کد خبر: 48417

گفت‌وگوی تازه انتشار یافته از وزیر خارجه

ظریف: روحانی به برجام عمل کرد، اوباما نه

وزیر امور خارجه گفت: من به بعضی ها می گویم ظریف نشان داد که می تواند به توافق هسته‌ای (برجام) عمل کند، اوباما نتوانست عمل کند. برخلاف آن که شما ادعا کردید، روحانی نشان داد می تواند عمل کند ما اوباما که خودش فرمانده کل قواست نتوانست.

به گزارش «فرهیختگان»،  یک گفت‌وگوی تازه انتشار یافته از وزیر خارجه که تقریبا دوماه قبل از انتخابات امریکا صورت گرفته نکات جالبی در خصوص نحوه عملکرد دولت باراک اوباما در برجام دارد.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با مجله «آگاهی‌نو» گفته است «به آقای سعود الفیصل گفتم اگر بخواهیم راجع به گذشته صحبت کنیم ما فهرست بلند بالایی داریم، علی‌القاعده شما هم دارید، می‌توانیم بنشینیم و تا روز قیامت راجع به گذشته صحبت کنیم. اما یک کار دیگر هم میتوانیم بکنیم، می توانیم راجع به آینده صحبت کنیم و همدیگر را امتحان کنیم»

وزیر خارجه حین توضیح منطق گفت‌وگو براساس قرارهای آینده گریزی به برجام می‌زند و می‌گوید «وقتی هم توافق هسته‌ای نهایی کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند ایران توانایی اجرایی کردن توافق را ندارد. در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی اتمی از جمله گزارش‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام منتشر شد، تاکید شده ایران توافق را اجرا کرد.»

او در ادامه گفته‌ است «من به بعضی ها می گویم که اتفاقاً ظریف نشان داد که می تواند عمل کند، اوباما نتوانست عمل کند. برخلاف آن که شما ادعا کردید، روحانی نشان داد می تواند عمل کند اما اوباما که خودش فرمانده کل قواست نتوانست. مصوبات برخلاف برجام در دوره آقای اوباما آمد و بعد از دوره ایشان در دوره آقای ترامپ هم آمد.»

ظریف در بخشی دیگر در تحلیلی مفصل از برجام هدف اصلی این توافق را خروج ایران از «پروژه امنیتی‌سازی» عنوان می‌کند و دست آخر تاکید می‌کند «حوزه های دیگر هم مهم بوده و نشان داده امریکا عهدشکن است و نمی‌شود به آن اعتماد کرد که اینها هم مزایایی است که ما از برجام بدست آوردیم.»

مرتبط ها