات موفق شده بودند چنین آماری را ثبت کنند. گرد مولر، ماشین گلزنی سال‌های دور بایرن‌مونیخ و همچنین کلاوس فیشر، مهاجم شالکه که لواندوفسکی می‌تواند از رکورد 248گل فیشر عبور کند اما برای رسیدن به 365گلی که مولر در بوندس‌لیگا به ثمر رسانده است کار سختی در پیش دارد.

سال 2020 برای این ستاره لهستانی سالی درخشان بود و او بهترین فصل فوتبالی‌اش را در بایرن‌مونیخ پشت‌سر گذاشت. رفتن نیکو کواچ و سپردن سکان هدایت تیم به هانسی فلیک سبب شد بایرن کاملا متحول شود و این تحول در بازی لوا نیز به وضوح قابل مشاهده بود. روند گلزنی او توقف‌ناپذیر بود و در پایان فصل به رکورد 55گل و 9پاس گل در 47بازی رسید. او در بوندس‌لیگا نیز 34گل زد و برای سومین فصل پیاپی عنوان آقای‌گلی را به‌دست آورد. همین درخشش کافی بود تا بایرن علاوه‌بر فتح بوندس‌لیگا و جام‌حذفی آلمان، در لیگ قهرمانان نیز عملکردی بی‌نقص ارائه کند و فاتح سه‌گانه شود. اتفاقی که آخرین‌بار با یوپ هاینکس افسانه‌ای رخ داده بود و مونیخی‌ها این‌بار با مربیگری فلیک و عملکرد استثنایی لواندوفسکی موفق به تکرار آن شدند.

افول مسی و رونالدو

مهاجم لهستانی بدشانس بود که شیوع کرونا باعث شد تغییراتی در فصل ایجاد شود و درنهایت همین جابه‌جایی‌ها باعث شد مدیران نشریه فرانس‌فوتبال تصمیم به لغو مراسم امسال اهدای توپ طلا بگیرند. او شانس رسیدن به این جایزه را از دست داد و شاید حسرت آن را تا پایان عمر همراه خود داشته باشد. لواندوفسکی بی‌تردید بهترین عملکرد انفرادی را بین بازیکنان فوتبال در سال 2020 داشت و هم به هشتمین قهرمانی پیاپی تیمش در بوندس‌لیگا کمک کرد و هم یکی از اصلی‌ترین ارکان قهرمانی بدون شکست تیم در اروپا بود. موفقیتی که با 11برد پیاپی و البته برتری 8 بر 2 برابر بارسلونا در یک‌چهارم نهایی بسیار لذت‌بخش‌تر نیز شد.

دو رقیب اصلی او در این مراسم با توجه به عملکردی که در طول سال جاری داشته‌اند دارای بخت زیادی برای کسب این عنوان نیستند و پس از سال‌ها یکه‌تازی در سطح اول فوتبال دنیا به دوران افول خود نزدیک شده‌اند. کریس رونالدو در دومین فصل حضورش در یوونتوس طبق روال سال‌های اخیر توانست قهرمانی در لیگ ایتالیا را به‌همراه تیمش کسب کند اما در لیگ قهرمانان عملکرد خوبی نداشت و در همان دور نخست مرحله حذفی در سد لیون فرانسه گرفتار شدند. بانوی پیر اگرچه امید داشت با کمک این ستاره پا‌به‌سن گذاشته پرتغالی بتواند پس از سال‌ها در لیگ قهرمانان موفق باشد اما رونالدو هم نتوانست مانع ناکامی این تیم برابر لیون شود و شاگردان مائوریتسیو ساری وداعی زودهنگام با این تورنمنت داشتند. به این ترتیب رونالدو شانس چندان زیادی برای رقابت با لواندوفسکی ندارد و با توجه به فصلی که پشت‌سر گذاشته و عدم موفقیت در دیدارهای ملی و باشگاهی بعید است آرای چندان زیادی جمع‌آوری کند.

اوضاع برای لیونل مسی هم چندان بر وفق مراد نیست و او در دو فصل اخیر شرایط بسیار بدی را در بارسلونا تجربه کرده است. او و تیمش فصل گذشته را بدون فتح حتی یک جام به پایان رساندند و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که رای‌دهندگان متشکل از مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی و همچنین خبرنگاران نام او را به‌عنوان بهترین بازیکن سال 2020 انتخاب کنند. مسی پس از عملکردی پرنوسان در فصل گذشته در تابستان تصمیم به جدایی از تیمش گرفت و درنهایت پس از حواشی زیادی تصمیم گرفت برای فصل جدید نیز در نوکمپ بماند. او در این فصل نیز شروعی بسیار ضعیف در مسابقات داشته و به‌ندرت توانسته تیمش را از بحران نجات دهد. با ادامه این روند او حتی برای سال بعد هم نمی‌تواند امیدی به کسب عنوان بهترین بازیکن سال داشته باشد و شاید انتقال احتمالی‌اش در تابستان آینده بتواند تغییری در عملکردش ایجاد کند. مسی فصل گذشته درمجموع 44بازی برای بارسا انجام داد که حاصل آن 33گل و 25پاس گل بود. او اگرچه برای سومین سال پیاپی عنوان آقای‌گلی لالیگا را به‌دست آورد اما گلزنی‌های او جامی برای تیمش به‌همراه نداشت.

رقابت بیلسا با ژرمن‌ها

در بخش بهترین مربیان نیز شگفتی‌سازی مارچلو بیلسا همچنان ادامه دارد و او حالا به جمع سه‌نفر برتر راه پیدا کرده است. سرمربی آرژانتینی لیدز فصل گذشته توانست تیمش را به لیگ برتر انگلیس برگرداند و حالا بالاتر از خولن لوپتگی که سویا را قهرمان لیگ اروپا کرد و همچنین زین‌الدین زیدان که با رئال‌‌مادرید فاتح لالیگا شد، قرار گرفته است. البته بیلسا برای رسیدن به این عنوان دو رقیب جدی دارد که بعید است در رقابت با آنها پیروز شود. هانسی فلیک که بایرن‌مونیخ را به دومین سه‌گانه تاریخ خود رساند و عملکردی قابل تحسین در این باشگاه داشته است و همچنین یورگن کلوپ، دیگر مربی آلمانی که لیورپول را پس از 30سال قهرمان انگلیس کرد. در این بخش شانس فلیک بیش از دو گزینه دیگر است و احتمالا مربی سال هم مونیخی خواهد بود.

برای سه نامزد نهایی بهترین گلر مرد سال نیز نام‌هایی چون تیبو کورتوا، مارک‌آندره تراشتگن و کیلور ناواس حذف شده‌اند و آلیسون، مانوئل نویر و یان اوبلاک به مرحله پایانی رسیده‌اند. در میان آنها نویر با توجه به نقشی که در موفقیت‌های بایرن‌مونیخ داشت شانس بیشتری دارد اما هر سه دروازه‌بان فصل بسیار موفقی را در تیم‌های خود پشت‌سر گذاشته‌اند و انتخاب یک گزینه از میان آنها کار بسیار سختی خواهد بود. اوبلاک اگرچه به‌همراه اتلتیکومادرید موفق به فتح هیچ جامی نشد اما در طول فصل یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لالیگا و فوتبال اروپا بود و آمار بسیار خوبی در ثبت کلین‌شیت از خود به‌جای گذاشت. آلیسون نیز یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های لیورپول در سال‌های اخیر بوده و غیبت او در این فصل و در دیدارهایی که مصدوم شده بود به‌خوبی نمایان بود.

برای جایزه پوشکاش که به بهترین و زیباترین گل سال اهدا می‌شود سه بازیکن به فهرست نهایی راه یافته‌اند. سون هیونگ‌مین کره‌ای در دیدار برابر برنلی در فصل گذشته با حرکتی انفرادی که از زمین خودی آغاز شد گلی تماشایی را به ثمر رساند و شانس کسب این عنوان را دارد. نکته جالب اینکه لوئیس سوارز، مهاجم سابق بارسلونا نیز دقیقا در همان روزی که مهاجم کره‌ای این گل را زد با ضربه پشت‌پای زیبا دروازه مایورکا را گشود و دیگر کاندیدای جایزه پوشکاش است. سومین گل هم متعلق به جیورجین دی‌آراسکائتا از تیم فلامینگو است که با یک ضربه قیچی‌برگردان دیدنی و بسیار زیبا دروازه سئارا را گشود و شانس خوبی برای فتح این جایزه دارد.

در بخش زنان نیز لوسی برنز (منچسترسیتی)، فاتح دوره قبل این جایزه به‌همراه پرنیل هاردر (چلسی) و وندی رنارد (لیون) نامزدهای نهایی عنوان بهترین بازیکن سال هستند و برای انتخاب بهترین مربی سال بانوان نیز اما هایس (چلسی)، ژان‌لوک واسه (لیون) و سارینا ویگمن (تیم‌ملی هلند) رقابت خواهند کرد.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها