کد خبر: 48997

تمجید رسانه‌های اروپایی از نمایش گلر ایرانی برابر تاتنهام

شروع خاص بیرو

بیرانوند از این شانس به‌خوبی استفاده کرد و اگر چه تیمش بازی را درنهایت با دو گل باخت، اما نمایش درخشان او درون دروازه آنتورپ سبب شد به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان زمین انتخاب شود و از سایت‌های مختلف نمره خوبی دریافت کند.

به گزارش «فرهیختگان»، رویارویی با تاتنهام مورینیو آزمونی سخت برای علیرضا بیرانوند در نخستین بازی‌اش با پیراهن آنتورپ محسوب می‌شد. گلر ایرانی پس از چندماه سرانجام فرصت بازی در ترکیب اصلی این تیم را پیدا کرد، اما بازی در لندن و برابر صدرنشین کنونی لیگ جزیره می‌توانست برای بیرانوند حکم شمشیری دولبه را داشته باشد. عملکرد ضعیف در این مسابقه به‌معنای ادامه نیمکت‌نشینی او و بازگشت ژان بوتز به ترکیب اصلی بود ،اما نمایش درخشان در دیدار پنجشنبه‌شب باعث شد تا حالا شانس بسیار زیادی برای حضور در ترکیب اصلی تیم در رقابت‌های لیگ و همچنین ادامه مسابقات لیگ اروپا داشته باشد.

پایان 4 ماه انتظار

بیرانوند در ابتدای این فصل به ترکیب آنتورپ اضافه شد، اما با از دست دادن بخشی از تمرینات پیش‌فصل و دیر اضافه شدن به تمرینات مجبور شد نیمکت‌نشینی را تجربه کند. بوتز فرانسوی به گلر اول آنتورپ تبدیل شد و این روند تا پیش از دیدار پنجشنبه‌شب برابر تاتنهام ادامه داشت. مرد شماره یک تیم ملی ایران مدتی نیز مصدوم شد تا با بدشانسی فرصت حضور در ترکیب این تیم بلژیکی را از از دست بدهد. سرانجام فرصتی که هفته‌ها انتظارش را می‌کشید از راه رسید و ایوان لکو تصمیم گرفت در آخرین دیدار مرحله گروهی لیگ اروپا از بیرانوند در ترکیب تیمش برابر شاگردان آقای خاص استفاده کند.

سایت «والفوت» بلژیک در فاصله چندساعت مانده به شروع این مسابقه انتخاب بیرانوند به‌جای بوتز را سورپرایز این لکو برای این دیدار عنوان کرده و نوشته بود: «سرمربی آنتورپ برای دیدار برابر تاتنهام تصمیم گرفته تا به دروازه‌بان فرانسوی خود استراحت بدهد و از علیرضا بیرانوند درون دروازه استفاده کند. این جابه‌جایی مهم‌ترین سورپرایز این مربی کروات برای دیدار امشب است. بیرانوند در این فصل هنوز شانس پوشیدن پیراهن تیمش را پیدا نکرده است و این نخستین بازی او برای آنتورپ محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد لکو تصمیم دارد بوتز را برای دیدار حساس روز یکشنبه آینده برابر بروژ در لیگ آماده نگه دارد و به همین دلیل این فرصت را در اختیار گلر ایرانی خود قرار داده تا برابر تاتنهام به میدان برود. بیرانوند در تابستان امسال در ازای مبلغی حدود 600 هزار یورو از تیم پرسپولیس ایران خریداری شد و حالا با گذشت چهارماه از نهایی شدن انتقالش و در ششمین دیدار آنتورپ در مرحله گروهی لیگ اروپا شانس بازی را به‌دست آورده است.»

بیرانوند اما از این شانس به‌خوبی استفاده کرد و اگر چه تیمش بازی را درنهایت با دو گل باخت، اما نمایش درخشان او درون دروازه آنتورپ سبب شد به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان زمین انتخاب شود و از سایت‌های مختلف نمره خوبی دریافت کند. عملکرد او به‌خصوص در نیمه ‌نخست بسیار مورد توجه قرار گرفت و شاید اگر ضربه کاشته عالی گرت بیل نبود، او می‌توانست با یک کلین‌شیت خاطره‌انگیز لندن را ترک کند.

دیدار رفت دو تیم در بلژیک با برتری دور از انتظار آنتورپ به‌پایان رسیده بود و ژوزه مورینیو در این دیدار به‌دنبال جبران آن شکست و همچنین گرفتن صدرنشینی از حریف نه‌چندان نامدار خود بود. آنتورپ در این مسابقه با کسب یک تساوی هم می‌توانست به‌عنوان تیم نخست گروه راهی مرحله بعد شده و انتظار حریف آسان‌تری را در دور حذفی داشته باشد، اما درنهایت این تاتنهام بود که به کمک ستاره‌های خود توانست در این دیدار خانگی به برتری برسد.

سایت اسکای‌اسپورتز به عملکرد بیرانوند در این دیدار نمره خوب 7 را داد و نوشت: «تاتنهام در همان نیمه‌نخست می‌توانست از میهمان خود پیش بیفتد، اما ضربه بازیکن این تیم توسط علیرضا بیرانوند به‌خوبی مهار شد تا دو تیم با تساوی به رختکن بروند. در نیمه‌دوم ضربه ایستگاهی زیبای گرت بیل را بیرانوند مهار کرد، اما در ریباند این وینیسیوس بود که سرانجام دروازه آنتورپ را گشود و شاگردان مورینیو در ادامه با ورود هری کین و سون هیونگ‌مین حملات بیشتری را ترتیب دادند و درنهایت با دو گل به برتری رسیدند.»

احتمال حضور در لیگ

شاید طبق آنچه رسانه‌های بلژیکی نوشته‌اند، لکو در این دیدار به گلر جوان و فرانسوی خود برای مسابقه حساس فردا برابر بروژ استراحت داده باشد، اما واکنش‌های عالی بیرانوند در این دیدار باعث شد خود را به‌عنوان مدعی جدی حضور در ترکیب اصلی آنتورپ مطرح کند و حالا کار این مربی کروات برای انتخاب گلر اصلی تیم سخت‌تر از قبل شده است.

سایت «والفوت» پس از این دیدار به تمجید از بیرانوند و نمایش او در این دیدار پرداخت و نوشته است: «هواداران ایرانی فوتبال برای یک هفته صفحات مجازی باشگاه آنتورپ را مورد هجوم خود قرار داده بودند و بالاخره تلاش‌های آنها نتیجه داد و قهرمان‌شان، علیرضا بیرانوند در ترکیب اصلی تیم برای دیدار برابر تاتنهام قرار گرفت. او در این مسابقه شب خوبی را پشت سر گذاشت و رضایت کادر فنی و هواداران تیم را به‌دست آورد. ورزشگاه تازه‌تاسیس تاتنهام شاید یکی از بدترین مکان‌ها برای انجام نخستین بازی رسمی برای باشگاه جدید یک بازیکن باشد. بیرانوند ماه‌ها منتظر فرصت برای نشان دادن توانایی‌هایش بود و سرانجام پنجشنبه‌شب این فرصت در اختیار این گلر 28 ساله قرار گرفت. او اگر چه 33 بازی ملی در کارنامه دارد و تجربه خوبی در رده ملی و باشگاهی کسب کرده، اما در اوایل مسابقه به‌نظر می‌رسید تحت‌تاثیر جو ورزشگاه قرار گرفته و در دو صحنه روی ارسال‌های بازیکنان حریف خروج‌ها اشتباهی داشت که می‌توانست برای دروازه‌اش خطرساز باشد. جدا از این اتفاقات، او درمجموع عملکرد خوبی در زمین بازی داشت و بارها با عکس‌العمل‌های خوب خود مانع از گلزنی بازیکنان حریف شد. او همچنین چندین‌بار با پرتاب‌های دست معروف خود هم‌تیمی‌هایش را در زمین حریف صاحب توپ کرد. استعدادی که بیرانوند از انجام یک بازی محلی به‌نام «دال‌پران» کسب کرده است که طی آن بازیکنان باید سنگ را با پرتاب دست به دورترین مکان ممکن پرتاب کنند. با این‌حال واکنش‌های خوب او درون دروازه باعث شد در نیمه‌نخست تاتنهام نتواند به گل برسد. به‌خصوص در اواخر نیمه‌نخست که فرصت خوبی در اختیار وینیسیوس قرار گرفت، اما خروج خوب بیرانوند این فرصت را از مهاجم حریف گرفت. روی ضربه کاشته گرت بیل هم بیرانوند واکنش خوبی نشان داد و توانست مانع از گل شدن آن شود اما در برگشت این گلر ایرانی بدشانس بود که وینیسیوس واکنشی سریع‌تر از خط دفاعی آنتورپ داشت و توانست توپ را به گل نخست تیمش تبدیل کند. او همچنین دوبار مانع از گلزنی سون، ستاره کره‌ای تاتنهام شد و به زیبایی شوت‌های وی را مهار کرد. فیلیپ جوس، روزنامه‌نگار بلژیکی عملکرد بیرانوند در این دیدار را «غیرمتعارف» توصیف و گرت ورهین نیز نمایش او در این مسابقه را ویژه ارزیابی کرده است. شاید هنوز زود باشد که بخواهیم درباره اینکه این گلر ایرانی به‌سرعت جای بوتز در ترکیب اصلی را خواهد گرفت، صحبت کنیم، اما به‌وضوح مشخص است که او توانایی‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند به گلری موفق در ترکیب این تیم تبدیل شود.»

لکو: تحت‌فشارها قرار نمی‌گیریم!

ایوان لکو، سرمربی آنتورپ حالا کار سختی برای انتخاب دروازه بان اول تیمش دارد و در پایان این دیدار در پاسخ به سوالی درباره استفاده از بیرانوند در این دیدار حساس گفت: «او در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت، چون لیاقت آن را داشت و توانایی‌های بسیار بالایی دارد. این تقصیر او نیست که ما دو دروازه‌بان خوب در ترکیب خود داریم. دوست ندارم این موضوع را خیلی بزرگ کنم. می‌دانم که فشار زیادی (از سوی ایرانی‌ها) برای بازی دادن به او وجود داشته، اما ما تحت‌فشار تصمیمات خود را نمی‌گیریم و از سوی دیگر بوتز هم در ماه‌های اخیر عملکرد خوبی درون دروازه تیم داشته است.»

بهترین گلر اروپا

بیرانوند از سایت سوفااسکورد نمره بسیار خوب 8 گرفت و به‌عنوان بهترین بازیکن تیمش در این بازی انتخاب شد. سایت هواسکورد نیز در ارزیابی فنی خود از این مسابقه به بیرانوند نمره 7/9 داد و او را در تیم منتخب هفته ششم این مسابقات نیز قرار داد تا در اولین حضورش در فوتبال اروپا عنوان بهترین گلر هفته لیگ اروپا را نیز کسب کند.

عملکرد خوب محرمی ناکامی سایر لژیونرها

در سایر دیدارهای این هفته لیگ اروپا صادق محرمی تنها لژیونر موفق مسابقات بود که در ترکیب تیمش حضور داشت و توانست بردی دیگر را با دینامو زاگرب تجربه کند. دینامو پیش از دیدار برابر زسکا مسکو صدرنشینی خود در گروهش را قطعی کرده بود، اما در این مسابقه تدارکاتی نیز نمایش خوبی ارائه کرد و موفق شد با نتیجه 3 بر یک میهمان خود را شکست داده و مقتدرانه راهی مرحله بعد این مسابقات شود. محرمی همچون دیدارهای اخیر این تیم کروات 90 دقیقه در پست مدافع راست به میدان رفت و از سایت هواسکورد نمره خوب 7 را دریافت کرد.

خنت بلژیک در ادامه نتایج ضعیف خود در این فصل ششمین دیدار خود در مرحله گروهی را نیز با شکست پشت‌سرگذاشت تا بدون امتیاز در قعر جدول گروه خود قرار بگیرد. میلاد محمدی در مصاف تیمش برابر هوفنهایم در ترکیب اصلی خنت حضور داشت، اما نتوانست مانع از شکست سنگین و 4 بر یک تیمش در این دیدار شود. البته محمدی در بین دو نیمه جای خود را به نوریو فورتونا داد و بابت 45دقیقه حضورش در این مسابقه نمره 6.4 از هواسکورد دریافت کرد.

آاک آتن نیز که امیدی برای صعود از گروهش نداشت، در زمین لسترسیتی انگلیس با دو گل شکست خورد. کریم انصاری‌فرد که تا دقیقه 66 این مسابقه در زمین حضور داشت، برابر مدافعان نامدار حریف ازجمله جانی اوانز کاری از پیش نبرد و در پایان نمره متوسط 6 را گرفت.

زوریا لوهانسک اوکراین نیز که هفته گذشته با درخشش اللهیار صیادمنش موفق شده بود لسترسیتی را شکست دهد، در زمین براگا با دو گل مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت. صیادمنش در این دیدار به‌دلیل مشکلات ویزا نتوانست تیمش را همراهی کند و شانس حضور در این مسابقه را از دست داد.

قرعه‌کشی مرحله یک‌شانزدهم نهایی این مسابقات روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها