کد خبر: 47914

گزارش «فرهیختگان» از اردوکشی جمهوری‌خواهان در پایتخت آمریکا و تلاش ترامپ برای تخریب نهادهای ملی و جلب وفاداری نظامیان

راهپیمایی نه چندان سکوت در واشنگتن

آنگونه که ستاد انتخاباتی جمهوری‌خواهان اعلام کرده است با فراخوان رئیس‌جمهور آمریکا واشنگتن دی‌سی، پایتخت این کشور در ظهر شنبه به‌وقت محلی شاهد برگزاری راهپیمایی طرفداران ترامپ است.

به گزارش «فرهیختگان»، هرچه آرای الکترال جو بایدن در آمریکا بالاتر می‌رود درسوی دیگر دونالد ترامپ با دست زدن به اقدامات خاص ابزارهای قدرتش را افزایش می‌دهد. براساس گزارش رسانه‌ها، بایدن تعداد الکترال‌هایش را به 306رای از مجموع ۵۳۸ رای الکترال رسانده و ترامپ نیز 232الکترال کسب کرده است. بایدن 36الکترال بیشتر از 270رای الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات به دست آورده و 74رای با رقیب خود فاصله دارد.

این فاصله در آرا اما نتوانسته فاصله ترامپ از قدرت را بیشتر کند بلکه رئیس‌جمهور آمریکا از ترس خارج‌شدن از کاخ‌سفید می‌کوشد بر قدرت خود بیفزاید. او درحال اخراج سران نظامی-اطلاعاتی آمریکا و جایگزینی آنها با افراد وفادار به خود است و همزمان هوادارانش را برای اردوکشی‌های خیابانی به میدان فراخوانده است. میان گروه‌های هوادار ترامپ، شبه‌نظامیان نژادپرست سفیدپوست حضوری پررنگ دارند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین هرروز بر دامنه اتهامات خود علیه نظام انتخاباتی آمریکا و دموکرات‌ها افزوده و آنها را به تقلب متهم می‌کند. ترامپ که فکر می‌کرد به‌دلیل عملگرایی بالایش خواهد توانست با حیله از دور خارج کردن آرای پستی رقبای دموکراتش را از پا درآورد، پس از برگزاری انتخابات متوجه شد جناح مقابل او بیش از آنچه فکر می‌کرده قدرتمند است. رئیس‌جمهور آمریکا این نکته را پس از تقلب‌های گسترده صورت‌گرفته به‌نفع رقیب دموکرات خود به‌خوبی دریافت. ترامپ نه‌تنها نتوانست با حیله آرای پستی را از دور خارج کرده و با مهندسی آرا مجددا به کاخ‌سفید راه یابد بلکه دموکرات‌ها از همان راه برگه‌های رای تقلبی بی‌شماری را وارد فرآیند انتخابات کردند.

او که احساس می‌کند رودست بزرگی خورده است کماکان روی تقلب اصرار دارد. دونالد ترامپ روز جمعه در مصاحبه‌ای با «واشنگتن‌اگزمایر» به‌صراحت گفت: «هرگز علیه من شرط‌بندی نکنید.» او در جریان این مصاحبه مدعی شد هنوز فرصت پیروزی در انتخابات از طریق بازشماری آرا و پیگیری دعاوی حقوقی در دادگاه‌ها برای او وجود دارد.

ترامپ از تریبون این رسانه آمریکایی با بیان اینکه «می‌تواند دو یا سه هفته دیگر انتخابات را به‌نفع خود تغییر دهد» به دیگران فهماند حالاحالاها باید منتظر نتیجه نهایی انتخابات بمانند و جنگ را تماشا کنند. ادعای ترامپ درباره اینکه تا سه هفته دیگر شاید بتواند پیروز شود به آن معناست که تا سه هفته دیگر اوضاع در آمریکا به همین منوال بوده و راهپیمایی‌های خیابانی، درگیری‌ها، آغاز نشدن فرآیند انتقال قدرت و رهاشدگی امور همچنان ادامه خواهند داشت. در تفسیری وحشتاک‌تر می‌توان این مساله را برداشت کرد که بازه زمانی مشخص‌شدن نتایج حتی می‌تواند بیشتر از 3هفته نیز باشد زیرا او به‌طور تقریبی گفته تا 3هفته دیگر در انتخابات پیروز می‌شود پس از این زمان درصورت عدم تثبیت پیروزی ترامپ بیشتر نیز خواهد شد.

اردوکشی انتخاباتی جمهوری‌خواهان در واشنگتن

آنگونه که ستاد انتخاباتی جمهوری‌خواهان اعلام کرده است با فراخوان رئیس‌جمهور آمریکا واشنگتن دی‌سی، پایتخت این کشور در ظهر شنبه به‌وقت محلی شاهد برگزاری راهپیمایی طرفداران ترامپ است. گرچه از تعداد حامیان رئیس‌جمهور آمریکا در این راهپیمایی تخمینی به‌دست نیامده است اما کارشناسان درباره حضور راستگرایان افراطی در این تظاهرات ابراز نگرانی کرده‌اند. تارنمای هیل، ارگان کنگره آمریکا در این رابطه نوشت: «مجموعه گسترده‌ای از گروه‌های تند افراطی و حامیان ترامپ درطراحی حضور در خیابان‌های پایتخت و در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نقش دارند.» این رسانه در ادامه از احتمال درگیری میان موافقان و مخالفان ترامپ در جریان این راهپیمایی خبر داده و نسبت به تبدیل شدن این اعتراضات به خشونت هشدار داد.

دونالد ترامپ در پیامی توئیتری با ابراز خوشحالی از تجمعات طرفدارانش درسراسر کشور در اعتراض به نتایج انتخابات حمایت آنان از خود را باعث دلگرمی توصیف کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در همین رابطه خطاب به طرفدارانش نوشت: «دیدن تمامی این حمایت‌های فوق‌العاده دلگرم‌کننده است به‌خصوص راهپیمایی‌های خودجوشی که درتمامی کشور برپا هستند ازجمله راهپیمایی بزرگی که فردا در واشنگتن برگزار می‌شود.» ترامپ همچنین از قصد خود برای حضور در اعتراضات ضد نتایج انتخابات خبر داد و گفت: «ممکن است حتی (فردا) تلاش کنم در آنجا توقفی کنم و سلامی بدهم.» این تجمع ازسوی جمهوری‌خواهان راهپیمایی میلیونی «آمریکا را دوباره عالی کن» نام گرفته است و قرار است در جریان آن معترضان از مرکز پایتخت به‌سمت دیوان‌عالی آمریکا تظاهرات کنند. گروه‌های شبه‌نظامی سفیدپوست نیز از حضور خود در این راهپیمایی خبر داده‌اند. گروه‌های راستگرای افراطی «پسران مفتخر» که فعالیت‌های مسلحانه دارند نیز ازجمله این گروه‌ها هستند. «دزدیدن دی‌سی‌ (واشنگتن) را متوقف کنید» و «نگه‌دارندگان پیمان» دیگر گروهای مشارکت‌کننده در تظاهرات روز شنبه واشنگتن هستند. اردوکشی حامیان ترامپ درحالی برگزار می‌شود که گروه‌های مخالف او مانند گروه موسوم به «لعنت به آمریکا را دوباره عالی کن» هم درمقابل جمهوری‌خواهان دست به تجمع خواهند زد. این گروه معتقد است ترامپ نتیجه انتخابات را به جو بایدن رقیب دموکرات خود واگذار کرده است. مقامات محلی واشنگتن دی‌سی مانند شهرداری و پلیس گفته‌اند برای جلوگیری از بروز درگیری و خشونت مراقبت‌های کاملی را در این شهر به‌اجرا درخواهند آورد.

در همین راستا، تارنمای فارین‌پالیسی اقدامات ترامپ را «عامل مرگ دموکراسی در آمریکا» توصیف کرده و با اشاره به اردوکشی خیابانی ترامپ گفته است رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای جلوگیری از انتقال آرام قدرت به دولت بایدن روی تشکیل پرونده‌های قانونی و بسیج حامیانش برای «جنگ کامل» دربرابر نتایج انتخابات سرمایه‌گذاری کرده است.

ادامه تنش در نهادهای نظامی- اطلاعاتی آمریکا

همان‌گونه که قبل از برگزاری انتخابات پیش‌بینی می‌شد ترامپ هنگامی که در موقعیت شکست قرار گرفت اقدمات خود را برای پاکسازی نهادهای نظامی-اطلاعاتی آمریکا کلید زد. کارشناسان پیش‌تر دو دلیل را برای این اقدام ازسوی ترامپ عنوان کرده بودند. دلیل اول مربوط به تلاش ترامپ برای باقی گذاشتن زمین سوخته برای رئیس‌جمهور بعدی بود. در این حالت وی به تلافی شکست در انتخابات دست به ایجاد تغییرات منفی در نهادهای اطلاعاتی کشور می‌زند تا آنها را به بی‌ثباتی دچار کرده و کار دولت بعدی را برای مدیریت کشور سخت کند. دلیل دوم اما قدری خطرناک‌تر از مورد قبلی است. در این مورد ترامپ تصمیم می‌گرفت در مقابل باخت و تلاش رقبایش برای خروج وی از کاخ‌سفید دست به مقاومت بزند. در این صورت او باید کنترل دستگاه‌های نظامی را به‌طور کامل در دست می‌گرفت تا با جلب وفاداری نظامیان از قدرت لازم برای باقی‌ماندن در مقام ریاست‌جمهوری استفاده کند. حالا همان‌گونه که تحلیلگران درباره باخت ترامپ پیش‌بینی می‌کردند وی بلافاصله پس از مواجه شدن با شکست دست به تغییرات در نهادهای نظامی-اطلاعاتی آمریکا زده است. این مساله باعث شد دو دلیلی که ترامپ برمبنای آنها دست به تغییرات در نهادهای فدرال می‌زد در میز بررسی قرار گیرد. بسیاری از مقامات برجسته آمریکایی درباره تلاش ترامپ برای سیاسی‌کردن نهادهای نظامی-اطلاعاتی هشدار داده‌اند.

یکی از این افراد «جان برنان» رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) است که در طول دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به‌شدت از سیاست‌های او انتقاد می‌کرد. وی برخلاف رویه موجود در آمریکا درباره عدم مداخله مقامات نظامی-اطلاعاتی در سیاست بارها و به‌شدت دولت ترامپ را مورد حمله قرار داده است. برنان روز جمعه درباره اهداف رئیس‌جمهور آمریکا از اخراج مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در هفته گذشته و آغاز پاکسازی در پنتاگون هشدار داده و گفت: «مشخص نیست آیا رئیس‌جمهوری می‌خواهد ارتش را سیاسی کند یا اینکه به فکر انجام کاری است که بتواند امنیت ملی را قبل از روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب به خطر بیندازد.» برنان که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، تاکید کرد: «وی [ترامپ] هنوز در ۷۰روز آینده قدرت ریاست‌جمهوری را در دست دارد. امیدوارم اطرافیان به وی توصیه کنند که خویشتن‌دار باشد تا رفتار عجولانه و بی‌پروایی انجام ندهد که متاسفانه به آن معروف شده است.» رئیس پیشین سازمان سیا درباره برکناری وزیر دفاع و معاونانش به‌طور خاص اعلام کرد: «دونالد ترامپ با انجام تغییرات در پنتاگون به‌دنبال تسویه‌حساب است.» برنان می‌گوید ترامپ می‌خواهد مردم و مقامات به او وفادار باشند.  دولت آمریکا اما بدون توجه به صف‌آرایی شکل‌گرفته در مقابل خود به شکلی بی‌وقفه به‌دنبال پاکسازی نهادهای اطلاعاتی است و قصد دارد برای آغاز این روند رئیس فعلی سازمان سیا را برکنار کند. براساس گزارش پایگاه خبری هیل، «جینا هاسپل» رئیس سیا در هفته گذشته با وجود جایگاه بالایش میان مقامات اطلاعاتی آمریکا در یک نشست اطلاعاتی دولت ترامپ به ریاست «جان راتکلیف»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا شرکت نکرد. یکی از مقام‌های ارشد دولت به سی‌ان‌ان گفته است عدم حضور هاسپل نشانه خوبی برای مدیر سیا نیست حتی اگر حضور او در این نشست به‌طور معمول اجباری نباشد. هاسپل مدت‌هاست همانند اسپر وزیر دفاع اخراجی آمریکا مورد غضب ترامپ و اطرافیانش قرار دارد. خشم ترامپ و تیمش از رئیس سازمان سیا زمانی بیشتر شد که وی به‌همراه سایر مقام‌های اطلاعاتی با تصمیم مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره افشای اسناد مرتبط با پرونده تحقیقات روسیه ازسوی قاضی جان دورهام مخالفت کرد. پس از این مخالفت بود که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اخراج رئیس سیا قوت گرفت و در مقابل برخی جمهوری‌خواهان ارشد تلاش کردند از وی حمایت کنند. با وجود این حمایت‌ها اما گویا ترامپ از تصمیم خود کوتاه نیامده است.

سی‌ان‌ان روز جمعه با انتشار خبری مدعی شد هاسپل در این روز با رفتاری مایوسانه از یکی از جلسات کابینه ترامپ خارج شده است که می‌تواند نشانه‌ای از اخراج او از سازمان تحت مدیریتش باشد. در این جلسه علاوه‌بر جان راتکلیف مدیر اطلاعات ملی، ترامپ و دیگر مقامات ارشد اطلاعات آمریکا نیز حضور داشته‌اند. یک منبع مطلع دراین‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: «جای تعجب نیست که وی [هاسپل] با توجه به تنش اخیر با راتکلیف از این جلسه کنار گذاشته شده باشد.» سازمان سیا اما تنها نهاد اطلاعاتی نیست که تحت فشار پاکسازی‌های ترامپ قرار دارد. روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته اعلام کرد کاخ‌سفید از دو تن از مقامات ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا خواسته به‌دلیل بی‌وفایی و عدم حمایت از ترامپ کابینه را ترک کنند. وزارت امنیت داخلی آمریکا یکی از 16عضو جامعه اطلاعاتی آمریکاست. براساس این گزارش، «والری بوید» مقام ارشد در امور بین‌الملل وزارت امنیت داخلی و «برایان وار» مشاور ارشد سیاسی در امنیت سایبری دو فردی هستند که از آنها خواسته شده هرچه سریع‌تر از مقام خود استعفا دهند. دفتر پرسنل ریاست‌جمهوری کاخ‌سفید این درخواست‌ها را به دو فرد مذکور رسانده است. گفته می‌شود «جان مک‌آنتی» مدیر 30ساله دفتر پرسنل ریاست‌جمهوری کاخ‌سفید درحال ایفای نقش بزرگی در پاکسازی افراد غیروفادار به ترامپ است و اخیرا تلاش‌های خود را در این رابطه تشدید کرده است.

با وجود سعی زیاد ترامپ و تیمش برای پاکسازی و سیاسی‌کردن نهادهای نظامی-اطلاعاتی، به‌نظر نمی‌رسد کاخ‌سفید به‌آسانی موفق به انجام آن شود. سخنان اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که در آن به‌طور غیرمستقیم و کنایه‌آمیز از ترامپ انتقاد کرده نشانگر سختی راه برای رئیس‌جمهر آمریکاست. «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به‌تازگی در جریان مراسم افتتاحیه موزه ارتش آمریکا اعلام کرد: «ما در میان ارتش‌ها «منحصربه‌فرد» هستیم. ما خطاب به یک پادشاه یا یک ملکه، خطاب به یک مستبد یا یک دیکتاتور سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به یک شخص سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به یک کشور، یک قبیله یا مذهب سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنیم و هر سربازی که در این موزه معرفی شده، هر ملوان، هر عضو نیروی هوایی، هر تفنگدار دریایی، هر نیروی گارد ساحلی، هرکدام از ما از آن سند صرف‌نظر از هزینه شخصی دفاع و محافظت خواهیم کرد.» این سخنان تند و تیز مارک میلی درحالی گفته شد که ترامپ به‌تازگی وزیر دفاع را اخراج کرده بود. هنگام این سخنرانی «کریستوفر میلر»، وزیر دفاع جدید آمریکا که فردی وفادار به ترامپ شناخته می‌شود نیز در محل حضور داشت. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌تر نیز در پاسخ به سوالات کنگره درباره نقش ارتش پس از برگزاری انتخابات 2020 گفته بود درصورت بروز مناقشه نسبت به برخی جوانب انتخابات، به‌موجب قانون، این دادگاه‌ها و کنگره آمریکا هستند که ملزم به حل هرگونه مناقشه‌اند نه ارتش آمریکا. او در نامه پاسخ خود به اعضای کنگره یادآور شده بود پس از برگزاری انتخابات ارتش نباید وارد روند انتقال قدرت شود.

خطرات آغاز نشدن فرآیند انتقال قدرت

آنگونه که اکثر تحلیلگران و رسانه‌ها می‌گویند انتقال قدرت نهایی از دونالد ترامپ به جو بایدن در روز 20 ژانویه 2021 به هر شکل صورت خواهد گرفت اما آنچه در این میان مهم است آغاز نشدن فرآیند انتقال قدرت است. بایدن و تیم وی به‌رغم تجربه نیاز به اطلاعات به‌روز و طبقه‌بندی شده‌ای دارند که توسط نهادهای قدرتمند فدرال تهیه شده و طیف وسیعی از تحولات داخلی و خارجی را شامل می‌شوند. رئیس‌جمهور منتخب و تیم او نمی‌توانند به‌طور ناگهانی در روز 20 ژانویه به اطلاعات دسترسی پیدا کنند بلکه باید از مدت‌ها قبل این فرآیند آغاز شود تا مسئولان دولت جدید به مرور از تحولات کشور آگاه شده و در تحویل قدرت کار را از صفر آغاز نکنند.

دولت ترامپ نشان داده قصد ندارد وارد فرآیند انتقال قدرت شود و بنابر عرف معمول، ضمن ارائه گزارش به تیم رئیس‌جمهور منتخب به آنها در برخی از نهادهای فدرال فضایی برای استقرار بدهد. با این وصف تا همین‌جا نیز تیم بایدن برای انطباق با نهادهای دولتی دو هفته زمان از دست داده است. تیم بایدن بدون دسترسی به دستگاه‌ها و اطلاعات نهادهای فدرال نمی‌تواند دید دقیقی نسبت به کشور پیدا کند. این مساله باعث شده تا بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران نسبت به خطرات آغاز نشدن فرآیند انتقال قدرت هشدار بدهند. همین موضوع موجب شده تا به دلیل خطرات پیش‌رو دموکرات‌ها از راه‌های جایگزین به‌دنبال کسب اطلاعات از شرایط کشور باشند. آنها برای آغاز کار به سراغ اخراجی‌های دولت ترامپ رفته‌اند تا از آنها بخواهند جدیدترین اطلاعاتی که پیش از اخراج داشته‌اند را در اختیار تیم بایدن قرار دهند. با توجه به حساسیت وزارت دفاع و عدم‌همکاری مقام‌های کنونی وزارت دفاع آمریکا با تیم انتقالی بایدن، دموکرات‌ها به‌تازگی ارتباطاتی را با مسئولان سابق وزارت دفاع در دوران ریاست «جیم متیس» شکل داده‌اند. سی‌ان‌ان می‌گوید تیم انتقالی بایدن با برقراری تماس با چنین افرادی می‌خواهد بداند در طول چهار سال گذشته چه اتفاقاتی در پنتاگون رخ داده است.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت دوم اوباما که گفته می‌شود در دولت بایدن نیز مسئولیتی مهم را برعهده خواهد گرفت نیز طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز به برشمردن خطرات تاخیر در فرآیند انتقال دولت، به امنیت ملی آمریکا پرداخته است. رایس در این یادداشت آورده است: «به بایدن و تیم ارشد امنیت ملی وی، جلسات اطلاعاتی روزانه که مستحق آن هستند، ارائه نشده است و آنها اطلاعات طبقه‌بندی شده دریافت نمی‌کنند. تیم‌های بررسی آژانس بایدن-هریس تشکیل شده‌اند اما از دسترسی به هر یک از عناصر قوه مجریه محروم شده‌اند. تبادل اطلاعات و تجارب حیاتی که به مبارزه با کووید-۱۹ و شروع سریع اقتصاد کمک می‌کند، متوقف مانده است.» رایس می‌گوید هیچ تیمی در دولت نمی‌تواند بدون دسترسی به گزارشات نهادهای فدرال برای مقابله آتی با مشکلات کشور آماده شود.

«جان کِلی»، رئیس کارکنان پیشین کاخ سفید که در دولت ترامپ  از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در این سمت بوده است نیز از تعلل ترامپ در آغاز فرآیند انتقال قدرت انتقاد کرده است. کِلی در مصاحبه‌ای با مرکز خبری-تحلیلی «پالیتیکو» گفت: «با تمام احترام، رئیس‌جمهور مجبور نیست شکست را بپذیرد، اما این موضوع به کشور باز می‌گردد. این (تعلل در انتقال قدرت) به امنیت‌ ملی ما آسیب می‌زند؛ زیرا مقامات [جدید] باید آخرین اطلاعات را دریافت کنند، این فرآیندی نیست که از صفر به ۱۰۰۰ مایل در ساعت برسد.» وی تاکید کرد: «اگر انتقال [قدرت] به تأخیر بیفتد، چیزهای زیادی را از دست می‌دهیم زیرا افراد جدید اجازه ندارند روی کار خود تمرکز کنند.» با وجود ممانعت ترامپ از دسترسی تیم بایدن به اطلاعات دولتی اما در این باره اقدامی جالب از سوی یکی از متحدان سنتی آمریکا روی داده است. دولت فرانسه می‌گوید قصد دارد محتوای جلسات خود با مقامات آمریکایی را به اطلاع تیم حزب دموکرات برساند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست‌های وزیر امور خارجه آمریکا در فرانسه با شفافیت کامل به تیم بایدن گزارش می‌شود. این بیانیه درحالی منتشر می‌شود که قرار است «امانوئل مکرون» روز دوشنبه در پاریس میزبان «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ باشد.

کولاک کرونا  در میانه درگیری‌های انتخاباتی

کرونا که در دوران پیش از انتخابات توسط دولت ترامپ جدی گرفته نشد، حالا با درگیر شدن آمریکا در تنش‌های پساانتخاباتی بیش از پیش مورد غفلت قرار گرفته و درحال ویران کردن ایالات ‌متحده است. رویترز به‌تازگی گزارش کرده با ادامه شرایط فعلی تا 20 ژانویه [مراسم تحلیف] در کمترین حالت ۸۰ درصد به تعداد مبتلایان و ۲۹ درصد به  تعداد جانباختگان ناشی از کووید-19 افزوده خواهد شد. براساس این گزارش کرونا در دوماه آینده بین هشت تا 13میلیون به عدد مبتلایان و بین 70 تا 100 هزار تن به افراد فوت‌شده اضافه کند. آخرین داده‌های منتشرشده از سوی دانشگاه جانز هاپکنیز حاکی است تاکنون ۱۰میلیون و ۷۳۷ هزار و ۳۳۵ نفر در آمریکا به کرونا آلوده شده و 243 هزار نفر بر اثر آن درگذشته‌اند. بر این مبنا تا دوماه آینده تعداد مبتلایان آمریکایی به بیش از 20 میلیون می‌رسد و تعداد جانباختگان نیز مرز 300هزار نفر را پشت سر خواهد گذاشت. بزرگی این عدد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم ۱۱۶هزار آمریکایی در جنگ جهانی اول، ۵۸ هزار نفر در جنگ ویتنام و ۳۶ هزار نفر در جنگ کره کشته شده‌اند.

آمارهای فعلی و پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت آتی کرونا در آمریکا درحالی است که ترامپ طی هفته‌های اخیر حضورش را در کارگروه مقابله با کروناویروس کمتر کرده تا بتواند روی شکایت‌های انتخاباتی ستادش تمرکز کند. ازسوی دیگر وی پیش‌تر به‌دلیل دیدگاه خاصش نسبت به کرونا برنامه‌ای جدی برای مقابله با آن نداشت و بدون آوردن هیچ‌دلیل و استدلالی مدعی بود این ویروس ناگهان ناپدید خواهد شد. ترامپ و طرفدارانش به‌شدت مخالفت استفاده از ماسک و اعمال محدودیت درسطح اجتماع هستند. آنها حتی پیش از انتخابات مناقشات بر سر ایجاد محدودیت‌ها را به‌امری ایدئولوژیک و حیثیتی تبدیل کرده بودند، به‌گونه‌ای که طرفداران ترامپ استفاده از ماسک را حرکت اعتراضی ضددولت می‌دانستند. ترامپ در وضعیتی که بایدن رقیب دموکراتش به ریاست‌جمهوری رسیده، احتمالا تا دوماه آینده هیچ‌برنامه خاصی را برای مقابله با کرونا پیش نخواهد برد. درحالی‌که دموکرات‌ها بر ایجاد محدودیت و ارائه کمک‌های مالی به شهروندان اصرار دارند، دولت به‌دلیل مخالفت با تعطیلی کشور قصدی برای طراحی بسته‌های مالی ندارد، زیرا این بسته‌ها اساسا در زمان بیکاری‌های به‌وجود آمده در اثر کرونا به افراد و مشاغل تعلق می‌گرفتند و حالا که دولت فدرال قانون محدودیت‌ها را اجرا نکرده و مخالف آن است، طرحی نیز برای امور مالی وجود نخواهد داشت. این مساله به آن معناست که بایدن پس از برگزاری مراسم تحلیف نخواهد توانست به‌سرعت شرایط لازم را برای ایجاد محدودیت‌ها فراهم کند، زیرا یکی از این شرایط به ارائه بسته‌های مالی و حمایت از بیکاران مربوط است. برنی سندرز، سناتور مشهور دموکرات با وحشتناک توصیف کردن وضعیت همه‌گیری کرونا در کشورش پیشنهاد داده تا مجلس سنا خود دست به تصویب کمک مالی به مردم بزند؛ براساس این طرح دوهزار دلار در ماه برای طبقه کارگر، ۶۰۰ دلار در هفته را برای بیکاران فراهم خواهد کرد.

در این میان کسی که بیشتر از همه می‌داند قرار است کشور را در چه وضعیتی از ترامپ تحویل بگیرد، بایدن است. او که تا دوماه دیگر دستش از دولت کوتاه است، در توئیتی نوشت: «من رئیس‌جمهور منتخب هستم اما تا سال میلادی جدید (۲۰ ژانویه) اختیار امور را به‌دست نخواهم گرفت. کووید-۱۹ دربند زمان و تقویم نیست و الان هم شتاب بیشتری گرفته است. باید همین امروز و همین حالا اقدامات لازم ازسوی دولت فعلی (ترامپ) اتخاذ شود.»

 * نویسنده: سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها