کد خبر: 47881

چهره نهایی تیم‌های حاضر در یورو 2020 مشخص شد

جدال جذاب بریتانیایی‌ها و حضور مجارها در گروه مرگ

در روز قرعه‌کشی مشخص بود که گروه F را باید با حضور تیم‌های آلمان، پرتغال و فرانسه گروه مرگ نامید و فرق چندانی نداشت که کدام‌یک از دو تیم ایسلند یا مجارستان در دیدار پلی‌آف پیروز خواهند شد.

به گزارش «فرهیختگان»، دیدارهای پلی‌آف رقابت‌های یورو 2020 پنجشنبه شب برگزار شد و تکلیف 4 تیم نهایی حاضر در این تورنمنت مشخص شد. حذف صربستان و ایسلند و صعود مقدونیه شمالی از اتفاقات جالب دیدارهای این شب بود تا تکلیف گروه‌بندی نهایی این مسابقات که به‌دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر برگزار خواهد شد، مشخص شود. یوفا 12 شهر مختلف در اروپا را به‌عنوان میزبان‌های این دوره معرفی کرده است و برای نخستین بار کشور مشخصی میزبانی را برعهده ندارد اما با توجه به شرایط اخیر اپیدمی کرونا امکان هر تغییری در آن وجود دارد و شایعاتی مبنی‌بر احتمال برگزاری متمرکز بازی‌ها درصورت ادامه گسترش ویروس کووید-19 وجود دارد. در ادامه به بررسی وضعیت گروه‌های شش‌گانه پس از مشخص شدن نام 24 تیم نهایی حاضر در این مسابقات می‌پردازیم.

گروه A: رقبای دشوار لاجوردی‌ها

در این گروه 4 تیم ایتالیا، ترکیه، ولز و سوئیس حضور دارند و با توجه به عملکرد تیم‌ها در سال‌های اخیر باید منتظر دیدارهای نزدیک و حساسی در این گروه باشیم. تکلیف این گروه در زمان قرعه‌کشی مشخص بود و هر 4 تیم آن معلوم بودند. ایتالیا این روزها با روبرتو مانچینی رکورد شکست‌ناپذیری خود را حفظ کرده و عملکرد فوق‌العاده‌ای با این مربی داشته است. دیدارهای این گروه با رویارویی ایتالیا و ترکیه در رم آغاز می‌شود و با توجه به اینکه لاجوردی‌پوشان از امتیاز میزبانی برخوردار هستند شانس خوبی برای صعود به مرحله بعد دارند. ترکیه نیز قرار است دو مسابقه خود را در باکو برگزار کند. بازی در کشور همسایه که رابطه سیاسی و فرهنگی نزدیکی بین آنها حاکم است می‌تواند فرصت خوبی برای این تیم باشد تا یکی از تیم‌های صعود کننده به مرحله بعد باشند و با برتری برابر فرانسه در مرحله انتخابی نشان دادند که می‌توانند برای مدعیان قهرمانی این دوره دردسرساز شوند. با این حال نمی‌توان ولز را با امثال گرت بیل و آرون رمزی دست‌کم گرفت. آنها در دوره قبل به نیمه‌نهایی رسیدند و این بار هم تیم خوبی در اختیار دارند. سوئیس هم با دفاع منسجم خود و درحالی‌که در مرحله انتخابی تنها یک شکست داشته می‌تواند مدعی صعود باشد به همین دلیل پیش‌بینی تیم‌های صعودکننده از این گروه بسیار دشوار خواهد بود.

گروه B: گروه آسان بهترین تیم دنیا

برای بلژیک در همان زمان قرعه‌کشی مشخص شد که در گروه آسانی قرار گرفته و برای صعود به دور بعد تیم‌های دانمارک، روسیه و فنلاند را در کنار خود دارد. اگرچه دیدارهای این گروه در کپنهاگ دانمارک و سن‌پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد اما صدرنشین کنونی رنکینگ فیفا با ستاره‌های پرشمار خود می‌تواند به‌راحتی راهی دور بعد شود. نفراتی چون ادن آزارد، کوین دی‌بروینه و روملو لوکاکو، بلژیک را به یکی از مدعیان فتح جام تبدیل کرده‌اند و این دوره شاید یکی از آخرین فرصت‌های این نسل طلایی برای فتح یک تورنمنت مهم خواهد بود. در این گروه جدال بر سر عنوان دومی بین دو میزبان خواهد بود. روسیه در رقابت‌های جام‌جهانی 2018 و درحالی که از فرصت میزبانی به‌خوبی استفاده کرده بود توانست عملکرد خوبی در آن مسابقات ارائه کند و شاید این بار هم امتیاز میزبانی به کمک روس‌ها بیاید. دانمارک هم روی میزبانی خود حساب ویژه‌ای باز کرده است، البته اگر تا آن زمان بحران کرونا در اروپا فروکش کرده و هواداران بتوانند همانند سابق راهی ورزشگاه‌ها شوند. فنلاند هم که هفته گذشته توانست فرانسه را در دیداری دوستانه مغلوب کند شاید یکی از شگفتی‌سازان این دوره لقب گیرد. به‌خصوص که هواداران این تیم می‌توانند با سفر به کشور همسایه یعنی دانمارک به حمایت از تیم ملی کشورشان بپردازند.

گروه C: شانس خوب لاله‌های نارنجی

هلند در این گروه در کنار تیم‌های اوکراین و اتریش قرار گرفته بود و منتظر دیدارهای پلی‌آف بود تا تکلیف تیم چهارم این گروه نیز مشخص شود. مقدونیه شمالی و گرجستان پس از عبور از سد کوزوو و بلاروس در مرحله نیمه‌نهایی مسیر D پلی‌آف این مسابقات راهی دیدار نهایی شدند و فینال را پنجشنبه‌شب در تفلیس برگزار کردند. دو تیم هیچ‌گاه پیش از این راهی یورو نشده بودند و درنهایت این تیم مهمان بود که با تک گل گوران پاندف جواز حضور در یورو 2020 را کسب کرد. آنها اگرچه به‌نظر ضعیف‌ترین تیم گروه سوم خواهند بود اما مطمئنا بدون شانس نیستند. از سوی دیگر هلندی‌ها که به‌تازگی رونالد کومان، سرمربی خود را از دست دادند پس از رفتن او به بارسلونا، فرانک دی‌بوئر را به‌عنوان مربی جدید خود منصوب کردند اما سرمربی سابق آژاکس و اینترمیلان در 4 بازی خود بدون برد بوده و این می‌تواند زنگ خطری برای لاله‌های نارنجی باشد. البته دی‌بوئر زمان مناسبی در اختیار دارد تا پیش از شروع این تورنمنت ایرادهای تیمش را برطرف کند و هلند همچنان یکی از مدعیان قهرمانی باقی بماند. جدال برای کسب عنوان دوم گروه احتمالا بین اوکراین و اتریش خواهد بود. اوکراینی‌ها در مرحله گروهی دست به کار بزرگی زدند و درحالی که پرتغال و صربستان را در گروه خود داشتند بدون شکست در صدر جدول قرار گرفتند و مستقیما راهی یورو شدند. آنها در لیگ ملت‌های اروپا با برتری برابر اسپانیا نشان دادند که می‌توانند رقیبی سرسخت در یورو باشند. اتریش هم با اتکا به نفراتی چون داوید آلابا امیدوار است برای نخستین بار در تاریخ خود بتواند از مرحله گروهی یورو صعود کند.
 
گروه D: جدال بریتانیایی

انگلستان، کرواسی و جمهوری چک تا پیش از دیدارهای پنجشنبه شب سه تیم این گروه را تشکیل می‌دادند و درنهایت این اسکاتلند بود که با برتری برابر صربستان در ضربات پنالتی به‌عنوان دیگر تیم این گروه معرفی شد. اسکاتلندی‌ها 23 سال پیش آخرین حضور خود در یک تورنمنت مهم را تجربه کرده بودند و حالا با اتکا به ستاره‌هایی چون اندی رابرتسون و اسکات مک‌تومینای موفق شدند در بلگراد برابر صربستان که نفرات خوبی در اختیار دارد به برتری رسیده و برای نخستین بار از سال 1996 راهی یورو شوند. جالب اینکه آنها در آن دوره نیز با انگلستان همگروه بودند و رویارویی این دو تیم بریتانیایی در این گروه می‌تواند بسیار جذاب و تماشایی باشد. دیدارهای این گروه در لندن و گلاسکو برگزار می‌شود و هر دو تیم شانس خوبی برای صعود دارند و البته نباید از کنار نام کرواسی به‌راحتی عبور کرد. انگلیس در این دوره ستاره‌های جوان زیادی در ترکیب خود دارد و نسل طلایی آنها با رهبری گرت ساوت‌گیت می‌تواند به حسرت 54 ساله سه‌شیرها برای قهرمانی در یک جام معتبر خاتمه دهد. آنها در جام جهانی هم تا نیمه‌نهایی صعود کردند و اما کرواسی سد راه این تیم در رسیدن به فینال شد و حالا ساوت‌گیت و شاگردانش فرصت خوبی برای گرفتن انتقام آن شکست دارند. در این گروه جمهوری چک هم حضور دارد که اگرچه از روزهای اوج خود فاصله دارد اما می‌تواند شانس خود را برای صعود به مرحله بعد امتحان کند.

گروه E: اسپانیا، بخت نخست

در این گروه هم باید شانس اسپانیا را بیشتر از سه تیم دیگر دانست و احتمالا آنها صدرنشینی را تصاحب خواهند کرد. سوئد و لهستان هم می‌توانند مدعیان جایگاه دومی این گروه باشند و اسلواکی هم پس از دیدارهای پلی‌آف به جمع آنها اضافه شد و شانس این تیم کمتر از سایرین ارزیابی می‌شود. آنها در مسیر B پلی‌آف قرار داشتند و جالب اینکه هر سه دیدار این گروه به وقت اضافه کشیده شد. آنها ابتدا جمهوری ایرلند را در ضربات پنالتی شکست دادند و در فینال نیز با دیگر تیم بریتانیایی روبه‌رو شدند و ایرلند شمالی را نیز همانند همسایه‌اش مغلوب کردند و راهی یورو شدند. شاگردان لوئیز انریکه اگرچه در 4 دیدار اخیر خود تنها یک برد داشته‌اند اما روی کاغذ نام اسپانیا مسلما به‌عنوان شانس اصلی صعود از این گروه مطرح است. امید انریکه به درخشش پدیده‌های جوان و آینده‌داری همچون آنسو فاتی است که شاید قهرمانی دیگری را برای آنها به‌دنبال داشته باشد. گلزنی‌های روبرت لواندوفسکی در دو فصل اخیر هواداران لهستان را امیدوار کرده تا تیم‌شان را به‌عنوان یکی از مدعیان حضور در مرحله بعدی این تورنمنت بدانند. بیلبائو اسپانیا و دوبلین ایرلند میزبانان این گروه هستند که البته ایرلندی‌ها شانس دیدن تیم خود در این مسابقات را نخواهند داشت.

گروه F: مجارستان در گروه مرگ

در روز قرعه‌کشی مشخص بود که این گروه را باید با حضور تیم‌های آلمان، پرتغال و فرانسه گروه مرگ نامید و فرق چندانی نداشت که کدام‌یک از دو تیم ایسلند یا مجارستان در دیدار پلی‌آف پیروز خواهند شد. بی‌شک تیم چهارم این گروه که حالا مجارها هستند باید به‌دنبال یک معجزه برای رفتن به مرحله بعد باشند. شاید تنها امیدواری این تیم میزبانی بوداپست در این گروه است که شاید به کسب نتایج بهتر توسط این تیم کمک کند. در سه تورنمنت معتبر اخیری که برگزار شده تیم‌های این گروه موفق به فتح آن شده‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد آنها چه کار سختی برای صعود به دور بعد خواهند داشت. آلمان با یواخیم لوو جام جهانی ناامیدکننده‌ای را پشت سرگذاشت و حالا انگیزه زیادی برای جبران آن ناکامی دارد. تیم در دو سال اخیر تغییرات زیادی داشته و با جوانگرایی به‌دنبال کسب نتایج بهتر بوده است. فرانسه به‌عنوان قهرمان جهان و ستاره‌هایی چون امباپه، گریزمان و پوگبا مدعی صعود و حتی قهرمانی در این دوره است، اما پرتغال با کریس رونالدو و نفراتی چون ژوائو فلیکس و دیه‌گو ژوتا پس از قهرمانی در دوره قبلی برای دفاع از عنوان خود به مصاف حریفان خواهد رفت. این احتمالا آخرین یوروی رونالدو خواهد بود و او انگیزه زیادی برای موفقیت در این دوره و همچنین شکستن رکورد علی دایی به‌عنوان آقای گل دیدارهای ملی خواهد داشت.

 *‌  نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها