کد خبر: 48760

سرمربی تیم کشتی‌فرنگی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در گروه مرگ بودیم

می‌خواهیم پرچم دانشگاه را در باشگاه‌های جهان هم بالا ببریم

حضور در رقابت‌های باشگاه‌های جهان می‌تواند افتخار بزرگی برای دانشگاه‌ آزاد اسلامی باشد و امیدواریم با توجه به قدرت تیم‌مان درنهایت این اتفاق بیفتد و بتوانیم در رقابت‌های جهانی نیز پرچم دانشگاه آزاد اسلامی را بالا ببریم.

به گزارش «فرهیختگان»، در سال‌های اخیر نگاه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به ورزش کشتی و حضور پرقدرت در رقابت‌های لیگ برتر چه در رشته آزاد و چه در رشته فرنگی بسیار نگاهی حساس و همراه با جدیت بوده است که باعث‌شده نام این باشگاه میان کشتی‌گیران و سایر اهالی کشتی به‌عنوان یک تیم قابل احترام و همیشه مدعی مطرح باشد و حالا با صعود کشتی‌گیران باشگاه به مرحله نهایی لیگ برتر کشتی فرنگی، آنها ثابت کردند این احترام بیجا به دست نیامده و آنها لایق این احترام هستند. در همین خصوص با سرمربی این تیم تماس گرفتیم و نظرش را درخصوص این رقابت‌ها و رساندن تیمش به مرحله نهایی جویا شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجید رمضانی را در ادامه می‌خوانید.

صعود تیم شما به مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی فرنگی اتفاق بسیار ویژه‌ای بود. این مسابقات را چگونه ارزیابی کردید؟

قبل از هرچیز باید این موفقیت را به مدیران دانشگاه آزاد و تمام خانواده دانشگاهی تبریک بگویم و درخصوص سوال شما باید این‌گونه شروع کنم که ما در برخی مسابقات با یک تیم طرف نبودیم و با یک استان می‌جنگیدیم و اگر در این رقابت‌ها نقشه‌ای را که از پیش برای رسیدن به موفقیت تعیین کرده بودیم با مشکل مواجه می‌شد قطعا امروز نام دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از تیم‌های صعودکننده به مرحله نهایی بین چهار تیم دیده نمی‌شد. هدف ما از روز اول این بود که به‌عنوان تیم دوم به مرحله نهایی برسیم در این راه سختی‌هایی را متحمل شدیم اما خدا را شکر که درنهایت توانستیم به تمامی اهداف خود دست پیدا کنیم. مقابل ایران‌مال از ترکیب اصلی خودمان استفاده نکردیم تا بتوانیم با شکست در این رقابت به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شویم. اما در این مسیر اگر مقابل صبای کردستان نمی‌توانستیم پیروز از میدان خارج شویم کارمان به‌شدت گره می‌خورد و شاید نمی‌توانستیم از این گروه صعود کنیم. خدا را شکر می‌کنم که برنامه‌ریزی‌هایمان درست بود و حالا در رقابت مرحله بعد هر نتیجه‌ای را که به دست بیاوریم قابل احترام و قابل دفاع خواهد بود چراکه ما با بودجه‌ای خاص پا به این رقابت‌ها گذاشتیم. رقبای ما چه در گروه خودمان و چه در گروه مقابل بودجه‌های هنگفتی را صرف بستن تیم‌هایشان کرده بودند و اصلا از این نظر با ما قابل قیاس نبودند هرچند در مقابل قدرت مالی تیم‌های رقیب ما هم از کشتی‌گیران خوب و کادرفنی بسیار بادانش و قوی استفاده کردیم که کار آنالیز را به‌خوبی روی تک‌تک کشتی‌گیران خودمان و تیم‌های رقیب انجام دادند و باعث شدند ما به این افتخار برسیم.

شاید حضور تیم ایران‌مال در گروه شما یک توفیق اجباری برای دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رفت چراکه حالا تا فینال این رقابت‌ها با این تیم پرمهره روبه‌رو نمی‌شوید.

اگر بخواهیم دقیق‌تر گروه خودمان را آنالیز کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تمام تیم‌های مدعی در گروه ما حضور داشتند و باید به این گروه نام گروه مرگ را اختصاص دهیم. شما نمی‌‌توانید صبای کردستان را نادیده بگیرید و دیدید که همین تیم درمقابل ایران‌مال موفق به کسب نتیجه مساوی شد که کسی فکرش را نمی‌کرد. کار در مرحله گروهی برای ما بسیار سخت‌تر بود و در چندجا هم با مشکلات بزرگی مواجه شدیم. در چند وزن ایراداتی را داشتیم که خدا را شکر توانستیم آنها را حل کنیم. تصور من بر این است که کار ما در رقابت‌های فینال به‌مراتب راحت‌تر از مرحله گروهی است. من به کشتی‌گیران خودم اطمینان کامل دارم و می‌دانم که آنها چه توانایی‌هایی دارند و می‌توانند چه کارهای بزرگی صورت دهند.

در نیمه‌نهایی قرار است با چه تیمی مواجه شوید و شناختی از این تیم دارید؟

قرار است برابر سیناصنعت ایذه که به‌عنوان تیم اول از گروه مقابل  به مرحله فینال رسیده است قرار بگیریم و خوب این تیم را می‌شناسیم. این تیم بارها توانسته در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های جهان تا مرحله فینال بالا برود و حتی مقام قهرمانی این رقابت‌ها را نیز به دست آورده است. سیناصنعت ایذه به‌همراه ایران‌مال دو تیمی هستند که معمولا فینال رقابت‌های باشگاه‌های جهان را برگزار می‌کنند و کادرفنی بسیار کاربلد قوی و باانگیزه‌ای را در خدمت دارند. این تیم هم از کشتی‌گیران بسیار خوب و ملی‌پوش بهره می‌برد و قطعا این موضوع کار را برای ما سخت می‌کند اما با حضور کشتی‌گیران جوان و نوجوان که انگیزه بسیار زیادی در رقابت‌های مرحله گروهی از خودشان به نمایش گذاشتند قطعا می‌توانیم از این میدان نیز سربلند خارج شویم و خودمان را به فینال برسانیم.

با توجه به برگزاری فشرده مسابقات و شرایط کرونایی کشور کم‌وکاستی در این رقابت‌ها به چشم آمد؟

در گذشته هم به‌دلیل مواردی خاص تجربه برگزاری بازی‌ها را به‌صورت متمرکز داشتیم اما شرایط کرونا شرایط بسیار خاصی بود که نه‌تنها ورزش کشتی بلکه تمامی ورزش‌ها را در دنیا با اختلال مواجه کرده و باعث شده تا حدودی آمادگی‌ها و شور و هیجان‌ها ‌کاهش پیدا کند. اما واقعا من هیچ کم و کاستی در این رقابت‌ها ندیدم و همین که سازمان لیگ توانست این رقابت‌ها را برگزار کند برای اهالی کشتی بسیار مهم و قابل احترام بود و همین موضوع باعث شد حتی اگر کم و کاستی در رقابت‌ها وجود داشت دیده نشود. البته مسابقات در دور رفت با کیفیت به‌مراتب پایین‌تر از رقابت‌های دور برگشت برگزار شد و دلیل اصلی آن هم این بود که کشتی‌گیران در مسابقات برگشت از لحاظ بدنی آمادگی بیشتری را کسب کرده بودند و اضافه شدن کشتی‌گیران خارجی و ملی‌پوشان تیم‌ها در رقابت‌های دور برگشت مزید بر علت شد که کیفیت این رقابت‌ها تا حدود زیادی بالا برود. ما باید به‌دنبال نقاط مثبت برگزاری این مسابقات برویم و این را بدانیم که گرفتن مجوز برگزاری رقابت‌های کشتی در این شرایط کرونایی کار چندان ساده‌ای نبود که سازمان لیگ برتر کشتی توانست آن را انجام دهد و حاصلش نیز معرفی شدن پدیده‌های بسیار زیادی در کشتی فرنگی بوده که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.

از حضور پدیده‌ها در رقابت‌های لیگ برتر کشتی صحبت کردید و در لابه‌لای صحبت‌هایتان نیز به حضور جوانان فرنگی‌کار در تیم دانشگاه آزاد اسلامی اشاره داشتید. کمی درخصوص این نفرات جوان و عملکردشان صحبت کنید.

موضوعی که برای ما از روز اول بستن تیم فرنگی دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت قرار داشت این بود که براساس اسم‌ها به‌دنبال بازیکن نرویم و از نفراتی استفاده کنیم که می‌توانند آینده کشتی فرنگی را تضمین کنند و با نگرش این موضوع که در آینده نزدیک تیم‌ملی قدرتمندی داشته باشیم نفرات‌مان را جذب کردیم. این نفرات را از بین جوانان و نوجوانانی انتخاب کردیم که اگر در این شرایط به‌حال خودشان رها می‌شدند قطعا استعدادسوزی کرده بودیم و شاید باعث می‌شد به‌دلیل مشکلات اقتصادی برای همیشه کشتی را کنار بگذارند. نفراتی که ما به خدمت گرفتیم سابقه کسب مقام قهرمانی و پنجمی رقابت‌های کشتی جهانی نوجوانان را در کارنامه داشتند و از آنها مقابل ملی‌پوشان بزرگسال کشورمان استفاده کردیم که برایشان انگیزه‌های بسیاری را ایجاد کرد و درمقابل نیز توانستند با قراردادی که با دانشگاه آزاد اسلامی بسته بودند مبلغی هرچند ناچیز را دریافت کرده و مشکلات اقتصادی خود را تا حدودی برطرف کنند. این موضوع باعث شد سرمربی محترم تیم‌ملی نیز به تعریف و تمجید از کشتی‌گیران دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد و از آنها به‌عنوان آینده کشتی فرنگی کشور یاد کند.

یکی دیگر از مواردی که در این رقابت‌ها مورد توجه قرار گرفت نکات اخلاقی بود که تیم دانشگاه آزاد اسلامی به آن پایبند بود.

بله، با توجه به اینکه ما از کشتی‌گیران نوجوان و جوانان زیادی در تیم استفاده می‌کردیم برای من بسیار اهمیت داشت موارد اخلاقی و انضباطی توسط آنها رعایت شود. به همین دلیل در اردوهایی هم که برگزار کردیم هر کشتی‌گیری به‌صورت ناخواسته مشکل انضباطی یا اخلاقی از خود نشان می‌داد با برخورد قاطع کادرفنی مواجه می‌شد، البته این برخورد برای نشان دادن خودمان نبود و می‌خواستیم آنها در این سن بدانند که در فضای حرفه‌ای کشتی باید چگونه رفتار کنند تا مبادا در آینده به‌دلیل همین مشکلات آسیبی به خودشان و کشتی کشور بزنند. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان باشگاهی که به علم و اخلاق معروف است تلاش خود را کرده که درکنار علم‌اندوزی ورزشکاران مسائل اخلاقی را نیز به آنها گوشزد کند و خوشحالیم که با رعایت این موارد توسط کشتی‌گیران یکی از تیم‌های بااخلاق رقابت‌های مرحله گروهی باشیم.

تیم شما چقدر شانس حضور در جام باشگاه‌های جهان را دارد؟

حضور در این رقابت‌ها می‌تواند افتخار بزرگی برای دانشگاه‌ آزاد اسلامی باشد و امیدواریم با توجه به قدرت تیم‌مان درنهایت این اتفاق بیفتد و بتوانیم در رقابت‌های جهانی نیز پرچم دانشگاه آزاد اسلامی را بالا ببریم.

مدیران دانشگاه آزاد در این رقابت‌ها با آن شکل که شما توقع داشتید همراه تیم فرنگی بودند و توانستند هر آنچه را که شما احتیاج داشتید دراختیارتان قرار دهند؟

جا دارد در ابتدا تشکر بسیار ویژه‌ای از دکتر لشگری و جناب آقای روحانی داشته باشم که در این مدت بسیار زحمت کشیدند تا ما با هیچ کم و کاستی‌ای روبه‌رو نباشیم و بتوانیم تمرکز خود را روی رقابت‌هایمان معطوف کنیم؛ ضمن اینکه مدیران ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی زحمات زیادی برای این موفقیت کشیدند. بابت تمام این تلاش‌ها و کمک‌ها از مدیران دانشگاه آزاد تشکر می‌کنم و قطعا اگر زحمت آنها نبود امروز دانشگاه آزاد اسلامی را در ورزش به‌عنوان یک باشگاه ریشه‌دار نمی‌شناختند.

برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی در شرایط کرونایی مشکلی را برای تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها ایجاد نکرد؟

قطعا مشکلاتی وجود داشت و از همه مهم‌تر این بود که بسیاری تلاش می‌کردند برای دانشگاه آزاد اسلامی در این رقابت‌ها مشکل و حاشیه ایجاد کنند. فعلا نمی‌خواهم در این خصوص صحبتی داشته باشم تا مبادا با دست خودم حاشیه را به تیم وارد کنم اما قطعا در پایان رقابت‌ها ساکت نمی‌نشینم و این موضوع را از طریق لازم پیگیری می‌کنم تا تمام مسائل برای اهالی کشتی مشخص شود.

به‌عنوان سوال آخر می‌خواهم از شما بپرسم که آیا برای مرحله نیمه‌نهایی به تقویت تیم می‌پردازید یا با همین نفرات ادامه می‌دهید؟

با توجه به اینکه قصد داریم با مشت بسته در رقابت‌های فینال حاضر شویم اجازه بدهید که فعلا در این خصوص هیچ صحبتی نداشته باشم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها