کد خبر: 47820

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس هنوز به اقتضائات برگزاری انتخابات درشرایط کرونا ورود نکرده است

حدادی گفت: آنچه ما در خصوص انتخابات تصویب کرده‌ایم در وضعیت فعلی پیش‌بینی شده است اما هنوز به وضعیت کرونایی ورود نکرده‌ایم. باید در این خصوص بررسی‌های بیشتری انجام شود و اگر مرکز پژوهش‌ها نیاز به قانون در این زمینه را مطرح کردند، ما مطمئنا ورود می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خلأ قانونی وجود داشته باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، علی حدادی، سخنگو و عضو هیات ‌رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیک و ظرفیت‌های موجود در این زمینه پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید.

با توجه به وضعیت کرونا در کشور و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، درخصوص نحوه برگزاری انتخابات 1400 تاکنون تصمیم‌گیری و رویکرد خاصی مدنظر مجلس بوده است؟

وضعیت فعلی درحال بررسی است و به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌ایم. از این‌رو جلسات باید برگزار و چگونگی کار بررسی شود. آنچه مربوط به فضای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک است نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی دارد اما باید تمهیدات لازم پیش‌بینی شود، بنابراین درحال‌حاضر هیچ خلأ قانونی‌ای در این زمینه وجود ندارد.

با وزارت کشور نشست مشترکی در این زمینه داشته‌اید؟

طی جلسه‌ای که با وزارت کشور داشتیم، مشخص شد در این زمینه کمبود قانونی نداریم، چراکه جمع‌بندی لازم درباره خلأ قانونی یا اصلاح قوانین مربوط به انتخابات پیشرو اعم از ریاست‌جمهوری و شوراها را انجام داده‌ایم. انتخابات ریاست‌جمهوری درصحن علنی مطرح و کلیات آن مصوب شده و بحث شوراها نیز درنوبت صحن است تا مطرح شود.

اخیرا شورای نگهبان اعلام کرده است برای بحث انتخابات الکترونیک مشکلی ندارد ولی تاکید دارد باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

تامین این نیاز برعهده وزارت کشور است، اگر نظر شورای نگهبان مثبت باشد، با وجود این تمام کشور در وضعیت فعلی نیاز به سخت‌افزارهایی دارد که بتواند انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار شود. درحالی‌که تعداد صندوق‌هایی که وزارت کشور دارد، جوابگوی کل کشور برای انتخابات شوراهای شهر و روستا نیست، مگر اینکه تعدادی از شعب با توجه به اینکه از نظر شورای نگهبان بلامانع باشد، در بخش شوراهای شهر نیاز به تعداد صندوق بیشتری دارند و باید تمهیدات برای تهیه سخت‌افزار لازم ازجمله صندوق الکترونیک فراهم شود.

 در این بازه زمانی تا انتخابات این زیرساخت فراهم می‌شود؟

تا امروز پیگیر بوده‌ام و جلسه‌ای نیز با این موضوع در وزارت کشور داشته‌ایم، بنابراین اگر امروز این بلامانع بودن اعلام شود و سخت‌افزار لازم نیز تهیه شود، تقریبا برای 6 تا هفت کلانشهر می‌توانند به‌صورت الکترونیک انتخابات را برگزار کنند، اما دوشرط دارد.

چه شروطی؟

شرط اول اینکه از نظر شورای نگهبان بلامانع باشد و موافقت شورای نگهبان اعلام شود، چون انتخابات شوراها همزمان با ریاست‌جمهوری است، از این‌رو نظر شورای نگهبان در این مساله نافذ است.

  صندوق الکترونیک به‌اندازه همه شعب در وزارت کشور وجود ندارد

اگر شورای نگهبان این موضوع را بلامانع بداند، بحث دوم مطرح می‌شود؛ طی جلسه‌ای که امروز داشتیم، متوجه شدیم در وزارت کشور صندوق به‌اندازه همه شعب وجود ندارد و تعدادی حدود 6 تا هفت کلانشهر را می‌تواند پوشش دهند. این موضوع نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم دارد، ضمن اینکه ما نیاز قانونی را بررسی کرده‌ایم و می‌دانیم هیچ خلأ قانونی یا اصلاح قانونی‌ای در این راستا وجود ندارد.

ممکن است تا انتخابات 1400 بتوانند این کمبودها را جبران کنند؟

این را باید از وزارت کشور سوال کنید.

بحث دیگری که وجود دارد شرایط کروناست که برخی معتقدند انتخابات طی دو تا سه‌روز برگزار شود تا فشردگی در یک صبح تا شب نباشد، در این زمینه مجلس برای قانونگذاری ورود می‌کند؟

این موضوع بستگی به وضعیت دارد و اگر نیاز باشد و در بخش‌های مختلف بررسی شود و مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز اندیشکده شورای نگهبان و کمیسیون مربوطه بررسی‌های لازم را انجام دهند، ما ورود می‌کنیم. لذا اگر نیاز باشد که بحث ضرورت کشور است و باید مطرح شود، حرفی نداریم اما فعلا هیچ‌ طرحی در این زمینه ارائه نشده است و طرحی در دستورکار کمیسیون امور داخلی نیست.

چه زمانی ممکن است در دستورکار قرار می‌گیرد؟

باید بررسی‌ها انجام شود؛ چراکه برآوردها و بررسی‌ها لازم است و دستور جلسه‌ای را درباره این بحث فعلا نداشته‌ایم.

  مجلس هنوز به اقتضائات برگزاری انتخابات در شرایط کرونا ورود نکرده است

کدخدایی اعلام کرده است برای برگزاری انتخابات طی چند روز مشکلی نداریم و نیازمند حکم قانونی هستیم. درخصوص تبلیغات میدانی نیز عنوان شد این تبلیغات میدانی نباشد و به‌صورت مجازی برگزار شود، نظر کمیسیون چیست؟

آنچه ما تصویب کرده‌ایم در وضعیت فعلی پیش‌بینی شده است اما هنوز به وضعیت کرونایی ورود نکرده‌ایم. باید در این خصوص بررسی‌های بیشتری انجام شود و اگر مرکز پژوهش‌ها نیاز به قانون در این زمینه را مطرح کردند، ما مطمئنا ورود می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خلأ قانونی وجود داشته باشد.

 

اخبار مرتبط:

 

نماینده احزاب در کمیسیون ماده 10 در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مقدمات انتخابات الکترونیکی سال‌هاست مهیا شده، چرا برگزار نمی‌شود سوال است
 
 

مرتبط ها