کد خبر: 47506

تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی، بیش از نتیجه انتخابات، نگران حوادث پس از اعلام نتیجه انتخابات هستند

پایان دوره فشرده آمریکاشناسی

همزمان با برگزاری انتخابات، در سراسر آمریکا، فرمانداران از گارد ملی خواسته‌اند تا درصورت ناآرامی و اعتراضات پیرامون انتخابات برای استقرار آماده باشند. به همین خاطر هزاران نیرو به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

  به گزارش «فرهیختگان»، این آرزوی هر انسانی است که برای یک‌بار هم که شده بتواند به گذشته بازگردد و هر آنچه را که منشأ اشتباهات آینده‌اش شده، تغییر دهد. به‌طور حتم اگر چنین فرصتی فراهم بود، فرانسیس فوکویاما، نظریه‌پرداز آمریکایی با دیدن کارزار انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا و نگرانی نهادهای اطلاعاتی از ترویج خشونت پس از اعلام نتایج انتخابات، به سال 1989 تا 1992 بازمی‌گشت و تغییرات اساسی در نظریه «پایان تاریخ»ش می‌داد و فصولی نیز به کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» می‌افزود تا دیگر نیازی نباشد برای توجیه حفره‌های بحرانی در لیبرالیسم آمریکایی که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ هویدا شد، دست به قلم شود و کتاب «هویت» را بنویسد و از بازگشت سوسیالیسم مهارشده در خدمت لیبرالیسم سخن بگوید.  نه برای فوکویاما و نه هیچ فرد دیگری امکان بازگشت به گذشته وجود ندارد. صاحب نظریه پایان تاریخ، حال باید با نگرانی به لیبرالیسمی که گمان می‌کرد پایان تاریخ است، نظاره کرده و ببیند جو بایدن و دونالد ترامپ چگونه لیبرالیسم را به یک دموکراسی ضعیف و شکننده تبدیل کرده‌اند؛ دموکراسی‌ای که هیچ‌یک از دوطرف آن حاضر به پذیرش نتیجه آن نیستند و هرچه اختلاف دوطرف نزدیک‌تر باشد، نزاع و جنگ شهروندی شعله‌ورتر خواهد شد.

  آغاز رای‌گیری

دیروز سه‌شنبه سوم نوامبر، با باز شدن اولین صندوق‌های رای‌گیری ساعت پنج صبح به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) در ایالت ورمونت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رسما آغاز شد. صندوق‌ها در زمان‌های متفاوتی در ایالت‌های مختلف سراسر آمریکا بسته خواهد شد. آلاسکا آخرین ایالتی خواهد بود که صندوق‌های خود را می‌بندد و انتخابات در آن پایان می‌یابد. تعطیلی صندوق‌های رأی‌گیری‌ در ایالات غربی کالیفرنیا، اورگن، واشنگتن و هاوایی ساعت 23 به وقت شرقی (7:30 به وقت تهران) خواهد بود و بنا به گفته کارشناسان نتیجه رقابت نهایی انتخابات آمریکا را مشخص می‌کند. اگرچه بامداد امروز صندوق‌ها بسته می‌شوند اما علاوه‌بر آرای انداخته‌شده در صندوق در روز سوم نوامبر، باید منتظر ماند تا آرایی که در برخی ایالت‌ها تا سه روز پس از انتخابات به‌صورت پستی دریافت می‌شود، شمرده شود. به همین دلیل هم به احتمال زیاد نمی‌توان روز چهارشنبه رئیس‌جمهور آینده آمریکا را تعیین کرد مگر اینکه فاصله آرای دو کاندیدا به‌قدری زیاد باشد که بتوان براساس مدل‌های ریاضی، نامزد پیروز را تشخیص داد. اما نظرسنجی‌های روزهای اخیر می‌گوید اختلاف ترامپ و بایدن به اندازه‌ای نیست که بتوان بدون شمارش آرای پستی، برنده انتخابات را تشخیص داد. بااین‌حال اما نتایج انتخابات تا چند روز بعد مشخص خواهد شد و یک هفته بعد از انتخابات یعنی در 10 نوامبر (20 آبان) تایید نتایج ایالت‌ها آغاز خواهد شد که البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد، در این تاریخ ممکن است تاخیر ایجاد شود. همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا هشتم دسامبر (۱۸ آذر) روند تایید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین‌تکلیف ‌شده باشد. بعد از انتخابات عمومی، الکتورها در روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) آرای خود را ارائه کرده و به واشنگتن می‌فرستند. در ششم ژانویه (۱۷ دی) اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن برای شمارش آرا تشکیل جلسه می‌دهند و بعد از آن برنده انتخابات و درواقع رئیس‌جمهور آینده آمریکا اعلام خواهد شد. در انتخابات 2020 آمریکا، علاوه‌بر انتخاب رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا، تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا مشخص خواهد شد.

  نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

اگر نه به‌طور قطع ولی تا حد زیادی نظرسنجی‌ها می‌توانند بگویند چه کسی رئیس‌جمهور آینده خواهد بود. البته باید به این نکته توجه کرد که نظرسنجی‌های در سطح کشوری، فاقد این ارزش هستند و باید برای بررسی نتایج سراغ نظرسنجی‌های ایالتی رفت و به‌ویژه به نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی چشم دوخت. از عمده ایالت‌هایی که دو کاندیدا به‌دنبال تصاحب آرای مردمی هستند، می‌توان به ایالت‌های فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، آیووا، کارولینای شمالی و اوهایو اشاره کرد. برخی ایالت‌های نوادا، مینه‌سوتا، جورجیا و حتی تگزاس را نیز در این دوره به فهرست ایالت‌هایی که می‌توانند به‌سمت دیگری چرخش کنند، اضافه کرده‌اند. در بین ایالت‌های چرخشی فلوریدا از سایر ایالت‌ها پراهمیت‌تر است. فلوریدا، به‌دلیل تنوع نژادی و اجتماعی مقیاس کوچکی از کلیت آمریکاست و هرچه در آن رخ دهد به احتمال زیاد به‌زودی قابل‌تکرار در سراسر آمریکاست. فلوریدا از سال ۱۹۶۴ تاکنون به‌جز یک استثنا همواره به فردی رای داده که او پیروز انتخابات شده است. هر دو کاندیدا آخرین تلاش‌هایشان را متمرکز روی ایالت‌های چرخشی کرده‌اند. دونالد ترامپ دوشنبه به کارولینای شمالی، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین سفر کرد. جو بایدن هم به پنسیلوانیا و اوهایو سفر کرد. برخلاف روال همیشگی، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، در روز انتخابات هم به تبلیغات خود ادامه دادند و هریک به ایالت‌های مختلف رفتند تا در جمع هواداران‌شان سخنرانی کنند. بررسی نتایج نظرسنجی‌ها یک روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حکایت از پیشتازی نامزد حزب دموکرات دارد اما نامزد حزب جمهوری‌خواه توانسته در بعضی ایالت‌ها فاصله را به اختلاف بسیار کم کاهش دهد. به گزارش تسنیم، پایگاه اینترنتی FiveThirtyEight آخرین نتایج معتبرترین مراکز نظرسنجی را گردآوری کرده است. این نظرسنجی‌ها هم در سطح کشوری و هم در سطح ایالت‌های مهم و سرنوشت‌ساز، جو بایدن را پیروز انتخابات می‌دانند.  نظرسنجی‌ها در سطح ملی نشان می‌دهد بایدن 8.5درصد از دونالد ترامپ پیش است. 52درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند به بایدن رای می‌دهند و 43.5درصد نیز گفته‌اند ترامپ را انتخاب خواهند کرد. این اختلاف نسبت به روز یکشنبه فرقی نکرده است. نظرسنجی‌ها در ایالت‌های مهم و اثرگذار را می‌توانید در جدول شماره یک ببینید.

  بایدن چه می‌خواهد؟

به احتمال زیاد، دموکرات‌ها در ایالت‌هایی که هیلاری کلینتون در سال 2016 در آن پیروز شده است، به جو بایدن نیز رای خواهند داد. بایدن برای پیروزی نیاز به 38 رای الکترال دارد. او این 38 رای را می‌تواند از ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا کسب کند. در سال 2016 ترامپ رای این ایالت‌ها را از آن خود کرد. اما اگر ترامپ مجددا فلوریدا را به‌دست آورد، دموکرات‌ها برای پیروزی در ریاست‌جمهوری نیاز به جذب سه ایالت میانه غربی دارند. اگر دموکرات‌ها برنده فلوریدا شوند، احتمالا در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا هم پیروز خواهند شد. این سه ایالت، درواقع ترامپ را پیروز انتخابات سال 2016 کرد. دموکرات‌ها در انتخابات سنا و فرمانداران، در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان پیروز شدند و کرسی‌های جمهوری‌خواهان تحت حمایت ترامپ را در همه سطوح شکست دادند. آنها از این رو، همچنان امیدوارند پیروز این ایالت‌ها شوند. ویسکانسین و میشیگان در 5 انتخابات اخیر سه بار به دموکرات‌ها رای داده‌اند.

  جنگ ابطال آرای پستی

دونالد ترامپ از همان ابتدا، آرای پستی را زمینه‌ساز تقلب در انتخابات دانسته بود و تا امروز هم این رویه را ادامه می‌دهد. او در تازه‌ترین اظهاراتش حملات خود را به شیوه رای‌گیری پستی ادامه داد و گفت: «اگر ایالت‌ها پس از روز انتخابات به اخذ رای ادامه دهند، وکلا را مستقر خواهد کرد.» ترامپ افزود: «برنامه‌‌های پنسیلوانیا برای شمارش آرای پستی تا سه روز پس از روز انتخابات، به تقلب گسترده در رای‌گیری منجر خواهد شد.» رئیس‌جمهور آمریکا با هشدار نسبت به بروز خشونت‌های خیابانی، از دیوان عالی فدرال خواست در تصمیم خود در زمینه تمدید زمان شمارش آرا تجدیدنظر کند. جمهوری‌خواهان جنگ حقوقی پیچیده‌ای را برای ابطال آرای پستی در انتخابات دنبال می‌کنند. این نبرد در برخی ایالت‌ها همچون تگزاس نتیجه دلخواه آنان را نداشته و قاضی فدرال حاضر به پذیرش درخواست جمهوری‌خواهان برای ابطال ۱۲۷ هزار رای در این ایالت نشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، اندریو هانن، قاضی فدرال دوشنبه با صدور حکمی اعلام کرده که شکایت جمهوری‌خواهان برای ابطال آرای تگزاس فاقد مبنای قانونی و حقوقی است و آرای اخذشده در منطقه هریس در تگزاس شمارش خواهد شد. منطقه هریس در تگزاس تحت نفوذ و کنترل دموکرات‌هاست. این قاضی فدرال پیش از این نیز گفته بود شاکیان باید نشان دهند که کریس کالینز، مسئول برگزاری انتخابات در منطقه هریس‌کانتی که به رای‌دهندگان اجازه داده است به‌صورت سواره (drive-through)  در رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کنند، برای این کار «انگیزه شوم» داشته است. منطقه هریس‌کانتی در جنوب ایالت تگزاس با 4.7 میلیون نفر (یک‌ششم جمعیت ایالت) یکی از مناطق تاثیرگذار ایالت تگزاس در انتخابات به شمار می‌رود. ایالت تگزاس که دومین ایالت پرجمعیت آمریکاست، به‌طور سنتی یک ایالت جمهوری‌خواه محسوب می‌شود اما برخی نظرسنجی‌ها حکایت از این دارند که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری شانس بیشتری برای پیروزی در ایالت تگزاس و در اختیار گرفتن 38 رای الکترال این ایالت دارد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد احتمالا به‌معنای شکست ترامپ در انتخابات آمریکا خواهد بود.

  کارزار علیه رای‌پستی

برخلاف جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها بیشتر به شکل زودهنگام و پستی رای خود را به صندوق‌ها انداختند. سال 2016 در انتخابات ریاست‌جمهوری، ۳۳ میلیون آمریکایی به‌صورت پستی رای دادند. امسال به دلیل همه‌گیری کرونا، ۸۲ میلیون نفر درخواست کرده‌اند پستی رای بدهند. از نزدیک به 100 میلیون نفری که پیش از سوم نوامبر رای خود را به صندوق انداخته‌اند، بیش از 60 میلیون نفر به‌صورت پستی رای داده‌اند. اگرچه برخی آرا به دلیل عدم رعایت شرایط تعیین‌شده، از دور رقابت حذف و ابطال می‌شوند اما برای جمهوری‌خواهان بیش از آن، عدم شمارش آرای پستی پس از روز انتخابات است. دعوای حقوقی آنها عمدتا ناظر به ایالت‌های چرخشی و بسیار مهم در نتیجه انتخابات مثل ایالت پنسیلوانیاست. وکلای جمهوری‌خواهان نخستین دعوای حقوقی خود را به دادگاه عالی پنسیلوانیا بردند اما این دیوان درخواست آنها برای مخالفت با تمدید زمان رای‌گیری پستی را رد کرده بود تا جمهوری‌خواهان به دیوان عالی پناه ببرند. دیوان عالی نیز هفته گذشته با درخواست جمهوری‌خواهان برای لغو حکم دیوان عالی پنسیلوانیا مخالفت کرد و همین مساله باعث شد تا ترامپ در توئیتر خود بنویسد: «رای دیوان عالی که به ایالت پنسیلوانیا اجازه می‌دهد تا آرای غیابی و پستی را تا 3 روز پس از روز رای‌گیری قبول کند، موجب بروز خشونت خواهد شد.» براساس این گزارش، توئیت ترامپ تازه‌ترین تلاش وی برای زیر سوال بردن مشروعیت آرای پستی به‌شمار می‌رود. این درحالی است که رای‌گیری پستی دهه‌هاست که در ایالت‌های مختلف انجام می‌شود. ترامپ افزود: «تصمیم دیوان عالی درباره رای‌گیری در پنسیلوانیا بسیار خطرناک است. این رای دیوان عالی اجازه تقلب گسترده را خواهد داد و به کل سیستم قانونی ما لطمه وارد خواهد کرد. این رای‌گیری همچنین موجب بروز خشونت در خیابان‌ها خواهد شد. کاری باید انجام داد.»  توئیتر نیز به این پست ترامپ برچسبی زده و هشدار داده است که این پیام حاوی اطلاعات گمراه‌کننده‌ای درباره انتخابات یا روند مدنی است. ترامپ چند دقیقه بعد در ویسکانسین گفت: «امیدوارم دیوان عالی هوشیاری لازم را برای تغییر این تصمیم داشته باشد.»

  آمادگی ترامپ برای اعلام پیروزی زودهنگام

اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند نقش بنزین را برای آتش دوقطبی شدید در جامعه آمریکا ایفا کند. نگرانی‌ها درباره اعلام زودهنگام پیروزی عمدتا متوجه شخص دونالد ترامپ است. برخی شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر تلاش کرده‌اند تا مانع از این اقدام شوند. «ویجایا گده» و «کیوان بیک‌پور»، دو تن از کارشناسان و مسئولان توئیتر، در این‌باره در یادداشتی نوشتند که فقط هفت رسانه خبری مجازند به‌طور رسمی نام برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ازطریق توئیتر اعلام کنند. این هفت رسانه، ان‌بی‌سی نیوز، ‌ای‌بی‌سی نیوز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز، سی‌بی‌اس و «دیسیژن دسک اچ‌کیو» خواهند بود. طبق گزارش‌ها، سایر کاربران توئیتر فقط می‌توانند این خبر را بازنشر یا به‌شکل مستقیم نقل کنند، در غیر این‌صورت پیام‌های آنها حذف یا محدود می‌شود. با این حال اما دونالد ترامپ دست‌بردار نیست. او صبح دیروز در گفت‌وگو با رسانه محبوبش فاکس‌نیوز مدعی شد در انتخابات با کسب ۳۰۶ رای الکترال پیروز خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا البته گفت انتظار دارد در تمامی ایالت‌های کلیدی که نتیجه انتخابات را مشخص خواهد کرد پیروز ‌شود، اما وی قصد ندارد خیلی زودهنگام اعلام پیروزی کند.

گفته می‌شود ترامپ حتی برای جشن پیروزی نیز آماده شده و چندصد نفر را به میهمانی کاخ‌سفید دعوت کرده است. ترامپ در جریان آخرین کارزار انتخاباتی خود در شهر فایت‌ویل در کارولینای شمالی نیز گفت: «فردا در این ایالات می‌بریم و چهار سال دیگر در کاخ سفید بزرگ‌مان می‌مانیم.» وی خطاب به هوادارانش گفت: «به لطف رای شما، مالیات‌ها را باز هم کم خواهیم کرد، هزینه‌های دولتی را کمتر و از پلیس بزرگ و ارتش فوق‌العاده‌مان حمایت می‌کنیم. هوای کهنه‌سربازان‌مان را خواهیم داشت و پاسدار متمم دوم قانون اساسی [آزادی مالکیت سلاح] باقی خواهیم ماند.» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین وعده داد درصورت ابقا در قدرت، از آزادی‌های مذهبی و تولید ملی(داخلی) حمایت کند تا «کالاهای بیشتری با برند MADE IN USA  تولید شود.» در همین روز جو بایدن نیز در آخرین همایش انتخاباتی خود با پیش‌بینی پیروزی دموکرات‌ها و شکست اردوگاه جمهوری‌خواهان گفت: «باور دارم پیام[انتخابات] روشن و قاطع خواهد بود. وقتش رسیده که ترامپ چمدان‌هایش را جمع کند و به خانه برگردد. طاقت‌مان طاق شده. دیگر تحمل آشفتگی و توئیت نداریم. دیگر نمی‌توانیم خشونت، نفرت، شکست و بی‌مسئولیتی را تحمل کنیم.»

  خشونت، خشونت و خشونت

کمپین دونالد ترامپ در انتخابات 2020، بیش از همیشه بر نژادپرستی و تبدیل جامعه به دو قطب متضاد و نژادپرستی استوار شد. او درطول کمپینش تلاش کرد تا با هر ابزاری در منتهی‌علیه قطب مخالف رقیب دموکراتش بایستد. این شکاف عمیق حتی در حوزه علم و مخالفت با آن نیز تسری یافت تا برای اولین‌بار در انتخابات آمریکا، جمعیت 15درصدی افراد مردد برای رای به یک کاندیدا، به کمتر از 10درصد رسید. دیدگاه‌های ترامپ در چهار سال گذشته، جامعه آمریکا را دوشقه کرده بود. او در انتخابات این روند را به‌شکل رادیکالتری ادامه داد تا جایی‌که اکنون مهم‌ترین نگرانی آمریکایی‌ها، بیش از نتیجه انتخابات، رخدادهای پس از آن است. مردم نگرانند که نتیجه انتخابات هرچه هست، جنگ در آمریکا به‌راه خواهد انداخت. این پیش‌بینی آنها نیست؛ دقیقا همان چیزی است که در خیابان‌ها و ازسوی طرفداران افراطی هر دو حزب می‌بینند. فروشگاه‌های آمریکایی زودتر به پیشواز این وضعیت رفته‌اند. آنها از چندروز پیش، ویترین شیشه‌ای مغازه‌هایشان را با تخته‌های چوبی پوشانده‌اند تا درصورت درگیری‌های مردمی، خسارتی به مغازه‌هایشان وارد نشود. جاش شاپیرو، دادستان پنسیلوانیا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته است: «به‌خاطر خشونت‌هایی که رئیس‌جمهور مدام از آن سخن می‌گوید، در برخی فروشگاه‌ها در فیلادلفیا و سایر شهرها تخته شده است.» او افزوده: «ادبیات رئیس‌جمهور بهای سنگینی دارد.»

روز دوشنبه «بنیاد ملی ورزش‌های تیراندازی» با انتشار تحلیلی براساس اطلاعات پلیس فدرال آمریکا تاکید کرد که خرید سلاح در هفت‌ماه نخست سال 2020 همچنین در ماه اکتبر (ماه منتهی به انتخابات) به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، در ماه اکتبر در آمریکا بیش از 1.7 میلیون فقره بررسی صلاحیت برای فروش سلاح گرم انجام شده است که در مقایسه با اکتبر سال 2019 بیش از 1/1 میلیون فقره یعنی 60 درصد افزایش نشان می‌دهد. گروه «تحلیل و پیش‌بینی سلاح‌های کوچک» نیز در گزارش جداگانه‌‌ای اعلام کرد که در ماه اکتبر 9/1 میلیون قبضه سلاح فروخته شده و براساس این گزارش، آمار سالانه فروش سلاح در آمریکا به 18 میلیون و 600 هزار میلیون قبضه رسیده است. در اینباره خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت که خیابان‌های نیویورک، شیکاگو، لس‌آنجلس، واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد سنگرسازی هستند. احساس کلی نگرانی درخصوص درگیری‌های احتمالی، جدا از اینکه پیروز انتخابات کدام نامزد باشد، وجود دارد. بسیاری از بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر رویکرد مسدودسازی و سنگرسازی را انتخاب کرده‌اند. تام بیوچی که مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی توزیع‌کنندگان بین کارفرمایان محلی در سراسر آمریکا را برعهده دارد، اعلام کرد دست‌کم بیش از ۵۰۰ فروشگاه تصمیم گرفته‌اند تدابیر حفاظتی در آستانه انتخابات اتخاذ کنند.  وی تصریح کرد: «جدا از اینکه برنده انتخابات چه‌کسی خواهد بود، آنها به‌شدت از شورش‌های مربوط به انتخابات نگران هستند. با این‌حال مشتریان وی همچنان تردید دارند که آیا باید تدابیر محافظتی بیشتری اتخاذ کنند یا اینکه سنگرسازی‌های ایجادشده هدف احتمالی بیشتری برای افراد به‌ویژه شکست‌خورده در انتخابات خواهد بود که با نتیجه انتخابات موافق نیستند.» هزینه تدابیر حفاظتی سفارش داده‌شده ازسوی مشتریان بین صدها دلار تا ۳۱ هزار دلار بستگی به اندازه ویترین فروشگاه متفاوت است. همچنین پلیس اعلام کرد بخش‌های نزدیک به کاخ‌سفید سوم و چهارم نوامبر تعطیل خواهد بود.

  شمارش آرا در نخستین صندوق‌ها

رای‌دهندگان در دیکسویل نوچ، روستایی در ایالت نیوهمپشایری آمریکا نخستین رای‌ها را در روز انتخابات سراسری در آمریکا به صندوق‌ها انداختند. این روستا که در وسط جنگل نزدیک به مرز کانادا واقع است، از سال 1960 به‌طور سنتی نخستین حوزه رای‌گیری در آمریکاست. روستای مجاور به نام میلسفیلد نیز رای‌گیری را در نیمه‌شب آغاز کرده است. نتایج اولین آرای شمارش شده در انتخابات 2020 در حوزه رای‌گیری روستای دیکسویل نوچ اعلام شد و براساس آن، جو بایدن هر ۵ رای به صندوق ریخته‌شده در این حوزه رای‌گیری را از آن خود کرد. در روستای میلسفیلد اما وضع متفاوت بود و از 22 نفری که حق رای داشتند، 21 نفر رای دادند. 16 رای این صندوق به نفع ترامپ و 5 رای به نفع بایدن بود.

  اوباما: ترامپ «دیکتاتور ذلیل» است

همه‌چیز انتخابات 2020 آمریکا متفاوت از قبل است. این تفاوت حتی در ماجرای سورپرایز اکتبر نیز خود را به‌خوبی نشان داد. همه منتظر بودند کاندیداها با یک افشاگری یا اقدام ویژه، سرنوشت انتخابات را تعیین کنند اما با اینکه هر دو کاندیدا افشاگری‌های قابل‌توجهی علیه یکدیگر کردند اما هیچ اتفاقی نیفتاد. جو بایدن ترامپ را به دلیل فرار مالیاتی‌اش مورد مواخذه قرار داد و ترامپ هم ایمیل‌های افشا‌شده لپ‌تاپ پسر بایدن را. هر دو از یکدیگر گفتند ولی فضا به‌قدری دوقطبی شده بود که هیچ افشاگری علیه دیگری معنا پیدا نمی‌کرد. در انتخابات امسال، حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق در کنار بایدن نیز بسیار متفاوت بود. اوباما آمده بود تا با استقاده از محبوبیتش، ترامپ را به هر شکل کنار بزند. او امید به پیروزی بایدن دارد ولی مثل خیلی‌های دیگر نگران عدم واگذاری قدرت از سوی ترامپ است. اوباما در تجمعی خودرویی در حمایت از بایدن در میامی، گفت: «رئیس‌جمهور گفته ممکن است قبل از اینکه همه آرا شمره شوند، اعلام پیروزی کند. این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهد. اگر به دموکراسی اعتقاد دارید، پس باید همه آرا شمرده شوند.»  اوباما در ادامه گفت: «اگر یک دموکرات مانند ترامپ رفتار می‌کرد، نمی‌توانست از او حمایت کند.»  روز یکشنبه یک پایگاه خبری فاش کرد که ترامپ به چند نفر از معتمدان خود اعلام کرده قصد دارد سه‌شنبه‌شب و پیش از پایان شمارش رسمی آرا، پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند. به گزارش پایگاه خبری «آکسیوس»، ترامپ اعلام کرده حتی اگر نتیجه رای‌های کالج الکترال در ایالت‌های کلیدی نظیر پنسیلوانیا نیز مشخص نشده باشد، وی قصد دارد که اعلام پیروزی کند. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این خبر، به رادیو ملی آمریکا گفت درصورت اختلاف‌نظر در نتیجه انتخابات این کشور، کنگره آماده تصمیم‌گیری است. پلوسی گفت: «ما می‌دانیم قانون چیست و متوجه نقش برجسته کنگره و به‌خصوص مجلس نمایندگان وقتی مساله شمارش آراست، هستیم.»  رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا افزود: «ما آماده هستیم و آمادگی داریم. ما خیلی وقت است که آماده‌ایم به خاطر اینکه شاهد بی‌مسئولیتی رئیس‌جمهور بوده‌ایم. بی‌احترامی او به قانون اساسی، به دموکراسی ما و به صحت انتخابات ما لطمه می‌زند. بنابراین ما برای (مقابله با اقدامات) او آماده هستیم.»

  احتمال استیضاح دوباره ترامپ

کینه و نفرت انباشته‌شده دموکرات‌ها از ترامپ، به‌طور حتم با شکست او در انتخابات فوران خواهد کرد. وبگاه «بیزینس اینسایدر» روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه دموکرات در آمریکا اعلام کرد: «بعضی از دموکرات‌ها درصورت پیروزی دوباره ترامپ وی را استیضاح خواهند کرد؛ به همین دلیل تلاش می‌کنند تا کنترل مجلس نمایندگان و سنا را در انتخابات امروز به‌دست آورند.» به گزارش مهر، این درحالی است که از سوی دیگر جمهوری‌خواهان درصددند تا با حفظ برتری خود در مجلس سنای آمریکا، بتوانند با استیضاح دوم ترامپ مقابله کنند. در انتتخابات دیروز، تکلیف 33 سناتور مجلس سنا نیز مشخص خواهد شد و اگر دموکرات‌ها اکثریت آن را در اختیار بگیرند، امکان دارد هر بلایی را بر سر ترامپ بیاورند.

  آماده‌باش گارد ملی

همزمان با برگزاری انتخابات، در سراسر آمریکا، فرمانداران از گارد ملی خواسته‌اند تا درصورت ناآرامی و اعتراضات پیرامون انتخابات برای استقرار آماده باشند. به همین خاطر هزاران نیرو به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه میلیتری تایمز، «چارلی بیکر»، فرماندار ایالت ماساچوست یک‌هزار تن از اعضای گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است. «کیت براون»، فرماندار اورگان از دیروز  ساعت ۱۷ به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است. اعضای گارد ملی آریزونا نیز برای استقرار در هر نقطه از غرب کشور در حالت آماده‌باش خواهند بود. «گرگ ابوت»، فرماندار تگزاس هفته گذشته تصمیم گرفت تا یک هزار نیرو به شهرهای بزرگ اعزام کند. اعضای گارد ملی در نقش‌های غیرمجری قانون نیز مستقر شده‌اند تا به‌عنوان کارمندان حوزه‌های رای‌گیری خدمت کنند. در همین حال اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نسبت به احتمال رویارویی‌های مسلحانه مرتبط با انتخابات امروز در پورتلند هشدار داده است. این شهر ایالت اورگان ماه‌ها دستخوش ناآرامی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است.

  دعای صهیونیست‌ها برای پیروزی ترامپ

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص گزارش داد که رهبران شهرک‌های صهیونیست‌نشین اراضی اشغالی دوشنبه مراسم نماز ویژه‌ای را برای حمایت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و پیروزی وی در انتخابات در مسجد ابراهیمی در شهر اشغال‌شده الخلیل برگزار کردند. طبق این گزارش، شهرک‌نشینان صهیونیست پلاکاردهایی را در محل نصب کرده بودند که روی آنها به خدمات و کمک‌های ترامپ به رژیم‌صهیونیستی مانند انتقال سفارت به قدس و به رسمیت شناختن «حاکمیت» این رژیم بر بلندی‌های اشغالی جولان اشاره شده بود. هاآرتص به نقل از «یشای فلایشر»، رهبر یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در الخلیل نوشت: «امروز برای تشکر از ترامپ و تغییرات مهمی که در دوره ریاست‌جمهوری‌اش ایجاد کرد در اینجا جمع شده‌ایم.» مراسم نماز برای رئیس‌جمهور شدن ترامپ همچنین در چند معبد یهودی در شهرک‌های مختلف در اراضی اشغالی برگزار شد.

 
 
 

مرتبط ها