کد خبر: 47535

«فرهیختگان» بررسی کرد

دانشگاه‌ها برای استقبال از جدیدالورودها چگونه برنامه‌ریزی کردند؟

در روزهای فعلی که همزمان با موج سوم همه‌گیری کرونا شده، همه فعالیت‌های دانشگاهی به‌صورت غیرحضوری دنبال می‌شود. از همین‌رو استقبال از دانشجویان جدیدالورود هم به‌شکل خاص و متفاوتی اتفاق می‌افتد.

به گزارش «فرهیختگان»، نتایج کنکور کارشناسی هفته گذشته اعلام شد و حالا دانشجویان ورودی جدید دانشگاه‌های مختلف آماده آغاز فصلی نو در جریان علم‌آموزی و زندگی خود می‌شوند. آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دوران شیوع کرونا، تبدیل به تجربه متفاوتی برای اهالی آموزش‌عالی شده است. حضور دانشجویان جدید و به ‌تبع آن برگزاری نمایشگاه‌ها و جشن‌ها و جشنواره‌ها، شور و نشاط خاصی به محیط دانشگاه‌ها می‌بخشید، اما در روزهای فعلی که همزمان با موج سوم همه‌گیری کرونا شده، همه فعالیت‌های دانشگاهی به‌صورت غیرحضوری دنبال می‌شود. از همین‌رو استقبال از دانشجویان جدیدالورود هم به‌شکل خاص و متفاوتی اتفاق می‌افتد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف با تشکیل ستاد استقبال از ورودی‌های جدید برنامه‌های متنوعی چون شریف سلام، شریف راهنما و آشنایی با دانشکده را در آبان‌ماه سال‌جاری به‌صورت مجازی برگزار می‌کند. ویژه‌برنامه استقبال از ورودی‌های جدید دانشگاه روز دوشنبه  با برنامه «شریف سلام» برگزار شده و شریف راهنما که ویژه بیان نکات آموزشی و پاسخ به سوالات آموزشی دانشجویان طراحی شده هم در روزهای پیش‌رو برگزار خواهد شد.

دانشگاه  امیرکبیر نیز سامانه ویژه ورودی‌های جدید را در سایت خود به‌راه انداخته و در چند بخش به‌صورت صوتی و تصویری اطلاعات موردنیاز دانشجویان را در اختیار آنها قرار داده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران هم از تمهیدات این دانشگاه برای استقبال از دانشجویان جدیدالورود خبر داد. او گفت: «قطعا ثبت‌نام این دسته از دانشجویان نیز تا پایان هفته انجام می‌شود، چراکه از هفته آینده دانشجویان همه مقاطع باید در کلاس‌های مجازی حضور داشته باشند. با این‌حال تقویم آموزشی برای نودانشجویان سه هفته افزایش پیدا کرده و تا پایان بهمن‌ماه کلاس‌ها و امتحانات ادامه دارد و ترم جدید نیز از اسفندماه آغاز خواهد شد.»

او اظهار داشت: «مراسم آغاز سال تحصیلی برای نودانشجویان را به‌صورت مجازی و با حضور مدیران و دانشجویان برگزار خواهیم کرد. همچنین از طرف مرکز فناوری‌های دیجیتال دانشگاه آموزش‌های لازم ارائه می‌شود و قطعا اساتید نیز در این حوزه همکاری‌های لازم را خواهند داشت. قطعا یکی از برنامه‌های دانشگاه این است که دانشجویان جدیدالورود محیط دانشگاه را هرچه زودتر درک کنند، اما کرونا مشکلات خودش را دارد، از این‌رو به‌محض فراهم شدن شرایط، جلسه حضوری را برای دانشجویان برگزار می‌کنیم.»

دانشگاه اصفهان نیز مراسم استقبال از دانشجویان جدید را در فضای شبیه‌سازی جذابی همراه با قرعه‌کشی و سخنرانی مسئولان بخش‌های مختلف دانشگاه طراحی کرده است.

شاقول، معاون آموزشی دانشگاه اصفهان نیز در این‌باره تصریح کرد: «با همکاری بخش فرهنگی دانشگاه، تور مجازی را برای این دسته از دانشجویان درنظر گرفته‌ایم که در آن همه بخش‌های دانشگاه اعم‌از حوزه آموزش، دانشجویی، دانشکده‌ها، کتابخانه، خوابگاه‌ها و... را می‌توانند ببینند و طبیعتا از این طریق دانشجو تا حد زیادی با دانشگاه آشنا خواهد شد. همچنین ثبت‌نام دانشجویان کارشناسی نیز در بازه زمانی 14 تا 17 آبان‌ماه انجام می‌شود؛ چراکه از هفته آینده کلاس‌های این دانشجویان نیز آغاز خواهد شد.»

او صحبت‌هایش را این‌‌طور به پایان رساند: «از گروه‌های مختلف آموزشی نیز خواستیم که برای همه دانشجویان دو جلسه معارفه برگزار کنند؛ یک جلسه مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دیگری برای دانشجویان کارشناسی تا از این طریق بتوانند به سوالات این دانشجویان پاسخ داده و آنها را در جریان قوانین و نحوه آموزش و... قرار دهند.»

دانشگاه صنعتی اصفهان نیز سامانه ویژه نودانشجویان طراحی و اجرا کرده است. تور مجازی دانشگاه، اطلاعیه‌های ویژه دانشجویان جدیدالورود، جزئیات آیین‌نامه‌های تحصیلی و اطلاعات مربوط به رشته‌ها و مقاطع مختلف از بخش‌های مختلف این سامانه است. درکنار این دانشگاه‌‌ها البته هستند دانشگاه‌هایی که در صفحات مجازی و وب‌سایت‌های آنها خبر چندانی از برنامه‌ریزی ویژه راهنمایی دانشجویان دیده نمی‌شود، درحالی‌که فضای شیوع کرونا لزوم برنامه‌ریزی و آمادگی حضور دانشگاه‌ها و پاسخگویی به دانشجویان را دوچندان کرده است.

مرتبط ها