کد خبر: 48238

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سرای نوآوری گردشگری در دانشگاه آزاد استان لرستان راه‌اندازی می‌شود

بهاروند گفت: باتوجه به پتانسیل‌های استان درنظر است که سرای نوآوری گردشگری در استان لرستان راه‌اندازی شود و بدین‌منظور مکاتبات لازم با معاونت محترم تحقیقات، فناوری و نوآوری سازمان مرکزی انجام شده است و درحال تدوین برنامه کاری آن هستیم.

به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان لرستان دارای 132 آزمایشگاه و 95 کارگاه هستند و همچنین ظرفیت بسیار بالایی برای انجام کارهای آزمایشگاهی و کارگاهی دارند. از این تعداد هفت آزمایشگاه تحقیقاتی بوده و دستگاه‌های با تکنولوژی بالا در آنها مستقر است که خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها و موسسات ارائه می‌دهند. همچنین برای پنج آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی لرستان گواهی همکار استاندارد صادر شده است که آزمایشگاه‌های بتن آماده، آجر رسی، سنگدانه‌های بتن، محصولات، فرآورده‌های غذایی و تجزیه بافت موفق به دریافت گواهی همکار استاندارد شدند. به این بهانه با سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و رضا میردریکوند، معاون پژوهش و فناوری واحد خرم‌آباد و رئیس شورای پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی یکی از اهداف مدنظر دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر بوده است. در این راستا در سال 99 چه اقداماتی در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان صورت گرفته است؟

همان‌طور که استحضار دارید، یکی از ماموریت‌های دانشگاه انجام پژوهش‌ها و تحقیقات تقاضامحور است. در این زمینه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان در سنوات گذشته طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی مختلفی را برای سازمان‌ها و ادارات استان انجام داده و نتایج آنها را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کرده‌اند. در سال‌جاری نیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد تاکنون 6 طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی را عقد قرارداد کرده و درحال انجام هستند. همچنین باتوجه به اینکه مراکز رشد واحدهای استان فعال بوده، از تمام ایده‌های فناورانه که قابلیت تبدیل به محصول را داشته باشند، حمایت می‌کنند. به‌طور کلی فعالیت در حوزه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان زمان‌بر بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت از ایده‌ها دارد. طبیعتا همه ایدهای ارائه‌شده به محصول منجر نمی‌شوند. از سنوات قبل کار در این زمینه در واحدهای استان شروع شده است و به‌تدریج برخی از هسته‌ها و واحدهای فناور در استان محصولات خود را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه خواهند داد که می‌توان به تولید انواع نانوپودرها، تولید غذای آبزیان، تولید اسپری‌ها و ژل ضدعفونی‌کننده، تولید پماد درمان عفونت‌های زنان و موارد دیگری که در آینده در مراکز رشد استان نمونه اولیه آنها ساخته خواهد شد، اشاره کرد. بنابراین انتظار این است که حمایت‌های لازم در این خصوص افزایش یابد. امروزه دانشگاه آزاد اسلامی جهت پذیرش ایده‌های فناورانه با رقبای جدی روبه‌رو است و این مراکز حمایت‌های بیشتری نسبت‌به دانشگاه آزاد انجام می‌دهند. برخی بخشنامه‌های موجود درخصوص حمایت از ایده‌های فناورانه مربوط به سنوات قبل هستند و میزان و مبالغ حمایتی اندک است که انتظار می‌رود با به‌روز کردن این بخشنامه بتوانیم ایده‌های بهتری را جذب کرده و به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم تا موجبات اشتغال جوانان این مرزوبوم فراهم شود و در تولید محصولات دانش‌بنیان سهیم باشیم.

برای نیمه دوم سال چه برنامه‌هایی در این حوزه درنظر دارید؟

 باتوجه به ظرفیت‌های خالی و کمبود فضاهای نگهداری محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و باغی و پتانسیل‌های استان، و همچنین استفاده از املاک و فضاهای بلااستفاده دانشگاه و تبدیل‌به احسن کردن آنها دو طرح اقتصادی احداث سردخانه در واحدهای خرم‌آباد و بروجرد درحال پیگیری است و تاکنون اقدامات خوبی درجهت احداث آنها انجام شده است که امیدوارم بتوانیم سال آینده از این طرح‌ها بهره‌برداری کنیم. همچنین باتوجه به امکانات مزرعه‌ای و سوله‌های پرورش دام که در مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد وجود دارد و استفاده علمی و دانش‌محور از این امکانات طرح بهبود ژنتیکی افزایش کمی وکیفی گوشت قرمز گوسفندان بومی ایران تهیه شده که بعد از طرح در کمیسیون دائمی و شورای اقتصاد استان برنامه کاری آن جهت تصویب به معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سازمان ارسال شده است.

یکی از نگاه‌ها و رویکردهایی که دانشگاه آزاد اسلامی در این چندماه اخیر داشته، تنظیم فعالیت‌ها و جهت‌دهی به فعالیت‌های دانشگاهی براساس پتانسیل‌های مناطق مختلف کشور بوده است. باتوجه به این پتانسیل‌ها چه فعالیت‌های جدیدی در سطح دانشگاه آزاد استان لرستان تعریف خواهد شد؟

همان‌طور که استحضار دارید، لرستان را سرزمین کوه‌های سربه‌فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصربه‌فرد، تالاب‌های بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامیده‌اند؛ جایی‌که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت‌وار ایران اسلامی را در خود جای داده است. موقعیت ویژه لرستان ازنظر مناظر طبیعی، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر جاذبه‌های گردشگری، آن را به استانی با پتانسیل‌های فراوان جهت گردشگری تبدیل کرده است. علاوه‌بر این، موقعیت ویژه استان برای ارتباط شمال، جنوب، شرق و غرب می‌تواند زمینه جذب بسیاری از مسافران عبوری از این استان را فراهم آورد. باتوجه به این توضیحات و پتانسیل‌های استان درنظر است که سرای نوآوری گردشگری در استان راه‌اندازی شود و بدین‌منظور مکاتبات لازم با معاونت محترم تحقیقات، فناوری و نوآوری سازمان مرکزی انجام شده است و درحال تدوین برنامه کاری آن هستیم تا ان‌شاءالله پس از تصویب مراحل اجرایی آن را شروع کنیم.

فروردین سال گذشته وقوع سیل در استان لرستان خسارات مختلفی را به‌بار آورد. درخصوص این واقعه چه تحقیقاتی صورت گرفت و به چه نتایجی انجامید؟

درخصوص سیل پلدختر در همان روزهای وقوع سیل با دستور دکتر طهرانچی، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های استان همگام با سایر ادارات و نهادهای مردمی وارد عمل شدند، به‌طوری‌که قسمتی از پاکسازی شهر از گل‌ولای به‌عهده واحدهای استان گذاشته شد و در این زمینه سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز به کمک استان شتافته و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند. مطالعه علل وقوع سیل و ترسیم چشم‌انداز آینده در این‌خصوص (راه‌های مقابله و پیشگیری از کاهش خسارات) در استان در دستورکار قرار گرفت و بدین منظور کارگروه‌های مختلفی جهت تدوین کتاب خسارات وارده سیل فروردین‌ماه 1398 تشکیل و این کتاب توزیع شد.

علاوه‌بر این، موضوع پایش استان به سیل و بازسازی پس از آن، تعیین شده است که در این زمینه نیز فعالیت جهت تدوین نظام موضوعات استان با محوریت موضوع فوق آغاز شد. کارگروه‌های هفت‌گانه با حضور اعضای هیات‌علمی و افراد صاحب‌نظر از دیگر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شدند و کار تدوین نظام موضوعات استان نیز درحال اتمام است و به‌زودی دراختیار دبیرخانه پایش جهت درج در سامانه پژوهشیار قرار خواهد گرفت.

 * نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها