کد خبر: 47973

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اگر براساس پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها طرح فعلی اصلاح شود نظر شورای نگهبان تامین می‌شود

شریعتی گفت: گمان می‌کنم اگر براساس پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طرح معیشتی مجلس اصلاح شود، نظر شورای نگهبان هم تامین می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان»، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تحلیل چرایی رد طرح معیشتی مجلس از سوی شورای نگهبان پرداخت.  پس از اینکه شورای نگهبان طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به‌دلیل بار مالی آن رد کرد، سراغ نمایندگان موافق و مخالف این طرح رفتیم.  مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

درخصوص طرح کمک معیشتی که شورای نگهبان رد کرده است، ارزیابی شما چیست؟ با توجه به اینکه این طرح از سوی شورای نگهبان با این استدلال رد شده که بار مالی برای دولت زیاد است و نمی‌تواند آن را تقبل کند، به نظر شما راه‌های جایگزین چیست و تکلیف این طرح چه خواهد شد؟

زمان بررسی این طرح دو سری پیشنهاد در مجلس مطرح بود، یک دسته پیشنهادی است که نهایتا از سوی کمیسیون برنامه‌وبودجه نهایی شد و به صحن علنی آمد و رای‌گیری شد.

پیشنهادهای منابع از سوی مرکز پژوهش‌ها کاملا غیرتورمی و جدید است

یک دسته پیشنهاد هم مبتنی‌بر نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها بود که منابعی را پیشنهاد دادند که پیشنهادهای منابع از سوی آنها کاملا غیرتورمی و مبتنی‌بر منابع جدید غیرمرتبط با برنامه بودجه و قانون بودجه سالانه است. البته پیش‌بینی می‌شد دسته اول منابع با اشکال مواجه شود و ظاهرا اکنون مسیر به‌سمت اصلاح منابع این طرح رفته است که بر پایه پیشنهادهای مرکز پژوهش‌هاست.

اگر براساس پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها طرح فعلی اصلاح شود، نظر شورای نگهبان تامین می‌شود

البته گزارش آن نیز منتشر شده و در دسترس همه است، ازاین‌رو گمان می‌کنم اگر براساس آن مبنا طرح فعلی مجلس اصلاح شود، نظر شورای نگهبان هم تامین می‌شود.
 
اصلاح این طرح چه زمانی صورت می‌گیرد؟

باید روال این طرح طی شده و رسما به مجلس اعلام شود و سپس به کمیسیون برود و کمیسیون نیز اصلاحات مدنظر شورای نگهبان را انجام می‌دهد.

امیدواریم طرح اصلاح‌شده در سریع‌ترین زمان ممکن آماده اجرا شود

پس از این روال طرح به صحن می‌آید و گزارش کمیسیون مجددا در صحن به رای گذاشته می‌شود و بعد از تامین نظر شورای نگهبان، ان‌شاءالله مجددا ارسال می‌شود و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاحات مدنظر انجام و آماده اجرا شود.

 درخصوص منابع هم به‌صورت شفاف بیان می‌کنید، طرحی که مجلس برای بحث تراکنش‌ها داشت و دولت‌ مصادره کرد، چگونه جبران خواهد شد؟

درحال‌حاضر هنوز کمیسیون تشکیل جلسه نداده است و بنده نیز عضو این کمیسیون نیستم ولی طبق آنچه خبر دارم همان گزارشی که مرکز پژوهش‌ها منتشر کرده و گزارش آن نیز در دسترس همه است، عمل خواهد شد.

منابع دیگری غیر از تراکنش بانک‌ها ازجمله تعرفه کالاهای وارداتی مطرح است

منابع دیگری غیر از تراکنش‌ها ازجمله تعرفه کالاهای وارداتی که با ارز نیمایی بود، تعرفه گمرکی و ارز 4200 تومانی مطرح و این پیش‌بینی شده بود این تعرفه‌ها نیمایی شود. بنابراین مرکز پژوهش‌ها دو یا سه پیشنهاد داشته است که پیگیری خواهد شد.  برخی نمایندگان پیشنهادهای دیگری ازجمله بحث حذف یارانه انرژی فولادسازی‌ها را داشتند، چراکه قیمت تمام‌شده آنها بیشتر از قیمت جهانی ارائه می‌شود و رانت قیمتی زیادی در آنجا وجود دارد. بنده هم پیشنهادهایی ثبت کردم که در زمان مقتضی مطرح خواهم کرد.

 

اخبار مرتبط:

 

مرتبط ها