کد خبر: 48299

صدیقی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: روی رشته‌های گروهی باید بیشتر از رزمی حساس باشند

لیگ ووشو را به‌طور متمرکز برگزار می‌کنیم

رئیس فدراسیون ووشو گفت: درخصوص رقابت‌های لیگ نیز در نظر داریم با دریافت مجوزهای لازم لیگ ووشو را نیز به صورت متمرکز برگزار کنیم که البته این موضوع با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی و انجام تست‌هایPCR کرونا انجام می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان»،   با اوج گرفتن شیوع بیماری کرونا در کشور باز هم ادامه فعالیت‌های رشته‌های ورزشی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و در این بین تنها فوتبال است که به دلیل برنامه‌های فشرده پیش رو و البته با رعایت پروتکل‌های سفت و سخت بهداشتی کار خود را ادامه می‌دهد و حتی این روزها بحث درخصوص تعطیلی این رشته ورزشی هم به صورت داغ در رسانه‌ها و همچنین مسئولان حوزه سلامت پیگیری می‌شود. در بین همه رشته‌های ورزشی، رشته‌های رزمی که در آن امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و ورزشکاران این رشته به صورت تن به تن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند بیش از سایر رشته‌ها مورد توجه مسئولان ستاد مبارزه با کرونا قرار دارند و می‌بینیم که رقابت‌های رزمی در کشور یا در حالت تعلیق قرار دارد یا با رعایت بسیاری از موارد بهداشتی و به صورت فشرده ادامه حیات می‌دهند. در بین رشته‌های رزمی، ووشو به دلیل اینکه در المپیک حضور ندارد و استرسی را از این بابت تحمل نمی‌کند، با آرامش بیشتر و در نظر گرفتن سلامت بازیکنان و سایر اعضای تیم‌ها کار خود را دنبال می‌کند و عجله‌ای برای شروع رقابت‌ها و اردوهایش ندارد. با این حال رئیس فدراسیون ووشو می‌گوید این مسائل باعث نشده که فعالیتی نداشته باشند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیرحسین صدیقی را در ادامه می‌خوانید.

 ووشو در اوضاع کرونایی فعلی چه شرایطی دارد و آیا فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند؟

به‌خاطر وضعیت فعلی اکثر رویدادهای ووشو در دنیا به تعویق افتاده و ما تا سال 1400 هیچ رقابت بین‌المللی را در پیش نخواهیم داشت. اما این موارد باعث نشده که ما از رسالت خود در توسعه ورزش قهرمانی و البته توجه موارد همگانی غافل شویم و در 4، 5 ماه گذشته فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم. در بخش قهرمانی در طول 5 ماه گذشته حدود 180 دوره آموزشی برگزار کردیم تا بینش و سطح دانش افراد مرتبط با ووشو را بالا ببریم. در بحث همگانی هم ما با توجه به شرایط سخت ویژه‌ای که کادر درمان در کشور دارد همایش بزرگی را در این حوزه برگزار کردیم و حتی از این همایش کتابی را گردآوری کرده و به دست مردم رساندیم. این همایش با نام ووشو سلامت برگزار شد و تعداد قابل توجه‌ای شرکت‌کننده داشت. همچنین طرحی را در دستور کار قرار داده‌ایم که انتخاب سفیران ووشو است و در آن از مربیان، بازیکنان و فعالان ووشو استفاده می‌کنیم.

این طرح سفیر ووشو به‌صورت فرهنگی دنبال می‌شود یا اینکه اهداف ورزشی هم دارد؟

این سفیران هم در حوزه فرهنگ و هم ورزش اهداف فدراسیون را دنبال می‌کنند. ما از هر استان 10 مربی خانم و آقا دعوت کرده‌ایم که در مرحله اول 300 نفر حضور پیدا می‌کنند و آموزش‌هایی را می‌بینند و هرکدام از آنها نیز موارد آموزشی را به 10 نفر دیگر یاد می‌دهند.

فعلا خبری از شروع فعالیت‌های ووشو در کشور نیست و قصدی برای آغاز رقابت‌های لیگ ندارید؟

ما یک دوره مسابقات مجازی ووشو را برای تمامی علاقه‌مندان به ووشو برگزار کردیم که در آن افراد یک دقیقه از حرکات ووشو خود ویدئو تهیه کرده و برای ما ارسال کردند و ما با بررسی این فایل‌های تصویری نفرات برگزیده را انتخاب کردیم و از آنها تجلیل به عمل آوردیم. حالا هم قصد داریم یک دوره مجازی دیگر برگزار کنیم که البته مرحله دوم آن است و در مرحله اول مسابقات بین افراد ووشوکار هر استان بود و در این مرحله رقابت‌ها بین استانی برگزار می‌شود. این رقابت‌ها را نیز تا پانزدهم آذرماه به سرانجام می‌رسانیم و تلاش می‌کنیم تا پایان آذر نتایج آن را نیز اعلام کنیم. درخصوص رقابت‌های لیگ نیز در نظر داریم با دریافت مجوزهای لازم لیگ ووشو را نیز به صورت متمرکز برگزار کنیم که البته این موضوع با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی و انجام تست‌هایPCR  کرونا انجام می‌شود و هر ورزشکار و مربی که پاسخ تستش منفی باشد می‌تواند در رقابت‌ها حضور پیدا کند.

ظاهرا نگاه‌های مسئولان ستاد مبارزه با کرونا در ورزش بیشتر معطوف به رشته‌های رزمی است و حساسیت بیشتری در صدور مجوز به این رشته‌ها به خرج می‌دهند.

بله. متاسفانه همین‌طور است و درباره رشته‌های برخوردی بیشتر سختگیری می‌کنند با اینکه ورزش‌هایی که ازدحام بیشتری در آن وجود دارد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. اما درکل ما تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستیم و هر تصمیمی که بگیرند را اجرا می‌کنیم.

کمی هم درخصوص شرایط تیم ملی بگویید.

این روزها مربیان ما به صورت دائم با بازیکنان ملی‌پوش در تماس هستند و تمرینات و شرایط شان را پیگیری می‌کنند. ما چندی قبل توانستیم اردوهایی را با حضور 130 تا 140 ورزشکار برگزار کنیم اما با توجه به اینکه هیچ ابلاغیه‌ای از سوی فدراسیون جهانی ووشو برای برگزاری رقابت‌های بین‌المللی صادر نشده فعلا کارمان رسمیت پیدا نکرده است. اما فکر می‌کنم که تا پایان سال میلادی تکلیف مسابقات آسیایی و جهانی روشن شود تا ما هم بتوانیم کار جدی خود را آغاز کنیم.

 *‌نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها