کد خبر: 47651

جامعه آمریکا در کتاب‌های سیاسی به دنبال چه می‌گردد؟

بازار گرم سیاسی‌نویسی در آمریکا

به‌سراغ کتاب‌هایی رفتیم که در دوماه اخیر در آمریکا پرفروش بودند و درمورد آنها صحبت شده است. بیشتر این کتاب‌ها، آثاری تازه به بازار کتاب آمده نیستند بلکه در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند و حالا به فراخور احوالات جامعه آمریکایی بیشتر دیده شدند.

به گزارش «فرهیختگان»، انتخابات آمریکا و اخباری که از اوضاع سیاسی این کشور به گوش می‌رسد، یادآور کتاب «ترس» نوشته باب وودوارد است که آمریکا را به شکست و فروپاشی نزدیک می‌داند. از چندماه قبل از برگزاری انتخابات، برخی کتاب‌ها و آثار مستند با اقبال ازسوی مردم مواجه شد. آثاری که تحت‌تاثیر انتخابات آمریکا بود. به بهانه همین موضوع به‌سراغ کتاب‌هایی رفتیم که در دوماه اخیر در آمریکا پرفروش بودند و درمورد آنها صحبت شده است. بیشتر این کتاب‌ها، آثاری تازه به بازار کتاب آمده نیستند بلکه در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند و حالا به فراخور احوالات جامعه آمریکایی بیشتر دیده شدند. مدیر بخش کتاب آمازون دراین‌باره گفته است: «کتاب‌ها برای یک زمان خاص نوشته نمی‌شوند. مخصوصا کتاب‌هایی که با موضوع خاطرات سیاسی یا خاطرات افرادی که در زمینه سیاست فعالیت می‌کنند. این کتاب‌ها همیشه کتاب‌هایی خواندنی هستند و مردم آنها را رصد و دنبال می‌کنند.» برای نوشتن این گزارش به‌سراغ آمار پرفروش‌های آمازون رفتیم و نگاهی به پرفروش‌های این سایت در چند هفته اخیر انداختیم. انتخاب‌ها جالب بود و البته جهت‌دهی‌ها برای این انتخاب‌ها هم تاثیرگذار است. البته یک نکته را نباید از نظر دور کنیم که تعداد اندکی از این کتاب‌ها به بازار کتاب ایران رسیده و بقیه آنها ترجمه نشده و برای همین احتمالا اسم آنهایی که ترجمه نشده‌اند برای مخاطب ایرانی شناخته‌شده نیست.

مشخصات فساد: سوءاستفاده از قدرت /  نویسنده : پیتر شوایزر

پیتر شوایزر خبرنگار تحقیقی نیویورک‌تایمز است. او سال‌ها درمورد مسائل اقتصادی آمریکا کار کرده و آثار او با موج‌های سیاسی زیادی در این کشور همراه بوده است.

«پول کلینتون: داستان ناگفته اینکه دولت‌ها و بیزینس‌های خارجی چگونه و چرا کمک کردند بیل و هیلاری را ثروتمند کنند» یکی از نمونه این آثار است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که شوایزر در آن کمک‌های مالی داده‌شده به بنیاد کلینتون ازسوی طرف‌های خارجی را مورد بررسی قرار داد. پیتر شوایزر با این کتاب بسیاری از فسادهای جهانی در زمینه پولی آمریکا را فاش کرد و باعث شد FBI به این مساله ورود کند و درمورد آنها تحقیق کند. او فقط با یک حزب آمریکا کار نداشت و تقریبا امپراتوری‌های مخفی فساد دو حزب را آشکار کرد. مهم‌ترین افشاگری‌های او با عنوان «دنبال پول» معروف شده است و در صفحه اول نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال منتشر شده و تحقیقات او در برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت مرتب کار می‌شود.
شوایزر و تیم تحقیقاتی فصلی او در کتاب «سوءاستفاده از قدرت» روی مهم‌ترین موضوع کشور متمرکز شدند و آن‌هم تحقیق روی روش‌های اقتصادی کسانی بود که داعیه پیشرفت آمریکا را دارند. البته این افراد، فقط این موضوع را در حرف‌های خود می‌گویند و در عمل این اتفاق نمی‌افتد.
او همچنین در این کتاب، سراغ سیاستمدارانی رفته که با قدرت خود به‌دنبال فساد و پول بیشتر هستند تا جایگاه‌شان را تثبیت کنند. او با تحقیقات عمیقی که داشته است به فساد اداری درمورد امور مالی خصوصی و معاملات مخفی برخی رهبران برجسته سیاسی آمریکا می‌پردازد و با افشاگری‌های گزارش‌نشده پیشین، فساد و تصویری دقیق از سوءاستفاده سیاسیون آمریکا را نشان می‌دهد.
این کتاب در یک‌ماه اخیر جزء 10 اثر برتر و پرفروش آمریکا بوده است و با توجه به اطلاعاتی که دارد مخاطب را نسبت به فساد و سوءاستفاده مقامات آمریکایی از قدرت آگاه می‌کند.

 امپراتوری‌های مخفی /  نویسنده: پیتر شوایزر

این کتاب شوایزر در سال 2016 و بعد از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد و در همان زمان توانست به یکی از کتاب‌های پرفروش در دنیا بدل شود. حالا با اوج گرفتن دوباره انتخابات در آمریکا، این کتاب بار دیگر به لیست پرفروش‌ها بازگشته است.
کتاب «امپراتوری‌های مخفی: چگونه طبقه سیاسی آمریکا فساد را پنهان می‌کند و خانواده و دوستان را غنی می‌کند» به بازشدن یک بانک آمریکایی در چین می‌پردازد که طبق قانون ایالات متحده، استخدام تعداد زیادی از اعضای خانواده سیاستمداران برجسته چینی در این بانک ممنوع است اما با این حال، یک بانک چینی که در آمریکا افتتاح می‌شود می‌تواند هرکسی را که می‌خواهد استخدام کند. آنها می‌توانند دوستان و خانواده‌های سیاستمداران آمریکایی را به سرمایه‌گذاری در معاملات بدون ضرر دعوت کنند.
در این کتاب به نقش و حضور فرزندان رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و دیگر روسای‌جمهور و معاونان آنها در حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست و اقتصاد این کشور می‌پردازد. در بخش دیگری از این کتاب به این موضوع اشاره شده است که در بسیاری از نقاط جهان، فرزندان شخصیت‌های قدرتمند سیاسی به تجارت و سودآوری بسیاری رسیدند، نه لزوما به این دلیل که در این کار تبحر دارند، بلکه به این دلیل که آنها پدر و مادری معروف دارند و همین مساله باعث می‌شود وارد معاملات پرسود شوند.
این کتاب به مساله آقازادگی در کشور آمریکا پرداخته است و سوءاستفاده‌ای که فرزندان سیاستمداران از اسم پدر و مادرشان می‌کنند. انتخابات 2020 دوباره باعث شد این کتاب پرفروش شود.

طبقه بالا در کاخ‌سفید / نویسنده: جی بی وست

این کتاب در سال 2016 منتشر شده و به‌سراغ پشت‌صحنه زندگی اولین خانواده‌های آمریکایی رفته که در کاخ‌سفید ساکن شده‌اند. جی.بی.وست رئیس اصلی کاخ‌سفید بوده و به درخواست رئیس‌جمهورهای آمریکا و خانواده‌شان، عملیات و نگهداری خیابان 1600 پنسیلوانیا به‌عهده او بوده است و او زندگی روزمره آنجا را هماهنگ می‌کرد. میهمانی‌های برنامه‌ریزی‌شده، عروسی و تشییع جنازه‌ها، باغ‌ها و زمین‌های بازی و بازسازی‌های گسترده و هر فعالیتی در منزل ریاست‌جمهوری با نظارت او انجام می‌شد. او به مدت 28 سال ابتدا به‌عنوان دستیار رئیس راهنما، سپس به‌عنوان رئیس شاهد بحران‌ها و پیروزی‌های ملی بود و هرروز با 6 رئیس‌جمهور و همسران آنها، همچنین والدین، فرزندان و نوه‌ها تعامل داشت.ژاکلین کندی درمورد او می‌گوید: «یکی از خارق‌العاده‌ترین مردانی است که من تاکنون ملاقات کرده‌ام.» او یک تاریخچه جذاب و منحصربه‌فرد از زندگی در کاخ‌سفید دارد. حکایت‌هایی از استراتژی‌های جذاب الینور روزولت تا باخت غم‌انگیز ژاکلین کندی و مبارزات شخصی پت نیکسون. کتاب طبقه بالا در کاخ‌سفید روایتی غنی از برشی از تاریخ آمریکاست که معمولا پشت درهای بسته باقی‌مانده است.نویسنده این کتاب درمورد اینکه چرا همزمان با انتخابات آمریکا، دوباره این کتاب پرفروش شده است، می‌گوید: «مردم همیشه دوست دارند از اتفاقات داخل کاخ‌سفید بدانند. چیزهایی که شاید بی‌اهمیت باشد و خیلی‌ها اصلا برایشان مهم نباشد اما همان چیزهای بی‌اهمیت برای مردم جذاب است چون از زندگی سیاستمداران‌شان نشات می‌گیرد.»

یک سرزمین موعود /نویسنده: باراک اوباما

شاید بتوان کتاب سرزمین موعود را در آن‌دسته از آثاری قرار داد که می‌خواهد انتخابات آمریکا را به‌نفع دموکرات‌ها تغییر دهد. کتابی که همراه با نسخه کاغذی، نسخه صوتی آن با صدای نویسنده یعنی باراک اوباما منتشر شده است.باراک اوباما در این کتاب داستان به‌قول خودش «ادیسه‌وار» غیرممکن خود را از مرد جوانی که به‌دنبال هویتش بود و به رهبری جهان رسید تعریف و با جزئیات کاملا شخصی زندگی خود را تعریف می‌کند.
او در این کتاب مخاطبان خود را از نخستین آرزوهای سیاسی خود به پیروزی محوری انتخابات آیووا می‌رساند که نشان‌دهنده قدرت فعالیت‌های مردمی او بوده است و بعد از آن به 4نوامبر 2008 می‌رسد و زمانی که او به‌عنوان 44امین رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شد و تبدیل به اولین آفریقایی-آمریکایی شد که بالاترین مقام این کشور را کسب کرده است.
اوباما در کتاب «سرزمین موعود» با لحنی صمیمی و درون‌گرایانه، داستان شرط‌بندی یک مرد با تاریخ را بیان می‌کند که تمام تلاش او همراه با ایمان برای ساختن یک جامعه آزاد است. او از روزهایی می‌گوید که به‌عنوان یک آمریکایی سیاه‌پوست به‌عنوان کاندیدا در ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کرد و پیامش «امید و تغییر بود». از زندگی در کاخ‌سفید می‌گوید و اینکه این مدل زندگی چه تاثیری روی او و خانواده‌اش داشته است.او در بخشی از این کتاب می‌گوید: «هرگز از عقیده خود مبنی‌بر اینکه درون آزمون بزرگ و مداوم آمریکا، پیشرفت همیشه امکان‌پذیر است، دست‌بردار نیست و همیشه برای ساختن کشورش ادامه می‌دهد.»
یکی از نکات جالب درمورد این کتاب، نظراتی است که مخاطبان برای آن گذاشته‌اند و یک نفر که خود را جرج معرفی کرده، نوشته است: «کاش شماها (دموکرات و جمهوری‌خواه) دست از سر ما مردم بردارید و بگذارید به‌حال خودمان باشیم که هیچ‌کدام نمی‌توانید این آمریکای شکست‌خورده را نجات دهید.»

رئیس‌جمهور تصادفی / نویسنده: ای.جی بایم

کتاب رئیــس‌جمهـــور تصادفی به زندگی هری.اس ترومن می‌پردازد کسی که به‌عنوان تصادفی‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا نام برده می‌شود. او سی‌وسومین رئیس‌جمهور آمریکا و عضو حزب دموکرات بود. ترومن که در سال ۱۹۴۴ به‌عنوان معاون روزولت بود، کار خود را در دستگاه اجرایی آمریکا آغاز کرد؛ او پس از مرگ ناگهانی روزولت ریاست این دستگاه را برعهده گرفت.نویسنده در بخشی از این کتاب می‌گوید: «قهرمانان اغلب به‌عنوان شخصیت‌های معمولی تعریف می‌شوند که تحت شرایط خارق‌العاده‌ای قرار می‌گیرند و با شجاعت و شانس زیاد، جایگاه خود را در تاریخ تثبیت می‌کنند. هری.اس ترومن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد و به‌خاطر اخلاق کاری تحسین‌برانگیز، قضاوت خوب و نداشتن دشمن انتخاب شد. پس از مرگ ناگهانی روزولت، او مجبور شد بپذیرد رئیس‌جمهور آمریکا شود.
 چهارماه اول دولت ترومن شاهد تاسیس سازمان‌ملل، سقوط برلین، پیروزی در اوکیناوا، بمب‌گذاری در توکیو، اولین انفجار اتمی، تسلیم نازی‌ها، آزادی اردوگاه‌های کار اجباری، گرسنگی گسترده در اروپا، کنفرانس پوتسدام، تصمیم جنجالی برای بمباران هیروشیما و ناکازاکی، تسلیم ژاپن شاهنشاهی و سرانجام پایان جنگ جهانی دوم و ظهور جنگ سرد. هیچ رئیس‌جمهور دیگری در این مدت کوتاه با چنین چیزهایی روبه‌رو نشده بود. رئیس‌جمهور تصادفی درطول 120 روز پرتلاطم و تاریخ‌ساز، زمانی که مخاطرات زیاد بود و چالش‌ها حتی بیشتر، مخاطبان را با خود همراه کرد.»
نویسنده این کتاب هم درمورد بازگشتن کتابش به نقطه اوج فروش همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید: «سال 2018 این کتاب به پایان رسید. البته خیلی‌ها نمی‌خواستند این کتاب منتشر شود اما بالاخره توانستم این کار را انجام بدهم. حالا شنیده‌ام همزمان با انتخابات، دوباره این کتاب به صدر پرفروش‌ها برگشته است. از یک لحاظ خوشحالم از طرف دیگر به‌ خاطر این انتخابات و حواشی مسخره‌اش ناامید شدم. کاش سیاستمدارن متوجه می‌شدند که چه کاری انجام می‌دهند.»

ترس /نویسنده: باب وودوارد

کتاب ترس که در ایران هم منتشر شده است و هفته گذشته هم یک صفحه به آن اختصاص دادیم بعد از انتشار توانست تا چندماه یکی از کتاب‌های پرفروش در آمریکا باشد. اما دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این کتاب را به صدر پرفروش‌ها برگرداند.
کتابی که نویسنده آن باب وودوارد با جزئیات بی‌سابقه‌ای زندگی دلهره‌آور درون کاخ‌سفید رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و دقیقا نحوه تصمیم‌گیری درمورد سیاست‌های اصلی خارجی و داخلی‌اش را آشکار می‌کند. او که قبل از این هم با توجه به حرفه اصلی‌اش که خبرنگاری است توانست رسوایی واترگیت را رقم بزند. حالا در کتاب جدیدش به‌سراغ رئیس‌جمهوری رفته که تقریبا همه دنیا از او و تصمیم‌هایی که می‌گیرد ناراضی هستند.وودوارد در این کتاب‌ها با صدها نفر از کارکنان کاخ‌سفید بدون اینکه نام‌شان را ببرد گفت‌وگو گرفته است و حتی به جزئی‌ترین اطلاعات درمورد تصمیم‌های رئیس‌جمهور دست پیدا کرده و نشان می‌دهد که چقدر او در گرفتن تصمیم برای اداره کشور ناتوان است و کشورش را تا مرز فروپاشی می‌برد. تمرکز او در این کتاب، روی بحث‌های انفجاری و تصمیم‌گیری در دفتر بیضی شکل، اتاق وضعیت، نیروی هوایی یک و محل اقامت کاخ‌سفید است.

ردیف اول در نمایش ترامپ  / نویسنده: جاناتان کارل

این کتاب در ماه مارس 2020 منتشر شد. جاناتان کارل، نویسنده این کتاب بیش از 25 سال است که دونالد ترامپ را می‌شناسد. این گزارشگر کاخ سفید معتقد است: «ما هرگز رئیس‌جمهور اینچنینی ندیده‌ایم... هنجارشکن، قانون‌شکن، برای برخی خطرناک و بی‌پروا و برای دیگران نیرویی قوی. یک چیز روشن است: ما شاهد تغییر شکل ریاست‌جمهوری هستیم.»کارل در این کتاب نمی‌خواهد برای ما از اتفاقات کاخ سفید بگوید، بلکه با شناختی که از ترامپ دارد و با دسترسی‌های فوق‌العاده که به او درطول مبارزات انتخاباتی‌اش داشت، می‌تواند شناخت دقیقی از رئیس‌جمهور آمریکا بدهد. البته نباید از این نکته بگذریم که او طرفدار ترامپ و تصمیم‌هایش است و همین مساله در روایتش از اتفاقات ریاست‌جمهوری او تاثیرگذار است. او از پشت‌صحنه‌های دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گوید و نگاهی ویژه به شخص رئیس‌جمهور و نزدیک‌ترین افراد به وی دارد. کارل از ظهور یک‌باره ترامپ در حزب جمهوری‌خواه می‌گوید و از مبارزات و نبردهای کسانی که در دولت کار می‌کنند و کسانی که درمورد او گزارش می‌دهند. از توطئه‌ها و نقشه‌های یک‌کارمند ارشد علیه رئیس‌جمهور تا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی خیره‌کننده و بی‌سابقه‌ای که به ترامپ تحمیل می‌شود. او در این کتاب مخاطب را از یک دفتر تلویزیون که به ستاد انتخاباتی تبدیل شده بود به آرامش عجیب کاخ سفید ترامپ در روز تحلیف و یک اتاق که قرار است در آن برای تغییر مسیر کشور برنامه‌ریزی شود، می‌برد. او دولتی را نشان می‌دهد که حزبی که او را بر سر کار آورده، حتی فکر نمی‌کرد پیروز انتخابات باشد و حالا باید برای نگه داشتنش در مقام ریاست‌جمهوری تصمیم بگیرد. مهم‌ترین نکته درمورد این کتاب، روابط صمیمانه نویسنده با دونالد ترامپ است که به‌راحتی می‌تواند از او حرف بکشد و درباره همه مسائل با رئیس‌جمهور صحبت کند و حتی او و تصمیم‌هایش را به‌چالش بکشد.

آزادانه زندگی کن یا بمیر / نویسنده: سین هانیتی

نویسنده این کتاب از دوستداران حزب جمهوری‌خواه و علاقه‌مند به حضور دوباره دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری است. او در این کتاب می‌خواهد به مخاطب بگوید که اگر دموکرات‌ها بر سر کار بیایند، یک فاجعه اقتصادی در آمریکا شکل می‌گیرد و همه‌چیز بر باد خواهد رفت و باید کاری کرد تا دوباره ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود. سین هانیتی در این کتاب به برخی وقایع 10 سال اخیر اشاره می‌کند و کشورهایی را نام می‌برد که با آمریکا در جنگ و منازعه هستند و معتقد است که با تحریم کردن آنها می‌توانیم آن آزادی‌ راکه می‌خواهیم، داشته باشیم.
او در بخشی از کتابش می‌گوید: «راه‌حل ساده است، اگر همه کاری که می‌توانید انجام دهید رای دادن است، پس رای دهید. اما اگر می‌توانید مردم را از حقیقت آگاه کنید، این حتی بهتر است و حقیقت این است که آینده آزادی آمریکا به انتخاب مجدد دونالد ترامپ بستگی دارد.» البته این کتاب از جهت نقطه‌نظرات جنجالی و اظهاراتی که با واقعیت جامعه جهانی در تضاد است، مشهور شده است. نکته جالب درمورد آن نظراتی است که مخاطبان داشته‌اند و یکی از آنان که خود را سیاه‌پوست آمریکایی معرفی کرده است، می‌گوید: «چرا باید یک نویسنده انتخاب ترامپ را مساوی با آزادی بداند و انتخاب نشدنش را مساوی با مرگ؟! مگر این نویسنده در آمریکا زندگی نمی‌کند؟ پس چرا اسم ترامپ را درکنار آزادی قرار می‌دهد؟ درحالی‌که اگر بخواهیم درست این مساله را بدانیم باید بگوییم که او بویی از انسانیت نبرده است. برای او ما سیاه‌پوستان مهم نیستیم و فقط به خودش و خانواده‌اش فکر می‌کند، درحالی‌که باید به‌فکر مردمش باشد اما این‌طور نیست و احتمالا این آقای نویسنده هم پول خوبی به جیب زده است و این کتاب را نوشته. کسی چه می‌داند؟»

 * نویسنده: عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار

 

مرتبط ها