کد خبر: 48931

پیامدهای شکست یونایتد و بارسا در لیگ قهرمانان

ترس سولشر، سردرگمی کومان

یدارهای سه‌شنبه‌شب لیگ قهرمانان اروپا با دو نتیجه نسبتا عجیب همراه بود. شکست منچستریونایتد و بارسلونا.

به گزارش «فرهیختگان»، دیدارهای سه‌شنبه‌شب لیگ قهرمانان اروپا با دو نتیجه نسبتا عجیب همراه بود. شکست منچستریونایتد و بارسلونا که البته درمورد دوم تنها به از دست رفتن صدرنشینی گروه منجر شد اما شاگردان اوله‌گنار سولشر با تسلیم شدن برابر لایپزیگ شانس صعود از گروه را درحالی از دست دادند که تا همین هفته قبل شانس اصلی صعود از این گروه بودند و از دو بازی آخر خود تنها نیاز به یک تساوی داشتند اما از رسیدن به آن باز ماندند. بارسا در ادامه فرصت جبران اشتباهاتش برابر یووه را خواهد داشت و اگرچه قرار گرفتن در رتبه دوم گروه باعث می‌شود در دور بعد با قرعه سخت‌تری روبه‌رو شوند، حداقل این شانس را دارند تا در مراحل حذفی حضور داشته باشند اما یونایتد راهی لیگ اروپا خواهد شد تا در این تورنمنت درجه دو به کار خود ادامه دهد.

مزد ترس

یونایتد مسابقات را با دو برد عالی آغاز کرد. برتری در زمین پاری‌سن‌ژرمن و سپس برد دور از انتظار 5 بر صفر برابر لایپزیگ، تیم سولشر را در موقعیت بسیار خوبی قرار داد اما ظاهرا قرار نیست نتایج پرنوسان یونایتد پایانی داشته باشد. آنها به باشاک‌شهیر باختند تا هواداران کمی نگران شوند اما برتری در مسابقه برگشت برابر این تیم ترکیه‌ای تا حد زیادی خیال آنها را از بابت صعود راحت کرده بود. تیم فقط یک امتیاز از دو بازی بعدی می‌خواست و البته هر دو مسابقه را باخت.

سولشر حالا بار دیگر خطر اخراج را به‌خوبی حس می‌کند. اتفاقی که در دوران حضورش روی نیمکت شیاطین سرخ بارها رخ داده و هر بار او با کسب چند نتیجه خوب باعث شده مدیران باشگاه از تصمیم خود منصرف شوند اما این‌بار ناکامی در لیگ قهرمانان می‌تواند برایش گران تمام شده و باعث برکناری‌اش شود. یونایتد در 20 دقیقه ابتدایی دیدار برابر لایپزیگ بسیار آشفته بود و با دریافت دو گل عملا کارش برای بازگشت به بازی آن هم در زمین حریف بسیار سخت شد.

سولشر در این دیدار 7 بازیکن با خاصیت دفاعی را در ترکیب تیمش قرار داد و از همان ابتدا مشخص بود که برای کسب تساوی به زمین حریف رفته است و همین احتیاط بیش از حد به‌جای اینکه به کمک او بیاید، خیلی زود به ضررش شد و در همان دقیقه 2 بازی گل نخست را دریافت کرد. سرمربی نروژی در این مسابقه سه مدافع کناری در ترکیب خود داشت اما عملا کناره‌های زمین را به حریف واگذار کرده بود. ناگلزمن به‌خوبی از این ضعف یونایتد استفاده کرد و ارسال 34 پاس بلند از سوی بازیکنان لایپزیگ در نیمه نخست نشان می‌دهد که او به‌خوبی از نقاط ضعف حریفش آگاه بوده است.

اشتباهات همیشگی در خط دفاعی و درون دروازه یونایتد به اتفاقی تکراری در دیدارهای اخیر این تیم تبدیل شده است و دیگر کمتر کسی از جاگیری اشتباه مگوایر یا لیندلوف در زمان حمله حریف تعجب می‌کند. سولشر اگرچه فصل پیش تیمش را در رتبه سوم لیگ قرار داد و نتایج قابل‌قبولی گرفت اما در لیگ قهرمانان آنها در 10 بازی اخیر خود 6 شکست داشته‌اند که روند بسیار ضعیفی برای سومین باشگاه ثروتمند فوتبال دنیا محسوب می‌شود.

هری مگوایر، کاپیتان یونایتد پس از این دیدار گفت: «در 20 دقیقه ابتدایی اصلا عملکرد خوبی نداشتیم و همین باعث شد 2 گل دریافت کنیم. ما در اواخر مسابقه شانس خوبی برای به تساوی کشاندن بازی داشتیم و تا آستانه زدن گل سوم هم پیش رفتیم اما درنهایت موفق نشدیم. دوست ندارم به‌دنبال بهانه برای توجیه این شکست باشم. 11 بازیکن در تیم حضور داشتند و به نظر باید مبانی اصلی فوتبال را یاد بگیریم. بازی را بسیار بد و ضعیف شروع کردیم و نتوانستیم برابر ارسال‌های آنها واکنش مناسبی داشته باشیم.»

در این میان، ستاره‌های سابق این تیم ازجمله پل اسکولز و ریو فردیناند به انتقاد از شیوه بازی تیم و شکست در این دیدار پرداختند اما فیل نویل، مدافع سابق این تیم و سرمربی تیم ملی بانوان انگلیس به حمایت از سولشر پرداخته و می‌گوید: «به نظر من بازی روز شنبه برابر منچسترسیتی می‌تواند در آینده او نقش بسیار مهمی داشته باشد. اگر یونایتد بتواند در دربی منچستر پیروز شود اتفاق بزرگی برای مربی و بازیکنان تیم خواهد بود و به نظرم سولشر می‌تواند در این تیم به کارش ادامه دهد. آنها در 30 دقیقه ابتدایی دیدار با لایپزیگ بسیار بد بازی کردند و برای این کار تنبیه شدند. به نظر تیم در گروهی بسیار بسیار سخت قرار گرفته بود و درنهایت نتوانست از آن صعود کند. حالا راهی لیگ اروپا می‌شوند و به نظرم باید روی این مسابقات تمرکز کرده و فاتح آن شوند. من تصور می‌کنم در داخل باشگاه تصمیم جدی برای برکناری سولشر وجود ندارد و برخلاف اخباری که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، آنها برنامه‌ای برای جانشینی او ندارند.»

یکی از اتفاقاتی که در آستانه این مسابقه حساس تمرکز این تیم را به هم زد، صحبت‌های مینو رایولا، مدیربرنامه‌های جنجالی پل پوگبا بود که عنوان کرد موکلش با یونایتد به پایان راه رسیده و عملا اخبار مربوط به جدایی او را تایید کرد. به این ترتیب رایولا بار دیگر حاشیه‌ای جدید برای یونایتد ایجاد کرد و باید دید سرنوشت این هافبک فرانسوی پرحاشیه در اولدترافورد نهایتا به کجا خواهد رسید.

از لالیگا تا لیگ قهرمانان

رویارویی دوباره مسی و رونالدو در زمین مسابقه یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات سه‌شنبه‌شب فوتبال اروپا بود که درنهایت با برتری رونالدو و یارانش به لطف دو گلی که این ستاره پرتغالی زد، همراه بود. بارسا در ادامه روند نزولی‌اش این‌بار در زمین خود با 3 گل به یوونتوس باخت تا پس از 38 بازی بار دیگر شکست خانگی در لیگ قهرمانان را تجربه کند.

رونالد کومان قرار بود تیم را از شرایط بحرانی نجات دهد اما این مربی هلندی نیز فقط درحال ثبت رکوردهای منفی برای باشگاه است. بارسا حالا در لیگ قهرمانان هم شکست را تجربه می‌کند و اگر خیلی زود فکری برای حل مشکلات تیم نشود در ادامه فصل با بحران بزرگ‌تری مواجه خواهند شد. افت مسی و مصدومیت ستاره‌هایی چون دمبله، پیکه و فاتی باعث شده آبی و اناری‌ها به‌دنبال راه‌حلی برای این بحران باشند که البته هنوز کومان نتوانسته به آن برسد.

آنتوان گریزمان با انتقاد از نمایش تیم برابر یوونتوس می‌گوید: «در نیمه نخست واقعا بازی بدی ارائه کردیم. انگیزه لازم را نداشتیم و در دوندگی، دفاع، حمله و همه‌چیز واقعا بد بودیم. وقتی ما نمایش ضعیفی داشتیم چه کسی باید به‌عنوان مقصر معرفی شود؟ باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم تا در بازی‌های آینده عملکرد بهتری داشته باشیم. تنها راه‌حل خروج از شرایط کنونی این است که در کنار هم تلاش کنیم و باور داشته باشیم که می‌توانیم به روزهای خوب‌مان برگردیم. روز یکشنبه آینده بازی مهمی را درپیش داریم و باید خودمان را برای ارائه یک بازی خوب آماده کنیم.»

بارسا از مدت‌ها پیش تلاش‌های خود برای حضوری موفق در بازار نقل‌وانتقالات زمستانی را آغاز کرده و به‌دنبال این است تا با خرید نفرات مدنظرش مشکلات خود را برطرف کند اما مشکل اصلی اینجاست که تیم با بحران مالی مواجه است و برای خرید نفرات جدید نیاز دارد برخی بازیکنان خود را به فروش برساند یا سراغ بازیکنان آزاد برود. این شرایط برای کومان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و تیمی که در سال‌های قبل به‌راحتی سراغ ستاره‌های گران‌قیمت فوتبال دنیا می‌رفت، حالا برای تامین هزینه خریدهای معمولی خود نیز با مشکل روبه‌رو است.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها