کد خبر: 47568

هواداران و خانواده مارادونا نگران آینده اسطوره خود هستند

فرار موقت یاغی

مارادونا محبوبیت بالایی در آرژانتین دارد اما هربار با رفتارهایش به وجهه خود لطمه وارد می‌کند و حالا در 60سالگی و سپری کردن سال‌هایی پرحاشیه کمتر قادر به ترمیم این چهره ویران‌شده از یک اسطوره تکرارنشدنی است.

به گزارش «فرهیختگان»، خبر انتقال دیه‌گو مارادونا به بیمارستان هواداران این اسطوره آرژانتینی را نگران کرد. او که چند روز پیش 60ساله شد با وخامت اوضاعش به بیمارستان منتقل شد و با تشخیص پزشکان به‌سرعت تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت. حالا به گفته پزشک معالج او، این جراحی با موفقیت انجام شده است اما او همچنان باید در بیمارستان تحت‌نظر باشد و مشخص نیست دقیقا چه زمانی سلامتی‌اش را به‌دست خواهد آورد. مارادونا اگرچه یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال است و الگوی بسیاری از جوانان محسوب می‌شد اما در زندگی شخصی‌اش با مشکلات زیادی روبه‌رو است که نمی‌تواند او را به‌عنوان یک سمبل برای فوتبال آرژانتین مطرح کند. اعتیاد و رفتارهای عجیب‌وغریب او طی این سال‌ها باعث شده دیگر آن شکوه دوران فوتبالش را نداشته باشد و به حاشیه رانده شود.

عمل جراحی موفق

مارادونا محبوبیت بالایی در آرژانتین دارد اما هربار با رفتارهایش به وجهه خود لطمه وارد می‌کند و حالا در 60سالگی و سپری کردن سال‌هایی پرحاشیه کمتر قادر به ترمیم این چهره ویران‌شده از یک اسطوره تکرارنشدنی است. سال‌هایی که در فوتبال حضور ندارد و شاید فشارهایی که در اواخر دوران بازی و همچنین پس از آن روی او وارد شد یکی از دلایل اصلی بیماری اخیرش باشد. رسانه‌های آرژانتینی ناگهان از انتقال او به بیمارستان خبر دادند. مارادونا که بارها در این سال‌ها سلامتی‌اش به خطر افتاده این‌بار جدی‌تر از قبل خطر را حس کرد. دیه‌گو در گذشته با مشکلات مختلفی روبه‌رو بوده است. در سال 2005 برای کم‌کردن وزنش عمل «بایپس» معده را انجام داد و 10سال بعد هم دوباره این کار را انجام داد اما سبک زندگی نامناسبش سبب شده همچنان دچار اضافه‌وزن باشد. در ژانویه 2019 نیز به‌دلیل خونریزی معده در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. او همچنین مدتی را در کوبا و در یک کلینیک ترک اعتیاد بستری بود تا بتواند کوکائین و الکل را کنار بگذارد اما ظاهرا موفقیت زیادی در آن نداشت.

خوشبختانه عمل جراحی روی مغز او موفقیت‌آمیز بوده و توموری که در سر مارادونا وجود داشت با موفقیت برداشته شده است. لئوپولدو لوکه، پزشک جراح او پس از پایان این عمل مقابل در بیمارستان و بین هواداران این اسطوره آرژانتینی حاضر شد و به خبرنگاران گفت: «جراحی تقریبا یک‌ساعت و 20دقیقه طول کشید و تومور او با موفقیت تخلیه شد. دیه‌گو به‌خوبی این عمل را تحمل کرد و درحال حاضر اوضاعش خوب است و به هوش آمده.»

مربیگری با اعمال شاقه

حالا زمان ریکاوری است و او احتمالا به‌زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد اما آیا شماره 10 تاریخ‌ساز آرژانتین تغییری در سبک زندگی‌اش ایجاد خواهد کرد؟ این سوالی است که هواداران او از خود می‌پرسند و اگرچه زنگ خطر برایش به صدا درآمده اما او در این سال‌ها نشان داده که به‌سختی می‌تواند عادت‌هایش را ترک کند. مدت‌هاست که او وضعیت سلامتی خوبی ندارد و با توجه به شرایطش کوچک‌ترین مشکلی می‌تواند برایش دردسرساز باشد. او این روزها هدایت تیم خیمناسیا در لیگ آرژانتین را برعهده دارد و با توجه به مسافتی که با این تیم باید طی کند تا در مسابقات و تمرینات حاضر باشد، خطر ابتلا به کرونا هم تهدیدش می‌کند. فوتبال آرژانتین پس از 7ماه تعطیلی دوباره به جریان افتاده و این می‌توانست برای مارادونا فرصتی باشد تا خود را سرگرم کند.

او قرار بود برای نخستین‌بار پس از مدت‌ها روی نیمکت این تیم بنشیند و همه منتظر ورود او به ورزشگاه بودند اما در همان بازی نخست بازگشت او با نگرانی هواداران همراه شد. پیش از آن اعلام شده بود او مدتی به قرنطینه خواهد رفت چراکه یکی از دستیارانش احتمالا به کرونا مبتلا شده است. با این حال پس از انجام تست‌ها مشخص شد مشکلی ندارد و می‌تواند روی نیمکت خیمناسیا بنشیند. اما در روز مسابقه تصویری که از مارادونا پخش شد بسیار نگران‌کننده بود. او به‌سختی راه می‌رفت و دو نفر با گرفتن بازوهایش، او را به نیمکت رساندند. مارادونا به‌وضوح در صحبت کردن هم مشکل داشت و حتی اطرافیانش به او توصیه کرده بودند در این شرایط در خانه بماند اما شماره 10 دوست داشت تیمش را از نزدیک رهبری کند و نشان دهد که هنوز قادر به انجام وظایف خود است.

افسردگی و اعتیاد به الکل

او سال‌هاست که با مشکل اعتیاد به مواد مخدر و الکل و همچنین افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. روسیو اولیویرا، یکی از همسران سابق دیه‌گو درباره شرایط جسمی‌اش می‌گوید: «دیه‌گو همیشه قرص‌های خواب‌آور مصرف می‌کرد اما مشکل اصلی‌اش اعتیاد به الکل است. او درحالی‌که به‌ندرت آب می‌نوشد اکثرا درحال مصرف الکل است و این معضل اصلی دیه‌گو در این سال‌ها بوده است.» قبل از اینکه در بیمارستان نتیجه توموگرافی مغز او مشخص شود، لوکه که پزشک شخصی او نیز است اشاره کرد که او از کم‌خونی و همچنین کم‌آبی در بدنش رنج می‌‌برد و باید هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کرد. او همچنین گفت افسردگی شدید این اسطوره باعث شده به سمت رژیم غذایی نامناسب و همچنین اعتیاد رانده شود. لوکه گفت: «او از نظر روانی کاملا به‌هم ریخته است و دیه‌گو را بسیار ناراحت و غمگین دیدم.»

بحران عاطفی مارادونا در ماه‌ها اخیر به‌شدت تشدید شده است. به‌دلیل شیوع کرونا او در جشن تولد 60سالگی‌اش نتوانست همه فرزندانش را درکنار خود داشته باشد. همچنین او امسال یکی از نزدیکانش را به‌دلیل کرونا از دست داد و این موضوع روی روحیه‌اش تاثیر منفی داشت. هواداران دیه‌گو که هنوز با یاد درخشش او در زمین مسابقه زندگی می‌کنند در این سال‌ها هیچ‌گاه او را تنها نگذاشتند و همیشه درکنار او بودند اما همه‌گیری کووید-19 باعث شده کمتر بتواند با آنها در ارتباط باشد و این یکی دیگر از دلایل مشکلات اخیر او عنوان شده است.

دوری از خانواده

رابطه دون دیه‌گو با همسران سابقش نیز چندان خوب نیست. او از کلودیا ویلافانه، همسر اولش به‌دلیل کلاهبرداری به دادگاه شکایت کرد. رابطه او با ورونیکا اوجدا، همسر دومش نیز تنها به دیدن پسرش دیه‌گو فرناندو محدود می‌شود و حدود یک‌سال است که با روسیو اولیورا هم قطع رابطه کرده است. در ماه‌های اخیر ماتیاس مورلا، وکیل و دوست نزدیک مارادونا حلقه نزدیکان او را مدیریت کرده و رفتارهای او باعث نگرانی خانواده و دوستان مارادونا شده است. او به‌سختی به افراد دیگر اجازه نزدیک شدن به مارادونا را می‌دهد و به کمک چند مددکار و پرستار، کارهایش را مدیریت می‌کند. عجیب اینکه در همان روزی که دیه‌گو در بیمارستان بستری شد ویدئویی تبلیغاتی در صفحه اینستاگرامش با این مضمون منتشر شد: «سیگارهای مارادونا، به‌زودی!» چنین اتفاقاتی صدای دختران مارادونا را هم درآورده است و آنها از اینکه حتی تلفنی هم نمی‌توانند با پدرشان در ارتباط باشند، شاکی هستند.

در چنین شرایطی چهار فرزند او (دالما، جیانینا، جانا و دیه‌گو جونیور) می‌توانند به دادگاه شکایت کرده و خواستار تغییر چنین شرایطی شوند چراکه عملا مارادونا توسط این افراد احاطه شده و با توجه به وضعیت جسمانی‌اش، نمی‌تواند تصمیم‌گیری درستی در این شرایط داشته باشد. آنها همچنین از بیمارستانی که عمل جراحی پدرشان در آنجا انجام شده خواسته‌اند اجازه دسترسی به سوابق پزشکی پدرشان به آنها داده شود و همچنین تنها بستگان نزدیک و درجه یک بتوانند به ملاقات دیه‌گو بروند.

در چنین شرایطی باید دید آیا آنها می‌توانند به خواسته خود برسند و پرسش مهم‌تر این است که آیا مارادونا پس از مرخص شدن از بیمارستان تغییری در رفتارهای خود خواهد داد یا دوباره روال سابق را ادامه می‌دهد. پیش‌بینی آینده برای دوستداران شماره 10 بسیار دشوار است.

یاغی سربه‌راه می‌شود؟

دیروز و درحالی‌که خبر عمل موفقیت‌آمیز مارادونا در رسانه‌ها منتشر شد، هوگو مارادونا، یکی از برادرانش متنی احساسی و واقع‌گرایانه دراختیار رادیو «میتر» این کشور و با این مضمون قرار داد: «واقعا ترسناک بود. همه ما از آنچه ممکن است برای دیه‌گو رخ دهد می‌ترسیم. همه ما باید مراقب سلامت او باشیم. من نمی‌توانم به حریم خصوصی آنها وارد شوم. من می‌توانم شما را راهنمایی کرده و مشاوره بدهم اما درنهایت این خود شمایید که باید تصمیم بگیرید و انتخاب کنید. دیه‌گو از پیامد تصمیماتی که می‌گیرد آگاه است و می‌داند که دارد چه‌کار می‌کند. برادرم شخصیت بسیار خاص و منحصربه‌فردی دارد و تغییر دادن آن آسان نیست. این به خودش بستگی دارد که می‌خواهد از خودش مراقبت کند یا به رفتارهایش همانند یک یاغی و عصیانگر ادامه دهد.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها