کد خبر: 48562

سرمربی ووشو دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: نیاز به جذب نفرات خوب داریم

خبر شروع لیگ بسیار خوشحال‌کننده بود

قرار است لیگ ووشو در بخش بزرگسالان برگزار شود و این موضوع ‌انگیزه دوباره‌ای شده برای خانواده ووشو که مدت زیادی است به‌دلیل شرایط خاص کشور از لحاظ ویروس کرونا مسابقه‌ای را برگزار نکرده‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، با اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور نسبت به ما‌ه‌های اخیر اوج گرفته و تعداد نفرات مبتلا و فوتی‌های به‌جا مانده از این ویروس پیشرفت چشمگیری داشته، می‌بینیم که شرایط ورزش کشور تغییر چندانی نداشته و ورزشکاران و کادرفنی تیم‌ها یاد گرفته‌اند که با ویروس کووید-19 زندگی کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر کمتری را متوجه خود و خانواده‌شان کنند. همین موضوع سبب‌شده ستاد مبارزه با کرونا در ورزش نیز سختگیری‌های خود را با شروع رقابت‌های لیگ رشته‌های مختلف کمتر کند و به آنها اجازه بدهد که با رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های خاص هر رشته، تمرینات، اردوها و رقابت‌های لیگ‌شان را برگزار کرده تا هم به‌لحاظ اقتصادی و هم آمادگی جسمانی شرایط بهتری داشته باشند و ورزش در کشور از حالت سکون خارج شود. فدراسیون ووشو نیز اعلام کرده که می‌خواهد لیگ تالو و ساندا را به‌صورت متمرکز برگزار کند تا بعد از مدت‌ها ووشوکاران کشور نیز یک‌خبر امیدوار‌کننده شنیده باشند و برای شروع این رقابت‌ها شمارش معکوس را آغاز کنند. با همین بهانه با سرمربی ووشو باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی تماسی گرفتیم تا از وضعیت این تیم و حضورشان در رقابت‌های لیگ کشوری اطلاعاتی کسب کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کیوان شیرآقایی را در ادامه می‌خوانید.

قرار است به‌زودی رقابت‌های لیگ به‌صورت متمرکز برگزار شود. وضعیت ووشوکاران دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است و آیا اقدامی برای آغاز این رقابت‌ها انجام داده‌اید؟

بله، قرار است لیگ ووشو در بخش بزرگسالان برگزار شود و این موضوع ‌انگیزه دوباره‌ای شده برای خانواده ووشو که مدت زیادی است به‌دلیل شرایط خاص کشور از لحاظ ویروس کرونا مسابقه‌ای را برگزار نکرده‌اند و همین دوری از تمرین و رقابت باعث شده بود که ‌انگیزه خود را از دست بدهند. بعد از این اعلام ما رایزنی خود را برای جذب نفرات جدید آغاز کردیم و با اینکه هدف اصلی‌مان حفظ شاکله اصلی تیم فصل قبل است و به بازیکنان جوان و پرتلاش فصل قبل خود اطمینان داشتیم، در برخی از اوزان با مصدومیت نفرات خود مواجهیم که ما را مجبور می‌کند از برخی بازیکنان فصل گذشته خداحافظی کنیم. از سوی دیگر با سایر بازیکنان فصل گذشته‌مان مدام در ارتباط هستیم تا با ارائه برنامه‌های تمرینی مناسب آنها را روی فرم نگه داریم و بتوانیم در آغاز تمرینات بازیکنان آماده‌تری را درخدمت داشته باشیم.

برگزاری لیگ به‌صورت متمرکز را چطور می‌بینید و آیا این نوع برگزاری فشرده برای شما مشکل‌ساز نمی‌شود؟

ما در گذشته هم تجربه برگزاری رقابت‌های ووشو را به‌صورت متمرکز داشته‌ایم و این موضوع چندان برایمان غیرعادی نیست. بارها رقابت‌ها را به‌صورت متمرکز در تهران پشت‌سر گذاشتیم اما تفاوتش با این نوع برگزاری این است که بازی‌ها در چندهفته برگزار می‌شد و فشاری به بازیکنان و کادرفنی وارد نمی‌شد ولی حالا باید در یک هفته بازی‌های رفت را پشت‌سر بگذاریم و رقابت‌های دور برگشت را هم در یک‌هفته برگزار می‌کنیم تا کمی برنامه‌ها فشرده شود. در این بین کار در بخش ساندا که مبارزه‌ای است، سخت‌تر است و ما باید حتما نفرات جایگزین خوبی برای بازیکنان اصلی داشته باشیم و نمی‌توانیم با اتکا به یک‌سری بازیکن ثابت وارد رقابت‌ها شویم. این مدل رقابت بیشترین فشار را به کادرفنی می‌آورد.

این سبک از رقابت قطعا مصدومیت‌های ورزشکاران را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود که سطح کیفی مسابقات هم پایین بیاید.

صددرصد همین‌طور است. البته این موضوع خاص رشته ورزشی ووشو نیست و شما در ماه‌های اخیر هر رقابتی را در ورزش دیده‌اید با افت کیفی مواجه شده و ورزشکاران ما نتوانسته‌اند به فرم پیش از شیوع این ویروس بازگردند. اما من اطمینان دارم که با برنامه‌ریزی می‌توان این مشکلات را مدیریت کرد و باید طوری پیش برویم که آنها در بالاترین سطح از آمادگی پای به رقابت‌ها بگذارند و قطعا قبل از شروع مسابقات یک اردوی خوب هم برگزار می‌کنیم که بازیکنان به‌صورت ناگهانی وارد رقابت نشوند و ریسک مصدومیت‌هایشان پایین بیاید.

ظاهرا تا آغاز سال جدید میلادی هیچ‌رقابت بین‌المللی برگزار نمی‌شود. این موضوع باعث نشده که نفرات برتر و ملی‌پوش شما با افت ‌انگیزه روبه‌رو شوند؟

قطعا دوری از رقابت ورزشکار را بی‌انگیزه می‌کند. ما در بخش بین‌المللی هم فعلا هیچ‌رقابتی را پیش‌رو نداریم و هنوز تکلیف رقابت‌های جهانی و آسیایی مشخص نشده است. همین موضوع بازیکنان را دچار سردرگمی کرده و آنها نمی‌دانند که باید تمرین جدی داشته باشند یا خیر. البته این روزها کل رقابت‌های بین‌المللی ورزش تحت‌تاثیر شرایط حاکم بر کشورها قرار دارد ولی فکر می‌کنم در ووشوی کشور برگزاری بازی‌های لیگ و همچنین رقابت‌های مجازی که توسط فدراسیون و دانشجویان برگزار می‌شود هم به دور نشدن ورزشکاران از این رشته ورزشی کمک کرده و باید تا بازگشت به شرایط عادی این مدل برنامه‌ها ادامه داشته باشد.

از مسابقات مجازی صحبت کردید. این رقابت‌ها به چه شکل است و آیا ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی هم در آن فعالیتی داشته‌اند؟

مسابقات مجازی در بخش تالو قابلیت خوبی داشته و با توجه به اینکه ورزشکاران اجرای فن می‌کنند و مبارزه‌ای نیست، می‌توانند رقابت خوبی را با یکدیگر داشته باشند و عملکرد آنها توسط داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نفرات برجسته به رقابت‌های کشوری راه پیدا می‌کنند. اما در بخش ساندا چون باید به‌صورت رقابتی انجام شود و فرم مبارزه‌ای دارد، رقابت‌ها چندان رونق نداشت. هرچند ورزشکارانی که در آن حضور داشتند باید از آمادگی خوبی برخوردار باشند که بتوانند در سایه زنی آن را به‌معرض نمایش بگذارند. در این رقابت‌ها همه ورزشکاران به غیر از ملی‌پوشان حضور داشتند و ما توانستیم هم در رقابت‌هایی که فدراسیون برگزار کرد و هم رقابت‌های دانشجویی نفرات برتر در مراحل پایانی داشته باشیم.

در پایان در این مورد که به‌عنوان یکی از سفیران ووشو انتخاب شده‌اید، صحبت کنید.

فدراسیون ووشو برای اینکه در بخش کنترل ویروس کرونا به کادر درمان کمک کند سفیرانی را برگزیده که آنها بتوانند با حضور در استان‌های خود، ورزشکاران و مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک و در خانه ماندن تشویق کنند. من هم در این اقدام همراه فدراسیون هستم و تلاش می‌کنم که به ریشه‌کن شدن این ویروس کمک کنم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها