کد خبر: 47980

علیزاده‌طباطبایی، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مدیریت کرونا باید به‌عنوان یک معضل ملی در مجمع تشخیص طرح و آنجا تصمیم‌گیری شود

ستادملی مقابله با کرونا جایگاه قانونی ندارد. درنتیجه تصمیمات آن ضمانت اجرایی ندارد ولی اگر در مجمع مطرح شود جایگاه قانونی و ضمانت اجرایی دارد. من فکر می‌کنم تنها راه همین است.

به گزارش «فرهیختگان»، محمود علیزاده‌طباطبایی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با ابعاد حقوقی سستی‌های دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در مدیریت این بیماری در کشور به «فرهیختگان» گفت: متاسفانه هماهنگی کامل بین نهادهای تصمیم‌گیر وجود ندارد. در خیلی از تصمیم‌ها مبنای قانونی نداریم ولی بهترین راه برای بهبود وضعیت موجود این است که موضوع به‌عنوان معضل در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود و یک راه‌حلی پیدا شود و آن راه‌حل به تایید مقام معظم رهبری برسد و ابلاغ شود. این لازم‌الاجراست و هیچ‌کسی نمی‌تواند در مقابل آن مقاومت کند وگرنه الان با اینکه ستاد کرونا را مقام رهبری تاکید کردند از آن تبعیت شود ولی تبعیت نمی‌کنند. حتی رده‌های پایین تبعیت نمی‌کنند و ضمانت اجرایی برای کسانی که تبعیت نمی‌کنند، وجود ندارد. اگر در یک مرجعی همچون مجمع تشخیص به‌عنوان معضل نظام مطرح شود قابل‌حل است.

وی بیان داشت: روزانه آمار می‌دهند 450 نفر کشته می‌شوند یعنی روزانه دو هواپیما سقوط می‌کند. ستاد جایگاه قانونی ندارد. درنتیجه تصمیمات آن ضمانت اجرایی ندارد ولی اگر در مجمع مطرح شود جایگاه قانونی و ضمانت اجرایی دارد. من فکر می‌کنم تنها راه همین است چون متاسفانه مملکت ما منضبط نیست و هرکسی کار خود را انجام می‌دهد ولی اگر آنجا تصویب شود و اراده پشت آن باشد همه با هم ملزم می‌شوند تا اجرا کنند. وقتی عملی ضمانت اجرا نداشته باشد، کسی هم پاسخگو نیست.

 

اخبار مرتبط:

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به «فرهیختگان» خبر داد
ایده وزارت بهداشت محدودیت‌های بیشتر نبود
 
رسول کوهپایه‌زاده، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
برخی افعال یا حتی ترک فعل مسئولان دولتی مستقر در ستاد ملی کرونا می‌تواند مصداق فعل مجرمانه قتل شبه‌عمد باشد
 
الهام امین‌زاده، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مرتبط ها